/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Forslag til ny bil?
Fra : Kristian


Dato : 20-10-05 16:25

Hej.

Familien (dvs. de to gamle) overvejer muligheden i at skifte til en
ny/nyere brugt bil, da den eksisterende 1997 Mazda 323F 1,5 efterhånden
er lidt besværlig at komme ind i (læs: ned i).

Kravene til det nye køretøj er som følger i nogenlunde rækkefølge:

- Nem at komme ind i - dvs. rimelig høj indstigning, hvor man sætter sig
ind eller op, fremfor at lade sig dumpe ned i et hul.

- Godt udsyn gennem stor forrude/sideruder.

- Mere komfortabel end sportslig. Gode sæder med støtte er et krav.

- Bagsæder skal være til stede og kunne befordre to voksne, men kun over
mindre afstande. Derfor skal disse ikke vægtes så højt - blot være der.
Gulpladebil er dermed udelukket (selvom en VW Touran van ville være
perfekt).

- Rimeligt bagagerum med nem læssehøjde. Mulighed for at sætte en
trækkrog på bilen er ligeledes et krav.

- Funktionalitet, kvalitet og pålidelighed vinder til en hver tid over
design. Hvis bilen starter hver gang, gør det ikke så meget, hvis den
ikke er designet af Pininfarina.


Motormæssigt kommer vi fra en 1,5 liters benzin-motor med 90 hypper.
Dette er sådan set nok, men en motor med mere moment ved lave
omdrejninger vil klart gøre kørselen mere afslappet.

Det årlige kørselsbehov ligger på max. 10.000 km, og består hovedsageligt
af by/landevej, og kun af og til lange stræk (200 km) på
landevej/motorvej. Bilen skal ikke bruges til lange udenlandsture til
Europa.

Jeg vurderer, at en dieselmotor ikke er nødvendig, da kørselsbehovet ikke
er helt stort nok. Især da meget af det foregår som småture på under
15-20 km. Merprisen for en TDI synes jeg ej heller der bliver tjent hjem
på lavere literpris, samt længere på literen. Gælder det også hvis man
kigger på en moderne 100 hk TDI, som fx. ligger i en Golf/Polo?

Prisniveauet skulle helst kunne holdes under de 250-300.000., men omvendt
er de heller ikke interesseret i et slagtilbud, som virker
billigt/usikkert/skrøbeligt.

Nogen forslag til modeller, som vi bør prøve-kigge/køre?

På forhånd tak!

Kristian



 
 
Klaus Kolle (20-10-2005)
Kommentar
Fra : Klaus Kolle


Dato : 20-10-05 17:17

Kristian wrote:
> Hej.
>
> Familien (dvs. de to gamle) overvejer muligheden i at skifte til en
> ny/nyere brugt bil, da den eksisterende 1997 Mazda 323F 1,5
> efterhånden er lidt besværlig at komme ind i (læs: ned i).

Kender problemet - dårlig ryg!

Jeg vil foreslå at du smider slæberne forbi enten Citroën eller Peugot
og ser på en Berlingo eller Partner.

>
> Kravene til det nye køretøj er som følger i nogenlunde rækkefølge:
>
> - Nem at komme ind i - dvs. rimelig høj indstigning, hvor man sætter
> sig ind eller op, fremfor at lade sig dumpe ned i et hul.

Opfyldes til fulde af Berlingo/Partner.

>
> - Godt udsyn gennem stor forrude/sideruder.

Opfyldes til fulde af Berlingo/Partner.

>
> - Mere komfortabel end sportslig. Gode sæder med støtte er et krav.

Opfyldes til fulde af Berlingo/Partner.

>
> - Bagsæder skal være til stede og kunne befordre to voksne, men kun
> over mindre afstande. Derfor skal disse ikke vægtes så højt - blot
> være der. Gulpladebil er dermed udelukket (selvom en VW Touran van
> ville være perfekt).

Opfyldes til fulde af Berlingo/Partner.

>
> - Rimeligt bagagerum med nem læssehøjde. Mulighed for at sætte en
> trækkrog på bilen er ligeledes et krav.

Opfyldes til fulde af Berlingo/Partner. Omkring 1 kubikmeter i god højde
- næsten tre hvis bagsæderne lægges ned.


>
> - Funktionalitet, kvalitet og pålidelighed vinder til en hver tid
> over design. Hvis bilen starter hver gang, gør det ikke så meget,
> hvis den ikke er designet af Pininfarina.
>

Opfyldes til fulde af Berlingo/Partner.

>
> Motormæssigt kommer vi fra en 1,5 liters benzin-motor med 90 hypper.
> Dette er sådan set nok, men en motor med mere moment ved lave
> omdrejninger vil klart gøre kørselen mere afslappet.

Se på en af 1,6 benzinmotorerne - de er ikke så ringe endda (jysk
underdrivelse) selv om jeg selv har en HDI, som jeg på ingen måde vil
bytte med noget som helst andet - men der er jo en merpris som nok ikke
er relevant for jer. Har haft to 1.8 benziner (som desværre ikke fås
mere (motorerne havde karakteristik som en diesel)), en 1,9 std. diesel
og som skrevet nu en HDI Berlingo. Kender ikke de nyeste benzinmotorer.

>
> Det årlige kørselsbehov ligger på max. 10.000 km, og består
> hovedsageligt af by/landevej, og kun af og til lange stræk (200 km)
> på landevej/motorvej. Bilen skal ikke bruges til lange udenlandsture
> til Europa.

Man kan ellers sagtens køre langt i en Berlingo/Partner - man sidder
ualmindeligt godt - og får du en fartpilot monteret kan man sidde og
spjætte med fødderne helt frit - husk dog at der skal kunne bremses i en
fart, hvis påkrævet.

>
> Jeg vurderer, at en dieselmotor ikke er nødvendig, da kørselsbehovet
> ikke er helt stort nok. Især da meget af det foregår som småture på
> under 15-20 km. Merprisen for en TDI synes jeg ej heller der bliver
> tjent hjem på lavere literpris, samt længere på literen. Gælder det
> også hvis man kigger på en moderne 100 hk TDI, som fx. ligger i en
> Golf/Polo?
>
> Prisniveauet skulle helst kunne holdes under de 250-300.000., men
> omvendt er de heller ikke interesseret i et slagtilbud, som virker
> billigt/usikkert/skrøbeligt.

Prisen er vel omkring 200.000 for et godt udstyrsniveau.

>
> Nogen forslag til modeller, som vi bør prøve-kigge/køre?

Hermed.

/Klaus

Andreas M. Hansen (20-10-2005)
Kommentar
Fra : Andreas M. Hansen


Dato : 20-10-05 17:20

Hej Kristian,

Rigtig mange af dine krav opfyldes faktisk af en Citroen Berlingo/Peugeot
Partner:

- Man sætter sig ind i den - ikke ned i den.
- Bagsæderne er helt OK - specielt på kortere ture.
- Fint stort bagagerum - med god læssehøjde.
- Egentlig ganske komfortable køreegeneskaber - men ingen sportsvogn
- Man sidder højt og godt med fint udsyn til alle sider
- Den jeg har, har jeg haft i 8 år/116 000 km uden et eneste driftstop
indtil nu
- I runde tal koster den 200 000 for en 1.6'er med aircon og skydedøre

Eneste punkt hvor jeg er i tvivl, er mht. sædekvaliteten - men det må vel
komme an på en prøve - så jeg synes bestemt at at skal prøve en tur i en
Berlingo.

mvh

Andreas M. Hansen


Kristian (20-10-2005)
Kommentar
Fra : Kristian


Dato : 20-10-05 18:59

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4357c3bb$0$84020$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Rigtig mange af dine krav opfyldes faktisk af en Citroen
Berlingo/Peugeot
> Partner:

Det er lidt sjovt, at både dig og Klaus nævner Berlingo/Partner, for jeg
kører netop selv i en gulplade 2001 Peugeot Partner HDi, hvilket jeg er
ydertst tilfreds med.

Jeg tror dog, at forældrene vil synes, at den er for stor til dem, når
der ofte kun er tale om transport af to personer - med muligheden to
ekstra. Jeg tror faktisk, at de har noget mere kompakt i tankerne - sådan
lidt mini-MPV agtigt...

MVH

Kristian



Lars L. Hansen (20-10-2005)
Kommentar
Fra : Lars L. Hansen


Dato : 20-10-05 19:12

Kristian wrote:
> Det er lidt sjovt, at både dig og Klaus nævner Berlingo/Partner,
[SNIP]
> Jeg tror dog, at forældrene vil synes, at den er for stor til dem, når
> der ofte kun er tale om transport af to personer - med muligheden to
> ekstra. Jeg tror faktisk, at de har noget mere kompakt i tankerne - sådan
> lidt mini-MPV agtigt...

Nåmen så er det vel en Picasso der er gældende?

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2
http://www.citronik.dk/ - Forum for Citroën-interesserede

Basil (20-10-2005)
Kommentar
Fra : Basil


Dato : 20-10-05 17:24

Kristian skrev d. 20-10-2005 i meddelelse
<4357b6d9$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk>:
> Hej.
>
> Familien (dvs. de to gamle) overvejer muligheden i at skifte til en
> ny/nyere brugt bil, da den eksisterende 1997 Mazda 323F 1,5 efterhånden
> er lidt besværlig at komme ind i (læs: ned i).
>
> Kravene til det nye køretøj er som følger i nogenlunde rækkefølge:
>
> - Nem at komme ind i - dvs. rimelig høj indstigning, hvor man sætter sig
> ind eller op, fremfor at lade sig dumpe ned i et hul.
>
> - Godt udsyn gennem stor forrude/sideruder.
>
> - Mere komfortabel end sportslig. Gode sæder med støtte er et krav.
>
> - Bagsæder skal være til stede og kunne befordre to voksne, men kun over
> mindre afstande. Derfor skal disse ikke vægtes så højt - blot være der.
> Gulpladebil er dermed udelukket (selvom en VW Touran van ville være
> perfekt).
>
> - Rimeligt bagagerum med nem læssehøjde. Mulighed for at sætte en
> trækkrog på bilen er ligeledes et krav.
>
> - Funktionalitet, kvalitet og pålidelighed vinder til en hver tid over
> design. Hvis bilen starter hver gang, gør det ikke så meget, hvis den
> ikke er designet af Pininfarina.
>
>
> Motormæssigt kommer vi fra en 1,5 liters benzin-motor med 90 hypper.
> Dette er sådan set nok, men en motor med mere moment ved lave
> omdrejninger vil klart gøre kørselen mere afslappet.
>
> Det årlige kørselsbehov ligger på max. 10.000 km, og består hovedsageligt
> af by/landevej, og kun af og til lange stræk (200 km) på
> landevej/motorvej. Bilen skal ikke bruges til lange udenlandsture til
> Europa.
>
> Jeg vurderer, at en dieselmotor ikke er nødvendig, da kørselsbehovet ikke
> er helt stort nok. Især da meget af det foregår som småture på under
> 15-20 km. Merprisen for en TDI synes jeg ej heller der bliver tjent hjem
> på lavere literpris, samt længere på literen. Gælder det også hvis man
> kigger på en moderne 100 hk TDI, som fx. ligger i en Golf/Polo?
>
> Prisniveauet skulle helst kunne holdes under de 250-300.000., men omvendt
> er de heller ikke interesseret i et slagtilbud, som virker
> billigt/usikkert/skrøbeligt.
>
> Nogen forslag til modeller, som vi bør prøve-kigge/køre?
>
> På forhånd tak!
>
> Kristian

Efter at have læst de 2 første svar, kan jeg anbefale en Suzuki Liana
1.6 stationcar, som jeg selv har.
Den kan alt hvad de andre siger en franskmand kan, den er bare
billigere og betydelig mere pålidelig (jeg har haft begge mærker før
denne).
Kai



Kasper Hansen [8270] (20-10-2005)
Kommentar
Fra : Kasper Hansen [8270]


Dato : 20-10-05 17:40

> Efter at have læst de 2 første svar, kan jeg anbefale en Suzuki Liana 1.6
> stationcar, som jeg selv har.
> Den kan alt hvad de andre siger en franskmand kan, den er bare billigere
> og betydelig mere pålidelig (jeg har haft begge mærker før denne).
> Kai

Den ville jeg også foreslå - det er faktisk en rigtigt fin bil, som tit
bliver overset. Kører godt, og flot kabinefinish.
Min eneste anke er motoren, som jeg synes mangler bundtræk - og bliver noget
støjende ved 130 km/t.
Berlingo/Partner synes jeg også ville være et fint valg - har selv haft 2
Citroen'er, som jeg har været meget tilfreds med.

/Kasper Hansen



Klaus D. Mikkelsen (20-10-2005)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 20-10-05 21:27

Kristian skriver:
>
> Nogen forslag til modeller, som vi bør prøve-kigge/køre?

Seat Altea ?

En Berlingo/Partner er en fin bil. Har en kollega der har en sådan, han
er meget tilfreds med den.
Personligt ville jeg få den i rød, finde en uniform, tage vores kat med
og rende rundt og synge "her er Per, postmand Per, i sin bil med
sin........ (så behøveds jeg vidst ikke at forklare mere om, hve jeg
mener om designet

Mine forældre har en Mazda Demio. Den er de vældigt glade for, så dens
aflæser (det må være Mazda 2) kunne måske også være noget. Jeg vil dog
sige at mine 1,85 m ikke befinder sig særligt godt bag rattet i en Demio
- den er for lille....


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Er mine indlæg sendt vi sunsites server, er sonofons newsserver igen død

Keld Rasmussen (20-10-2005)
Kommentar
Fra : Keld Rasmussen


Dato : 20-10-05 22:32

Kristian skrev:
> Hej.
>
> Familien (dvs. de to gamle) overvejer muligheden i at skifte til en
> ny/nyere brugt bil, da den eksisterende 1997 Mazda 323F 1,5 efterhånden
> er lidt besværlig at komme ind i (læs: ned i).
>
> Kravene til det nye køretøj er som følger i nogenlunde rækkefølge:
>
> - Nem at komme ind i - dvs. rimelig høj indstigning, hvor man sætter sig
> ind eller op, fremfor at lade sig dumpe ned i et hul.
>
> - Godt udsyn gennem stor forrude/sideruder.
>
> - Mere komfortabel end sportslig. Gode sæder med støtte er et krav.
>
> - Bagsæder skal være til stede og kunne befordre to voksne, men kun over
> mindre afstande. Derfor skal disse ikke vægtes så højt - blot være der.
> Gulpladebil er dermed udelukket (selvom en VW Touran van ville være
> perfekt).
>
> - Rimeligt bagagerum med nem læssehøjde. Mulighed for at sætte en
> trækkrog på bilen er ligeledes et krav.
>
> - Funktionalitet, kvalitet og pålidelighed vinder til en hver tid over
> design. Hvis bilen starter hver gang, gør det ikke så meget, hvis den
> ikke er designet af Pininfarina.
>
>
> Motormæssigt kommer vi fra en 1,5 liters benzin-motor med 90 hypper.
> Dette er sådan set nok, men en motor med mere moment ved lave
> omdrejninger vil klart gøre kørselen mere afslappet.
>
> Det årlige kørselsbehov ligger på max. 10.000 km, og består hovedsageligt
> af by/landevej, og kun af og til lange stræk (200 km) på
> landevej/motorvej. Bilen skal ikke bruges til lange udenlandsture til
> Europa.
>
> Jeg vurderer, at en dieselmotor ikke er nødvendig, da kørselsbehovet ikke
> er helt stort nok. Især da meget af det foregår som småture på under
> 15-20 km. Merprisen for en TDI synes jeg ej heller der bliver tjent hjem
> på lavere literpris, samt længere på literen. Gælder det også hvis man
> kigger på en moderne 100 hk TDI, som fx. ligger i en Golf/Polo?
>
> Prisniveauet skulle helst kunne holdes under de 250-300.000., men omvendt
> er de heller ikke interesseret i et slagtilbud, som virker
> billigt/usikkert/skrøbeligt.
>
> Nogen forslag til modeller, som vi bør prøve-kigge/køre?
>
> På forhånd tak!
>
> Kristian
>
>
Prøv at se lidt på en Peugeot 1007

Bortset fra et lille bagagerum lever den op til alle krav og mere til,
de store skydedøre og sædehøjden gør ind og udstigning meget nem, det er
en anderledes løsning men se på den før i beslutter jer endeligt.

--
Keld Rasmussen

Kristian (21-10-2005)
Kommentar
Fra : Kristian


Dato : 21-10-05 08:55

Hej igen.

Tak for svarene og begrundelserne.

Vi tager Peugeot 1007, Seat Altea, Suzuki Liana og Citroën Picasso op til
gennemsyn.

Takker!

MVH

Kristian



Jakob Jeppesen (21-10-2005)
Kommentar
Fra : Jakob Jeppesen


Dato : 21-10-05 10:49

"Kristian" <claudegreengrass@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:43589ee0$6$78287$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hej igen.
>
> Tak for svarene og begrundelserne.
>
> Vi tager Peugeot 1007, Seat Altea, Suzuki Liana og Citroën Picasso op til
> gennemsyn.
>

Hvad med Opel Meriva?

Har aldrig siddet i en, så jeg kan intet sige om den indvendigt,
men den er da sådan lidt mini mpv-agtig.

/Jakob



Basil (21-10-2005)
Kommentar
Fra : Basil


Dato : 21-10-05 10:50

Jakob Jeppesen skrev d. 21-10-2005 i meddelelse
<4358b987$0$41144$14726298@news.sunsite.dk>:
> "Kristian" <claudegreengrass@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:43589ee0$6$78287$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> Hej igen.
>>
>> Tak for svarene og begrundelserne.
>>
>> Vi tager Peugeot 1007, Seat Altea, Suzuki Liana og Citroën Picasso op til
>> gennemsyn.
>>
>
> Hvad med Opel Meriva?
>
> Har aldrig siddet i en, så jeg kan intet sige om den indvendigt,
> men den er da sådan lidt mini mpv-agtig.
>
> /Jakob

Du har 4 temmelig forskellige biler der, så du burde finde en, i mellem
dem, der lige passer til jer.
Rigtig god jagt.
Kai



Lars Hoffmann (21-10-2005)
Kommentar
Fra : Lars Hoffmann


Dato : 21-10-05 10:57

Kristian wrote:

> Vi tager Peugeot 1007, Seat Altea, Suzuki Liana og Citroën Picasso op til
> gennemsyn.

Kig evt også på en Renault Modus


h jørgens (21-10-2005)
Kommentar
Fra : h jørgens


Dato : 21-10-05 17:59


Hej Jeg har læst jeres spørgsmål. I skulle prøve en Toyota Yaris. Med den pris
I vil betale kan I få Yaris i den gode ende med 1,3L motor og alt i udstyr. Man
sidder rimelig højt, nem ind/ udstigning, god motor 4 døre, man kan skubbe de
bagerste sæder frem & tilbage m.m. Mvh. H Jørgens
"Kristian" <mailto:claudegreengrass@hotmail.com> skrev i en meddelelse
"Forslag til ny bil?"

> Hej.
>
> Familien (dvs. de to gamle) overvejer muligheden i at skifte til en
> ny/nyere brugt bil, da den eksisterende 1997 Mazda 323F 1,5 efterhånden
> er lidt besværlig at komme ind i (læs: ned i).
>
> Kravene til det nye køretøj er som følger i nogenlunde rækkefølge:
>
> - Nem at komme ind i - dvs. rimelig høj indstigning, hvor man sætter sig
> ind eller op, fremfor at lade sig dumpe ned i et hul.
>
> - Godt udsyn gennem stor forrude/sideruder.
>
> - Mere komfortabel end sportslig. Gode sæder med støtte er et krav.
>
> - Bagsæder skal være til stede og kunne befordre to voksne, men kun over
> mindre afstande. Derfor skal disse ikke vægtes så højt - blot være der.
> Gulpladebil er dermed udelukket (selvom en VW Touran van ville være
> perfekt).
>
> - Rimeligt bagagerum med nem læssehøjde. Mulighed for at sætte en
> trækkrog på bilen er ligeledes et krav.
>
> - Funktionalitet, kvalitet og pålidelighed vinder til en hver tid over
> design. Hvis bilen starter hver gang, gør det ikke så meget, hvis den
> ikke er designet af Pininfarina.
>
>
> Motormæssigt kommer vi fra en 1,5 liters benzin-motor med 90 hypper.
> Dette er sådan set nok, men en motor med mere moment ved lave
> omdrejninger vil klart gøre kørselen mere afslappet.
>
> Det årlige kørselsbehov ligger på max. 10.000 km, og består hovedsageligt
> af by/landevej, og kun af og til lange stræk (200 km) på
> landevej/motorvej. Bilen skal ikke bruges til lange udenlandsture til
> Europa.
>
> Jeg vurderer, at en dieselmotor ikke er nødvendig, da kørselsbehovet ikke
> er helt stort nok. Især da meget af det foregår som småture på under
> 15-20 km. Merprisen for en TDI synes jeg ej heller der bliver tjent hjem
> på lavere literpris, samt længere på literen. Gælder det også hvis man
> kigger på en moderne 100 hk TDI, som fx. ligger i en Golf/Polo?
>
> Prisniveauet skulle helst kunne holdes under de 250-300.000., men omvendt
> er de heller ikke interesseret i et slagtilbud, som virker
> billigt/usikkert/skrøbeligt.
>
> Nogen forslag til modeller, som vi bør prøve-kigge/køre?
>
> På forhånd tak!
>
> Kristian
>
>
>

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.197.35.189)
-- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408610
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste