Benzinkort virker med forkert pinkode
Fra : Thomas

Dato : 22-10-05 16:54

Pas på jeres OK benzinkort.
Jeg har nu anvendt mit OK benzinkort, som er tilmeldt BetailingService
hele tre gange!! ja hurra for det, men ALLE 3 gange har jeg bare
tastet en tilfældig pinkode.
Ingen problemer - værsgo at tanke!! Hvad??? ja, jeg måtte altså prøve
3 gange før jeg troede mine egne øjne.
Ved ikke om det kun er mit kort der har en brist.
Det er i hvert fald ikke særlig fedt, hvis man mister sit kort.
Pyt så er det jo bare beskyttet med en pinkode.... troede du

/Thomas

Fra : Basil

Dato : 22-10-05 16:59

Thomas skrev d. 22-10-2005 i meddelelse
<epmkl11551fbg2o0cf72biudcum2ga3fi7@4ax.com>:
> [...]
> Det er i hvert fald ikke særlig fedt, hvis man mister sit kort.
> Pyt så er det jo bare beskyttet med en pinkode.... troede du

Jeg har samme oplevelse med et HydroTexaco kort.
Jeg trykker bare 4 tilfældige taster, når jeg tanker på en ubemandet
tank.
Hvis jeg betaler i butikker så virker kun den rigtige kode.
Kai

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 22-10-05 17:20

"Basil" <KuntaNO@SPAMstarmail.co.za> skrev i en meddelelse

> Jeg har samme oplevelse med et HydroTexaco kort.

Så er der vist ingen grund til at bruge deres kort :(. Hva' med at maile den
info til dem?, deres system har en fejl, og det er sikkert den samme.

Fra : Basil

Dato : 22-10-05 17:17

Jørgen M. Rasmussen skrev d. 22-10-2005 i meddelelse
<435a6605$0$168$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>:

> Så er der vist ingen grund til at bruge deres kort :(. Hva' med at maile den
> info til dem?, deres system har en fejl, og det er sikkert den samme.

Det har aldrig rigtig generet mig, og det er et erhvervskort, så
postgangen er lidt tungere.
....og så er det lige det med at huske det, på tidspunkter hvor jeg ikke
tanker.
Kai

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-10-05 22:02

Basil wrote:
> [...]
> tank.
> Hvis jeg betaler i butikker så virker kun den rigtige kode.

Min kone har et sådan kort, og det virker IKKE med tilfældig kode...

DET ved jeg - kan nemlig aldrig huske den...

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-05 17:19

> [...]
> 3 gange før jeg troede mine egne øjne.
> Ved ikke om det kun er mit kort der har en brist.

Vi har OK dieselkort i firmaet og der kan det ikke lade sig gøre at tanke
uden den rigtige pinkode.
Mon ikke det er en fejl på dit kort - ellers lyder det ikke så godt.

Allan

Fra : Dennis T.

Dato : 22-10-05 18:36

Thomas wrote:
> Pas på jeres OK benzinkort.
> Jeg har nu anvendt mit OK benzinkort, som er tilmeldt BetailingService
> hele tre gange!! ja hurra for det, men ALLE 3 gange har jeg bare
> tastet en tilfældig pinkode.

Sådan har mit virket i over et års tid - kender mange med samme type
"multi-kort" fra OK. OK er åbenbart ligeglade (de kender til problemet).
Kort ældre end 1.5 år virker kun med pinkoden såvidt jeg ved. Nyere kan
bruges med tilfældig pin.

/Dennis

Fra : Brian Binnerup

Dato : 22-10-05 21:38

> [...]
> "multi-kort" fra OK. OK er åbenbart ligeglade (de kender til problemet).
> Kort ældre end 1.5 år virker kun med pinkoden såvidt jeg ved. Nyere kan

Det virker fuldstændig hen i vejret - jeg har hermed tænkt mig at ringe til
OK og få at vide om de kan afkræfte eller bekræfte dette på mandag.

Hvis de ikke kan afkræfte det, så bliver vores OK kort her i huset klippet
midt over og skiftet ud med et andet selskabs.

Det er da sket før at folk mister en pung - og det er jo reelt en blankochek
for folk der finder et sådant kort.

Spørgsmålet er om OK reelt ikke er ansvarlig for ethvert misbrug hvis det
kan påvises at nogle af deres kort ikke kræver pinkode selvom de giver
udtryk for at de gør? Hvis et kort er mistet er det jo svært at påvise at
det har været et problem på det kort, så reelt bør det vil være nok at
sandsynliggøre at det har kunnet været tilfældet ud fra at det kan lade sig
gøre på andre kort?

