/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Automatgear - nybegynder
Fra : TL


Dato : 19-10-05 12:11

Hej,

Jeg har lige investeret i en brugt Nissan Maxima med en "sød men fordrukken"
3 liters v6'er og automatgear (3 trin + overdrive). Jeg har aldrig haft en
bil med autotomatgear før og vil lige spørge, om der er nogle "regler", man
bør kende med hensyn brugen af en sådan. Fx hvis man holder længe for rødt -
holder man bare foden på bremsen eller slider man mindre på gearkassen ved
at sætte den i P eller N? Alle gode råd modtages med tak - en ny
automatgearkasse koster jo en bondegård!!



 
 
Ukendt (19-10-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-10-05 12:16

Fx hvis man holder længe for rødt -
> holder man bare foden på bremsen eller slider man mindre på gearkassen ved
> at sætte den i P eller N? Alle gode råd modtages med tak -

Du lader den bare stå i D, det er godt nok, den har jo ingen kobling der
bliver slidt, da den kun har en converter..
Ellers er der ikke det stor, Check olie på gearkassen af og til (både for
meget og for lidt olie kan slå den ihjel !), hold HELT stille før du skifter
fra D til P, og fra D til R for den sags skyld.. ellers er det en ren
fornøjelse med sådan en pløreturbine, jeg savner fandeme min :o/

Mvh
Morten



Thomas Rasmussen (19-10-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 19-10-05 12:47

"Juel" <xSnAbElAstarchildDoTDeNmArK> wrote in
news:43562ae7$0$67260$157c6196@dreader2.cybercity.dk:

> Fx hvis man holder længe for rødt -
>> holder man bare foden på bremsen eller slider man mindre på
>> gearkassen ved at sætte den i P eller N? Alle gode råd modtages med
>> tak -
>
> Du lader den bare stå i D, det er godt nok, den har jo ingen kobling
> der bliver slidt, da den kun har en converter..
> Ellers er der ikke det stor, Check olie på gearkassen af og til (både
> for meget og for lidt olie kan slå den ihjel !), hold HELT stille før
> du skifter fra D til P, og fra D til R for den sags skyld.. ellers er
> det en ren fornøjelse med sådan en pløreturbine, jeg savner fandeme
> min :o/

Ja, specielt med de nyere automatkasser betyder det ikke noget at den
står i D selvom du holder den på bremsen. Jeg har selv en Golf2 med aut,
og der sætter jeg den af og til i N hvis jeg skal holde længe for rødt,
og trækker så også håndbremsen, specielt fordi den larmer og ryster en
del i kabinen ved de omdrejninger motoren tager når den står i tomgang og
i D (det er ca. 50-75rpms langsommere end hvis den står i N eller P). Jeg
sætter den aldrig i P medmindre det er for at parkere.

Olien er som sagt vigtig i kassen, så vær sikker på at der altid er den
rigtige mængde på og at den har den fine lys-røde kirsebær farve, hvis
den skifter farve til brun og lugter meget brændt og grimt, skal den
skiftes ASAP. Olien bør også skiftes periodisk (på min siger haynes hver
45kkm).

Ellers nyd automatgearet og undlad at voldtage den mens den er kold, det
kan de ikke lide, så kickdown og lign. 'voldsommere' handlinger bør gøres
når den er godt varm. Automatkassen er længere tid om at blive rigtig
driftsvarm i forhold til din motor.

Til at starte med vil du nok opleve rykvise accelerationer og lidt
voldsomt benzinforbrug, men det at køre automatgear kræver lidt mere
venlig behandling af speederen for at få flydende accelerationer end hvis
du man kører i en bil med man.gear. Specielt når bilen har en del kræfter
(det har min bil så ikke) så kan der kommer nogle interessante
accelerationer til hvis ikke man er kendt med automatgearkørsel

Thomas



Kim Persson (19-10-2005)
Kommentar
Fra : Kim Persson


Dato : 19-10-05 12:50

>hold HELT stille før du skifter fra D til P, og fra D til R for den sags
>skyld.. ellers er det en ren fornøjelse med sådan en pløreturbine, jeg
>savner fandeme min :o/
>
> Mvh
> Morten

Da jeg var i USA i sommer, og blæste rundt i en mustang, kom den til at
smutte i R ved 80km't. Første tanke var Fåååååååck, men det føltes kun som
ud den koblede ud prompte.
Ind til siden og genstarte og vupti så var den kørende igen.
Der var ingen mekaniske men at høre eller føle efter den episode...

