Den første bil...hva' hulen skal vi købe?
Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 22-10-05 21:05

Hej!

Kort:

En driftsikker brugt bil til ca. 20k søges - hvad skal
vi kigge efter?

Langt:

Nu skal det være - vi skal have vores første bil.

Da ingen af os før har ejet sådan en skal det være en
forholdsvis billig vogn så diverse forsikringer kan
holdes på et minimum. Vi regner med ca. 20k.

Vi har brug for en bil der kan starte hver eneste morgen
og fragte os til arbejde. Vi har ikke behov for hverken
høj hastighed, flotte linier eller læderindtræk. Den
slags må (desværre) vente til om nogle år... Det vigtigste
er at den kan køre med et minimum af vedligeholdelse da
vi ikke har tid til at lege mekanikere lige nu.

Vi har brug for forholdsvis god benplads da vi begge er
højere end gennemsnittet.

Der må meget gerne være god plads i vognen - gerne st.car
eller en van af en slags - men stadig på hvide plader.
Der skal være mulighed for at køre flere mennesker i den.

Der skal være anhængertræk (men det er selvf. ikke afh.
af bilmodellen).

Vi har læst lidt og kigget lidt og tænker i baner som
toyota corolla st.car. Er der nogen gode forslag til
vogne vi bør kigge på eller holde os fra :)

På forhånd tak.

/hilsner
--
| lars gjerløw jørgensen | e-mail: remove dots |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : Mogens

Dato : 22-10-05 21:06

"Lars Gjerløw Jørgensen" <dotlars.g.j@mail.dk> wrote in message

> Kort:
> En driftsikker brugt bil til ca. 20k søges - hvad skal
> vi kigge efter?

En VW Polo Hit - du finder næppe bedre bil !
--
Mvh Mogens

Sælges: '83 BMW 323i, synet den 16. september 2005 !
Sælges: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk

Fra : Kim Kristensen

Dato : 22-10-05 23:09

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> --
> Mvh Mogens
>
> Sælges: '83 BMW 323i, synet den 16. september 2005 !

Så er der jo bare det med jydekrogen, Bil Revyen 1986 siger for Polo C 300
kg påhæng med bremse.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 23-10-05 17:26

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> wrote in

> Så er der jo bare det med jydekrogen, Bil Revyen 1986 siger for Polo C
> 300 kg påhæng med bremse.

Og det betyder at man ikke kan (læs:må) trække mere
end 300 kg med den bil? - det er jo ikke møj :D

Ellers er polo da en rar bil - måske lige i det
mindste til hvad vi gerne vil kunne bruge den til.

/hilsner

Fra : Jesper Juul

Dato : 22-10-05 22:14

"Lars Gjerløw Jørgensen" <dotlars.g.j@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Vi har læst lidt og kigget lidt og tænker i baner som
> toyota corolla st.car. Er der nogen gode forslag til
> vogne vi bør kigge på eller holde os fra :)

Det ville også helt sikkert være mit bud, hvis du kan finde en uden nogen
rust af betydning finder du næppe en mere driftsikker bil.

Jesper Juul

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 23-10-05 17:26

"Jesper Juul" <nospam@deaster.dk> wrote in

> Det ville også helt sikkert være mit bud, hvis du kan finde en uden
> nogen rust af betydning finder du næppe en mere driftsikker bil.

Er der nogle bestemte steder man skal kigge ved dem?

Lidt rust kan vel ikke undgås ved 10-15 år gamle biler.

/hilsner

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-05 22:18

> En driftsikker brugt bil til ca. 20k søges - hvad skal
> vi kigge efter?

En vw golf II fra 90...

Mvh
Morten

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 23-10-05 17:28

"Juel" <xSnAbElAstarchildDoTDeNmArK> wrote in news:435aac93$0$67264
$157c6196@dreader2.cybercity.dk:

> En vw golf II fra 90...

Golfen er vel lidt som poloen i plads er den ikke?
Jeg har aldrig kørt golf men de forekommer mig ikke
som specielt rummelige. Der skal gerne være plads til
både rygsække, børn og hund til feriebrug :)

/hilsner

Fra : jan@stevns.net

Dato : 23-10-05 20:18

> [...]

