Hvordan virker trafikmeldinger om uheld?
Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 22-10-05 17:15

Spørgsmålet i subjekt er opstået efter en oplevelse
på E45 i eftermiddag.

Omkring ved 14-tiden kommer jeg kørende i
nordgående retning på strækningen omkring
Hobro. Pludselig er der kø længere fremme
og der bremses selvfølgelig. Bilen foran mig
(en Picasso) bremser åbenbart for sent og
skifter til venstre vognbane hvor der er
længere op til den bagerste bil i køen. Alligevel
går det galt og Picassoen ramler (relativt langsomt)
ind i en hollandsk Passat. Omkring 100m længere
fremme holder 3 biler i nødsporet - de er også
ramlet sammen i køen.
Køen viser sig at være ca. 1½ km lang og der hvor
den starter holder der en Audi A4 der mangler det
meste af fronten. Falck er ved at rydde op på stedet
og der holder sågar en trailer med lyspil og blå
blink bagved oprydningen.

Jeg havde hørt p3 i omkring 25 minutter på det tidspunkt
og der var intet om det nævnte uheld. Det er
jo meget nærliggende at tro/håbe at en trafikmelding
kunne have sørget for at de to kø-sammenstød
var undgået.

Hvorfor kom der ingen melding? - specielt når man
tænker på at Falck var på stedet = det må da have
været et stykke tid siden Audien kørte galt.

/Jakob

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 22-10-05 17:32

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> wrote in message
> [...]

> Hvorfor kom der ingen melding? - specielt når man
> tænker på at Falck var på stedet = det må da have
> været et stykke tid siden Audien kørte galt.

Det kræver din radio har support for trafik announcement og det er slået
til.
Det bliver altid sendt ud på P4 - hvis det er slået til skifter den radio
selv over på P4 når der kommer en melding og slår tilbage igen når meldingen
er forbi.

--
/Dennis
Seat Leon 1.9 oliefyr - nu med Xenon

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 22-10-05 17:35

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i en meddelelse news:435a6965$0$169$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> selv over på P4 når der kommer en melding og slår tilbage igen når meldingen

Jo - det var jeg klar over. Jeg "plejer" da også at høre
trafikmeldingerne, så den side af sagen skulle være på
plads.

/Jakob

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-10-05 18:04

> [...]

> Det bliver altid sendt ud på P4 - hvis det er slået til skifter den radio
> selv over på P4 når der kommer en melding og slår tilbage igen når

Hvis du spiller CD og der kommer en trafikmelding slår den over på
trafikmeldingen.

Men hvis du hører en eller anden lokalradio mener jeg bestemt ikke den slår
over på P4.

--
Per, Esbjerg

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-10-05 17:33

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvorfor kom der ingen melding? - specielt når man
> tænker på at Falck var på stedet = det må da have
> været et stykke tid siden Audien kørte galt.

Bilisterne skal selv ringe ind på 70 100 110.

Se f.eks. www.trafikcenter.dk/kbhradio.htm

--
Per, Esbjerg

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 22-10-05 17:37

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse news:435a69bb$0$144$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Bilisterne skal selv ringe ind på 70 100 110.
>
> Se f.eks. www.trafikcenter.dk/kbhradio.htm

Ok. Nummeret skal vist gemmes i bilen til evt. brug
senere.

Er det ikke for dumt at Falck ikke giver meldingen, når
de er på stedet - det synes jeg de burde...

/Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-05 17:57

> Ok. Nummeret skal vist gemmes i bilen til evt. brug
> senere.
>
> Er det ikke for dumt at Falck ikke giver meldingen, når
> de er på stedet - det synes jeg de burde...

Du skriver at du hørte P3 jeg hører altid P4 og der kommer
trafikmeldingerne.
Har aldrig selv hørt dem på P3.

Mvh. Allan

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-10-05 18:06

"Allan Møller" <allanatallanmdotdk> skrev i en meddelelse

> Du skriver at du hørte P3 jeg hører altid P4 og der kommer
> trafikmeldingerne.
> Har aldrig selv hørt dem på P3.

Hvis radioen har EON (enhanced Other Network) skifter den over fra P3 til P4

Men jeg mener stadig ikke den gør det hvis du hører en lokalstation.

--
Per, Esbjerg

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 22-10-05 18:15

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse news:435a7151$0$154$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Hvis radioen har EON (enhanced Other Network) skifter den over fra P3 til P4 ...

Det må den ha' (min altså).

> Men jeg mener stadig ikke den gør det hvis du hører en lokalstation.

Jeg mener helt bestemt at jeg har hørt trafikmeldinger
fra P4 (Vejle) mens jeg har hørt Sky.

/Jakob

Fra : Finn Guldmann

Dato : 22-10-05 19:03

Jakob Jeppesen wrote:
> Det må den ha' (min altså).
> Jeg mener helt bestemt at jeg har hørt trafikmeldinger
> fra P4 (Vejle) mens jeg har hørt Sky.

Skyradio har deres egne trafikmeldinger.

Hvor gode de er ved jeg ikke da det er sjældent jeg hører andet end P4
når jeg kører.

--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-10-05 20:05

> Skyradio har deres egne trafikmeldinger.
>
> Hvor gode de er ved jeg ikke da det er sjældent jeg hører andet end P4 når
> jeg kører.

Jeg ved ikke om det er det rigtige - men når jeg går efter trafikmeldinger
og skal vælge mellem sky og P4 vinder - P4.

--
Per, Esbjerg

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-10-05 18:42

> Jeg mener helt bestemt at jeg har hørt trafikmeldinger
> fra P4 (Vejle) mens jeg har hørt Sky.

Sky sender jo deres egen trafikmeldinger. Jeg har også hørt Sky (det er
Jørgen Mylius´s skyld :)) og aldrig hørt P4 trafikmeldinger.

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 22-10-05 19:02

Allan Møller wrote:
> Du skriver at du hørte P3 jeg hører altid P4 og der kommer
> trafikmeldingerne.
> Har aldrig selv hørt dem på P3.

Måske fordi den enkelte medarbejder, på P4 ikke helt har forstået
meningen med 'TP/TI' funktionen. Og derfor ofte glemmer at slå den til
når der kommer meldinger.

Når så P3 "lever" af de meldinger der sendes på P4, via 'TP/TI' kommer
meldingerne ikke ud der, når de glemmer funktionen på P4.

Der er stor forskel på hvordan de kommer om ved trafikmeldingerne i de
enkelte regioner.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 22-10-05 18:58

Jakob Jeppesen wrote:
> Ok. Nummeret skal vist gemmes i bilen til evt. brug
> senere.
> Er det ikke for dumt at Falck ikke giver meldingen, når
> de er på stedet - det synes jeg de burde...

Falck giver skam melding. Men ikke til radioen.

Meldinger om uheld og andre tildragelser på det overordnede vejnet går
ind til Vejdirektoratets døgn bemandede central.

De sender så de fornødne meldinger ud til radioen. Og her er det så op
til den enkelte medarbejder at få sendt informationen videre i radioen.

Det er der forskellige måder at gøre på afhængig af hvilken region det
er i, og af hvilken medarbejder ser sidder med opgaven.

Den konstellation kommer der mange mærkelige meldinger ud af.

Jeg er selv Vejreporter for Vejdirektoratet. Og nogle af de ting jeg har
meldt om har somme tider været nærmest uigenkendelige når de endelig
dukker op i radioen.

Vil man have et mere optimalt system skal man have radio eller
navigation med virksom TMC.

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 22-10-05 19:51

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse news:djdujm$2vra$1@newsbin.cybercity.dk...

> [...]
>
> Den konstellation kommer der mange mærkelige meldinger ud af.

Jeg må sige at det undrer mig at systemet er så dårligt opbygget.

Det lyder lidt som en ren tilfældighed, hvis man skulle være så
heldig at få en information man rent faktisk kan bruge til noget.

Det må/bør kunne gøres simplere/enklere og bedre...

/Jakob

Fra : Finn Guldmann

Dato : 22-10-05 22:16

Jakob Jeppesen wrote:
> Jeg må sige at det undrer mig at systemet er så dårligt opbygget.
> Det lyder lidt som en ren tilfældighed, hvis man skulle være så
> heldig at få en information man rent faktisk kan bruge til noget.

Det der irriterer mig mest ved det system radioen kører er at meldinger
i en region som regel ikke kommer ud i andre. Er jeg på vej nordpå ved
Haderslev kunne jeg godt tænke mig at få info om problemer ved Kolding.
Men det er inde i næste region.

> Det må/bør kunne gøres simplere/enklere og bedre...

TMC systemer opfylder vist ønsket om både hurtige og relevante oplysninger.

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-05 19:38

> [...]
>
> Hvorfor kom der ingen melding? - specielt når man
> tænker på at Falck var på stedet = det må da have
> været et stykke tid siden Audien kørte galt.

Jeg kørte tilfældigvis på samme strækning ved samme tid bare sydgående,
allerede ved Aalborg.
Kunne jeg på min navi hører (ruten beregnes efter hensyntagen til
trafikmeldinger) og stedet på kortet blev markeret med stiplet, et hurtig
kig på TMC'en viste at der var unfall og stop'n'go ved Hobro. ca 25 minutter
senere passerede jeg uheldet, heldigvis i modsatte spor.

Så på TMC siden var de da hurtigt med.

Måske er din radio ikke korrekt indstillet til at modtage trafikmeldinger,
som jo kommer via DR P4 NR i det område.

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 22-10-05 19:48

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> skrev i en meddelelse news:435a8705$0$4820$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> [...]
> et hurtig kig på TMC'en viste at der var unfall og stop'n'go ved Hobro. ca 25 minutter senere passerede jeg uheldet, heldigvis i

Det lyder positivt!

> Måske er din radio ikke korrekt indstillet til at modtage trafikmeldinger, som jo kommer via DR P4 NR i det område.

Radioen stod som den altid gør - trafiksystemet er slået til
(indikeret ved 3 biler i kø - det er en blaupunkt med ca. 4 år
på bagen). Jeg ved at systemet virker, for jeg hørte en melding
omkring Århus så sent som i tirsdags.

At dømme efter andre indlæg er der åbenbart stor forskel på
hvordan og hvornår der bliver udsendt advarsler rundt omkring
i landet.

/Jakob

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-10-05 20:07

> [...]
>
> At dømme efter andre indlæg er der åbenbart stor forskel på
> hvordan og hvornår der bliver udsendt advarsler rundt omkring

Du kan ringe og spørge om der er blevet sendt noget - de har fuldt ud check
over hvad de sender hvornår, er mit indtryk da jeg ringede for at diskutere
en melding med dem!

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-05 21:33

> Det lyder positivt!

Ja det virker bare helt i top :)

> [...]
> (indikeret ved 3 biler i kø - det er en blaupunkt med ca. 4 år
> på bagen). Jeg ved at systemet virker, for jeg hørte en melding

Men der er forskel på om du er indstillet på den kanal trafikmeldingen kom
på.
Eller om den er indstillet til at skifte til en anden kanal.

Jeg har også haft (og har) flere blaupunkt radioer, det er noget med TA og
AF skal være aktiveret samtidigt før den skifter.

> At dømme efter andre indlæg er der åbenbart stor forskel på
> hvordan og hvornår der bliver udsendt advarsler rundt omkring
> i landet.

Ja det er jo en forudsætning at de virkelig udsender trafikmeldinger for at
din radio kan fange dem.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 23-10-05 11:24

Jakob Jeppesen wrote:

> [...]
>
> At dømme efter andre indlæg er der åbenbart stor forskel på
> hvordan og hvornår der bliver udsendt advarsler rundt omkring

Hvis ikke du modtog en advarsel via radioen for netop dette uheld i går,
så er din radio forkert indstillet. Jeg kørte netop på strækningen igår
middags. 'Heldigvis' skete uheldet efter jeg var kørt forbi stedet, men
inden jeg var nået til Aalborg skiftede min radio over til P4 med netop
en advarsel mod uheldet. Jeg skal ikke kunne sige om den kom meget
senere, men da jeg modtog meldingen kørte lige omkring Aalborg S
afkørslen så det vil sige ca. 25 minutter efter jeg havde kørt forbi
uheldsstedet...

Thomas

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 23-10-05 15:01

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev i en meddelelse news:435b64c1$0$41144$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> meldingen kørte lige omkring Aalborg S afkørslen så det vil sige ca. 25 minutter efter jeg havde kørt forbi uheldsstedet...

Det var mystisk!

Lad mig endnu en gang slå helt fast: radioen er indstillet
korrekt.

I så fald ser jeg den eneste tilbageværende mulighed som
følgende: advarslen er udsendt på P4 nordjylland, mens
jeg har været i et område for langt syd på til at få meldingen.
Radioen blev tændt i Randers og det er sikkert P4 østjylland
der bliver brugt der. Bare 15 minutter senere kører man jo ind
i P4 nordjyllands dækningsområde, men der må jeg være
kommet for sent til meldingen - det samme må dem der kørte
sammen (hvis de overhovedet havde radioen tændt).

/Jakob

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 23-10-05 16:18

> "Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Det var mystisk!

Ring til dem og spørg. De skriver som sagt ned hvad de har sendt hvornår (de
skal vel have noget at læse op fra som de så gememr).

Og lad os høre resultatet her :)

De åbner vel 5.30 i morgen tidlig - der kommer de første trafikmeldinger som
regel...

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 22-10-05 21:47

Claus Petersen wrote:
> [...]
> Måske er din radio ikke korrekt indstillet til at modtage trafikmeldinger,
> som jo kommer via DR P4 NR i det område.

En stor del af det forspring TMC'en har kommer nok at det er samme sted
de sætter oplysningerne ind i TMC systemet som hvor de sender dem til
radioen.

På radioen skal en medarbejder så lige bearbejde dem journalistisk (Læs:
Tilføje evt. brugbar misinformation.) inden de sendes ud. Og så skal der
selvfølgelig også lige findes et passende sted i udsendelsen.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-10-05 10:20

Jakob Jeppesen wrote:
> [...]
>
> Hvorfor kom der ingen melding? - specielt når man
> tænker på at Falck var på stedet = det må da have
> været et stykke tid siden Audien kørte galt.

Der var da en melding på P4, jeg hørte den.

mvh

Christian