//Kim

PS: ja det var en udlejningsvogn...



martin (19-10-2005)
Kommentar
Fra : martin


Dato : 19-10-05 12:56


"Kim Persson" <5th@tiscali.dk> wrote in message
news:435632f6$0$9175$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> >hold HELT stille før du skifter fra D til P, og fra D til R for den sags
> >skyld.. ellers er det en ren fornøjelse med sådan en pløreturbine, jeg
> >savner fandeme min :o/
> >
> > Mvh
> > Morten
>
> Da jeg var i USA i sommer, og blæste rundt i en mustang, kom den til at
> smutte i R ved 80km't. Første tanke var Fåååååååck, men det føltes kun
som
> ud den koblede ud prompte.
> Ind til siden og genstarte og vupti så var den kørende igen.
> Der var ingen mekaniske men at høre eller føle efter den episode...
>
> //Kim
>
> PS: ja det var en udlejningsvogn...

hvorfor søren piller du ved pinden ved 80 ???



Thomas Rasmussen (19-10-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 19-10-05 13:00

"Kim Persson" <5th@tiscali.dk> wrote in
news:435632f6$0$9175$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

>>hold HELT stille før du skifter fra D til P, og fra D til R for den
>>sags skyld.. ellers er det en ren fornøjelse med sådan en
>>pløreturbine, jeg savner fandeme min :o/
>>
>> Mvh
>> Morten
>
> Da jeg var i USA i sommer, og blæste rundt i en mustang, kom den til
> at smutte i R ved 80km't. Første tanke var Fåååååååck, men det føltes
> kun som ud den koblede ud prompte.
> Ind til siden og genstarte og vupti så var den kørende igen.
> Der var ingen mekaniske men at høre eller føle efter den episode...

Så har det kun været fordi det har været en moderne automatkasse hvor der
sikkert er en masse elektronik der bla. skal beskytte mod dette og meget
andet (inkl. at smide den i P under kørsel). Men på kasser hvor
gearvælgeren er koblet direkte til gearkasse med kabel der tror jeg nok du
ville have toasted gearkassen eller lign. Har set nogle små film hvor de
med biler der havde en stor nok motor, kom kørende i D og smed den i R og
trak den største koger hen over asfalten. Men tror stadig gearkassen bliver
rimelig træt af dig, jeg har hvert fald ikke tænkt mig at prøve det i min
gamle bil ;)
Thomas

Morten Klostergaard (19-10-2005)
Kommentar
Fra : Morten Klostergaard


Dato : 19-10-05 16:43


"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid.too> wrote in message
news:43563530$0$41150$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Så har det kun været fordi det har været en moderne automatkasse hvor der
> sikkert er en masse elektronik der bla. skal beskytte mod dette og meget
> andet (inkl. at smide den i P under kørsel). Men på kasser hvor
> gearvælgeren er koblet direkte til gearkasse med kabel der tror jeg nok du
> ville have toasted gearkassen eller lign.

Jeg har sat en Ford Explore 4x4 i "P" ved 40 km/t, resultat 4 blokkede
hjul...

Br,
Morten, som af vane altid kommer til at "koble ud" et par gange efter at
have sat sig ind i en bil med automat gear...



jan@stevns.net (19-10-2005)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 19-10-05 18:39

"Morten Klostergaard" <News@tera.dk.invalid> skrev :

>Morten, som af vane altid kommer til at "koble ud" et par gange efter at
>have sat sig ind i en bil med automat gear...

Hehe - man kender en nybegynder udi automater, for det sjove udtryk de
har i ansigtet, medens det hænger oppe i forruden ;)


--
jan@stevns.net

FnkyFrank (20-10-2005)
Kommentar
Fra : FnkyFrank


Dato : 20-10-05 06:53

> Hehe - man kender en nybegynder udi automater, for det sjove udtryk de

> har i ansigtet, medens det hænger oppe i forruden ;)

Hehe, glemmer aldrig lige efter vi havde hentet vores Xantia V6 med tomat
gear. Kæresten skulle køre og det gik også meget godt (havde jo fortalt
hende at hun ikke måtte koble ud). Når vi så skulle standse for rødt blokker
hun bremsen så alle 4 sidder oppe i forruden. Vi kører så lidt videre og
næste gang der skal bremses lidt blokerer hun bremserne endnu en gang. Hun
siger så at det fatter hun ikke for hun trykker bare ganske blidt på
bremsen - efter at have prøvet endnu et par gange ser jeg hvorfor - hun
bremser med venstre fod, og den vil altså gerne heeelt i bund.