Mvh

Brian Binnerup

Fra : John N. H.

Dato : 23-10-05 10:42

"Brian Binnerup" skrev:

> [...]
>
> Spørgsmålet er om OK reelt ikke er ansvarlig for ethvert misbrug hvis
> det kan påvises at nogle af deres kort ikke kræver pinkode selvom de

Nåh, man skal vel opbevare et benzinkort lige så omhyggeligt, som var
det kontanter (har heller ikke pin-kode).
Hvad OK's ansvar egentlig er, var selvfølgelig godt at vide.

Mvh
John

Fra : Esben Taersker

Dato : 23-10-05 02:46

Dennis T. wrote:

> [...]
> "multi-kort" fra OK. OK er åbenbart ligeglade (de kender til problemet).
> Kort ældre end 1.5 år virker kun med pinkoden såvidt jeg ved. Nyere kan

Vi har lige fået nye OK-kort i firmaet. Og jeg kunne selvfølgelig ikke
huske koden første gang. 7006 virker i hvert fald ikke...:)

/Esben

Fra : Thomas

Dato : 02-11-05 17:16

Fra www.nordjyske.dk, den 02-11-2005

Tank OK-benzin på andres regning

OK-benzin sætter jævnligt sikkerheden ud af kraft, når kunderne tanker
benzin med selskabets benzinkort, oplyser DR Midt & Vest.

Hos OK Benzin kan man angiveligt tanke med sit ok-benzinkort, selvom
man bruger en tilfældig pinkode.

En af radioens lyttere hørte i en nyhedsgruppe på internettet, at det
ind imellem kan lade sig gøre at bruge kontokortet sammen med en
tilfældig pinkode.

Lytteren prøvede selv, og det lykkedes ham to gange at fylde sin bil
op og betale med sit kontokort - selv om han brugte en tilfældig
pinkode.

DR Midt & Vest prøvede også. To medarbejdere tankede bilen fuld på
deres OK-benzinkort - men tastede en helt tilfældig pinkode.

Specialkonsulent hos Forbrugerombudsmanden, jurist Søren Iversen,
siger, at det umiddelbart lyder som om OK-benzin's ordning ikke lever
op til de normale regler for betalingskort.

- Den personlige og hemmelige kode skal jo sikre kortet mod misbrug,
siger Søren Iversen til radioen.

Han tilføjer, at ombudsmanden er parat til at kontakte OK-benzin for
at høre nærmere om ordningen, og om hvordan forbrugernes retsstilling
er sikret.

------------------------

Fra www.ok.dk, den 02-11-2005

http://www.ok.dk/Generelt/Nyheder/nyhed-tankning-uden-pingodkendelse.htm

Tankning uden PIN-godkendelse Vi har fået henvendelse fra kunder, som
har oplevet, at de sommetider kunne tanke på deres OK-Benzinkort, selv
om de har indtastet en forkert eller tilfældig PIN-kode.

Det skyldes, at der i det øjeblik, transaktionen foregår, ikke kan
opnås forbindelse til den server, der skal kontrollere koden på
kortet.
Det kan for eksempel ske, hvis der i en periode er særlig stor
travlhed på linien.

Det er ikke bilistens problem, så indtil vi får udvidet kapaciteten på
linierne, har vi valgt ikke at afvise kortet i disse ”nødstilfælde”. I
stedet kan bilisten tanke, hvorefter købet registreres til kundens
kortkonto på normal vis.

Kun begrænset køb
Når der tankes i ”nødprocedure”, kan der dog kun tankes for et mindre
beløb, der nogenlunde svarer til, hvad det koster at fylde tanken på
en almindelig personbil.

Kunden løber ingen risiko
Risikoen for misbrug i forbindelse med off-line-tankninger er
erfaringsmæssigt meget begrænset. Hvis et kort bliver stjålet og
forsøgt anvendt med en forkert PIN-kode, er det højst usandsynligt, at
sådan et forsøg tilfældigvis rammer et tidspunkt, hvor det valgte
benzinanlæg samtidig er off-line.

Skulle det imidlertid ske, holder OK naturligvis kunden skadesløs.

Vær opmærksom på, at off-line-tankning ikke kan finde sted, når man
betaler med dankort. Dankort skal verificeres on-line, og hvis linien
er nede, vil man ikke kunne tanke.