Forhjulstræk :-)
Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 18-10-05 21:32

Nå, men hvis jeg så alligevel vælger en forhjulstrukken bil og har besluttet
mig for, at det enten skal være en Volvo V40/S40, Pegeout 406 eller Ford
Mondeo - hvad kan I så anbefale ?
(Jeg kører pt. Ford Scorpio 2,9 m. automatgeat.)

Charlotte

--
Bøger sælges:
www.petit.onlinesalg.dk

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 18-10-05 21:43

Charlotte D. Jensen wrote:
> Nå, men hvis jeg så alligevel vælger en forhjulstrukken bil og har
> besluttet mig for, at det enten skal være en Volvo V40/S40, Pegeout
> 406 eller Ford Mondeo - hvad kan I så anbefale ?

Umiddelbart ville jeg nok vælge Ford Mondeo - alt efter årgang.
Udfra at det er den der har bedst plads - specielt på bagsædet.
V40/S40 har alt for lidt, 406 er OK, Mondeo (nyere årgang) er helt super.

Men hvad er dine krav/ønsker til en bil...?

Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 18-10-05 21:52

On 18/10/05 22:42, in article 43555e4d$0$41143$14726298@news.sunsite.dk,
"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote:

> [...]
> V40/S40 har alt for lidt, 406 er OK, Mondeo (nyere årgang) er helt super.
>
> Men hvad er dine krav/ønsker til en bil...?

Tror at du har ret - den Mondeo jeg har kig på, er fra 2000 og har kun kørt
38.000, så det er nok det fornuftigste. Jeg synes bare at den designmæssigt
er lidt kedelig...mine krav/ønsker ? Ja, de er ihvertfald høje
Høj sikkerhed, pænt design, gerne noget luksus-lir, gerne aut.gear, gerne
stor motorkraft.
Prøvede en Chrysler Stratus i dag, virkelig flot, men den larmede unormalt
højt og er nogenlunde lige så sikker som en Ford Ka - så den blev skippet.
Jeg er overrasket over, at der ikke er god plads i Volvo V40..øv..
Jeg tager ud og prøver Mondeoen i morgen, tak.

Charlotte

--
Bøger sælges:
www.petit.onlinesalg.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 18-10-05 22:44

"Charlotte D. Jensen" <tullepost@paradis.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er lidt kedelig...mine krav/ønsker ? Ja, de er ihvertfald høje
> Høj sikkerhed, pænt design, gerne noget luksus-lir, gerne aut.gear, gerne

Hvilket prisleje snakker vi?

Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 18-10-05 22:56

> Hvilket prisleje snakker vi?

80-150.000.-

--
Bøger sælges:
www.petit.onlinesalg.dk

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-10-05 15:43

Charlotte D. Jensen wrote:

> 80-150.000.-

Så skal du have en Volvo 850 med turbomotor...

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 18-10-05 21:47

> Nå, men hvis jeg så alligevel vælger en forhjulstrukken bil og har
> besluttet
> mig for, at det enten skal være en Volvo V40/S40, Pegeout 406 eller Ford
> Mondeo - hvad kan I så anbefale ?

Af de tre nævnte, bør du vælge en Peugeot 406 - faceliftet.

For eksempel denne:

http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=722819&page=2

Det er den pæneste, den med mest udstyr, den mest ruststærke og den med den
bedste undervogn.

Ford ruster af pommern til - ud med den.

Volvo S40 er noget skrammel, der ikke lever op til Volvos nomale standarder
på nogen måde. I særlig grad den første model.

/Jan W Nielsen

Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 18-10-05 21:54

> [...]
>
> Volvo S40 er noget skrammel, der ikke lever op til Volvos nomale standarder
> på nogen måde. I særlig grad den første model.

Tak. Jeg prøver dem alle tre - Volvo S40 bliver dog skippet!
Ved godt at Ford ruster, men tænker, at hvis den ikke har rust fra køb af,
kan jeg selv pleje den (?)

Charlotte

--
Bøger sælges:
www.petit.onlinesalg.dk

Fra : Casper R

Dato : 18-10-05 22:01

> Tak. Jeg prøver dem alle tre - Volvo S40 bliver dog skippet!
> Ved godt at Ford ruster, men tænker, at hvis den ikke har rust fra køb af,
> kan jeg selv pleje den (?)

Ford ruster altid, men ja de kan godt passes og plejes. Men det kræver måske
en del vedligeholdelse.
Ellers hvad med en ford cougar?
--

/CasperR
/89' RST

Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 18-10-05 22:29

> Ellers hvad med en ford cougar?

Ja, den er jo sej - men jeg skal helst have 4 døre, af praktiske hensyn..

--
Bøger sælges:
www.petit.onlinesalg.dk

Fra : Casper R

Dato : 18-10-05 22:33

> Ja, den er jo sej - men jeg skal helst have 4 døre, af praktiske hensyn..

ST220 så.. selvom prisen er lidt pebret..
--

/CasperR
/89' RST

Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 18-10-05 22:54

> ST220 så.. selvom prisen er lidt pebret..

`Sværre...Ford er lige blevet droppet - pga. rust..
Kender heldigvis ikke den omtalte model - den er sikkert vildt lækker

Charlotte

--
Bøger sælges:
www.petit.onlinesalg.dk

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-05 22:14

> Tak. Jeg prøver dem alle tre - Volvo S40 bliver dog skippet!
> Ved godt at Ford ruster, men tænker, at hvis den ikke har rust fra køb af,
> kan jeg selv pleje den (?)

Jeg har en mondeo 97' som ligner en 2000 på hver en måde.
Jeg vile næsten påstå at du IKKE skal regne med at kunne holde den rustfri
selv om du passer og plejer bilen.
Min får jævnligt voks og bilvask. Den er undervognsbehandlet 3 gange og
alligevel er der enkelte steder hvor den har haft grimme rustskader.

Kig på 406 eller noget andet. Mondeo er en dejlig bil, men den ruster altså

--
Tom

Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 18-10-05 22:32

> [...]
> alligevel er der enkelte steder hvor den har haft grimme rustskader.
>
> Kig på 406 eller noget andet. Mondeo er en dejlig bil, men den ruster altså

Tusinde tak - den er hermed skippet

Charlotte

--
Bøger sælges:
www.petit.onlinesalg.dk

Fra : OZ3BTO

Dato : 19-10-05 11:02

> [...]
> alligevel er der enkelte steder hvor den har haft grimme rustskader.
>
> Kig på 406 eller noget andet. Mondeo er en dejlig bil, men den ruster

Tror i har været uheldige med jeres forder .. Eller har jeg været heldig
Et styk sierra fra 85 enste rust der er i bunden er et enkelt lille hul
på str. med en 5er
Også det obligatoriske i højre fordør i bunden

Ellers er der ikke noget specielt rust i den

OZ3BTO

Fra : Jesper Juul

Dato : 19-10-05 11:12

OZ3BTO wrote:

> [...]
> enkelt lille hul på str. med en 5er
> Også det obligatoriske i højre fordør i bunden
>
> Ellers er der ikke noget specielt rust i den

Tror umiddelbart det nærmere er dig som har været heldig med din + at den
ikke har kørt meget og evt. står i opvarmet lukket garage?

Mvh
Jesper Juul

--
Jeg beskyttes ikke af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få -1 spam-mails.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 19-10-05 15:29

> Tror i har været uheldige med jeres forder ..

Nej - alle rustundersøgelser placerer Ford i den absolut ringeste del af
markedet.

Eksempel: Eneste bil ringere end Focus er hyundai Accent.

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-05 18:00

"OZ3BTO" <spam@oz3bto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på str. med en 5er
> Også det obligatoriske i højre fordør i bunden
>
> Ellers er der ikke noget specielt rust i den

Jeg er temmelig sikker på at der i en Sierra fra 85 der kører året rundt i
salt m.m, er meget mere rust end man lige tror.
Man skal bare vide hvor det er.

F.eks er de trekanter som holder kofangeren næsten altid totalt
gennemtærrede på Sierra'erne selv om bilerne er blevet undervognsbehandlede
med jævne mellemrum.

Der findes også en million steder hvor man heller ikke kommer hen med selv
den bedste beskyttelse hos Ditec, Dinitrol m.m. Ofte behøver man bare kigge
på ALLE gummilister ved vinduerne. Ser man bare den mindste bule eller
ujævnhed, så kan man roligt regne med at den er total gennemtærret under
listen.
Et andet sted er under kanterne hvor motorhjælmen hviler, her ruster de også
godt. Hvis man piller tæpperne ud af bilen så vil der altid være adskillige
steder med rustskader. Især ved begge fodbrønde til forsæderne.
Stelforbindelser ruster også altid og det samme gør alt inde i tromlerne.
Skal man skifte en støddæmper så finder man hurtigt ud af hvor meget rust
der er i alt som er skruet og sat sammen,
Sierra har også et hulrum mellem bagagerum og inderskærm. Her ruster de også
sindsyg godt fordi de dræn der findes, stoppes til af skidt med årene.
Ford har aldrig været gode til at rustbeskytte hvis man sammenligner med
andre, så selvom det går fremad for Ford, så er konkurrenterne langt foran.

--
Tom

Fra : Ivar

Dato : 18-10-05 21:51

Charlotte D. Jensen skrev:

> det enten skal være en Volvo V40/S40, Pegeout 406 eller Ford
> Mondeo - hvad kan I så anbefale ?

Der er købere til alle tre biler, så du vil kunne finde
tilhængere af alle bilerne her. Køb den du bedst kan lide.
Eller kom med nogle ønsker til din bil, hvis du vil have nogle
forslag du kan bruge til noget.

Ivar Magnusson

--
Prøv den gratis MesNews, hvis du med Outlook Express mangler:
alarm ved svar på egne meddelelser, yEnc, statestik for grupper mm.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 18-10-05 23:26

"Charlotte D. Jensen" <tullepost@paradis.dk> skrev :

>(Jeg kører pt. Ford Scorpio 2,9 m. automatgeat.)

mmmmm.... og du tænker på at skifte til noget andet ?

Helligbrøde !

--
jan@stevns.net

Fra : Fly Christensen

Dato : 18-10-05 23:34

On Wed, 19 Oct 2005 00:25:34 +0200, jan@stevns.net wrote:

>mmmmm.... og du tænker på at skifte til noget andet ?
>
>Helligbrøde !

Mnja, men hun skal beholde æsken til den skal synes og så sælge den til
Stevns.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 19-10-05 08:35

On 19/10/05 0:25, in article
nhtal19mvh9sqdkjgjrkh81kkbe4hesofa@dtext.news.tele.dk, "jan@stevns.net"
<jan@stevns.net> wrote:

> mmmmm.... og du tænker på at skifte til noget andet ?
>
> Helligbrøde !

Undskyld

--
Bøger sælges:
www.petit.onlinesalg.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-10-05 05:27

"Charlotte D. Jensen" skriver:

> Nå, men hvis jeg så alligevel vælger en forhjulstrukken bil og har besluttet
> mig for, at det enten skal være en Volvo V40/S40, Pegeout 406 eller Ford
> Mondeo - hvad kan I så anbefale ?

Sæt nogle rammer op for, hvilken type bil du vil have og der skal komme
forslag som skidt fra en spædekalv....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 19-10-05 08:56

On 19/10/05 6:27, in article 4355CB27.D2366DFA@du.kan.finde.den, "Klaus D.
Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

> "Charlotte D. Jensen" skriver:

> Sæt nogle rammer op for, hvilken type bil du vil have og der skal komme
> forslag som skidt fra en spædekalv....
>

> Klaus

Ok.

1) Den skal have mindst fire stjerner hos Euroncap og/eller ligge i det
grønne felt hos Folksam.se

2) Den skal have 4/5 døre

3) den skal være middelstor til stor

4) Den må ikke gå i stykker ofte

5) Hvis den er dyrere end gennemsnittet i reservedele, skal der generelt
tilsvarende være færre rep. på typen.

6) Det må ikke være en Suzuki, Skoda, Fiat eller Seat, Hyundai eller Kia.

7) Den må højst koste 5000.-/året i grøn afgift

8) Den skal mindst køre 11,5 på literen

9) Den skal være forhjulstrukken! (Efter lange og mange overvejelser..)

10) Motoren skal være en minimum 1,6 l - men gerne 2,0.

11) Den må ikke ruste meget.

12) Den skal koste 80-150.000.-

Kh.
Charlotte
- som nu kører ud og ser på nogle Volvo V40 og en Pegeaut 406.

--
Bøger sælges:
www.petit.onlinesalg.dk

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 19-10-05 09:14

Charlotte D. Jensen skrev:

> 1) Den skal have mindst fire stjerner

snip

Har du overvejet en Toyota Avensis?
Hans
http://kortlink.dk/dkfritidbil/xq8

Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 19-10-05 09:21

On 19/10/05 10:13, in article
4356003a$0$84030$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk, "Hans Paulin (6310)"
<me@privacy.net> wrote:

> snip
>
> Har du overvejet en Toyota Avensis?

Ja. Den er stadig med i overvejelserne, synes bare at den er sådan lidt
kedelig
Ja! Jeg er skide vanskelig, det er jeg helt klar over...

--
Bøger sælges:
www.petit.onlinesalg.dk

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 20-10-05 00:14

Charlotte D. Jensen skrev:

> Ja. Den er stadig med i overvejelserne, synes bare at den er sådan
> lidt kedelig

Tjae...

Har før haft biler med spændende køreegenskaber (div. hækmotorvogne)...

> Ja! Jeg er skide vanskelig, det er jeg helt klar over...

Hvorfor nøjes med det næstbedste?!

Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 20-10-05 00:20

> Hvorfor nøjes med det næstbedste?!

Ja, det har jeg altid haft utrolig svært ved :)
Glæder mig helt vildt til på fredag, når jeg skal hente dyret..

Charlotte

--
Peugeot 406 2,0 st. aut.
(Grøn, 2002)

Fra : Kim Kristensen

Dato : 19-10-05 10:17

> [...]
>
> Kh.
> Charlotte
> - som nu kører ud og ser på nogle Volvo V40 og en Pegeaut 406.

Honda Accord 99-03 opfylder i hvert fald 1, 2, 3, 6, 9, 10, 12.

4 Der er ingen der opfylder det bedre.
http://www.whatcar.co.uk/News_Article.asp?NA_ID=216403# (se de tre links i
teksten nederst).
http://www.whatcar.com/News_SpecialReport.asp?NA_ID=217350&EL_ID=3142817&ST=fromcurrentresults
og det er stadig sådan. FDM skrev "Nægter at gå i stykker"
http://www.fdm.dk/motor/pdf/04-2005/94-96.pdf

5 Kan du se mere om i ovenstående links.

7 Det kommer jo an på motorstørrelse og valg af transmission

8 Som punkt 7, men 1,8 og 2,0 med manuelt gear skulle opfylde begge krav.

11 Det gør den heller ikke, den ligger ca. midtvejs på scalaen.

I forbindelse med indlægget baghjulstræk lagde du stor vægt på
vinteregenskaberne, her i den svenske vintertest vinder Accord samlet (over
blandt andet Volvo S40).

http://www.automotorsport.se/biltester/biltest.asp?url=2000/0001/000111.html&carId=19

Med venlig hilsen Kim

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-10-05 10:42

"Charlotte D. Jensen" skriver:

> 2) Den skal have 4/5 døre

Stationcar ?

> 6) Det må ikke være en Suzuki, Skoda, Fiat eller Seat, Hyundai eller Kia.

Hvorfor ?

> 7) Den må højst koste 5000.-/året i grøn afgift

Okay

> 8) Den skal mindst køre 11,5 på literen

Hvor langt kører du om året ? (med henblik på en evt dieselbil)

> 9) Den skal være forhjulstrukken! (Efter lange og mange overvejelser..)

IMHO mindre vigtigt.

> 10) Motoren skal være en minimum 1,6 l - men gerne 2,0.

Okay

> 11) Den må ikke ruste meget.

Er du villig til at betale for hyppeige efterbehandlinger ?

> 12) Den skal koste 80-150.000.-

Hvor mange år skal du have den ?

Fra : Non-Desperado

Dato : 20-10-05 07:59

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev:

>"Charlotte D. Jensen" skriver:

>Stationcar ?

>Hvorfor ?

Fordi at de signalerer noget forkert/kedeligt....(men det gør 4-5
døre jo også indenfor de afstukne priser)

Så hvis Porsche ellers var forhjulstrukket og kunne opfylde de
andre krav, så ville den nok være at foretrække....

Husk, man kan aldrig gøre en kvinde tilfreds.
Og med det in mente, så tror jeg at Charlotte næppe finder én bil
der kan leve op til samtlige krav.

--
Non-Desperado
Hyundai Getz 1,3 GL

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-10-05 09:03

Non-Desperado skriver:

> Fordi at de signalerer noget forkert/kedeligt....(men det gør 4-5
> døre jo også indenfor de afstukne priser)

Tjah, det blev til en 406'er...

Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 20-10-05 12:02

> Tjah, det blev til en 406'er...

Som er langt mere sikker end de nævnte mærker - sikkerhed er et issue for
mig...Suzuki er nogle blikspande, ligeså er en del Hyundai og Kia´er,
Hyundai ruster desuden voldsomt, Seat er bare for kedelig og ej heller i
topklasse mht. Sikkerhed og Skoda (Octavia) larmer...

--
Peugeot 406 2,0 st. aut.
(Grøn, 2002)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-10-05 12:48

"Charlotte D. Jensen" skriver:

> Seat er bare for kedelig

Imho er en 406'er mere kedelig
Men vi har sikkert forskelligt syn på det...

> og Skoda (Octavia) larmer...

Hvilken model ?

Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 20-10-05 13:39

On 20/10/05 13:47, in article 435783E1.D039A3FC@du.kan.finde.den, "Klaus D.
Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

> "Charlotte D. Jensen" skriver:

> Imho er en 406'er mere kedelig
> Men vi har sikkert forskelligt syn på det...

> Hvilken model ?

Husker ikke, men jeg prøvede en fra 2002/03 tror jeg...med automatgear. Den
var ikke rar...

--
Peugeot 406 2,0 st. aut.
(Grøn, 2002)

Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 20-10-05 11:57

> Husk, man kan aldrig gøre en kvinde tilfreds.
> Og med det in mente, så tror jeg at Charlotte næppe finder én bil
> der kan leve op til samtlige krav.

Ej heller en mand ;)

--
Peugeot 406 2,0 st. aut.
(Grøn, 2002)

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-05 12:30

> Ej heller en mand ;)

Sådan er der så meget, livet er et stort kompromis :).

Fra : Henrik B.

Dato : 19-10-05 15:43

> [...]

> 9) Den skal være forhjulstrukken! (Efter lange og mange overvejelser..)
>
> 10) Motoren skal være en minimum 1,6 l - men gerne 2,0.

Denne opfylder alle kravene:
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=429900193&page=1

Eller denne, som er med automatgear:
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=429900207&page=1

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-05 18:12

> "Charlotte D. Jensen" <tullepost@paradis.dk> skrev i en meddelelse

> Denne opfylder alle kravene:
> http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=429900193&page=1

Hmmm de skriver ellers at den kun går 10,1 Km/l og ejerafgiften er 5.500 Kr.
Så på pkt 7 og 8 er den kasseret

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 20-10-05 21:09

> Hmmm de skriver ellers at den kun går 10,1 Km/l og ejerafgiften er 5.500
> Kr. Så på pkt 7 og 8 er den kasseret

Nope, for bilen kører reelt 10 - 12 km/l blandet kørsel vinter/sommer. Og
endnu længere ved økonomisk kørsel.

Og den koster ikke 5.500,- om året, men derimod under 5.000,-, som der også
skrives på siden.

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-05 21:19

> Nope, for bilen kører reelt 10 - 12 km/l blandet kørsel vinter/sommer. Og
> endnu længere ved økonomisk kørsel.

> Og den koster ikke 5.500,- om året, men derimod under 5.000,-, som der
> også skrives på siden.

