Skift af gearkasseolie - hvor ofte ???
Fra : TDN

Dato : 18-10-05 21:21

Sad lige og studerede Haynes for den gamle VW Jetta (1.3 l. HK motor 1985,
km 337.000). Jeg kom til at tænke på om der mon nogensinde er skiftet
gearolie på den. Haynes beskriver kun hvordan man kan checke olieniveauet
men ikke hvor ofte den skal skiftes. Ved nærmere eftertanke hører man
sjældent om skift af gearkasseolie, men den de kører vel ikke evigt på den
oprindelige olie. Er der en tommelfinger regel for hvor ofte det skal gøres
?

På forhånd tak.

Mvh
Thomas

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 19-10-05 03:48

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

Haynes beskriver kun hvordan man kan checke olieniveauet
> men ikke hvor ofte den skal skiftes.

Det er fordi ikke mange har skift mere. Hvis den er påfyldt syntetisk
gearolie ab. fabrik, hvad jeg tror din VW er, er belastning på den så lav,
at den reelt ikke behøves skiftes. Og sprgs. er hvor meget DU vinder, når
den allerede har kørt 337 kKm., hvor meget mere skal den køre inden du
udskifter hele bilen? ;).

Fra : TDN

Dato : 19-10-05 05:39

> [...]
> at den reelt ikke behøves skiftes. Og sprgs. er hvor meget DU vinder, når
> den allerede har kørt 337 kKm., hvor meget mere skal den køre inden du

Hov hov, den er jo knap tilkørt, karossen er uden rust (selvom den har kørt
i DK altid), motoren bruger hverken olie eller vand mellem olieskift (10.000
km) kører min. 85 km pr. dag på landevej og motorvej så den blive varm hver
gang, så der er da mindst 20 år mere i den

Nå men så vil jeg ikke tænke mere på om jeg har forsømt skift skift af
gearkasseolien.

Mvh
Thomas

Fra : TL

Dato : 19-10-05 12:22

> Nå men så vil jeg ikke tænke mere på om jeg har forsømt skift skift af
> gearkasseolien.

I min Haynes-bog står der, at min gearolie skal skiftes hver 2. år.

Jeg tror ikke, at gearolien "slides" i traditionel forstand- jeg tror
nærmere, at det er et spørgsmål om kondens/fugt/vand. Klimaet i DK er jo
ganske fugtigt, så jeg ville skifter gearolien med et par års mellemrum.
Noget andet er, at mange gearkasser taber olien lidt efter lidt - min
"bruger" et par deciliter mellem hver skift. Så standen skal i hvert fald
checkes!