Hjælp!!! Claus Petersen eller andre
Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 22-10-05 23:17

Som jeg har skrevet om tidligere i denne gruppe blev jeg overtalt til at
skifte en original tagantenne i en Bora fra 2003 til en type med både FM
& DAB.

I denne forbindelse er jeg stødt på et par sære hændelser, som jeg har
lidt svært ved at se skulle have nogen forbindelse til operationen, men
som jeg alligevel studser over skulle ske netop nu.

Well here goes.....

Efter at have haft himlen afmonteret og skiftet antennen var bilen ude
at køre en kort tur. Altså inden radioen blev monteret og inden jeg
afmonterede handskerummet for at lægge kablerne ind i instrumentbordet.

Da bilen var ude at køre denne tur var radioen og solskærmen i venstre
side ikke monteret. Jeg nævner solskærmen (den har en afbryder indbygget
som tænder og slukker lyset over den) og radioen fordi det var de to
eneste elektriske komponenter, som ikke var monteret da bilen var ude at
køre denne tur.

Da bilen kom tilbage fra turen monterede jeg solskærmen og checkede at
lyset over den fungerede. Alt var ok.

Efter en smule frokost (ca. 30 min.) var strømmen til den elektriske
bagagerumslås, rudehejs og kabinebelysning forsvundet.
Instrumentbelysningen fungerede som den skulle (forklaring til at dette
nævnes følger senere). Det skulle senere vise sig at være en sprunget
sikring som var årsagen. Sikringen sprang altså mens jeg spiste frokost?????

Jeg fortsatte montagearbejdet og fik afmonteret handskerummet og det
originale antennekabel og monteret de to nye samt strømledning til
antenneforstærkeren.

Radioen blev monteret og fungerede som den skulle. Herefter monterede
jeg handskerummet og samlede bilen færdig.

Sikringen til kabinelyset, bagagerumslåsen og elrudehejset blev skiftet
og alt virkede som det skulle.

Dagen efter var bilen ude at køre om formiddagen hvor alt stadig
fungerede som det skulle.
Om aftenen var bilen igen ude at køre, men denne gang var alt
instrumentbelysning forsvundet. Vi taler om baggrundslys i instrumenter,
ved luftindtag i midterkonsol osv.

Radioen, Lyset i loftet, bagagerumslåsen og elrudehejs virker i øvrigt
stadigt.

Der er ikke fundet nogen sprungene sikringer denne gang.

Den første sprungene sikring har jeg noget svært ved at acceptere skulle
kunne være en følge af mit arbejde fordi:
- Jeg har ikke klippet i den del af bilens ledningsnet som forsynes fra
denne sikring.
- Jeg har kun haft afmonteret lamper i loftet og handskerummet. At koble
lamperne fra kan vel sammenlignes med at pærerne springer.

At instrumentbelysningen dør et døgns tid efter bilen blev samlet færdig
undrer mig endnu mere.

Kan der være nogen elektrisk sammenhæng mellem de komponenter jeg har
haft afmonteret under arbejdet og instrumentbelysningen?

Eller er det mest sandsynligt at der er tale om to helt separate hændelser?
- En dårlig sikring, som ikke har kunnet lide at kabinelyset var tændt i
flere timer (hvis det altså var det)
- En anden defekt ved forsyningen til instrumentbelysningen

Mvh
Claus
Som det sidste døgn har fået endnu flere grå hår.....

Fra : alexbo

Dato : 22-10-05 23:29

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev

> - En anden defekt ved forsyningen til instrumentbelysningen

Har du tjekket at justerknappen til instrumentlyset ikke er skruet helt ned?

mvh
Alex Christensen

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 23-10-05 02:28

alexbo skrev:
> "Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev

> Har du tjekket at justerknappen til instrumentlyset ikke er skruet helt ned?

Jep ;) Den er checket. Der sker heller ikke noget ved at lirke lidt i
den (det kunne jo være den som var defekt)

Mvh
Claus

Fra : Mureren

Dato : 23-10-05 07:46

Det lyder som en dårlig stelforbindelse.
Den slags afstedkommer de særeste fejl, uden sammenhæng.

Mvh.
Mureren

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 23-10-05 09:17

Mureren skrev:
> Det lyder som en dårlig stelforbindelse.
> Den slags afstedkommer de særeste fejl, uden sammenhæng.

Tak for input.

Nu kender jeg ikke bilens historie længere end 3 uger tilbage, så jeg
ved ikke om sådanne underlige hændelser er sket tidligere i dens liv.