Efter at have sagt til hende at hun bare skal trække venstre benet helt ind
til sig går det så fint.

P.S. savner mit automatgear.

Mvh Frank - C4 HDI




jan@stevns.net (20-10-2005)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 20-10-05 07:03

"FnkyFrank" <f.dick@-remove-mail.dk> skrev :

>Hehe, glemmer aldrig lige efter vi havde hentet vores Xantia V6 med tomat
>gear. Kæresten skulle køre og det gik også meget godt (havde jo fortalt
>hende at hun ikke måtte koble ud). Når vi så skulle standse for rødt blokker
>hun bremsen så alle 4 sidder oppe i forruden. Vi kører så lidt videre og
>næste gang der skal bremses lidt blokerer hun bremserne endnu en gang. Hun
>siger så at det fatter hun ikke for hun trykker bare ganske blidt på
>bremsen - efter at have prøvet endnu et par gange ser jeg hvorfor - hun
>bremser med venstre fod, og den vil altså gerne heeelt i bund.

Hehe - det må ha' set sjovt ud ;)

Husker med et grin meget gamle dage, da min hr. Fader, skulle prøve
min daværende Cortina III'er - den havde skam bremseforstærker i
modsætning til hans gamle Morris Minor : "Småkage" - sagde det
første gang han bremsede

Jeg bremser nu jævnligt med venstre i Scorpioen, uden det driller -
præcis som jeg også sagtens kan finde på at bremse venstre i Rekorden
(manuel) - det er pø om pø

>Efter at have sagt til hende at hun bare skal trække venstre benet helt ind
>til sig går det så fint.

Det plejer at være løsningen for de fleste

>P.S. savner mit automatgear.

Fuldt forståeligt ;)


--
jan@stevns.net
Rigtige mæmd kører med baghjulstræk !

Uffe Ravn (19-10-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 19-10-05 13:20


"TL" <Thomas.LarsenFJERN@uni-c.dk> skrev

> Jeg har lige investeret i en brugt Nissan Maxima med en "sød men
fordrukken"
> 3 liters v6'er og automatgear (3 trin + overdrive). Jeg har aldrig haft en
> bil med autotomatgear før og vil lige spørge, om der er nogle "regler",
man
> bør kende med hensyn brugen af en sådan.

I starten skal du lige være lidt bevidst om hvor du anbringer venstre fod.

I et øjebliks distraktion, kan man nemlig komme til at forsøge at koble ud
med venstre fod.
Og da der ikke er en koblingspedal, så rammer man bremsepedalen, og forsøger
at få den i bund.
Hvilket godt kan føre til uhensigtmessige opbremsninger

Mvh. Uffe Ravn



Nicolaj C. (19-10-2005)
Kommentar
Fra : Nicolaj C.


Dato : 19-10-05 13:59

"TL" <Thomas.LarsenFJERN@uni-c.dk> wrote in message
news:dj59lh$28o$1@news.net.uni-c.dk...
> Hej,
>
> Jeg har lige investeret i en brugt Nissan Maxima med en "sød men
fordrukken"
> 3 liters v6'er og automatgear (3 trin + overdrive). Jeg har aldrig haft en
> bil med autotomatgear før og vil lige spørge, om der er nogle "regler",
man
> bør kende med hensyn brugen af en sådan. Fx hvis man holder længe for
rødt -
> holder man bare foden på bremsen eller slider man mindre på gearkassen ved
> at sætte den i P eller N? Alle gode råd modtages med tak - en ny
> automatgearkasse koster jo en bondegård!!
>
obs på at kørsel med tungt træk i from af trailer eller campingvogn kan
kræve ekstra køling af olien i tomatkassen.



