Registrering af specielle biler/typegodken~
Fra : Lars Knudsen

Dato : 18-10-05 18:14

Afledt af en andn diskussion har flg. spørgsmål rejst sig:

Kan biler som Ariel Atom, Radical SR3/SR8, Caterham Superlight mm
registreres i .dk uden videre?

Hvis nej, hvorfor - er deres engelske typegodkendelse ikke gyldig i .dk?

mvh/lars

Fra : Thomas

Dato : 18-10-05 18:20

> Kan biler som Ariel Atom, Radical SR3/SR8, Caterham Superlight mm
> registreres i .dk uden videre?

Nej.

> Hvis nej, hvorfor - er deres engelske typegodkendelse ikke gyldig i
> .dk?

Nej - også selvom vi lever i EU hvor "alle regler harmoniseres"...
latterligt!

--
Mvh/TK

Fra : Allan / Kolding

Dato : 18-10-05 21:57

"Thomas" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nej.

> Nej - også selvom vi lever i EU hvor "alle regler harmoniseres"...
> latterligt!

Hvorfor kan den ikke det ?

Hvis en sådan bil har været reg. i England i mere en 3 måneder,
kan jeg da ikke se hvordan Færdselsstyrelsen skulle kunne stoppe den.

Altså komme ind i DK som brugt impoteret,
ved benyttelse af de forenklede regler.

Allan / Kolding

Fra : Niels Bengaard

Dato : 19-10-05 08:34

> [...]
> kan jeg da ikke se hvordan Færdselsstyrelsen skulle kunne stoppe den.
>
> Altså komme ind i DK som brugt impoteret,

Den kan vel ikke synes efter de danske synsregler.
Regler for syn er forskellige i EU landene, du kan da også se biler i
Sverige du aldrig ville nunne få plader på i Danmark.
Samtidig har man den dokumentation der skal til på biler idag,
forureningstest osv.

Jeg er ikke helt klar over hvad du mener med forenklede regler?

Niels

Fra : Allan / Kolding

Dato : 19-10-05 16:16

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er ikke helt klar over hvad du mener med forenklede regler?

Når en personbil har været reg. i et andet EU eller EØS land,
i mere end 3 mdr. og bilen i øvrigt er serie fremstillet,
skal Danmark da tage dem ind.

Prøv at kigge i Vejledningen for syn af køretøjer.

http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Vejledninger/Syn_og_omsyn/vejled_nov05.pdf

Afsnet 14.02 side 14.

3. Forenklet praksis for brugt importerede køretøjer

Den i det følgende fastsatte forenklede praksis for godkendelse af visse
brugt

importerede køretøjer er baseret på, at seriefremstillede køretøjer, der
tidligere

har været registreret i et EU- eller EØS-land (Norge, Liechtenstein og
Island) eller

Schweiz, utvivlsomt er konstrueret således, at europæiske krav er opfyldt og

derfor ikke kræver særskilt dokumentation.

Allan / Kolding

Fra : Lars Knudsen

Dato : 19-10-05 16:29

"Allan / Kolding" <bruhn.allan@VÆKstofanet.dk> wrote in

> Schweiz, utvivlsomt er konstrueret således, at europæiske krav er
> opfyldt og

Gad vide om synsmanden vil dele denne opfattelse omkring f.eks. Radical.
Jeg kunne godt forestille mig en basse der strøg i den gale hals når han så
den på synshallens parkeringsplads.

/lars

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-10-05 19:30

Lars Knudsen wrote:
> Gad vide om synsmanden vil dele denne opfattelse omkring f.eks.
> Radical. Jeg kunne godt forestille mig en basse der strøg i den gale
> hals når han så den på synshallens parkeringsplads.

Også her...

Verden er ikke lige til...

Fra : Niels Bengaard

Dato : 19-10-05 18:10

> [...]
> og
>
> derfor ikke kræver særskilt dokumentation.

Hvad med det der står lige efter

Køretøjet skal være masseproduceret og seriefremstillet. Modellen skal

som hovedregel være fremstillet i mindst 500 eksemplarer inden for et år

(kan evt. dokumenteres ved fabriksmateriale eller opslagsbøger). Der må

altså ikke være tale om "kit-cars", specialopbygget campingbil, lette
firehjulede

biler ("quadricykler") eller lignende.

Over holder de det?

Niels

Fra : Allan / Kolding

Dato : 19-10-05 20:33

> [...]
>
> (kan evt. dokumenteres ved fabriksmateriale eller opslagsbøger). Der må
>
> altså ikke være tale om "kit-cars", specialopbygget campingbil, lette

Hvis der er fremstillet flere end 500 stk osv. skulle man jo tro det.

Hvorfor ?

Jo..hvordan kan de små 4 hjulet crosserer ellers komme
på hvide plader og drøne ned af motorvejen.
Glemmer aldrig da det blev vist i TV.

Jeg har den holdning at alt kan godkendes indtil det modsatte er bevist.

Nu kender jeg ikke den pågældende " kasse ", men hvis den ellers overholder
den for enklede praksis, er der vel ikke noget som skulle forhindre den i
at blive godkendt i DK.

Nu er det jo ikke en eller anden fiktiv synsmand, som bestemmer om køretøjet
kan komme ind i DK eller ej,
men der i mod Færdselsstyrelsens gældende regler.

Så hvis jeg havde det i tankerne, at købe sådan en bil, ville jeg skrive til
Færdselsstyrelsen,
før jeg købte. Så får man nemlig et skrifligt svar tilbage.
Siger de Ok, er det jo guld værd dette dokument.

Allan / Kolding

Fra : Niels Bengaard

Dato : 19-10-05 20:56

> [...]
> Færdselsstyrelsen,
> før jeg købte. Så får man nemlig et skrifligt svar tilbage.
> Siger de Ok, er det jo guld værd dette dokument.

Det er jeg enig i er den rette fremgangsmåde.
Det kræver dog man lige gennemlæser dokumenterne og sørger for at medsende
dokumentation ofr eks. antal producerede køretøjer osv.
Ellers vil man få et svar hvor der tages forbehold for det ene og det andet.

Niels

Fra : Paulsen

Dato : 21-10-05 13:43

"Lars Knudsen" <bofh@tiwli.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> registreres i .dk uden videre?
>
> Hvis nej, hvorfor - er deres engelske typegodkendelse ikke gyldig i .dk?

Hej

Der findes 2 typer af godkendelse:

1: Type godkendelse som vi ser med Golf, C4 C5 osv. her er en hel serie eks.
C4 er godkendt under en type godkendels det er også bla. denne der kommer i
brug hvis man ønsker at skifte motor.

2: Enkelt godkendelse / mindre serier. Denne type godekendelse er valgfri
for de enkelte EU lande dvs. hvert land kan vælge om de vil godetage UK
single vehicle approval.

De stinker men sådan er det lige pt.

Vh Carsten