Til gengæld er jeg ganske overbevist om at jeg ikke har haft afmonteret
nogen stelpunkter under udskiftning af antennen. Og da jeg ikke har
været i nærheden af centrale stelpunkter tror jeg, at jeg i første
omgang vil lægge denne teori i bakken til mulig senere undersøgelse.

Mvh
Claus

Fra : alexbo

Dato : 23-10-05 09:45

"Claus Nygaard-Pedersen" skrev

> Jep ;) Den er checket. Der sker heller ikke noget ved at lirke lidt i den
> (det kunne jo være den som var defekt)

Ja, eller stikket faldet af.
Instrumentlyset er aldrig alene på en sikring, så hvis alt andet lys virker,
så er det ikke der fejlen er.
Kontroller om der er strøm til justerknappen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 23-10-05 10:06

alexbo skrev:
> "Claus Nygaard-Pedersen" skrev

> Ja, eller stikket faldet af.

Det kunne godt nok være en nem fejl at lokalisere, men jeg håber det
virkelig ikke. Tænk hvad det kunne indikere om vognens samlekvalitet!

> Instrumentlyset er aldrig alene på en sikring, så hvis alt andet lys virker,
> så er det ikke der fejlen er.

Ved du med sikkerhed at det kun er andre lyskilder som forsynes over
samme sikring? Kunne der ikke være andre komponenter som henter strøm
samme sted?

Anyway! Jeg vil straks sørge for at det endnu engang bliver checket om
alt andet lys virker.

> Kontroller om der er strøm til justerknappen.

Det må blive næste step. Dette betyder desværre bare at jeg er nødt til
at køre 40 km for at lave målingen.

Mvh
Claus

Fra : alexbo

Dato : 23-10-05 11:02

"Claus Nygaard-Pedersen" skrev

> Ved du med sikkerhed at det kun er andre lyskilder som forsynes over samme
> sikring?
Ja.

>Kunne der ikke være andre komponenter som henter strøm samme sted?
Nej,
for det går den anden vej rundt, når man tænder lyskontakten sættes strøm
til sikringerne til det lys man har tændt.

Du kan selv kontrollere det, det er altid klogt med det man læser i denne
NG, find nærlyssikringer, tænd og sluk nærlyset.
Lyset har flere sikringer end noget andet, af sikkerhedsgrunde, det skal jo
nødigt forsvinde alt sammen på een gang.
Nær og fjern har som regel to sikringer hver, positionslys har to, og her er
nr.plade og instrumentlys med.
Instrumentlys er aldrig alene, for at undgå at føreren tror at lyset er
tændt, men det eneste der virker er instrumentlys.

mvh
Alex Christensen

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 23-10-05 14:20

alexbo skrev:

> Instrumentlys er aldrig alene, for at undgå at føreren tror at lyset er
> tændt, men det eneste der virker er instrumentlys.

Det er nu checket og alt lys (bortset fra instrumentbelysning fungerer
som det skal).

Derudover er det helt sikkert at alle andre elektriske funktioner på
bilen fungerer.

Jeg begynder at nære stærk mistanke til selve regulatoren for
instrumentbelysningen.

Mvh
Claus

Fra : alexbo

Dato : 23-10-05 15:00

"Claus Nygaard-Pedersen" skrev

> Jeg begynder at nære stærk mistanke til selve regulatoren for
> instrumentbelysningen.

Det er nemt at finde ud af, kommer der støm til, og kommer der strøm fra
regulatoren.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-05 21:53

> Ja, eller stikket faldet af.
> Instrumentlyset er aldrig alene på en sikring, så hvis alt andet lys
> virker, så er det ikke der fejlen er.
> Kontroller om der er strøm til justerknappen.

Faktum est er alt instrumentlys, og lyset i handskerummet i sådan en dunk på
sikring S3 uden noget andet tilkoblet på denne sikring.

--
Claus

www.vwfanatic.dk

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-05 21:45

> Kan der være nogen elektrisk sammenhæng mellem de komponenter jeg har
> haft afmonteret under arbejdet og instrumentbelysningen?

Der sidder et stik fastmonteret på jern stolpen bag handskerummets lampe,
dette er tilfældigvis stikket til lys i luftdyser midterkonsol osv.

http://vwfanatic.dk/Billeder/Led_04.jpg

Hvis du kommer til at kortslutte denne vil du før eller siden brænde
lysjusteringen af, den sidder i lyskontakten.
Du kan prøve at afmontere lyskontakten og måle om der er komme spænding på:

http://vwfanatic.dk/Billeder/BoraV5_Loftlys_021.jpg

Den fødes tilfældigvis via sikring S3 (5A) som også forsyner
handskerumslampen. Lampen er dosk konstruktion som er lidt skrøbelig, måske
du har fået lavet en kortslutning her, som har belastet lysjusteringen så
meget at den er stået af (eller bare har brændt sikring S3 af - tjek den
lige).

> [...]
> flere timer (hvis det altså var det)
> - En anden defekt ved forsyningen til instrumentbelysningen

Naaaah!

> Mvh
> Claus
> Som det sidste døgn har fået endnu flere grå hår.....

Hvis det er nogen trøst er jeg også begyndt at blive gråhåret :)

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 23-10-05 22:53

Claus Petersen skrev:

> [...]
>
> Hvis du kommer til at kortslutte denne vil du før eller siden brænde
> lysjusteringen af, den sidder i lyskontakten.

Tjoh, men når nu alt instrumentbelysning fungerede som det skulle efter
at bilen blev samlet og det først holdt op med at lyse senere, så kan
den vel ikke have været kortsluttet?

> Du kan prøve at afmontere lyskontakten og måle om der er komme spænding på:
>
> http://vwfanatic.dk/Billeder/BoraV5_Loftlys_021.jpg

Ja det vil jeg gøre tirsdag eftermiddag straks når bilen kommer retur
fra en Dinitrolbehandling!

> [...]
> meget at den er stået af (eller bare har brændt sikring S3 af - tjek den

Lyset i handkserummet fungerer skam fint og der er ingen sprungne skringer.

Den sikring som forsynede loftlyset og som var sprunget var en 10A (ikke
5A) og den er ikke sprunget igen.

Well fakta er at handskerummet skal ud igen og tingene checkes....

Hvis lysjustering er død, hvordan springer jeg den så over, så jeg kan
checke at lyset fungerer, inden jeg monterer en ny lysjusternig? (Har du
evt. flere af de gode billeder)

Mvh
Claus

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-10-05 05:22

Claus Nygaard-Pedersen skriver:

> Hvis lysjustering er død

Reparer man den.....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 24-10-05 08:01

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Claus Nygaard-Pedersen skriver:

> Reparer man den.....
>
> Klaus

Det var dog en ualmindelig overflødig og fladpandet kommentar. I stedet
for at fylde usenet med den slags kunne du have læst spørgsmålet og
forholdt dig konstruktivt til det.

Mvh
Claus

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-10-05 08:17

Claus Nygaard-Pedersen skriver:

> Det var dog en ualmindelig overflødig og fladpandet kommentar. I stedet
> for at fylde usenet med den slags kunne du have læst spørgsmålet og
> forholdt dig konstruktivt til det.

Næh, det var et tilbud om at reparere den lille dims (en variabel
modstand, en transistor og svjh en diode), men jeg formoder at du selv
kan finde ud af det.

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 24-10-05 09:03

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Claus Nygaard-Pedersen skriver:

> Næh, det var et tilbud om at reparere den lille dims (en variabel
> modstand, en transistor og svjh en diode), men jeg formoder at du selv
> kan finde ud af det.

Det kunne have været udtrykt væsentlig tydeligere.

Tak for tilbuddet.

Nu er jeg jo godt nok ikke batterielektriker (som jeg så at du kaldte
dig i en anden tråd), men jeg vil da næsten tro at jeg selv kan føre
loddekolben, hvis det kommer så vidt.

Mvh
Claus

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-10-05 09:33

Claus Nygaard-Pedersen skriver:

> Det kunne have været udtrykt væsentlig tydeligere.

Undskylder....

> Tak for tilbuddet.

Velbekom

> Nu er jeg jo godt nok ikke batterielektriker (som jeg så at du kaldte
> dig i en anden tråd), men jeg vil da næsten tro at jeg selv kan føre
> loddekolben, hvis det kommer så vidt.

Og måle lidt

Desværre tror jeg nok at jeg har smidt min gamle regualtor fra en Golf
III'er ud. Dog ved jeg ike om de er helt ens. Er der CAN overalt i en
Bora af den årgang ?

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 24-10-05 10:47

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Claus Nygaard-Pedersen skriver:

> Og måle lidt

Det går nok også...

> Desværre tror jeg nok at jeg har smidt min gamle regualtor fra en Golf
> III'er ud. Dog ved jeg ike om de er helt ens. Er der CAN overalt i en
> Bora af den årgang ?

Ingen anelse, men så vidt jeg husker har mine forældre et par gamle
lyskontakter fra den Vento de havde tidligere. Den spiste en lyskontakt
hvert 3. år :(

Mvh
Claus

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-10-05 12:04

Claus Nygaard-Pedersen skriver:

> Ingen anelse, men så vidt jeg husker har mine forældre et par gamle
> lyskontakter fra den Vento de havde tidligere. Den spiste en lyskontakt
> hvert 3. år :(

Det er ganske normalt for Golf III (Vento), min spiste den efter 4 år og
jeg havde den kun i 7.

Det er svjh nærlysskiftet der smelter.

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 24-10-05 14:30

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Claus Nygaard-Pedersen skriver:

> Det er ganske normalt for Golf III (Vento), min spiste den efter 4 år og
> jeg havde den kun i 7.
>
> Det er svjh nærlysskiftet der smelter.

Tjah jeg kører endnu på den originale og min Golf 3 runder snart 260.000
km og 9½ år.

Mvh
Claus

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-10-05 14:40

Claus Nygaard-Pedersen skriver:

> Tjah jeg kører endnu på den originale og min Golf 3 runder snart 260.000
> km og 9½ år.

Underligt....

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-05 13:41

> Tjoh, men når nu alt instrumentbelysning fungerede som det skulle efter at
> bilen blev samlet og det først holdt op med at lyse senere, så kan den vel
> ikke have været kortsluttet?

Nu er vi inde i noget med noget modstands noget, og jeg er ikke helt inde
hvorledes
at en kortslutning vil påvirke den, det kan jo også bare være noget af det
du har lavet der trækker for meget strøm så den er blevet overbelastet.

Hvor har du iøvrigt taget strøm fra til DAB antennen?

> Ja det vil jeg gøre tirsdag eftermiddag straks når bilen kommer retur fra
> en Dinitrolbehandling!

> Lyset i handkserummet fungerer skam fint og der er ingen sprungne
> skringer.

OK! Mystikken breder sig.

> [...]

> Hvis lysjustering er død, hvordan springer jeg den så over, så jeg kan
> checke at lyset fungerer, inden jeg monterer en ny lysjusternig? (Har du

Næh desværre ikke lige nogle der kan løse problemet for dig :)
Jeg tror ikke jeg vil begynde at råde dig til at luse justeringsknappen
over, jeg kan ikke lige gennemskue konsekvensen af sådan en øvelse.
Men hvis du har en bil med samme justeringsknap kan du jo prøve den deri.
En ny koster vel ca. 300,-

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 24-10-05 14:35

Claus Petersen skrev:

> [...]
> du har lavet der trækker for meget strøm så den er blevet overbelastet.

Jeg har ikke taget strøm fra forsyningen til hverken kabinelyset eller
instrumentlyset.

> Hvor har du iøvrigt taget strøm fra til DAB antennen?

Selvfølgelig fra radioen - Akkurat samme sted som forsynede den
originale antenne. Og der er ingen tvivl om at antenneforstærkeren i
antennen kører som den skal.

Ja det frygtede jeg at du ville sige!

Mvh
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-05 20:31

> Ja det frygtede jeg at du ville sige!

Det kan jo være at din første indskydelse med at det ikke har noget med
hindnanden at gøre er korrekt.
Jeg kan ikke se at der er andre muligheder end: enten er stikket faldet ud
af regulatoren.
Eller også er regulatoren brændt af.

Handskerumslys og regulator sidder på samme sikring, ergo er fejlen efter
sikringen.
Da ledningen til belysning går ud af regulatoren som en ledning må fejlen
ligge på strækningen fra sikringen til denne ledning. Jeg gætter altså på
regulatoren.

Jeg har fremskaffet en lille diagramfætter.

http://vwfanatic.dk/Div/GrundausstattungGolfUndBora.pdf

Regulatoren hedder E20 og findes på side 15, diagramsøjle 185 er ledningen
ud til alle belyste enheder
incl. radio (har du btw skiftet radio ved samme lejlighed? - den kunne i så
fald være synderen).

Ledningen fortsætter i søjle 140 punkt A4 som er klemme 58B, hvorefter den
fortsætter rundt til alle belyste enheder.

Håber det er til lidt hjælp.

--
Claus Petersen - cand.volkswagen

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 25-10-05 08:37

Claus Petersen skrev:

> Det kan jo være at din første indskydelse med at det ikke har noget med
> hinanden at gøre er korrekt.

Skal jeg være ærlig så synes jeg at det lyder lige lovligt tilfældigt!

Men jeg kan simpelthen ikke forstå hvorfor den 10A sikring til
kabinelyset døde. Efter at sikringen blev skiftet fungerer det fortsat fint.

På samme måde fatter jeg heller ikke en lyd af hvorfor instrumentlyset
dør en døgn efter bilen blev samlet.

Jeg gætter efterhånden på at jeg har fået beskadiget et eller andet
under operationen som har indflydelse på begge strømkredse. Hvad jeg
ikke kan lure er, hvor pokker disse to strømkredse rent fysisk mødes i
bilen.

> Jeg kan ikke se at der er andre muligheder end: enten er stikket faldet ud
> af regulatoren.

Da jeg slet ikke har været i nærheden af selve regulatoren synes jeg at
dette lyder ganske usandsynligt.

> Eller også er regulatoren brændt af.

Se det ville formodentlig betyde at den har været overbelastet og så
burde der være en fejl et eller andet sted på ledningsnettet. For det
lyder lidt for usandsynligt at den pga. en halvdårlig komponent skulle
vælge at fise af netop dagen efter jeg har rodet med bilen.

> Handskerumslys og regulator sidder på samme sikring, ergo er fejlen efter
> sikringen.

Jeg er nu ikke helt overbevist om at de forsynes fra samme sikring. På
side 13 i diagramfætteren i streng 166 ser det ud til at
handskerumsbelysningen har sin egen 10A sikring (S1).

Uanset dette så er der ingen sprungne sikringer i sikringstavlen.

> Da ledningen til belysning går ud af regulatoren som en ledning må fejlen
> ligge på strækningen fra sikringen til denne ledning. Jeg gætter altså på
> regulatoren.

Det gør jeg også. Det interessante er at finde årsagen til dens alt for
tidlige død!

> Jeg har fremskaffet en lille diagramfætter.
> http://vwfanatic.dk/Div/GrundausstattungGolfUndBora.pdf

Tusind tak. Jeg kan se at diagramfætteren er fra maj 1999. Jeg har selv
fået fat i en "So wird's gemacht" fra september 1997 og der er flere
forskele mellem disse diagrammer. Bilen er modelår 2003. Kan det tænkes
at der, omkring instrumentbelysningen, er forskelle mellem bilens
ledningsnet og diagrammerne?

> [...]
> ud til alle belyste enheder
> incl. radio (har du btw skiftet radio ved samme lejlighed? - den kunne i så

Ja radioen er også blevet skiftet til en type med DAB modtager. Denne
anden radio har været monteret tre uger i bilen (uden DAB-antenne) og i
denne periode var der ingen problemer, så jeg tror godt at radioen kan
afskrives som fejlkilde.

> Ledningen fortsætter i søjle 140 punkt A4 som er klemme 58B, hvorefter den
> fortsætter rundt til alle belyste enheder.
>
> Håber det er til lidt hjælp.

Endnu en gang tak for input Claus. Desværre er der vist kun tilbage at
skille skidtet ad for at dobbeltchecke at der ikke er nogen
mekaniske/elektriske fejl på stik og ledninger.

Mvh
Claus

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 25-10-05 10:16

En lille supplerende oplysning:

Det viser sig at uret ikke kan indstilles. Kan det have forbindelse med
instrumentbelysningen?

Mvh
Claus

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 25-10-05 15:45

Nu bliver det godt nok spændende......

Da bilen kom retur fra Dinitrolbehandling her i eftermiddag, virkede
instrumentbelysning og indstilling af uret stadig ikke.

Mine forældre (det er deres bil) pillede så ved lysstyrkereguleringen
til instrumentbelysningen og pludselig virkede instrumentbelysningen igen.

Til gengæld fungerer højdejusteringen af forlygterne ikke. De virkede
umidelbart forinden, da instrumentbelysningen ikke virkede.

Mon ikke der skal en ny kontakt til?

Har lyskontakterne i Bora og Golf4 samme stabilitetsproblemer, som de
har i Vento og Golf3?

Mvh
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-05 16:57

> [...]
>
> Til gengæld fungerer højdejusteringen af forlygterne ikke. De virkede
> umidelbart forinden, da instrumentbelysningen ikke virkede.

Det tror jeg nu helt sikkert, de to regulatere er i en og samme enhed.

> Har lyskontakterne i Bora og Golf4 samme stabilitetsproblemer, som de har
> i Vento og Golf3?

Nu er lysregulering/lygtehøjderegulering og selve lyskontakten to adskilte
enheder, dog monteret i samme dæksel.

Jeg har ikke kendskab til problemer med lyskontakt problemer på G4/Bora,
eller andre med samme kontakt.

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 25-10-05 18:50

Claus Petersen skrev:

> Det tror jeg nu helt sikkert, de to regulatere er i en og samme enhed.

Forhåbentlig deler de ikke andet end det stykke plast de er monteret i?

Mvh
Claus

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-10-05 19:10

Claus Nygaard-Pedersen skriver:

> Forhåbentlig deler de ikke andet end det stykke plast de er monteret i?

Så vidt jeg husker er det ikke samme print. Lyslængdejusteringen er en
seperat enhed.

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-05 21:58

> Claus Nygaard-Pedersen skriver:

> Så vidt jeg husker er det ikke samme print. Lyslængdejusteringen er en
> seperat enhed.

Nej på en 4'er er det en enhed med 1 stik, 6 polet svjh.

Res.dels nr. 1J0 941 333 A.

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 26-10-05 19:51

Claus Petersen skrev:
> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse

> Nej på en 4'er er det en enhed med 1 stik, 6 polet svjh.
>
> Res.dels nr. 1J0 941 333 A.

Så kom jeg lidt videre i mysteriet.

Den sprungne sikring skyldtes lampen mellem solskærmene - Eller rettere
skydekontanten derpå. Gad vide om bilens forrige ejer nogensinde har
betjent den kontakt.
Well det korte af det lange er at der må en ny lampe i dytten så man
undgår at den nogle gange springer sikringen blot fordi man betjener
skydekanppen på loftlampen.

Heldigvis var der ingen sammenhæng til udskiftningen af antennen.

Reguleringen til instrumentbelysningen bliver håndvarm, men der er ingen
lys i instrumenterne. En adskillelse og grundig inspektion af alle stik
og ledninger i nærheden af det område jeg har arbejdet i, under
montering af den nye antenne, afslørede ingen fejl af nogen art.

Til gengæld knappede jeg lysreguleringen ud af instrumentbordet så den
bare hang i ledningerne. Uret kunne stadig ikke indstilles. Efter at
have klemt lidt på det plasthus som lysreguleringen er monteret i kunne
man pludselig indstille uret.

Min konklusion er nu stik modsat af VW's - Indtil det modsatte er bevist
vil jeg hævde at det er lysreguleringen der er defekt.

Er der i øvrigt nogen som ved om denne lysregulering i virkeligheden
blot er et potentiometer?

Målinger på de tre ben i stikket på regulatoren (med ohmmeter), som har
med instrumentbelysningen at gøre virkede i hvert fald helt tåbelige. Så
enten gemmer der sig et defekt potentiometer under plasten eller også
sidder der noget elektronik af en eller anden art.

I morgen får VW lov at skifte både loftlampen og lysreguleringen - der
er stadig garanti på bilen - og så håber jeg at alt virker som det skal.

Hvis - det både mener og håber jeg er tilfældet - det er en defekt
lysregulering som er skyld i det forsvundne lys i instrumenterne har
dette heller intet med udskiftningen af antennen at gøre.

Konklusion: Man skal dæleme passe på hvad man indvolverer sig i - Husk
på at man ved at hjælpe mindre bilkyndige med at udskifte en
forlygtepære automatisk pådrager sig et ansvar for baghjulspunkteringen
2½ måned senere. For man har jo rodet med bilen. Pyt med de rare penge
ejeren sparede.

Mvh
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-05 06:24

> [...]
> lysregulering som er skyld i det forsvundne lys i instrumenterne har dette
> heller intet med udskiftningen af antennen at gøre.

JEg tror ikke bar at det er et potentiometer.
VW ynder at bruge nogel switch mode reguleringer istedet, da de nok ikke
bliver så varme.
I gamle dage kunne sådan en regulator nærmest smelte hvis man belastede dem
for meget.

Jeg har også prøvet at måle på dem det ser helt gak-gak ude.

> [...]
> automatisk pådrager sig et ansvar for baghjulspunkteringen 2½ måned
> senere. For man har jo rodet med bilen. Pyt med de rare penge ejeren

Nemlig - derfor begrænser jeg det også til det absolutte minimum.