Jaguar XJ40 gearskifte
Fra : Leo Jensen

Dato : 19-10-05 19:40

Hej

Jeg var ude at prøve en XJ6 3.2 1992 (model XJ40) i mandags. Den var
hysterisk velholdt, godt udstyret, kun 130000 km osv, men skiftene var ikke
særligt limousine-agtige. Ved stille og rolig acceleration var mønsteret: Op
på godt 3000 omdr, et ryk og der er skiftet gear. Ejeren mente det kunne
justeres ??? Hvis man lettede lidt på gassen på det rigtige tidspunkt gik
det noget bedre, men det er vel ikke meningen ?
I øvrigt var der ikke vildt meget træk i den, men 200 hk til 1800kg er jo
heller ikke opskriften på en sportsvogn.
Og mens vi er igang: Kan den mon monteres med anhængertræk ? Det er et krav
for at komme ind i min carport som førstebil, og jeg skal nok vælge et
aftageligt...
Udformningen af bagagerummet (dybt, tank og reservehjul er placeret andre
steder) tyder på at det godt kunne være 'bøvlet'

MVH Leo

Fra : Lars Knudsen

Dato : 19-10-05 20:11

Hej,

On Wed, 19 Oct 2005 20:40:02 +0200, "Leo Jensen"
<maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>justeres ??? Hvis man lettede lidt på gassen på det rigtige tidspunkt gik
>det noget bedre, men det er vel ikke meningen ?

Næh... Hvis jeg accelererer med moderat gas i min e39 bmw 530dA
skifter den ganske blødt og stort set umærkeligt. Smider jeg den i
S-indstilling og giver den max gas er det noget mere mærkbart skifte.

Men ved "almindelig frisk" kørsel er der ingen hårde ryk.

Ved ikke lige hvor man skulle justere det? Men ring til JaguarHouse og
spørg om man kan....

>I øvrigt var der ikke vildt meget træk i den, men 200 hk til 1800kg er jo
>heller ikke opskriften på en sportsvogn.

Njaeh.. Jeg har 193 hk og cirka samme vægt. Den rykker pænt fra land.

>Og mens vi er igang: Kan den mon monteres med anhængertræk ? Det er et krav
>for at komme ind i min carport som førstebil, og jeg skal nok vælge et
>aftageligt...

No clue.. En Jaguar har ikke anhængertræk...

** Lars

Fra : jan@stevns.net

Dato : 19-10-05 21:19

"Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> skrev :

>Ejeren mente det kunne justeres ?

Det kan de sikkert også, ved at få justeret bremsebåndende i
gearkassen.

>Hvis man lettede lidt på gassen på det rigtige tidspunkt gik
>det noget bedre, men det er vel ikke meningen ?

Både og - nogle kasser skifter blødere end andre

--
jan@stevns.net
Stadig Scorpio ;)

Fra : Leo Jensen

Dato : 20-10-05 20:31

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Det kan de sikkert også, ved at få justeret bremsebåndende i
> gearkassen.

Det lyder som noget for en dygtig DIY-mand Eller et værksted, der ved
hvad de gør. Jeg må se om jeg kan finde en par eksemplarer mere at prøvekøre
for at afgøre om det er som det skal være. Brugtbilrevyen skriver, at den
SKAL skifte silkeblødt og at olien skal være fin, ren og rød, så der er nok
noget der ikke er helt OK.
Nu kan I nok selv finde denne bil på nettet, hvis jeg spørger jer hvad den
slags kan koste hos en privat, men hvad er jeres bud 'fra hoften' ? Hvad
ville I give ? Som sagt utrolig velholdt, jeg tror seriøst ikke, der
nogensinde er gjort 'grimme ting' i bilen såsom at spise, transportere børn
eller køre en tur i arbejdstøj. Absolut ingen Bilka-buler kombineret med
original lak er jo heller ikke hverdagskost.

Leo

Fra : jan@stevns.net

Dato : 20-10-05 22:26

"Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> skrev :

>Det lyder som noget for en dygtig DIY-mand Eller et værksted, der ved
>hvad de gør.

Jep !

--
jan@stevns.net