At måle på en starter-motor
Fra : Lars L. Hansen

Dato : 19-10-05 17:29

Hvordan kan man afgøre om der er en eller anden form for kortslutning
eller lignende i en startermotor?
Problemet er at nogle startermotorer trækker adskillige hundrede ampere
i startøjeblikket. Det betyder at modstanden i vindingerne på ankeret i
motoren er helt nede i (f.eks. ved 300 amp) 12/300 = 0.04 ohm.
Det kan mit multimeter ikke måle. 0.2 ohm er det mindste jeg har set de
måle, selv med kortsluttede krokodillenæb.

Sagen er at jeg har en startermotor, der laver en ordentlig gnist hvis
man slutter den til batteriet - men den kører ikke. Kullene skulle være
gode nok.

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

Fra : Benny Højvælde

Dato : 19-10-05 20:32

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det kan mit multimeter ikke måle. 0.2 ohm er det mindste jeg har set de
> måle, selv med kortsluttede krokodillenæb.

En DC motor bruger i starttidspunktet 6 til 10 gange normstrømmen. Havde et
1000 amp startstrømsmåler og det kunne ikke lide hvis jeg målte på
entrepenørmaskiner men en lille bilstarter kunne jeg nok måle igennem.

> Sagen er at jeg har en startermotor, der laver en ordentlig gnist hvis man
> slutter den til batteriet - men den kører ikke. Kullene skulle være gode
> nok.

Den er vist gået til de evige motormarkeder. Hvis den bruger strøm skal den
også køre rundt ( groft sagt)

Benny

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 19-10-05 21:58

Benny Højvælde wrote:
> En DC motor bruger i starttidspunktet 6 til 10 gange normstrømmen. Havde et
> 1000 amp startstrømsmåler og det kunne ikke lide hvis jeg målte på
> entrepenørmaskiner men en lille bilstarter kunne jeg nok måle igennem.

Jeg vil måle resistansen - ikke strømmen.

> Den er vist gået til de evige motormarkeder. Hvis den bruger strøm skal den
> også køre rundt ( groft sagt)

Den virkede inden jeg skruede den af - den var dårlig, men den virkede

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 19-10-05 22:07

Lars L. Hansen wrote:

> Jeg vil måle resistansen - ikke strømmen.

Ja ok - hvis man kender strøm og spænding, såeh... hehe :)

Fra : ChipMIK

Dato : 22-10-05 12:59

½øjsa

I skal LIGE huske at startmotoren jo altså kører ubelastet! den slæer ikke
en 5 liters motor med rundt

DVS. trækker du 100 ampere ved den bare står og skal køre i fri luft er den
sku alvorlig syg.

Hygge & god weekend

ChipMIK

Fra : Niels Bengaard

Dato : 19-10-05 21:04

> [...]
> slutter den til batteriet - men den kører ikke. Kullene skulle være gode

Virker startrelæet? Dvs. går skydes startmotorakslen frem mod svinghjulet
var startforsøg?
Når det skydes frem skaber det elektrisk kontakt til motoren. Hvis denne
kontaktflade er korroderet skal det skilles og renses. Kan du måle spænding
direkte på startmotoren, altså efter startrelæet?

Du skriver i beregningen du har 12 volt ved startforsøg, du har nok nærmere
7 volt når man trækker 300 A.

Niels

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 19-10-05 22:03

Niels Bengaard wrote:

> Virker startrelæet? Dvs. går skydes startmotorakslen frem mod svinghjulet
> var startforsøg?

Ved det ikke - starteren er afmonteret, og udformet sådan at man gå uden
om relæet og sætte strøm direkte på motoren. Så det var det jeg prøvede.

> Når det skydes frem skaber det elektrisk kontakt til motoren. Hvis denne
> kontaktflade er korroderet skal det skilles og renses. Kan du måle spænding
> direkte på startmotoren, altså efter startrelæet?

Jamen jeg sætter netop spænding efter starterrelæet, så ja :)

> Du skriver i beregningen du har 12 volt ved startforsøg, du har nok nærmere
> 7 volt når man trækker 300 A.

Jep - min beregning var bare et overslag på resistansen i en
startermotor. Den er i så lav i forvejen, at jeg har problemer med at
afgøre om der er opstået en kortslutning som følge af at jeg har haft
skilt, renset og smurt startermotoren.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 19-10-05 22:17

> [...]

> startermotor. Den er i så lav i forvejen, at jeg har problemer med at
> afgøre om der er opstået en kortslutning som følge af at jeg har haft

Hvis motoren er kortsluttet, falder visningen på ohmeteret hurtigt på nul.

Hvis motoren ikke er kortsluttet, kan der godt være lidt "uro" i visningen,
hvergang forbindelsen i målepindene svigter lidt.

Alternativt, afprøv startmotoren med et bilbatteri og nogle startkabler,
anvend 10cm. svejsetråd (0,8-1,0mm.) som sikring.

Ved ovenstående test skal starteren ikke være monteret i bilen.

Kører motoren virken den.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-05 22:19

> [...]
> slutter den til batteriet - men den kører ikke. Kullene skulle være gode

Ja en startmotor har faktisk (næsten) ingen grænse for hvor meget strøm den
kan trække og derfor har den også en MEGET lille modstand.
Du skal med sikkerhed have specielt udstyr for at måle en startmotor.
Enten et miliohmmeter eller et digital-oscilloskop+tangamperemeter for at
finde den precise modstand.
Jeg har engang målt startstrømmen i min Sierra til peak 550A og ca. 250A RMS
http://members.tripod.com/ford_dk/starting_current_in_a_sierra_2.htm

--
Tom

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 19-10-05 23:26

Tom wrote:
> [...]
> finde den precise modstand.
> Jeg har engang målt startstrømmen i min Sierra til peak 550A og ca. 250A RMS

Så lyder det næsten som om et sådan tangamperemeter er løsningen. Hvis
den trækker op til batteriet grænse (~600A) uden at køre rundt, så må
det være en kortslutning eller noget mekanisk. Hvis den trækker mindre -
f.eks. 100A, men nok til at lave en stor gnist - så må det være dårlige
kul, eller en dårlig forbindelse.