Mandagsbil...
Fra : Bo Velschow

Dato : 22-10-05 16:21

Hej gruppe

I forlængelse af diverse meningsytringer i diverse tråde fsv. angår
materialet på www.mandagsbil.dk har jeg tænkt lidt over, hvad man egentlig
kan - og navnlig ikke kan - bruge materialet til.

Jeg vil gerne slå fast - en gang for alle - at jeg ikke er af den
opfattelse, at man kan lave (særligt meget) statistik på materialet. Hvis
nogen skulle tro det modsatte pga. diverse indlæg, kan jeg
kun beklage det; det har ikke været hensigten.

Der er flere årsager til, at man ikke kan bruge materialet til decideret
statistik - blandt andre:

(1) Antallet af fejlbehæftede biler er ikke korreleret med antallet af
kørende biler på de danske veje - dvs. der er ikke taget højde for, at de
biler, der kører mange af på vejene, uvægerligt vil fylde mere i materialet
end de, der ikke kører så mange af (i øvrigt forudsat, at bilerne havde
samme fejlrate). Endvidere har forskellige modeller forskellige "aldre" på
vejene - og typisk vil ældre biler med mange kilometre jo have flere fejl
end yngre biler.

(2) Folk kan have forskellige bevæggrunde for at ønske - eller ikke at
ønske - at lægge deres historier på hjemmesiden:
(2a) Mærkeloyalitet/"forelskelse" i mærket. Uden at ønske at genere bl.a.
BMW og Alfa-ejere er det vist kendt, at der blandt disse er en meget stor
grad af loyalitet overfor éns mærke - dvs. måske vil man som ejer af
bemeldte mærke(r) være mindre tilbøjelig til at skrive dårligt om bilen?
(2b) Forhandler/værksted. Såfremt man får en ekstremt dårlig behandling på
sit værksted (som man i øvrigt kan være "tvunget" til at benytte pga. en
firmabilsordning), vil man antagelig være langt mere tilbøjelig til at
skrive om fejl - og måske smøre lidt ekstra på? Derudover kan det antagelig
virke meget håbløst og frustrerende, såfremt fejl enten ikke bliver rettet
trods gentagne forsøg (af et nok så velmenende værksted), eller blot
konstant bliver afløst af nye fejl. [1]

(3) Folk, der kører bestemte bilmærker er nogle "hylere", der konstant
klager om alt til alle - og derfor vil nogle mærker optræde langt hyppigere
end andre på siden. Dén tror jeg dog simpelthen ikke selv på!

(4) Mange indlæg kan være det pure opspind, som "hadere" af forskellige
mærker har lavet for at få disse til at veje tungere i materialet. Det anser
jeg for ikke at være videre sandsynligt - selvom der da nok skal være nogle
historier, som hører til i den "kreative" afdeling.

Ovenstående gør selvfølgelig, at man ikke på nogen måde kan konkludere, at
fordi én bilmodel optræder 3 gange så hyppigt som en anden på hjemmesiden,
så er denne bil generelt 3 gange så fejlbehæftet.

Men hvad kan man så bruge materialet til - hvis overhovedet noget?

Efter min mening kan man bruge det til at få en idé om, hvilke og hvor mange
forskellige typer fejl, man kan risikere at rende ind i for et givet
bilmærke/en given model. Hvis man antager, at (2) og (3) ovenfor kun har en
begrænset indflydelse på folks lyst til at indberette fejl (dvs. ude i "den
brede befolkning" vil en ejer af mærke A være stort lige så (lidt) motiveret
for at indberette en fejl, som en ejer af mærke B), og at (4) ikke udgør en
betydende del - og samtidig har kendskab til, cirka hvor mange af givne
modeller, der kører rundt på vejene - er det muligt at sammenligne
forholdsvis direkte, dvs. få en fornemmelse af, hvordan 2 modeller indbyrdes
klarer sig fsv. angår fejl. Ligeledes kan man få en fornemmelse af, hvordan
(mærke-)værkstederne behandler kunderne, idet mange indberettede historier
også omhandler værkstedernes (typisk "begrænsede") kundeservcice.

Sluttelig kan man sammenligne materialet med f.eks. brugtbilstests fra FDM.
Disse er stadig ikke (kan ikke være) 100% objektive, idet en del af disse
undersøgelser er baseret på medlemmernes egne indberetninger (men hér er
trods alt negative såvel som positive!) - så (2) og (3) (og tildels (4)) vil
også hér spille en rolle. Dog vil en sådan test efter min mening kunne give
et rigtigt godt fingerpeg om en given models "dyder og lyder".

Man kan derfor konstatere (men det vidste vi vel i forvejen!?), at der
simpelthen ikke eksisterer en 100% uvildig, objektiv undersøgelse af de
forskellige bilmærkers kvalitet (eller mangel på samme). Skulle man forsøge
at skaffe sig et sådant materiale med tilstrækkelig statistisk signifikans,
ville man skulle kontakte f.eks. 1000 ejere af hvert bilmærke (eller måske
endda hver årgang af et mærke?), og gennemgå et detaljeret spørgeskema (a la
Gallup, der ringer rundt og spørger til f.eks. folks forbrug af ugeblade,
nydelsesmidler osv.).

Nå, det blev en lang smøre - og det er da slet ikke sikkert, nogen gider
læse den endsige kommentere på den - men nu har jeg da givet udtryk for
min holdning til materialet på den navnkundige www.mandagsbil.dk! I øvrigt
véd jeg også, at jeg næppe slipper af med det prædikat, jeg har fået som
"hader af udvalgte mærker" - men fred være med det! Jeg synes blot
(stadig!), at visse mærker har blameret sig kraftigt i flere situationer -
og det vil jeg have lov til at synes (nej, jeg "hader" ikke hverken det ene
eller det andet mærke - men hvis jeg bliver spurgt om min mening, vil jeg
have lov til at fraråde folk visse mærker ).

Fortsat god weekend!

[1] Det er jo faktisk derfor, hjemmesiden eksisterer - den startede med at
hedde www.[bilmærke]sucks.dk, fordi grundlæggeren af hjemmesiden havde købt
en [bilmærke], og var blevet behandlet uhyggeligt dårligt af indtil flere
[bilmærke]-værksteder (og [bilmærke]-importøren!), da problemerne begyndte
at melde sig. Så oprettede han hjemmesiden og satte resolut streamere med
www.[bilmærke]sucks.dk på sin bil, så andre ude i verden blev opmærksomme på
hjemmesiden - og dét fik så sat skub i tingene. Ja, jeg ved godt, der står
en anden forklaring på hjemmesiden - jeg tror, det er fordi [bilmærke] på
den ene eller anden måde har fået overtalt manden til at fjerne referencen
til [bilmærke] på hjemmesiden, eller fordi "hadedomæner" ikke længere er
lovlige? www.[bilmærke]sucks findes i øvrigt ikke længere, så vidt jeg kan
se (selvom den giver hits på Google).

PS! Jeg har absolut og aldeles ingen "aktier" eller anden personlig
interesse i eller affiliering med www.mandagsbil.dk (hvis nogen skulle være
i tvivl!)

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Johnt

Dato : 22-10-05 01:02

"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> materialet på www.mandagsbil.dk har jeg tænkt lidt over, hvad man egentlig
> kan - og navnlig ikke kan - bruge materialet til.

Jeg er meget enig med dig.

Jeg tror kun på statistiker, som jeg selv har manipuleret. Ellers så får man
aldrig det ønskede resultat!

Hilsen
Johnt

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 23-10-05 07:16

"Johnt" <invalid@invali.no> skrev i en meddelelse news:435ad2c4$0$9180

> Jeg tror kun på statistiker, som jeg selv har manipuleret. Ellers så får
> man aldrig det ønskede resultat!

ROFL..., men mb. giver dog et hint om hvad der venter, især når det stemmer
overens med brugtvognstest, brugeranalyser hos fx. FDM. . Jeg tvivler
kraftigt på at nogen gider spilde deres tid med at skrive ufordelagtigt om
denne el. hin bil, bare for at promovere deres egen. For så skulle der jo
være ca. lige mange klager over alle ;).

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 23-10-05 21:01

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> ROFL..., men mb. giver dog et hint om hvad der venter, især når det stemmer
> overens med brugtvognstest, brugeranalyser hos fx. FDM.

Kim, som også skriver her i tråden, kan ligesom jeg bekræfte at FDM's
statistikker og tests kan være lige så fejlbehæftede som de biler der
skrives om.

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

Fra : Bo Velschow

Dato : 23-10-05 09:05

> Jeg tror kun på statistiker, som jeg selv har manipuleret. Ellers så får
> man aldrig det ønskede resultat!

*LOL*

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Kim Kristensen

Dato : 23-10-05 09:25

> [...]

give
> et rigtigt godt fingerpeg om en given models "dyder og lyder".

Jeg er bestemt ikke uenig med dig og har det på samme måde nå folk ensidigt
ser priser på reserve eller sliddele, og på den baggrund dømmer en bil som
værende dyr eller billig på det område. Eller som nå Ekstra Bladet udråber
et mærke til at være det mest fejlfri eller det modsatte, uden at fortælle
at det er blandt en begrænset udsnit af de mest solgte modeller som her

> [...]

> Bo Velschow
> 3540 Lynge
> Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for

Det bedste jeg hidtil er stødt på er oplysninger fra forsikringsselskaber,
de fortæller ganske enkelt den virkelighed de oplever. De dækker den samme
type skader på de biler de fortæller om, og det er ikke op til den enkelte
ejer at samle data. Nå de melder resultater ud er det baseret på mange af
samme model, og offentliggjort som x af 100 eller 1000 så det ikke er
afhængigt af om der er solgt mange eller rigtig mange af pågældende model.
Resultaterne fra synshallerne er også okay, man skal bare være bevidst om
hvilket område de dækker nå man læser tallene.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 23-10-05 21:04

Bo Velschow wrote:
> [...]
> materialet på www.mandagsbil.dk har jeg tænkt lidt over, hvad man egentlig
> kan - og navnlig ikke kan - bruge materialet til.

Hej Bo - ualmindeligt godt indlæg! Næste gang der henvises til
mandagsbil.dk i gruppen, bør man også smide en henvisning til dit indlæg.

Fra : Bo Velschow

Dato : 23-10-05 21:16

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hej Bo - ualmindeligt godt indlæg! Næste gang der henvises til
> mandagsbil.dk i gruppen, bør man også smide en henvisning til dit indlæg.

Hej Lars - tak for det!

Glad for, at du gider kommentere mit indlæg - men undrer mig samtidig lidt
over, at andre af de skribenter, jeg har haft lidt "meningsudvekslinger" med
i sammenhæng med mandagsbil.dk, (indtil videre) forholder sig tavse? Måske
er de blevet stumme af forbavselse?? ) (eller også er jeg røget i
killfilteret )

Nå, men jeg håber, at jeg nu har gjort min holdning til bemeldte hjemmeside
og informationerne derpå helt klar..

Fortsat god weekend - de sidste knap 2 timer, der er tilbage af den :-/

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : KASO

Dato : 24-10-05 07:03

<Snip en betragtning over fejlkilder ved "Mandagsbil">

Dine betragtninger over fejlkilder lyder ganske fornuftige, men jeg synes,
at du overser nogle:

5). Den "typiske profil" for en køber af et givet bilmærke. Eksempelvis er
det ikke sandsynligt, at en typisk Rolls Royce køber tilbringer sin tid på
Internettet med at skrive "anmeldelser" af sin bil - blot for at tage et
ekstremt eksempel.

6). Km-tal. Er ganske vist opgivet, men mange glemmer at se på denne faktor,
når de (mis-)bruger materialet. Visse mærker/modeller har et markant højere
km-tal grundet deres typiske anvendelse. F.eks. MB og andre modeller, der
typisk anvendes erhvervsmæssigt.

Generelt skal man imo. være varsom med at bruge såvel rigtig statistik som
Mandagsbiler som grundlag for sit valg. Selv med en "rigtig" statistik, som
f.eks. ADAC (med de fejl og usikkerheder, som den har), viser en
forholdsmæssig fejlrate, men betydningen af fejlene - og antallet i
"real-life" er ikke tydelig. Ofte er forskellen ml. bedste og ringeste bil i
en statistik, at den ringeste har 2-3 fejl mere i sin levetid. Er det
"mindre betydende" fejl, ville jeg aldrig lade det være afgørende for mit
valg af bil, hvis bilen iøvrigt på alle andre punkter passede til mit behov.
Omvendt ville jeg aldrig købe en model som den (forlængst udgåede) Corolla,
der i kritiske situationer smed dækkene - selv om den statistisk set var nok
så driftsikker iøvrigt.

Der er selvfølgelig biler, der har en alt for høj fejlrate - næsten uanset,
hvordan man anskuer det. Det er biler som de første årgange af Citroën C5 og
Volvo S/V40 (nu udgået) - og desværre får disse biler nogle mennesker til at
genopfriske deres gl. fordomme og beskylde hele mærket, koncernen eller
sågar nationen for kun at fremstille elendige biler. Det er useriøst og
årsagen til mange af diskussionerne herinde.