OZ3BTO (19-10-2005)
Kommentar
Fra : OZ3BTO


Dato : 19-10-05 14:37


"TL" <Thomas.LarsenFJERN@uni-c.dk> skrev i en meddelelse
news:dj59lh$28o$1@news.net.uni-c.dk...
> Hej,
>
> Jeg har lige investeret i en brugt Nissan Maxima med en "sød men
fordrukken"
> 3 liters v6'er og automatgear (3 trin + overdrive). Jeg har aldrig haft en
> bil med autotomatgear før og vil lige spørge, om der er nogle "regler",
man
> bør kende med hensyn brugen af en sådan. Fx hvis man holder længe for
rødt -
> holder man bare foden på bremsen eller slider man mindre på gearkassen ved
> at sætte den i P eller N? Alle gode råd modtages med tak - en ny
> automatgearkasse koster jo en bondegård!!
>
>

Et lille fif er at lette ganske lidt på speederen når dyu kan mærke/høre
den vil til at skifte (lære man hurtigt) så skifter den noget mere blidt
Hvis man bare holder spederen nede kan de godt rykke lidt i bilen når den
skifter

Har ladet mig fortælle at autokassen får en lidt længere levetid af det

Ellers så er det hvis bare at nyde at den selv skifter
og glem ALT om at bruge venstre fod til pedalerne

OZ3BTO



Thomas Rasmussen (19-10-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 19-10-05 17:13

OZ3BTO wrote:
> Ellers så er det hvis bare at nyde at den selv skifter
> og glem ALT om at bruge venstre fod til pedalerne

Nej da, venstre fod bruges da til at bremse med Specielt hvis man
vil drille en klaphat der sidder i sin top-thansen tunede plastikbil ved
rødt lys i et lyskryds, så venstre fod på bremsen, højre fod klar på
speederen, ved grønt lys (og masser af fri vej) så klappes der bare til
den... man er over krydset før han får fundet koblingspunktet, og så
lusker man bare videre med 50 eller hvad nu hastighedsgrænsen er...
specielt skægt når man sidder i en gammel bovlam golf2 kan det give
nogle sjove reaktioner

Det er slet ikke umuligt at lære ej heller at gøre det så eventuelle
passagere ikke kan mærke forskel.

Thomas

Asger Ellekrog (19-10-2005)
Kommentar
Fra : Asger Ellekrog


Dato : 19-10-05 21:01

Jeg kører, i embeds medfør, en del i VW Caraveller med aut. Ganske
fornøjeligt! Da jeg var ung og i drengerøvs-alderen var det mig ganske
utænkeligt, at jeg nogensinde ville købe en bil med automatgear - nu er jeg
ikke længere så sikker..!

Een ting jeg dog stadig har det lidt svært med, er kørsel på glatte veje..!
Jeg savner muligheden for at kunne koble ud, hvis bilen pludselig begynder
at skride - dén mulighed har man ikke med automatgearet! Jeg kender i hvert
fald ikke tricket - hvis det findes. Med forhjulstræk er problemet ikke så
stort, som med baghjulstræk. Lånte en BMW 525 aut. engang i 80´erne -
skræmmende oplevelse, med en - i forvejen - meget let bagende, der bare
sejlede rundt på de sneglatte veje..!

Men glæd dig over, at dit venstre ben er blevet arbejdsløst - højre ben
klarer det hele!

/Asger Ellekrog


"TL" <Thomas.LarsenFJERN@uni-c.dk> skrev i en meddelelse
news:dj59lh$28o$1@news.net.uni-c.dk...
> Hej,
>
> Jeg har lige investeret i en brugt Nissan Maxima med en "sød men
> fordrukken" 3 liters v6'er og automatgear (3 trin + overdrive). Jeg har
> aldrig haft en bil med autotomatgear før og vil lige spørge, om der er
> nogle "regler", man bør kende med hensyn brugen af en sådan. Fx hvis man
> holder længe for rødt - holder man bare foden på bremsen eller slider man
> mindre på gearkassen ved at sætte den i P eller N? Alle gode råd modtages
> med tak - en ny automatgearkasse koster jo en bondegård!!
>



.J.S... (19-10-2005)
Kommentar
Fra : .J.S...


Dato : 19-10-05 22:22


"Asger Ellekrog" <asger.ellekrog@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:4356a5ee$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Een ting jeg dog stadig har det lidt svært med, er kørsel på glatte
> veje..! Jeg savner muligheden for at kunne koble ud, hvis bilen pludselig
> begynder at skride - dén mulighed har man ikke med automatgearet! Jeg
> kender i hvert fald ikke tricket - hvis det findes.

Man kan vel smække den over i N.

Ellers skal man balancere med speederen så man hverken accelererer eller
motorbremser.




jan@stevns.net (19-10-2005)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 19-10-05 22:41

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev :

>Man kan vel smække den over i N.

Det er en mulighed - hvis man når at bevare fatningen så længe ;)

>Ellers skal man balancere med speederen så man hverken accelererer eller
>motorbremser.

Se - det tror jeg folk flest får endnu mere svært ved - gudskelov har
de fleste automatkasser en meget svagere motorbremsning, end manuelle
biler.

Problemet med at redde sig ud af en udskridning, synes jeg ikke har
været ret stort de sidste mange år, nok mest pga vejrliget ;)


--
jan@stevns.net
Stadig Scorpio ;)

Asger Ellekrog (20-10-2005)
Kommentar
Fra : Asger Ellekrog


Dato : 20-10-05 16:33


(klip)
> Man kan vel smække den over i N.
>
Joh, hvis man ikke, ved et uheld, kommer til at smække den over i noget
mindre fordelagtigt, som fx R eller P...
Problemet er, at 'koblingen i bund-reaktionen' næsten er en refleks, på
linie med at trække hånden til sig, hvis man rører en varm kogeplade. Det er
'gear-vælger i N-reaktionen' vist ikke...

/Asger



.J.S... (20-10-2005)
Kommentar
Fra : .J.S...


Dato : 20-10-05 16:49


"Asger Ellekrog" <asger.ellekrog@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:4357b89c$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> (klip)
>> Man kan vel smække den over i N.
>>
> Joh, hvis man ikke, ved et uheld, kommer til at smække den over i noget
> mindre fordelagtigt, som fx R eller P...
> Problemet er, at 'koblingen i bund-reaktionen' næsten er en refleks, på
> linie med at trække hånden til sig, hvis man rører en varm kogeplade.
> Det er 'gear-vælger i N-reaktionen' vist ikke...

Nej da ikke med mindre man har kørt automatik længe.

Tror nu heller ikke altid man reagerer korrekt ved udskridning i glat føre
med kobling, det kræver rutine og hvis det sner hver anden vinter så kommer
det ikke ind på rygraden.


mvh/JS



Asger Ellekrog (20-10-2005)
Kommentar
Fra : Asger Ellekrog


Dato : 20-10-05 17:01


> Nej da ikke med mindre man har kørt automatik længe.
>
> Tror nu heller ikke altid man reagerer korrekt ved udskridning i glat føre
> med kobling, det kræver rutine og hvis det sner hver anden vinter så
> kommer det ikke ind på rygraden.

Enig



Lars Knudsen (20-10-2005)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 20-10-05 09:14

Hej,

On Wed, 19 Oct 2005 22:00:33 +0200, "Asger Ellekrog"
<asger.ellekrog@get2net.dk> wrote:

>fald ikke tricket - hvis det findes. Med forhjulstræk er problemet ikke så
>stort, som med baghjulstræk. Lånte en BMW 525 aut. engang i 80´erne -
>skræmmende oplevelse, med en - i forvejen - meget let bagende, der bare
>sejlede rundt på de sneglatte veje..!

I de nye - som min 530dA fra 2002 - er problemet slet ikke så stort,
hvis man kører pænt skrider den ikke og skulle den skride har den DSC
(DSP) som klarer ærterne.

Nåååår det så er sagt kunne jeg godt forestille mig at købe en med
træk på 4 hjul - og det er BMW jo endelig begyndt at producere i deres
almindelige personbiler igen...

** Lars


Asger Ellekrog (20-10-2005)
Kommentar
Fra : Asger Ellekrog


Dato : 20-10-05 16:26

(klip)
> I de nye - som min 530dA fra 2002 - er problemet slet ikke så stort,
> hvis man kører pænt skrider den ikke og skulle den skride har den DSC
> (DSP) som klarer ærterne.

Jah, dengang var der ikke så meget computerhjælp - det var tungen lige i
munden, og en meget let højrefod. Men når først den lavede hjulspin - og det
gjorde den næsten med det samme, når man satte igang - så var det bare om at
styre sig ud af problemerne, og håbe det bedste... det var, vel at mærke, en
lånt bil..!



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408610
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste