BX kugler
Fra : Kasper

Dato : 20-10-05 11:36

Hejsa.

Jeg har fået at vide at mine gaskugler foran på min Citroen BX 1.9
GTi, 1990, skal fyldes/skiftes (afhængigt af om de kan fyldes).

Jeg har fra mit værksted fået priser på 1200 for fyldning og 1500
for udskiftning (uoriginale 50kg. kugler).

Umiddelbart synes jeg det lyder af meget for begge operationer.

Er der ikke noget med at nogen i århus området gør det billigt af de
mindre værksteder? Ude i oplandet et sted?

Alternativt: Hvis jeg køber nogle kugler selv - er det så til at
skifte selv? Hvordan gør man ? Bare af med dem og på med de nye ?
Eller skal man fifle med pakninger og udtømning mv?

På forhånd tak,
V.h.
Kasper

Fra : NS

Dato : 20-10-05 12:59

Kasper wrote:
> [...]
>
> Jeg har fra mit værksted fået priser på 1200 for fyldning og 1500
> for udskiftning (uoriginale 50kg. kugler).

Hvad pokker er en 50 kg kugle? Det giver ingen mening.

> [...]
> skifte selv? Hvordan gør man ? Bare af med dem og på med de nye ?
> Eller skal man fifle med pakninger og udtømning mv?

Prisen lyder nu fin nok for mig. Kuglerne i sig selv koster ca. 400-500
kr. stykket for uoriginale. Så resten må være for arbejdet.

NS

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 20-10-05 13:21

Svarer lige på to indlæg på een gang - håber i kan følge med :)

NS wrote:
> Hvad pokker er en 50 kg kugle? Det giver ingen mening.

50 bar. 1 bar = 1,02 kg/cm2

Ja, stort set. Hvis det kun er de forreste burde jobbet være til at
overskude

Der er nogle o-ringe. Men ellers er det bilen i laveste niveau. Dreje
udluftningsskruen på trykregulatoren (få evt. fat i en Haynes-manual),
så systemet bliver trykløst. Skrue kugler af med stor
oliefilter-kæde-tang eller lign. På med nye kugler. Stramme
udluftningsskruen igen. Starte motor og så lidt Citroën-gymnastik i form
af et antal hæve-sænke-operationer for at lufte systemet ud.

300 kr. stk. hos www.skovgaard-schmidt.dk eller www.ca-autodele.dk

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

Fra : NS

Dato : 20-10-05 15:27

Lars L. Hansen wrote:
> Svarer lige på to indlæg på een gang - håber i kan følge med :)

> 50 bar. 1 bar = 1,02 kg/cm2

Det giver ingen mening bare at sige kg, som er en vægtenhed, når man
faktisk mener kg/cm2, som er en trykenhed. Det er det jeg siger.

> [...]
> udluftningsskruen igen. Starte motor og så lidt Citroën-gymnastik i form
> af et antal hæve-sænke-operationer for at lufte systemet ud.

Rent faktisk er det nu ikke O-ringe, men â–¡-ringe. Men ellers er det
rigtig nok.

> 300 kr. stk. hos www.skovgaard-schmidt.dk eller www.ca-autodele.dk

Yes sir, men det får man dem jo nok ikke til ved mekanikeren.

NS

Fra : Kasper

Dato : 20-10-05 14:20

Hej igen..

Lars L. Hansen skrev:

> Svarer lige på to indlæg på een gang - håber i kan følge med :)

Det går :) Tak til både Niels og Lars.

Ja jeg mente faktisk 50 kg, da det er det FTZ angiver i deres
kataloger. Men kan da godt se at f.eks. CA-autodele arbejder i korrekte
trykangivelse bar. Til 1.9 Gti (8v) angiver FTZ en "50 kg." kugle,
mensa CA angiver en 55 bar kugle...

Gad vide om de er det samme? Jeg vil jo gerne have det "korrekte" tryk
i forhold til hvilken model BX det er - GTi. Gider ik' de bløde 40
bars :)

V.h.
Kasper

Fra : NS

Dato : 20-10-05 15:30

Kasper wrote:
> [...]
>
> Gad vide om de er det samme? Jeg vil jo gerne have det "korrekte" tryk
> i forhold til hvilken model BX det er - GTi. Gider ik' de bløde 40

Det er så vidt jeg ved 55 bar til GTI, men der er jo også noget med
volumenet, men det kan jeg så ikke lige huske. Vist 400 ml for GTI mod
500 ml normalt, men jeg er ikke sikker.

NS