>som specielt rummelige. Der skal gerne være plads til
>både rygsække, børn og hund til feriebrug :)

Så kommer du ikke udenom en ægte stationcar - a'la en Opel Rekord
eller lignende størrelse

(Peugeot 405, Sierra st.car, Passat Stc...... )

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : BJ

Dato : 23-10-05 20:20

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Ha, er du også begyndt at cykle.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : jan@stevns.net

Dato : 23-10-05 20:34

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev :

>Ha, er du også begyndt at cykle.

Nej - hun ville ikke lappe den for mig !

Fra : BJ

Dato : 23-10-05 20:40

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nej - hun ville ikke lappe den for mig !

Prøv med kokusmakroner..:)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : jan@stevns.net

Dato : 23-10-05 20:47

>Prøv med kokusmakroner..:)

Hva' det angår, er hun udenfor pædagogisk rækkevidde ;)

Fra : BJ

Dato : 23-10-05 20:51

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hva' det angår, er hun udenfor pædagogisk rækkevidde ;)

O.k., når bare det er den rækkevidde, er det vel til at leve med..?..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : N/A

Dato : 23-10-05 20:53

Fra : jan@stevns.net

Dato : 23-10-05 20:53

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev :

>O.k., når bare det er rækkevidde, er det vel til at leve med..?..;)

Ikke hvis det er mine lyttelapper, det går ud over ;)

Fra : Brizz

Dato : 22-10-05 22:48

Lars Gjerløw Jørgensen wrote:
> [...]
> toyota corolla st.car. Er der nogen gode forslag til
> vogne vi bør kigge på eller holde os fra :)

Driftsikker og starter hver morgen, hænger bare ikke sammen med 20K.
Man kan være heldig at finde en der ikke skal laves ret meget men til
20K skal man finde en bil med en del år på bagen og det er lig med
vedligeholdelse.

Mvh Brian
---
www.fotob.dk

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 23-10-05 17:29

Brizz <rendmig@iroven.dk> wrote in news:435ab3b9$0$41137$14726298
@news.sunsite.dk:

> [...]
> Man kan være heldig at finde en der ikke skal laves ret meget men til
> 20K skal man finde en bil med en del år på bagen og det er lig med

Det er klart - træerne vokser jo (desværre) ikke ind i
himmelen. Men der er stadigvæk forskel på om det er
høj hastighed og flot design produktionsprisen er gået
til, eller om det er stabilitet og driftssikkerhed.
Vi leder efter noget der er i den sidste kategori ;)

/hilsner

Fra : Thomas

Dato : 22-10-05 22:49

> [...]
> Der skal være anhængertræk

> Er der nogen gode forslag til
> vogne vi bør kigge på eller holde os fra :)

Hej Lars,

jeg har lige den bil i søger - annoncen finder du her (prisen er sat høj, da
jeg reelt først skal af med den om 1 md., men det kan vi se på hvis det har
interesse):
http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=774533&page=1

Bilen har faktisk alt det du søger, dog er det ikke en st.car - god benplads
(er selv 1,95 og ingen problemer her), hvide plader, anhængertræk, starter
hver morgen, stabil, billig i drift, langt på literen (12,7 kml), billig
forsikring, ca. 20K i indkøb, velholdt.

--
Mvh/TK

Fra : Brizz

Dato : 22-10-05 22:57

Thomas wrote:

> [...]
> hver morgen, stabil, billig i drift, langt på literen (12,7 kml), billig

Et ganske godt bud. Dog taler km tallet hen mod at der godt kan være
rep/vedligeholdelse på vej. Men 20k kan man jo ikke forvente mirakler.

Mvh Brian
---
www.fotob.dk

Fra : Thomas

Dato : 22-10-05 23:58

> Et ganske godt bud. Dog taler km tallet hen mod at der godt kan være
> rep/vedligeholdelse på vej. Men 20k kan man jo ikke forvente mirakler.

Det gode ved en Sierra er (1) reservedelene er så billige at man næsten for
kastet dem i nakken, (2) bilen er meget driftsikker samt (3) alle kan finde
ud af at skrue på den, idet den er meget simpel opbygget.

--
Mvh/TK

Fra : Non-Desperado

Dato : 23-10-05 11:27

"Thomas" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev:

> [...]
>hver morgen, stabil, billig i drift, langt på literen (12,7 kml), billig

12,7 km/l......langt på literen ? *fnis*

Damn, jeg græmmer mig hvis ikke jeg har kørt mindst 16 km/l i
gennemsnit mellem hver tankning. (som regel 17,2 km/l)

--
Non-Desperado
Hyundai Getz 1,3 GL

Fra : Thomas

Dato : 23-10-05 11:35

> 12,7 km/l......langt på literen ? *fnis*
>
> Damn, jeg græmmer mig hvis ikke jeg har kørt mindst 16 km/l i
> gennemsnit mellem hver tankning. (som regel 17,2 km/l)

Godt for dig.

--
Mvh/TK

Fra : Mogens

Dato : 23-10-05 12:13

"Thomas" <tkrath@SLEThotmail.com> wrote in message

> Godt for dig.

Ja, under bæltestedet, IMO. Typisk reaktion fra en mand,
der ikke sætter tingene i relief. Afskrivningen "ruinerer" iøv-
rigt mandens regnestykke, men det tænker han næppe på...

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-05 12:24

> [...]
> der ikke sætter tingene i relief. Afskrivningen "ruinerer" iøv-
> rigt mandens regnestykke, men det tænker han næppe på...

Jeg synes nu heller ikke 12,7 er dårligt for en benziner. Det er ganske fine
tal, da bilen jo heller ikke er en lille potte med ingen plads. Motoren er
også af en god størrelse.

Sierra er et perfekt valg til den pris og er bestemt driftsikker.

--
Tom

Fra : Thomas

Dato : 23-10-05 14:36

> [...]
> plads. Motoren er også af en god størrelse.
>
> Sierra er et perfekt valg til den pris og er bestemt driftsikker.

Og teknikken er mindst 15-16 år gammel ;)

--
Mvh/TK

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 23-10-05 13:27

"Non-Desperado" <dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk>
skrev i en meddelelse news:g6pml1hdfls1pdi39j0um9rgkscue2t1ak@4ax.com...
> "Thomas" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev:

> 12,7 km/l......langt på literen ? *fnis*
>
> Damn, jeg græmmer mig hvis ikke jeg har kørt mindst 16 km/l i
> gennemsnit mellem hver tankning. (som regel 17,2 km/l)

Gør du bare det. Jeg har svinet med mit hvis jeg kommer under 20 km/liter
(sommerforhold).

--
Per, Esbjerg

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 23-10-05 20:44

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Gør du bare det. Jeg har svinet med mit hvis jeg kommer under 20 km/liter
> (sommerforhold).

Så har du sparet næsten 200 kr./md. i forhold til ham der kører 16 km/l,
ved 20kkm/år og 9,57 kr/l. Hvis det er værd at gå op i, burde man så
ikke helt droppe at have bil?

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

Fra : BJ

Dato : 23-10-05 20:46

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Så har du sparet næsten 200 kr./md. i forhold til ham der kører 16 km/l,
> ved 20kkm/år og 9,57 kr/l. Hvis det er værd at gå op i, burde man så ikke
> helt droppe at have bil?

Så bliver der ikke solgt en eneste dieselpotte.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 24-10-05 09:29

BJ wrote:

> Så bliver der ikke solgt en eneste dieselpotte.

Åh jo - de rykker jo stadig meget godt. Nogen af os kan ville jo faktisk
foretrække en turboladet dieselmotors karakteristik fremfor en alm.
benzinmotors :)

Fra : BJ

Dato : 24-10-05 10:34

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Åh jo - de rykker jo stadig meget godt. Nogen af os kan ville jo faktisk
> foretrække en turboladet dieselmotors karakteristik fremfor en alm.
> benzinmotors :)

Jeg har endnu ikke haft lejlighed til at prøve BMW´s dieselbil-turbo.

Indtil da, vil jeg til enhver tid foretrække min egen benzin-ditto..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 24-10-05 12:59

BJ wrote:

> Jeg har endnu ikke haft lejlighed til at prøve BMW´s dieselbil-turbo.
>
> Indtil da, vil jeg til enhver tid foretrække min egen benzin-ditto..

Jow, det der turbo er da vældig rart - både på benz og diesel :) Tror
min næste bil skal være en XM Turbo-benz

Fra : BJ

Dato : 24-10-05 16:22

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jow, det der turbo er da vældig rart - både på benz og diesel :) Tror min
> næste bil skal være en XM Turbo-benz

Min næste skal være som nu med bi-turbo eller kompressor/turbo.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 23-10-05 17:34

> [...]
> anhængertræk, starter hver morgen, stabil, billig i drift, langt på
> literen (12,7 kml), billig forsikring, ca. 20K i indkøb, velholdt.

Flot bil - og jeg har engang brugt en på mit arbejde - den
var også rar at køre i. Nu skulle jeg jo lige have skrevet
at det nok kun er øst/sydjylland der er interessant. Vi kan
ikke lige smutte forbi og kigge når det er så langt væk :(

Ellers tak for buddet!

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 23-10-05 17:48

> [...]
> at det nok kun er øst/sydjylland der er interessant. Vi kan
> ikke lige smutte forbi og kigge når det er så langt væk :(

Når du nu i forvejen stiller næsten uopnåelige krav til din første bil,
så tror jeg du må se i øjnene at det nok var en rigtig god ide at udvide
din søgehorisont. Det kan meget vel være nødvendigt at rejse lidt rundt
for at finde netop den bil du gerne vil have i den stand du søger. Ikke
sagt at man ikke kan være heldig at finde den i nærområdet, men det er
jo ikke altid sikkert at det kan lade sig gøre.

Og så lige mit besyv... Det er nok svært at sige nøjagtig hvilken bil du
skal købe, for du er derude hvor det afgørende er hvordan den er blevet
vedligeholdt. Det er korrekt at Toyota er kendt for at være stabile og
til at have med at gøre. Dette omdømme har desværre også betydet at der
er mange der tror at de kan forlange ekstra meget 'bare' fordi der står
toyota på smækken. VW (Golf, polo og passat) lider lidt under det samme,
har dog ikke det mekaniske omdømme som toyota men med lidt held finder
man en rigtig god bil til en fornuftig penge. Alternativer kan måske
være Mazda og Nissan hvis ellers de igen ser fornuftige ud. Sierra har
også et rimelig godt omdømme, dog kan de også godt finde ud af at ruste,
men finder man en der ikke er for rådden så er de billige at have med at
gøre da der kører mange af dem rundt endnu (samme gør sig gældende for
VW'erne og til dels toyota).

Min egen golf fra 84 har jeg haft i 4 år nu, trillet omkring 40-50kkm,
den fandt jeg ved et tilfælde til en billig penge (16kkr) i fin stand,
og den har da ikke kostet mig så voldsomt mange penge i vedligehold (ca.
15-20kkr på de 4 år, inkl. 2xklargøring til syn)

Når du skriver sydjylland så kunne det måske også være en ide at kigge
lidt omkring dernede, jeg mener der er en del der gør i at importere
fornuftige biler fra Tyskland (så har rusten ikke så godt fast endnu
pga. andet klima vist mindre brug af salt). Rust er nok i bund og grund
det største problem med de gamle biler, alt andet kan som regel laves
til fornuftige penge (eks. koster en 'ny' motor ikke meget og er oftest
nemme at smide i pga. simplere motorrum i ældre biler).

Held og lykke med jagten

Thomas

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 23-10-05 19:17

Thomas Rasmussen <thomas@p7.dk.invalid> wrote in

> [...]
> søger. Ikke sagt at man ikke kan være heldig at finde den i
> nærområdet, men det er jo ikke altid sikkert at det kan lade sig gøre.

aarhh uopnåelige? god plads til benene, jydekrog og ikke for meget
gejl? heh - det med driftssikkerheden er jo altid relativt. Det er
jo bare noget med at finde dem der er bedst til prisen så vi ikke
giver penge til noget vi ikke har behov for - fx abs, servo og alt
muligt andet smart :)

> [...]
> rådden så er de billige at have med at gøre da der kører mange af dem
> rundt endnu (samme gør sig gældende for VW'erne og til dels toyota).

Ja - det er jo nok typiske ting - men det er også det samme vi har hørt
andre steder. Men der er da lidt at gå efter nu :)

> [...]
> (ca.
> 15-20kkr på de 4 år, inkl. 2xklargøring til syn)

Ja det lyder da ret flot. Jeg har altid hørt at man skulle regne med
ca. 1k/måned i vedligehold for en brugt vogn.

> [...]
> laves til fornuftige penge (eks. koster en 'ny' motor ikke meget og er
> oftest nemme at smide i pga. simplere motorrum i ældre biler).

well.. vi har jo ikke bil så vi skal fragte os rundt med bus og tog for
at kigge - det gør det en del mere bøvlet - og dyrt (8-900 for en tur
til københavn). Så det kan ikke betale sig med mindre vi er ret sikre.

Men importerede biler kan da også være interessant. Vi må ud og finde
nogen forhandlere : )

Næste trin er at komme ud og sidde i nogen forskellige - mærke hvordan
de er at sidde i, betjene etc. Da jeg selv har laaange ben har jeg jo
oplevet biler der absolut ikke var sjove at klemme sig i :(

> Held og lykke med jagten

Tusind tak! - og tak for tilbagemeldingen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 23-10-05 20:24

"Lars Gjerløw Jørgensen" <dotlars.g.j@mail.dk> skrev :

>Ja det lyder da ret flot. Jeg har altid hørt at man skulle regne med
>ca. 1k/måned i vedligehold for en brugt vogn.

Det er relativt - min Rekord (85'r) koster langt mindre end det

Den er lige rendt gennem syn igen - det kostede peanut's

Fra : TDN

Dato : 24-10-05 08:11

> Ja det lyder da ret flot. Jeg har altid hørt at man skulle regne med
> ca. 1k/måned i vedligehold for en brugt vogn.
>
> | lars gjerløw jørgensen | e-mail: remove dots |

Biler den prisklasse er i deres livs efterår, og derfor er det nok mere
standen på det enkelte eksemplar uanset mærke og model der er afgørende.
Hvis du vælger en større bil f.eks i stc. version som dengang var dyr skal
du også være klar over at risikoen for mange og nogle gange dyre
reparationer er tilstede fremfor du køber en mindre bil i supergod stand til
samme pris. Biler i den alder skal man forvente reparationer på, men hvis du
vælger en bil hvor de vitale dele er skiftet i nyere tid og den er løbende
rustbeskyttet og ellers velholdt, så vil jeg våge at påstå det betyder mere
end mærke og model for en 15-20 år gammel bil.

Brug noget tid på at finde en i rigtig god stand og tag evt. en bilkyndig
med der kan hjælpe jer.

Der er foreslået en Sierra, husk at hvis den er rusten i bagvangerne (og det
er der mange der er) så er den intet værd (rep. koster vel ca. 10.000 kr på
værksted), men sådan har de enkelte modeller deres skavanker og det kan du
spørge om herinde når du har fundet en bil der matcher jeres behov.

Mvh
Thomas

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 24-10-05 08:41

> [...]

> jo bare noget med at finde dem der er bedst til prisen så vi ikke
> giver penge til noget vi ikke har behov for - fx abs, servo og alt

Jeg sagde også næsten uopnåelige... du kan selvfølgelig altid være heldig
at finde et godt eksemplar af en bil, men der er større risiko for at finde
noget der er pilråddent og derfor ikke værd at købe. Der vil selvfølgelig
altid være omkostninger med en brugt bil, men i den årgang du kan få til de
penge, så er det ikke altid nemt at finde en hvor de ikke løber løbsk. Var
selv tæt på at smide min ud på de evige jagtmarker da jeg syntes jeg blev
ved med at putte penge i den... men heldigvis fik vi da fundet fejlen og
den kører nu igen med minimale omkostninger (ud over benzin :-|)

> Ja det lyder da ret flot. Jeg har altid hørt at man skulle regne med
> ca. 1k/måned i vedligehold for en brugt vogn.

Det kan du ikke lave et regnestykke for... som sagt så afhænger det i høj
grad af standen på bilen, derudover afhænger det også af at man enten kan
selv til nogle af tingene, eller har en mekaniker som man stoler på... det
sidste kan så være svært. Den nuværende mekaniker har jeg en rigtig god
aftale med, så jeg låner hans værksted til de ting jeg selv kan lave, det
holder omkostningerne meget nede... Desuden hvis det er noget han også skal
lave, så gør jeg så de trivielle ting selv, under hans vejledning. Det gør
at over halvdelen af den tid der bliver brugt på bilen rent faktisk er min
egen, og dermed ikke til standard mekaniker timer. Timelønnen er på den
slags biler ofte den der kan gøre ondt, så kan man minimere dem så er man
kommet et godt stykke vej.

Thomas

Fra : Mogens

Dato : 23-10-05 18:50

> [...]
> at det nok kun er øst/sydjylland der er interessant. Vi kan
> ikke lige smutte forbi og kigge når det er så langt væk :(

TK skriver på sms: Bilen kan fremvises på din adresse !
--
Mvh Mogens

S: '83 BMW 323i, synet september '05 -> http://bmw323i.transpotech.dk
S: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk
S: '00 BMW 330 Ci (uden afgift -> 149.000 kr)

Fra : Christian Raaby

Dato : 23-10-05 07:40

> En driftsikker brugt bil til ca. 20k søges - hvad skal
> vi kigge efter?

Jeg kan varmt anbefale:

En VW Passat model 35i.
Jeg føler, at man får meget bil for relativt få penge.

http://www.dba.dk/asp/soegning/soegning.asp?RubrikId=43000

eller denne her til en god pris:
http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=743323&page=2
Jeg tvivler dog på, at den har ABS, som der står i annoncen. Jeg mener, at
ABS først kom i 1993 modellen.

Kan også fåes som stationcar, men jeg synes ikke det er nødvendigt, med
mindre at man skal køre med meget store ting. Sedan'en har altså et KÆMPE
bagagerum, med sæder der kan lægges ned. St.car er lidt dyrere, så man skal
købe den, fordi at man har brug for den ekstra plads.

Jeg har selv en sedan årg. 1989 1,8 liter med 387.000 kørte kilometer.

Her er mine erfaringer:

Jeg kører imellem 13-16 km/l i den.

Den er i samme kategori som en Golf 2 mht. vægtafgift. (Den klarer sig lige
ind på mellem vægtafgift)

Motoren (1,8) er også den samme som i Golf 2 = billige reservedele.
(T.Hansen, Høyer, HoVWdiAudi))

1,8 (90hk) motoren er kendt for at at være en slidstærk motor med mange
kilometer i sig.

Og hvis det går helt galt:
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=41840820

Højt komfort-niveau alderen taget i betragtning:
Mindre støj (En af de første tyske biler, hvor ruderne er limet i)
God plads, og ikke mindst god benplads (Har været 4 personer afsted på
skiferie til Østrig uden problemer)

Min har central-lås og el-soltag, hvilket kan anbefales.
Desværre ingen servo-styring, hvilket jo er rart at have. Jeg synes dog
ikke, at den er tung at køre.

Jeg havde lidt problemer med min i starten, indtil jeg fik skiftet en
termostat og en lambda-sonde.
Det er hvad man kan forvente af en bil i den alder.
Rust har jeg ikke nogen problemer med.

Find en der er nysynet, og i flot stand. De er forbavsende billige.
Priserne for en Passat 1,8 årg. 1988-93 ligger ca. omtrent det samme for en
Golf 1,8 i samme årgang!

God jagt!

Mvh.
Christian

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 23-10-05 17:43

"Christian Raaby" <raabydenmarkFJERN_DETTE@hotmail.com> wrote in

> En VW Passat model 35i.
> Jeg føler, at man får meget bil for relativt få penge.

Jeg har altid troet at Passat var en ret dyr bil. Men
er det bare nyprisen - de falder forh. hurtigt? Men
hvad med reservedele. Jeg har også troet at VW hørte til
de rigtig dyre - men man kan måske få uoriginale dele?

> [...]
> et KÆMPE bagagerum, med sæder der kan lægges ned. St.car er lidt
> dyrere, så man skal købe den, fordi at man har brug for den ekstra

Vi vil gerne have mulighed for at have masser af ting -
såsom cykler eller noget brænde eller lignende. Og det
skal man vist være st.car for at æde :D

> [...]
> lige ind på mellem vægtafgift)
>
> Motoren (1,8) er også den samme som i Golf 2 = billige reservedele.

ok - det er uoriginalt? - ja jeg spørger dumt - men er ren
novice i det her :D

> 1,8 (90hk) motoren er kendt for at at være en slidstærk motor med
> mange kilometer i sig.

Det er da en god ting :)

> Min har central-lås og el-soltag, hvilket kan anbefales.
> Desværre ingen servo-styring, hvilket jo er rart at have. Jeg synes
> dog ikke, at den er tung at køre.

Det er heller ikke noget der er nødvendigt. ABS, servo og
centrallås er for mig bare ekstra ting der kan gå i stykker
og dermed koste... så hellere undvære når bilen ikke er
forsikret mere end den er (bliver..)

> Jeg havde lidt problemer med min i starten, indtil jeg fik skiftet en
> termostat og en lambda-sonde.

que? hvad dælen er en lambdasonde?

> [...]
>
> Find en der er nysynet, og i flot stand. De er forbavsende billige.
> Priserne for en Passat 1,8 årg. 1988-93 ligger ca. omtrent det samme

Så er passat da meget mere rummelig ikke?

> God jagt!

tusind tak :)

/hilsner

Fra : Christian Raaby

Dato : 24-10-05 13:35

> Jeg har altid troet at Passat var en ret dyr bil. Men
> er det bare nyprisen - de falder forh. hurtigt? Men
> hvad med reservedele. Jeg har også troet at VW hørte til
> de rigtig dyre - men man kan måske få uoriginale dele?

En Passat er en dyr bil i indkøb og holder en god brugtpris, men når vi
taler om en model 88-93, så er priserne ikke så slemme.

Ja, der er masser af uoriginale dele til den. Som sagt, så er motoren den
samme som i den populære Golf 2, hvilket giver et stort udbud.

> Vi vil gerne have mulighed for at have masser af ting -
> såsom cykler eller noget brænde eller lignende. Og det
> skal man vist være st.car for at æde :D

Ja, det lyder til at i skal finde en st.car.

> ok - det er uoriginalt? - ja jeg spørger dumt - men er ren
> novice i det her :D

Man bliver kun klogere af at spørge
Jep, det er uoriginale dele.
Gå ind på www.hovwdiaudi.dk eller www.thansen.dk
Der kan du tjekke prisniveauet for diverse slid-dele og sammenligne med
bl.a. en golf.

> Det er heller ikke noget der er nødvendigt. ABS, servo og
> centrallås er for mig bare ekstra ting der kan gå i stykker
> og dermed koste... så hellere undvære når bilen ikke er
> forsikret mere end den er (bliver..)

Nemlig.

> que? hvad dælen er en lambdasonde?

Lambdasonden måler på udstødningsgasserne, og justerer derefter mængden af
benzin til motoren. Sidder på alle biler med elektronisk
karburator/indsprøjtning.

> Så er passat da meget mere rummelig ikke?

Meget!

> tusind tak :)

Det var så lidt

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 24-10-05 11:42

> [...]
> toyota corolla st.car. Er der nogen gode forslag til
> vogne vi bør kigge på eller holde os fra :)

Som andre allerede har nævnt, så er en Sierra et godt bud.
Jeg kører selv Sierra (og har gjort det i mange år efterhånden, dog i flere
forskellige modeller) og er godt tilfreds med det.
Bilen er billig i indkøb (den nuværende er en 2,0i fra 1993) jeg gav et pænt
stykke under 20000 kr. for min og den var nysynet da jeg købte den.
Bevares der var da et par småting der skulle fikses, men det er jo det gode
ved netop en Sierra, stumper/reservedele får du "kastet i nakken" alle
steder.
Og selvom jeg måtte give 550 euro for at få skiftet et nåleleje samt en
kobling under vores ferietur i sommers, så står bilen mig ikke i 20000,- kr.
endnu.
Min er som nævnt en 2,0i CLX (120 HK) fra '93 med orig. soltag, servo,
elruder, centrallås, varme i sæder samt forrude/spejle osv.
Hvis du kikker efter en Sierra, så vil jeg anbefale dig at finde en med 2,0
DOHC motor (kom i slutningen af '89), da den motor passer meget bedre til
bilen end de gamle OHC'ere.
Mht rust, så skal du (på en Sierra) se efter bagerste skærmkanter, bagvanger
og dørstolper foran. Og ellers så bare stort set de samme steder som på alle
andre biler fra den årgang.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk