Hvad er der af alternativer til en Octavia~
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 21-10-05 12:26

Hej gruppe,

For tiden er jeg ved at overveje afløseren til Berlingoen - det har været en
perfekt bil for vores lille familie i de snart 8 år vi har haft den, men nu
da ungerne for længst er vokset ud af barnevognene, er behovet og ønsket
efter noget mere komfortbetonet familiebil-noget efterhånden ved at trænge
sig på

Mit temperament passer fint med den Octavia 1.6 Ambiente som jeg har prøvet,
og det skal da ikke være nogen hemmelighed at den virkede meget
overbevisende på os, og vi er nok ret tæt på at købe en sådan.
Vi har indtil nu kun købt fabriksnye biler, som vi har kørt i en 7-8 år
inden vi så har skiftet dem ud.
Jeg læser med stor beundring de skildringer som mange af jer kommer med om
indkøb og import af eksotiske biler i højere klasser - men jeg må indrømme
at dette ikke er noget som jeg tør give mig i kast med - jeg er ganske
enkelt en kylling på dette område...

Mit spørgsmål til jer er derfor: - Hvad kan man i grunden få til de 250K,
som en Octi 1.6 koster ? - jeg har kigget rundt, men er ikke stødt på noget
som har netop den plads/bagageplads/udstyr som Octaviaen til lige netop den
pris - er der nogle jeg overser ? - Octi'en har ligeledes alt det udstyr som
jeg drømmer om: aircon, esp, fartpilot, elruder, airbags alle vegne,
tågelygter for og bag
-Diesel er ikke en option, idet vi ikke kører mere end
- Jeg har kigget mod fjernøsten ligesom Folmer har gjort det - men her
forlader modet mig så atter - en Sonata ser sgu tillokkende ud - men jeg har
ikke noget at bruge alle de heste til alligevel - og jeg har på fornemmelsen
at de nok kan være lige rigeligt drikfældige for os.

- Puha - det var en længere snak som jeg lokkede dig igennem - men hvis du
har orket at læse så lang, ville jeg blive glad for ethvert hint til hvad/om
jeg har overset noget ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-10-05 12:29

"Andreas M. Hansen" skriver:

> [...]
> som har netop den plads/bagageplads/udstyr som Octaviaen til lige netop den

Nu du er vant til Citroen, hvad så med en C4 ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 21-10-05 12:45

> Nu du er vant til Citroen, hvad så med en C4 ?

Den har desværre ikke noget bagagerum - kun et alternativt placeret
handskerum bagtil....
- en Citroen skal være en st.car - og den fås C4 desværre ikke som.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-10-05 13:04

"Andreas M. Hansen" skriver:

> Den har desværre ikke noget bagagerum - kun et alternativt placeret
> handskerum bagtil....

350 liter handskerum, er selvfælgelig intet mod Octi'ens 560 liter...

Fra : Menabra

Dato : 21-10-05 13:08

> [...]
>
> - Puha - det var en længere snak som jeg lokkede dig igennem - men hvis du
> har orket at læse så lang, ville jeg blive glad for ethvert hint til

Hej

Svaret giver sig selv.
Der er ingen
Jamen det er der altså ikke

Fra : Janner

Dato : 21-10-05 13:17

> - Puha - det var en længere snak som jeg lokkede dig igennem - men hvis du
> har orket at læse så lang, ville jeg blive glad for ethvert hint til
> [...]

En Octavia er det oplagte valg ....... kort og godt en dejlig bil til
fornuftige penge *S*

/Jan

Octavi sæføli

Fra : AT

Dato : 21-10-05 13:45

Hej Andreas

Jeg ved godt at du skriver at du ikke er til diesel, men du kan få en
Octavia st. car diesel der har kørt 2000km til samme pris og uanset hvor
meget du kører vil dette da være billigere og sjovere.

Jeg synes iøvrigt at octavia med 1,6 motor er håbløs og det er jeg vist ikke
ene om med alle dem er er til salg.

Hvis der er nok plads i octaviaen er det et rigtigt godt valg uanset hvilken
motor og model du vælger.

/AT

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 21-10-05 14:22

"AT" <nogen@microsoft.dk> wrote in message
> [...]
> ikke ene om med alle dem er er til salg.
>
> Hvis der er nok plads i octaviaen er det et rigtigt godt valg uanset

Hej AT,

Den diesel du hentyder til, mener jeg at have fundet på bilbasen - men det
er jo så en tour-model - altså den gamle model.
Vi er nok lidt "hooked" på at det skal være en Octavia II model - og så
koster dieslerne jo pludselig en hel del mere.
Når jeg søger på bilbasen efter årgang 2004-2005, så finder den 32 stk
1,6'ere, og 76 stk. diesler, så der er vel ikke uforholdsvis mange 1.6'ere
til salg ?
Hvorfor mener du at 1.6'eren er håbløs ? - det er selvfølgelig ikke nogen
raket, men ud fra den prøvetur jeg fik, så virkede den da meget harmonisk på
mig ? - det med temperament er selvfølgelig også en stærkt subjektiv ting -
vores forventninger til motorkraft er jo vidt forskellige.
Hvis det med håbløsheden går på bilens temperament, så bekymrer det mig
ikke - det passer mig fint.
Hvis det derimod går på at der skulle være mange prøblemer med motoren, så
er jeg straks mere bekymret ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-05 15:30

> Jeg synes iøvrigt at octavia med 1,6 motor er håbløs og det er jeg vist
> ikke
> ene om med alle dem er er til salg.

God pointe! Hvis en motor bliver "upopulær" kan det i svær grad gå ud over
gensalgsværdien.
Tænk over det. Alternativet kunne være den lille TDI som jeg IMHO tror at du
kan holde den bedste totaløkonomi på. Den kan altid sælges på en formiddag.

Et alternativ til Skoda kunne være Seat Altea / Leon, der er et lidt
friskere at se til, hvis man ikke partout vil udstråle lutter familie idyl
:)

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 21-10-05 15:41

> God pointe! Hvis en motor bliver "upopulær" kan det i svær grad gå ud over
> gensalgsværdien.

Men igen - er den da upopulær ? - jeg synes da tværtimod der er mange flere
dieseler til salg ??

> Et alternativ til Skoda kunne være Seat Altea / Leon, der er et lidt
> friskere at se til, hvis man ikke partout vil udstråle lutter familie idyl
> :)

Familieidyl er såmænd helt ok - jeg er en moden herre midt i 40'erne
Og de Seat'er har samme fejl som C4'eren - intet bagagerum, kun et

Fra : Kim Kristensen

Dato : 21-10-05 16:21

> [...]
> >

> Familieidyl er såmænd helt ok - jeg er en moden herre midt i 40'erne
> Og de Seat'er har samme fejl som C4'eren - intet bagagerum, kun et

Hvor store er ungerne siden du priotere bagagerummet så højt?

Med venlig hilsen Kim

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-10-05 16:34

Kim Kristensen skriver:

> Hvor store er ungerne siden du priotere bagagerummet så højt?

Det er vel et spørgsmål om at prioritere sit nye stereoanlæg og
samtidigt have et bagagerum ???

Fra : Kim Kristensen

Dato : 21-10-05 21:02

> Kim Kristensen skriver:

> Det er vel et spørgsmål om at prioritere sit nye stereoanlæg og
> samtidigt have et bagagerum ???
>

> Klaus
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe
> Er mine indlæg sendt vi sunsites server, er sonofons newsserver igen død

Det virker ikke som om Andreas er typen, og skal den endeligt sige DUNK DUNK
DUNK nå han triller ned gennem hovedgaden kan han jo bare lukke luften ud af
det ene dæk.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 21-10-05 18:12

> Hvor store er ungerne siden du priotere bagagerummet så højt?

Min kone er fra nordfinland - så hver sommer står den på 3-4 ugers
familiebesøg langt væk fra hjemmet, hvor familie og venner skal besøges. Vi
har vænnet os til at have god plads til bagagen fra vores Berlingo - og den
vane er forbandet svær at skulle aflægge.
Jeg har en gang lejet en Golf IV gennem firmaet - og den kunne jeg
simpelthen ikke forestille mig, hvorledes vi skulle kunne fungere på en
sommerferietur.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 21-10-05 20:59

> [...]
> Jeg har en gang lejet en Golf IV gennem firmaet - og den kunne jeg
> simpelthen ikke forestille mig, hvorledes vi skulle kunne fungere på en

Så forstår jeg behovet for bagageplads, det kunne jo ha' været noget med at
der stadig skulle køretøjer med til de små. Hvis i er parat til at køre med
en bagageboks på taget den slags tilfælde er der jo flere muligheder, og så
vindes der hurtigt et 100-200 liters ekstra plads til bagage selv i forhold
til de 560 liter. Hvis det er en mulighed syntes jeg også du skulle prøve at
se på Honda Civic 1,6 ES til 236.000 kr. og det er givet vis også andre
alternativer.

Nu ved jeg ikke jo ikke hvor mange unger der er, eller størrelsen på dem.
Hvis det er som her i familien er god plads i kabinen et daglig gode, mens
god plads i bagagerummet kun er det få gange om året. Octavia har 70 cm
bagsædeplads med en 175 cm chauffør bag rattet, Civic har 8 cm mere med
samme chauffør. Tilmed er gulvet ved bagsædet helt fladt i Civic (og foran i
øvrigt), så ingen skal kæmpe med den forhøjning i midten.
http://www.dinside.no/php/art.php?id=101948&bid=10

Der er forskelle i udstyret, men de har begge en pæn bunke. Jeg tror ikke
den ene er bedre end den anden, det er bare forskellige punkter de hver især
er bedst på.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-05 17:16

> Men igen - er den da upopulær ? - jeg synes da tværtimod der er mange
> flere dieseler til salg ??

Mit gæt er at der også er solgt en del flere diesel modeller.
Blandt mine kollegaer er Octaviaen meget populær - ikke en af dem er bensin
model jeg tror der er en 5 stykker i alt.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 21-10-05 18:21

> Mit gæt er at der også er solgt en del flere diesel modeller.
> Blandt mine kollegaer er Octaviaen meget populær - ikke en af dem er
> bensin model jeg tror der er en 5 stykker i alt.

Er det privatejede eller firmabiler ? - og hvor mange km kører de årligt ?
FDM anbefaler 1.6 maskinen som værende det bedste køb blandt
benzinmotorerne - og den lille diesel koster i runde tal 40 000 mere end
benzineren.
Da vi kun kører 15 000 om året, og da der er en hel del småture iblandt,
mener jeg ikke at dieselen er det rigtige alternativ ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-10-05 18:27

"Andreas M. Hansen" skriver:

> Er det privatejede eller firmabiler ? - og hvor mange km kører de årligt ?

De fleste Octavia'er jeg kender er privatejede dieseler.

> [...]
> Da vi kun kører 15 000 om året, og da der er en hel del småture iblandt,
> mener jeg ikke at dieselen er det rigtige alternativ ?

Tjah, ikke med mindre at man kan lide motoren. Jeg har selv købt en Golf
V med 1,9TDI (105 HK). Mest fordi 1,6 Benzin ikek tiltalte mig, jeg vil
have "guf fra bunden" of 2 literen skal have mange omdrejninger for at
møde maks drejningsmoment. Fra 1/4 og til i dag har den gået 14.000 km,
hvilket er over, hvad vi normalt kører.

Fra : TDN

Dato : 21-10-05 18:35

> [...]
> Da vi kun kører 15 000 om året, og da der er en hel del småture iblandt,
> mener jeg ikke at dieselen er det rigtige alternativ ?

1.6'eren er fin, du måske vil kun mangle kræfter med fuld oppakning og så
smider du den bare i 4 gear ved overhaling. Der er ingen kendte problemer
med den og jeg synes den gør arbejdet fint. Min erfaring er fra en Octavia
1.6 101hk. fra 1997, på samme tid havde husstanden en Passat 1.8 20V 125 hk.
fra 1997 og jeg synes ikke den var særligt meget kvikkere, kun ved fuld last
kunne man mærke der var lidt flere kræfter. Passaten gik også 2 km/l mindre
end Octaviaen Så medmindre du går op i 0-100 tider så vælg 1.6'eren.

Mvh
Thomas

Fra : AT

Dato : 21-10-05 20:09

Jeg har ikke hørt om problemer med motoren, men da jeg prøvekørte den i sin
tid med 4 voksne i bilen inkl. mig selv var den simpelthen for sløv.

Med de stigende benzin/diesel priser vil diesel blive mere og mere attraktiv
og gensalgsværdien af en diesel vil være højere.

Jeg kan godt se at behovet for diesel måske ikke er der pt. men I skal også
tænke over fremtidige behov specielt hvis I skal have bilen i 7 år.

Jeg havde den gamle Tour elegance og det var en virkelig dejlig bil. Jeg er
pjattet med VAG PD Tdi og min nye bil (A6 avant tdi) står pt. uden plader i
en garage men jeg venter på at toldmyndighederne skal komme med en
afgiftsvurdering.

Som tidligere skrevet skal du nok blive tilfreds uanset hvilken model du
vælger. Jeg ved at mange af skoda forhandlerene er sultne og du kan sikkert
nemt få 15-20.000,- rabat på en ny bil i øjeblikket. Jeg er blevet tilbudt
30.000,- i rabat på en skoda ocativa combi 140hk tdi dsg for 3 uger siden.

/AT

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 23-10-05 14:46

Mange tak for mange gode og saglige svar - resultatet blev at vi netop har
købt en 1.6 Ambiente - vi glæder os nu til torsdag..

Andreas M. Hansen

Fra : KASO

Dato : 24-10-05 09:07

http://www.renault.dk/minisites/lagersalg/model.asp?m=Mégane%20Touring

Her skulle være nogle muligheder- 520l bagagerum, lavere pris og mere
elegant bil (men smag & behag er jo forskellig).

Der er også Laguna'er på restsalg - jeg mener dog, at de har et lidt mindre
bagagerum.

Et lidt kedeligere alternativ med god bagageplads:
http://www.bilbasen.dk/biler/fabriksnye/comparecars_1.asp?bilvalg=5437

Eller http://www.ford.dk/ie/mondeo/mdo_overview/mdo_lx/-/-/-/- (Men Ford
har haft problemer med rust - jeg ved ikke, om de er løst).