Hvorlangtpåliteren siger 5.500 Kr og 10.1 Km/l som de oficielle tal

--
Tom

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-10-05 15:45

Charlotte D. Jensen wrote:
> 1) Den skal have mindst fire stjerner hos Euroncap og/eller ligge i
> det grønne felt hos Folksam.se

SNIP.

Prøv at søge efter dine krav her:
http://www.biltorvet.dk/bilguiden/bilguide_init.asp

Fra : Bo Velschow

Dato : 19-10-05 16:41

> [...]
> Mondeo - hvad kan I så anbefale ?
> (Jeg kører pt. Ford Scorpio 2,9 m. automatgeat.)

Blot et velmenende råd: Kig lige en gang på http://www.mandagsbil.dk/, før
du forelsker dig hovedkuls i et mærke (eller lytter alt for meget til
gruppens - i øvrigt antagelig velmenende - skribenter - no offense!) - så
véd du nogenlunde, hvad du kan forvente dig med de 3 biler (og for den sags
skyld en masse andre). Du vil erfare, at visse mærker er voldsomt
overrepræsenteret - og det skyldes ikke, at der kører tilsvarende mange af
dem rundt på vejene...

Held og lykke - uanset, hvilket mærke du bestemmer dig for! Ingen bil vil
alligevel være 100% fejlfri (med mindre selvfølgelig det er helt andre ting,
der er vigtigst for dig: Udseende, bagagerum, ekstraudstyr osv.)...

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-10-05 19:36

Bo Velschow wrote:
> [...]
> vil alligevel være 100% fejlfri (med mindre selvfølgelig det er helt
> andre ting, der er vigtigst for dig: Udseende, bagagerum,

En gang for alle.

www.mandagsbil.dk kan _IKKE_ bruges til at sammenligne forskellige biler.
Det eneste man kan konkludere er, at der er X antal der har klaget for fx
Peugeot og Y antal der har klaget over Ford.
MEN man kan IKKE sammenlinge X og Y.

Dette skyldes bl.a. at man ikke ved, hvor mange der i alt har deltaget i
"undersøgelsen", altså vi ved ikke, hvor mange der _ikke_ har problemer med
deres biler.

Vi ved ej heller hvor mange der er solgt af det pågældende mærke.

Dem der påstår, at man _KAN_ bruge tallene på hjemmesiden til andet end at
kigge på hvor mange, der har skrevet om problemer med deres biler, _forstår
ikke statistik_!

Fra : jan@stevns.net

Dato : 19-10-05 21:09

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev :

>Dem der påstår, at man _KAN_ bruge tallene på hjemmesiden til andet end at
>kigge på hvor mange, der har skrevet om problemer med deres biler, _forstår
>ikke statistik_!

*den* skæbne deler de jo med de fleste andre, der ej heller fatter
mange metre af slige sager

Afhængigt af formålet, er en statistik jo ligesom budding
--
jan@stevns.net
Stadig Scorpio ;)

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 19-10-05 22:33

> Dem der påstår, at man _KAN_ bruge tallene på hjemmesiden til andet end at
> kigge på hvor mange, der har skrevet om problemer med deres biler,
> _forstår ikke statistik_!

Jeg er helt enig - men uha - hvor du får svært ved at få folk til at fatte
det.

Det er desværre et problem, man ser ofte her i gruppen - af folk refererer
til skriftlige kilder, som de ikke forstår grænserne for brugen af.

Med andre ord - det kan være svært for mange at se, hvad man kan konkludere
på et givent grundlag, og hvad man ikke kan konkludere.

/Jan W Nielsen

Fra : Bo Velschow

Dato : 20-10-05 18:56

meddelelse news:435691fc$0$41143$14726298@news.sunsite.dk...

> www.mandagsbil.dk kan _IKKE_ bruges til at sammenligne forskellige biler.
> Det eneste man kan konkludere er, at der er X antal der har klaget for fx
> Peugeot og Y antal der har klaget over Ford.

Ja.

> MEN man kan IKKE sammenlinge X og Y.

Nææhh... er der nogen, der har sagt det?

> Dette skyldes bl.a. at man ikke ved, hvor mange der i alt har deltaget i
> "undersøgelsen", altså vi ved ikke, hvor mange der _ikke_ har problemer
> med deres biler.

Nemli'!

> Vi ved ej heller hvor mange der er solgt af det pågældende mærke.

Jo, det kan vi godt gisne om ved løbende at have kigget lidt på
placeringerne på Top 10-listen for de mest solgte biler i DK - men skidt nu
med det.

> Dem der påstår, at man _KAN_ bruge tallene på hjemmesiden til andet end at
> kigge på hvor mange, der har skrevet om problemer med deres biler,
> _forstår ikke statistik_!

Nu ved jeg - i kraft af uddannelsesmæssig og professionel baggrund - nok en
hel del mere om statistik end de fleste, og derfor er jeg _fuldstændig_ klar
over, at man ikke kan lave statistik på tallene på mandagsbil.dk.

Min eneste pointe er, at visse mærker/modeller er voldsomt overrepræsenteret
på bemeldte hjemmeside - og det finder jeg tankevækkende (og tillader mig at
gøre andre opmærksomme på). Jeg tror ikke på, at ejerne af disse mærker er
specielt meget mere "hylere" end så mange andre (kender mange, der har haft
problemer - og jeg vil ikke betegne nogen af dem som "hylere" ). Det,
der er så foruroligende, er den enorme mængde af _forskellige_ fejl, der
plager vise mærker - vi taler om snesevis af vidt _forskellige_ fejl (jvf.
f.eks. FDMs brugtbilstest af C5'eren - 2 "alvorlige" og 23(!) "irriterende"
typiske fejl), og mange biler plages samtidig af mange fejl. Sådan noget bør
da få alarmerne til at kime hos de fleste?! Som jeg har nævnt mange, mange
gange før, véd jeg da udmærket godt, at der ikke findes 100% fejlfri biler
(min egen har også haft sin andel af fejl) - men ligefrem totalt at ignorere
og tilbagevise andres erfaringer er da lidt besynderligt (men selvfølgelig
kan man være så forelsket i en bil (et bilmærke), at man slet ikke kan se
alle fejlene?? )?

PS! I øvrigt får Peugeot 406 - som skribenten, der startede indlægget jo
endte med at vælge - 3 ud af 6 stjerner hos FDM i brugtbilstesten i Motor
4/2004 (5 alvorlige og 10 irriterende fejl). Nå jo, så fik den også kun 2
stjerner i en Euro NCAP-kollisionstest - så enormt sikker er den åbenbart
heller ikke... (aner ikke, hvornår denne NCAP test er fra, og om modellen er
blevet forbedret).

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 20-10-05 20:06

> (aner ikke, hvornår denne NCAP test er fra, og om modellen er blevet
> forbedret).

Men det ved jeg - og den ér forbedret..

Men det er klart, at den på ingen måde er så sikker som en moderne
konstruktion. Den er immervæk designet i måske 1993-1994, og den er frigivet
til salg fra 1995.

/Jan W Nielsen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 21-10-05 01:49

Bo Velschow wrote:

> Nææhh... er der nogen, der har sagt det?

Ja, og du gentager det her:

> Min eneste pointe er, at visse mærker/modeller er voldsomt
> overrepræsenteret på bemeldte hjemmeside - og det finder jeg
> tankevækkende (og tillader mig at gøre andre opmærksomme på).

Men du kan ikke bruge det til en skid - ud over at de har flere anmeldelser
på siden. Du kan ikke bruge det til at sige om det ene mærke er bedre end
det andet. Du ved ikke, om det reelt er det mærke med de færreste
anmeldelser der er den værste...

Fra : Henrik B.

Dato : 20-10-05 21:11

> [...]

> Det eneste man kan konkludere er, at der er X antal der har klaget for fx
> Peugeot og Y antal der har klaget over Ford.

Det kan man så lidt alligevel. For hvis der f.eks. på 18 ud af 20 biler der
er skrevet om på mandagsbil.dk f.eks. er angivet stort olieforbrug, som én
fejl, eller løse forbindelser eller...! Så er det nok en tendens ved den
pågældende model.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 21-10-05 01:50

Henrik B. wrote:
> [...]
> olieforbrug, som én fejl, eller løse forbindelser eller...! Så er det
> nok en tendens ved den pågældende model.

Er 18 ud af 20.000 biler mange eller en tendens.
Ikke fordi at jeg tror på at hvis der kun var 18 biler, at de så alle ville
være at finde på siden, men vi aner det ikke, og derfor kan siden ikke
bruges til noget....

Fra : Fly Christensen

Dato : 21-10-05 09:53

On Fri, 21 Oct 2005 02:50:28 +0200, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>Er 18 ud af 20.000 [snip]

Hvor får du de sidste 000 fra? Eller har jeg overset noget?

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Henrik B.

Dato : 21-10-05 12:21

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 21-10-05 18:50

Fly Christensen wrote:

> Hvor får du de sidste 000 fra? Eller har jeg overset noget?

Ja...

Du har overset, at vi ikke ved, om der har været 17.980 der IKKE har skrevet
om deres biler, fordi de ikke har problemer.

De 20 der så har skrevet har 18 problemer med olieforbrug. 18 ud af 20 er
mange, men 18 ud af 20.000 er ikke særlig mange...

Man kan ikke blot ud af et antal anmeldeser sammenligne de forskellige
anmeldeser (statistisk)...

Fra : Henrik B.

Dato : 21-10-05 19:03

meddelelse news:43592a39$0$41142$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
>
> De 20 der så har skrevet har 18 problemer med olieforbrug. 18 ud af 20 er
> mange, men 18 ud af 20.000 er ikke særlig mange...

Nej, men det er en tendens, når f.eks. 18 ud af 20 oplever stort
olieforbrug. Det kunne jo lige så godt have været 20 forskellige fejl, på 20
biler - én på hver.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-10-05 10:23

Henrik B. wrote:
> [...]
>
> Nej, men det er en tendens, når f.eks. 18 ud af 20 oplever stort
> olieforbrug. Det kunne jo lige så godt have været 20 forskellige

Tillad mig at være lidt grov og citere fra mit første indlæg:
"Dem der påstår, at man KAN bruge tallene på hjemmesiden til andet end at
kigge på hvor mange, der har skrevet om problemer med deres biler, _forstår
ikke statistik_!"

Hvis der er solgt 20.000 biler.
18 af dem har problemer med olieforbrug.
5220 har problemer med elektronikken.
Andre har andre problemer.

Der er 20 der skriver på hjemmesiden. Alle de 18 der har problemer med
olieforbruget og 2 der har problemer med elektronikken.
Det vil da se ud til at det virkelige problemer er olieforbruget (18/20 = 90
%), da 90 % har dette problem, men elproblemer ikke er særligt stort, da det
jo kun er 10 % der har dette problem.

Men i den virkelige verden er der kun 0,0009 % der har problemer med
olieforbruget, mens der er 26,1 % der har problemer med el'en...

Hvor er det virkelige problem?

Fra : Henrik B.

Dato : 22-10-05 12:01

meddelelse news:435a04dd$0$41139$14726298@news.sunsite.dk...

> Hvis der er solgt 20.000 biler.
> 18 af dem har problemer med olieforbrug.
> 5220 har problemer med elektronikken.
> Andre har andre problemer.

Min pointe er, at sandsynligheden for at ALLE med olieforbrug, og ingen med
andre problemer skriver, er forsvindende lille...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-10-05 12:21

Henrik B. wrote:
> [...]
>
> Min pointe er, at sandsynligheden for at ALLE med olieforbrug, og
> ingen med andre problemer skriver, er forsvindende lille...

Synes du selv at 20 biler er repræsentativ?

Nu er 20 biler jo ikke ALLE, vel...

20 ud af det antal biler der er solgt er jo ingenting...

Fra : jan@stevns.net

Dato : 22-10-05 12:33

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev :

>20 ud af det antal biler der er solgt er jo ingenting...

I statistikkens verden , er det vel nok til at sige at der kan være et
problem - men i praktikken, er sagen ganske anderledes

Sådan sider, kan ikke bruges til en hujende fis

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !