Baghjulstræk
Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 18-10-05 12:29

Kære gruppe.

Jeg vil gerne høre nogle erfaringer med dette; min fætter har advaret mig
mod at købe en baghjulstrukken bil, da han selv har en (Mercedes) og et par
gange har han været ved at køre galt, på grund af udskridning - selvom han
ikke kørte stærkt.
Jeg har ingen erfaring med baghjulstræk, men vil gerne vide om jeg hurtigt
kan lære at manøvrere det på glat vej, eller om det er bedst at holde sig
fra, når man ingen erfaring har ?
Hertil skal bemærkes, at jeg er vild med biler og ikke kører som (de fleste)
kvinder

Nogle erfaringer med udskridninger i Mercedes/BMW eller andre baghjulstrukne
?

Venlig hilsen
Charlotte

--
Bøger sælges:
www.petit.onlinesalg.dk

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-05 12:35

> Nogle erfaringer med udskridninger i Mercedes/BMW eller andre
> baghjulstrukne
> ?

ja da:

http://starchild.dk/bmwskade/

Jeg mistede bagenden pga det ene hjul var på is, og da det så fik fat igen
tog helvede ved bmw'en, og så var der en toyota !!!
Skal lige siges at den bmw jeg købte efter hvad spær på bagtøjet, og den var
MEGET nemmere at styre ved udskridning, og den kunne man leje i, men uden
spær, er det lidt tricky !!

Mvh
Morten

Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 18-10-05 14:17

> ja da:
>
> http://starchild.dk/bmwskade/

Godt man ikke sad i Toyotaen

--
Bøger sælges:
www.petit.onlinesalg.dk

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-05 15:26

> Godt man ikke sad i Toyotaen

De havde airbags, så der skete intet, men der kan man se at toyota er lavet
af bølgepap

Mvh
Morten

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 18-10-05 15:37

Sludder og vrøvl.

Det er deformérbare sikkerhedszoner.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-05 15:45

> Sludder og vrøvl.
>
> Det er deformérbare sikkerhedszoner.

Ja det er jo det jeg siger: Bølgepap )

Mvh
Morten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-10-05 12:41

"Charlotte D. Jensen" skriver:

> [...]
> gange har han været ved at køre galt, på grund af udskridning - selvom han

Forkerte dæk i forhold til underlaget.

> Jeg har ingen erfaring med baghjulstræk, men vil gerne vide om jeg hurtigt
> kan lære at manøvrere det på glat vej, eller om det er bedst at holde sig
> fra, når man ingen erfaring har ?

Det komer jo an på, hvor let du er til at lære.

> Nogle erfaringer med udskridninger i Mercedes/BMW eller andre baghjulstrukne
> ?

Har erfaring med flere baghjustrukne. Kører dog selv forhjulstrukket. En
Hiace er ikek meget ved som baghjulstrukken, en gammel VW transporter
er. En gammel porsche er som at smide en hammer med skaftet forrest.

Men klart de fleste baghjulstukne er lidt mere besværlige i glat føre,
men en god dækmontering og øvelse/erfaring gør rigtig meget.

Baghjulstræk er ihvertfald ikke det der skal stoppe dig fra at købe din
drømmebil..

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 18-10-05 14:21

> Baghjulstræk er ihvertfald ikke det der skal stoppe dig fra at købe din
> drømmebil..

Det var også min holdning fra start, men så kom jeg til at tænke på hvis der
(alene pga. baghjulstrækket) sket min søn noget...og så droppede jeg
merceren...Meen, tror da lige jeg smutter ud og får en tur mere og
genoptager overvejelserne
Tak for svaret.

Charlotte.

--
Bøger sælges:
www.petit.onlinesalg.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-10-05 14:25

"Charlotte D. Jensen" skriver:

> Det var også min holdning fra start, men så kom jeg til at tænke på hvis der
> (alene pga. baghjulstrækket) sket min søn noget...og så droppede jeg
> merceren...

Sidder han korrekt fastspændt sker der næppe ham noget, da det er en
stor bil du er ved at vælge.

> Meen, tror da lige jeg smutter ud og får en tur mere og
> genoptager overvejelserne

En lille forhjulstrukken "pispotte" er nok mere farlig, hvis du nu skal
støde ind i nogen/noget....

Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 18-10-05 19:31

> En lille forhjulstrukken "pispotte" er nok mere farlig, hvis du nu skal
> støde ind i nogen/noget....

Det har du ret i, men alternativet er en Volvo V40/S40, som jo er ret så
sikker.

--
Bøger sælges:
www.petit.onlinesalg.dk

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 18-10-05 20:37

"Charlotte D. Jensen" <tullepost@paradis.dk> skrev i en meddelelse

> Det har du ret i, men alternativet er en Volvo V40/S40, som jo er ret så
> sikker.
>
> --
> Bøger sælges:
> www.petit.onlinesalg.dk

Tja - har osse efterhånden haft en del af hver type - sjovest i glat føre
var nok en Chevrolet El Camino på sommerdæk. En sen nat kom jeg over Valby
bakke med bagenden hævet til max (Hi-Jackers = nivearegulering af bagenden).
Der var så rødt lys lig ud for Zoologisk Haves indgang - gæt hvem der _ikke_
ku stoppe ? Baghjulene låste hver gang jeg bare tænkte på at bremse. Men det
var heldigvis sent om natten så der var ikke nogen trafik.
Næsten lige så sjov var en Nissan Urvan (alt for let bagtil) - selv med ret
grove vinterdæk. Bedre var den første Toytota Sportsvan (aka Model F).
Med vinterdæk kørte den helt OK trods lidt frisk 2-liters motor.
Den nuværende, lidt ældre, Volvo 740 herregårdsvogn kører også ganske
fornuftigt - der er endda automatgear til at forenkle det hele
Men dækkene betyder alverden - ikke så meget for om den følger vejen gennem
kurverne i moderat fart men især for trækkraft op ad bakke.
Har oplevet 200 m hjulspin op af en let bakke til vort sommerhus, fik så
gravet vinterdækkene frem (det var jo dem jeg kørte derop efter i pænt vej -
røg selvf ind i ret heftig snefald undervejs), monterede dem og prøvede lige
samme bakke igen: _intet_ hjulspin for at komme op !

Men husk lige at selv om mange fremhæver forhjulstræk for dets glimrende
egenskaber i glat føre, så er der noget de "glemmer" at fortælle;
hvis den skrider er det som regel når du kommer for frisk ind i et sving -
og så skrider den over forhjulene. Egentlig ikke noget problem - med mindre
det (som altid) sker midt i svinget. Så skrider du jo ligeud, måske tværs
over modgående vognbane, og lige ud i rabatten/grøften.
Og den er lige så "let" at redde som en baghjulsudskridning.....

Det eneste der ser fornuftigt ud i glat føre er vel 4-hjulstræk - det siges
dog at det ikke skal andvendes til at køre hurtigere end de andre men til at
komme sikkert frem. Til gengæld skal du så køre rundt i en ret klodset bil
resten af året - og betale en tit væsentligt højere pris for
vedligeholdelse....

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 19-10-05 10:44

> [...]
> klodset bil resten af året - og betale en tit væsentligt højere pris for

Jeg synes nu ikke at en Audi A4 quattro ser så klodset ud

Fra : Lars Knudsen

Dato : 18-10-05 14:48

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in

> [...]
> En Hiace er ikek meget ved som baghjulstrukken, en gammel VW
> transporter er. En gammel porsche er som at smide en hammer med

Korrektion: Ældre 911'ere er som at kaste en hammer. 924/944/968 er en
transaxle konstruktion (Motor foran, gearkasse bag), der giver en mere
optimal vægtfordeling.

mvh/lars

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-10-05 16:35

Lars Knudsen skriver:

> Korrektion: Ældre 911'ere er som at kaste en hammer. 924/944/968 er en
> transaxle konstruktion (Motor foran, gearkasse bag), der giver en mere
> optimal vægtfordeling.

Korrekt

Klaus
(der kun syntes at der findes 1 rigtig Porsche og kan derfor være lidt
blind)
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Lars Knudsen

Dato : 18-10-05 17:58

> Lars Knudsen skriver:
> (der kun syntes at der findes 1 rigtig Porsche og kan derfor være lidt
> blind)

/lars, der har en af de nævnte transaxler, og derfor synes du er forkert på
den

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-10-05 22:19

Lars Knudsen skriver:

> der har en af de nævnte transaxler, og derfor synes du er forkert
> på den

Touche !

Fra : OZ3BTO

Dato : 18-10-05 12:40

> [...]
fleste)
> kvinder
>
> Nogle erfaringer med udskridninger i Mercedes/BMW eller andre

Den største udfordring med baghjulstræk er glatkørsel
Det med de skrider ud så tramper man hvist oss halvhårdt på speederen Men
ja de kan slå lidt med røven

Fornuftig kørsel når det er galt eller vådt så skulle der ikke være nogen
problemer

OZ3BTO

Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 18-10-05 14:19

> [...]
> ja de kan slå lidt med røven
>
> Fornuftig kørsel når det er galt eller vådt så skulle der ikke være nogen

Mange tak.

Mvh.
Charlotte.

--
Bøger sælges:
www.petit.onlinesalg.dk

Fra : Thomas H.

Dato : 18-10-05 12:57

> [...]
> fra, når man ingen erfaring har ?
> Hertil skal bemærkes, at jeg er vild med biler og ikke kører som (de

Jeg har kørt mere sidelæns end ligeud i 7 år! Hver vinter da jeg havde
BMW'en stod den på sidelænskørsel i hvert andet sving, og kontrolleret
hjulspin i hver acceleration. Når man lige får øvet sig er det som at køre
på cykel, man glemmer det ikke igen, og man har slet ikke lyst til at skulle
ned i en forhjulstrukken bil igen, der risikerer at køre ligeud i
svingene. - og så er det 60.000 gange sjovere

http://www.cm-motorsport.dk/filmklip/thhe/BMW_318i_snow-powerslide.mpg
http://www.cm-motorsport.dk/filmklip/thhe/BMW_318i_snow-powerslide_slow.mpg

hehe..

Go for it, og lad ikke discountbilerne overtage helt

--
Thomas H. - www.thhe.dk

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 18-10-05 13:24

"Thomas H." <thhedkFjernDetteForPokker@gmail.com> skrev....

> [...]
> man har slet ikke lyst til at skulle ned i en forhjulstrukken
> bil igen, der risikerer at køre ligeud i svingene. - og så er

SUBSCRIBE!

Ingen tvivl om at en forhjulstrækker oftest er sikrere til sne- og
glatføre kørsel.

Men det er en meget tilfredsstillende fornemmelse at beherske og
styre en baghjulstrækker med speederen!

På mit arbejde har vi nogle små eldrevne baghjulstrukne køretøjer der
ikke kan køre mere end 25 km/t. Men nøøøøj hvor kan de give brede
smil på læben når det er glat!

Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 18-10-05 14:26

> Go for it, og lad ikke discountbilerne overtage helt

Bare rolig...min mor forstår ikke, at jeg ikke vil have en Suzuki Alto - jeg
forklarede hende, at det er fordi det er en BIL jeg skal have!!!
Hun har selv sådan en og er meget glad for sin 1,0 "motor"
Desuden vil jeg gerne overleve et eventuelt møde med en Volvo, og vil bl.a
derfor helst selv sidde i en Mercedes, BMW eller Volvo.

Charlotte.

--
Bøger sælges:
www.petit.onlinesalg.dk

Fra : Fly Christensen

Dato : 19-10-05 08:38

On Tue, 18 Oct 2005 15:26:18 +0200, "Charlotte D. Jensen"
<tullepost@paradis.dk> wrote:

> [...]
>Desuden vil jeg gerne overleve et eventuelt møde med en Volvo, og vil bl.a
>derfor helst selv sidde i en Mercedes, BMW eller Volvo.

Så er der et par sjove biler her:

http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?&id=11111111184013888
http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?&id=11111111150969370

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 19-10-05 08:59

> Så er der et par sjove biler her:
>
> http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?&id=11111111184013888
> http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?&id=11111111150969370

Wauw!!Yes, baby - men har just besluttet at være kedelig og mor-agtig og
derfor gå efter forhjulstræk...men flotte, det er de

Charlotte

--
Bøger sælges:
www.petit.onlinesalg.dk

Fra : Casper R

Dato : 18-10-05 14:33

> [...]
> ned i en forhjulstrukken bil igen, der risikerer at køre ligeud i
> svingene. - og så er det 60.000 gange sjovere

Har lige købt en 525 som vinterbil.. for bla at have lidt sjov når det
begynder at sne
Stakkels rs turbo.. det bliver aldrig det samme at komme tilbage til fwd
igen
--

/CasperR
/89' RST

Fra : Ivar

Dato : 18-10-05 14:56

Casper R skrev:

> Har lige købt en 525 som vinterbil.. for bla at have lidt sjov når det
> begynder at sne

Er der noget at sige til, at BMW er ved at få et image af
gadedrengsbil?

Ivar Magnusson

--
Prøv den gratis MesNews, hvis du med Outlook Express mangler:
yEnc, XFace/Face, automatisk synkronisering mm.

Fra : Thomas H.

Dato : 18-10-05 15:55

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Er der noget at sige til, at BMW er ved at få et image af gadedrengsbil?

De har vel længe stået for køreglæde som primære mål, så det er vel ikke så
underligt?

Fra : Ivar

Dato : 18-10-05 16:15

Thomas H. skrev:

> De har vel længe stået for køreglæde som primære mål, så det er vel ikke så
> underligt?

Så må køreglæde ikke være noget der tiltaler "de skarpeste knive i
skuffen"

http://test.tv2.dk/nyheder/article.php%3Fid=2844852.html

Ivar Magnusson

--
Prøv den gratis MesNews, hvis du med Outlook Express mangler:
alarm ved svar på egne meddelelser, yEnc, statestik for grupper mm.

Fra : hanzen

Dato : 18-10-05 16:34

> Så må køreglæde ikke være noget der tiltaler "de skarpeste knive i
> skuffen"
>
> http://test.tv2.dk/nyheder/article.php%3Fid=2844852.html

Det passer helt fint med de tal jeg har. Og jeg kan helt tilslutte mig
det )

se i Dk.binaer.motor > baghjulstræk.
Hvorfor faen deler den det i 2 indlæg??

--
hilzen
hanzen

SAAB 900 185 hk med kunstigt åndedræt

Fra : Ivar

Dato : 18-10-05 16:43

hanzen skrev:

> se i Dk.binaer.motor > baghjulstræk.
> Hvorfor faen deler den det i 2 indlæg??

Fordi du har sat Outlook Express til at dele ved 201KB.

Jeg kan kun sige prøv MesNews, den advarer før den deler.

Ivar Magnusson

--
Prøv den gratis MesNews, hvis du egentlig er tilfreds med
Outlook Express, men gerne vil have flere funktioner.

Fra : hanzen

Dato : 18-10-05 16:45

> Fordi du har sat Outlook Express til at dele ved 201KB.
>
> Jeg kan kun sige prøv MesNews, den advarer før den deler.

Du har nok ret, selvom filen kun er på 165 KB.

Fra : Ivar

Dato : 18-10-05 17:31

hanzen skrev:

> Du har nok ret, selvom filen kun er på 165 KB.

Filen bliver ca. 25% større når du sender den UU-kodet, som
er den eneste kodning Outlook Express forstår. Hvis du sender
med yEnc, sparer du næsten alle disse 25%, men du mister de "seere"
der bruger en almindelig Outlook Express.

Ivar Magnusson

Fra : Casper R

Dato : 18-10-05 21:45

> Er der noget at sige til, at BMW er ved at få et image af
> gadedrengsbil?

Hmm det var den billigste måde at få en rwd bil på her til vinter.
Er jeg nu er perker fordi jeg kører bmw?
--

/CasperR
/89' RST

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-05 22:02

"Casper R" <no@thnx.com> skrev i en meddelelse

> Hmm det var den billigste måde at få en rwd bil på her til vinter.
> Er jeg nu er perker fordi jeg kører bmw?

Nej grønthandler eller direktør kan også være muligheder

--
Tom

Fra : Casper R

Dato : 18-10-05 22:12

> Nej grønthandler eller direktør kan også være muligheder

Hehe.. ville gerne have fundet en escort mk2 men de er ikke til at finde..
jeg har ihvertfald ikke fundet en som kunne klare sig igennem syn. De
sierra'r jeg har kikket på var gennem rustne.. Glæder mig til at se hvor
meget min egen rst har af rust. Det er jo en tysker import så jeg håber på
det bedste.
--

/CasperR
/89' RST

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 18-10-05 22:08

"Casper R" <no@thnx.com> skrev....

> Er jeg nu er perker fordi jeg kører bmw?

Kommer an på så meget.... er den monteret med Alifælge og
perkeringskive?

Fra : Casper R

Dato : 18-10-05 22:11

> Kommer an på så meget.... er den monteret med Alifælge og
> perkeringskive?

Nej.. Det er den bestemt ikke. Den er grim hvid.. og på originale bmw 14
fælge. Misforstå mig ikke det er en god bil.. men alt arbejdet skal gå til
forden, denne her skal forhåbenlig bare køre
--

/CasperR
/89' RST

Fra : Mikael L

Dato : 19-10-05 08:12

> Nej.. Det er den bestemt ikke. Den er grim hvid.. og på originale bmw 14
> fælge. Misforstå mig ikke det er en god bil.. men alt arbejdet skal gå til
> forden, denne her skal forhåbenlig bare køre

Det er da en halv gammel svend du har fået fat i hvis den kører på 14
tommer. Hvor gammel er den?

Mikael

Fra : Casper R

Dato : 19-10-05 14:08

> Det er da en halv gammel svend du har fået fat i hvis den kører på 14
> tommer. Hvor gammel er den?

Det er en e28 fra 1986
--

/CasperR
/89' RST

Fra : Mikael L

Dato : 20-10-05 08:40

> Det er en e28 fra 1986

Dejlig bil. Den har baghjulstræk, hvad er der så mere at sige

Mikael

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-10-05 20:40

Casper R wrote:
> [...]
> begynder at sne
> Stakkels rs turbo.. det bliver aldrig det samme at komme tilbage til fwd

Har løst problemet ved at købe en der trækker i begge ender.

--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-10-05 13:28

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> "Charlotte D. Jensen" skriver:

> Forkerte dæk i forhold til underlaget.

Allerførst, for hurtigt i forhold til forholdene. Dernæst forkerte
dæk.

mvh

christian

Fra : Ole Sørensen

Dato : 18-10-05 14:06

Charlotte D. Jensen wrote:
> Nogle erfaringer med udskridninger i Mercedes/BMW eller andre
> baghjulstrukne ?

Jeg har engang aquaplanet med baghjulene på en Mercedes E årg. '96.
110 km/t på våd motorvej, men ikke noget ekstremt dårligt vejr. Men der var
pludselig hjulspor i asfalten (damn de lastbiler), så jeg sad med hjertet
oppe i halsen da bagenden begyndte at sejle. Ekstremt ubehageligt. Jeg
trillede hjem med 80 km/t på motorvej i en bil til 800.000 kr.!! (nej ikke
min egen bil). Jeg vil foreslå ESP til baghjulstrukne biler. Ellers bliver
det lidt for "sjovt", efter min mening.

--
hilsen ole
der har meget lidt erfaring med biler med baghjulstræk

Fra : hanzen

Dato : 18-10-05 14:28

"Ole Sørensen" <sorrynomail@asjdhfajklsdhgjk.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke min egen bil). Jeg vil foreslå ESP til baghjulstrukne biler. Ellers
> bliver det lidt for "sjovt", efter min mening.

Og så mener du at en forhjulstrukket ikke kan aquaplane?
Jeg skal ikke kunne sige om den større vægt på drivhjulene flytter grænsen
for aquaplaning, men baghjulene kan sagtens gøre det.
En skubbet er normalt sjovere i sving end en trukket, man skal bare være
lidt mere forsigtig i glat føre. Ikke give gas i sving !!!
Min ungdoms FIAT 125S ( SUK.wav ) dansede rundt med baghjulene når det var
glat, men et par cementfliser og et par sække grus gjorde den til en helt
anden oplevelse.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-10-05 15:34

"hanzen" <hanzen@mailmeikke.dk> skrev i en meddelelse

> Min ungdoms FIAT 125S ( SUK.wav ) dansede rundt med baghjulene når det
> var glat, men et par cementfliser og et par sække grus gjorde den til en
> helt anden oplevelse.

Det kunne have været en spændende oplevelse hvis du en dag kørte ind i noget
og fliser og cement fløj igennem bagsædet ind til dig. Pga. vægten er det
temmelig lige meget du har bagsæder m.m. i bilen ..

--
Per, Esbjerg

Fra : hanzen

Dato : 18-10-05 15:52

> [...]
> noget og fliser og cement fløj igennem bagsædet ind til dig. Pga. vægten
> er det temmelig lige meget du har bagsæder m.m. i bilen ..

Nu er det jo +30 år siden.
Dengang gik man ikke så højt op i den slags bagateller

Fra : jan@stevns.net

Dato : 18-10-05 16:30

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev :

>Pga. vægten er det
>temmelig lige meget du har bagsæder m.m. i bilen ..

Mjoehhh bagsædet spiller ingen trille i den sammenhæng, det gør
karrosseriafstivningen derimod ;)

På mine Rekorder / Sierra'er plejer jeg at lægge noget plast i
reservehjulsbrønden, og så jævne ud med støbebeton

Det giver en god ballast, der både ligger lavt i bilen, og er nem at
tage ud igen, hvis man leger praktisk gris, og lige støber et par
håndtag ned i.

Men - for at vende tilbage til fliser/cementsækkene - jeg tror ikke en
tøddel på at det giver nogen nævneværdig risiko.

--
jan@stevns.net

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-10-05 18:01

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Men - for at vende tilbage til fliser/cementsækkene - jeg tror ikke en
> tøddel på at det giver nogen nævneværdig risiko.

Jeg tror ikke en tøddel på at et bagsæde forbliver låst fast i sine beslag,
når der kommer fliser og cementsækker flyvende og rammer bagsædet med den
hastighed bilen kørte med en brøkdel af et sekund før...

Sådan!

:)

--
Per, Esbjerg

Fra : Brian

Dato : 18-10-05 18:32

Per Henneberg Kristensen wrote:
> [...]
> beslag, når der kommer fliser og cementsækker flyvende og rammer
> bagsædet med den hastighed bilen kørte med en brøkdel af et sekund

Det tror jeg du har helt ret i.
Jeg har tidligere crashtestet en Vectra fra '94:
http://peecee.dk/view.php?id=17862

Der holdte beslagene til bagsæderyglænet ihvertfald ikke til de småting jeg
havde med i bagagerummet

/Brian

Fra : hanzen

Dato : 18-10-05 18:38

> [...]
> beslag, når der kommer fliser og cementsækker flyvende og rammer bagsædet
> med den hastighed bilen kørte med en brøkdel af et sekund før...

I det aktuelle tilfælde var der altså ingen lægge-ned-beslag.
Sædet sad sgu bare fast uden noget fancy tingeltangel.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 18-10-05 23:19

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev :

>Jeg tror ikke en tøddel på at et bagsæde forbliver låst fast i sine beslag,

Overså du at der var tale om en Fiat 125 ?
Den havde sgutte klapsæde

(Ej heller har rekorden (personvognen), for den sags skyld)

--
jan@stevns.net

Fra : Ole Sørensen

Dato : 18-10-05 15:34

hanzen wrote:
> Og så mener du at en forhjulstrukket ikke kan aquaplane?

Jeg har faktisk ALDRIG oplevet nogle af mine forhjulstruknebiler aquaplane
på motorvej. Og derfor troede jeg heller ikke at Merceren ville aqualplane
med den sølle hastighed. Men jeg blev klogere. Og den gamle E-klasse (W210)
sejler i forvejen lidt afsted pga. inddirekte styretøj og "flyder-komfort",
så man mærker faktisk ikke at den begynder at aquaplane med bagenden før man
skal styre kontra...

hilsen ole

Fra : OZ3BTO

Dato : 18-10-05 15:26

> [...]
>
> --
> hilsen ole
> der har meget lidt erfaring med biler med baghjulstræk

Og du overvejede ikka at det var pga du havde dårlige dæk på ?

Nu har jeg kørt en hel del i E klasse mercedes nærmere betegnet E270CDI og
har altid når det er begyndt at blive glat slået ESP fra .. nul problemer
der faktisk noget mere behageligt

OZ3BTO

Fra : Ole Sørensen

Dato : 18-10-05 15:39

OZ3BTO wrote:
> Og du overvejede ikka at det var pga du havde dårlige dæk på ?

Det var mærkevare-dæk med rigeligt mønsterdybde

> Nu har jeg kørt en hel del i E klasse mercedes nærmere betegnet
> E270CDI og har altid når det er begyndt at blive glat slået ESP
> fra .. nul problemer der faktisk noget mere behageligt

Ja, det er den nye E-klasse du taler om (træls motor den 270'er forøvrigt.
Prøv 280'eren eller 320'eren).
Nu er der også STOR forskel på W210 og W211 mht. køreegenskaber. Jeg har
også kørt nogle tusinde km i den nye E-klasse, og den står meget bedre fast
end den gamle, er min mening.

hilsen ole

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-10-05 15:34

"Ole Sørensen" <sorrynomail@asjdhfajklsdhgjk.dk> skrev i en meddelelse
> (damn de lastbiler)

Fik I den, Finn og Folmer. Kan I skamme jer!

:)

--
Per, Esbjerg

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 18-10-05 15:49

On Tue, 18 Oct 2005 16:34:08 +0200, "Per Henneberg Kristensen"
<phk_fjern_@esenet.dk> wrote:

>"Ole Sørensen" <sorrynomail@asjdhfajklsdhgjk.dk> skrev i en meddelelse
>
>Fik I den, Finn og Folmer. Kan I skamme jer!
>
>:)

>--

Ja, jeg skammer mig det bedste jeg har lært. )

Hvad skal jeg gøre når sporrillerne ikke passer til den lastbil jeg
kører i?

Det sker ofte i lande hvor der køres meget med pigdæk.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-10-05 18:03

> Ja, jeg skammer mig det bedste jeg har lært. )

Godt så :)

> Hvad skal jeg gøre når sporrillerne ikke passer til den lastbil jeg
> kører i?
>
> Det sker ofte i lande hvor der køres meget med pigdæk.

Så skal du selvfølgelig købe en større lastbil så de igen passer :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-10-05 20:42

> Fik I den, Finn og Folmer. Kan I skamme jer!
> :)

Gu' vil vi ej.

Vi kører jo for at I kan have det sjovt.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 18-10-05 16:51

> [...]

>kan lære at manøvrere det på glat vej, eller om det er bedst at holde sig

Det kan du da nok - det er faktisk hylesjovt at fise rundt i en
baghjulstrækker, når vinteren ankommer og sneen falder

Holde sig fra ? - Tjaehhh, i gamle dage havde man sjældent noget at
vælge i mellem, så der kørte man det bedste man havde lært, og øvet
sig i

jeg "lærte" selv i en forhjulstrækker (Passat) men har stort set altid
kørt med baghjulstræk, og har da endnu holdt mig på vejene.

(Men lavet piruetter ?? Uha ja ;)

>Hertil skal bemærkes, at jeg er vild med biler og ikke kører som (de fleste)
>kvinder

Hvis du kører som du antyder, lærer du det vidst ganske hurtigt (hvis
der kommer sne, that is ;)

--
jan@stevns.net

Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 18-10-05 19:40

> Hvis du kører som du antyder

Det gør jeg - men kun når mit søde barn ikke er med - er blevet en stor
kylling efter at jeg er blevet mor. Det er nok ganske glimrende

Charlotte

--
Bøger sælges:
www.petit.onlinesalg.dk

Fra : Fly Christensen

Dato : 18-10-05 21:56

On Tue, 18 Oct 2005 20:39:30 +0200, "Charlotte D. Jensen"
<tullepost@paradis.dk> wrote:

>Det gør jeg - men kun når mit søde barn ikke er med - er blevet en stor
>kylling efter at jeg er blevet mor. Det er nok ganske glimrende

Er der en forskel på om ungen bliver morløs ved at være med i bilen
eller ej? (der er ingen værdier lagt i spg.)

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 18-10-05 21:57

> Er der en forskel på om ungen bliver morløs ved at være med i bilen
> eller ej? (der er ingen værdier lagt i spg.)

Hold nu op! Du er skide tarvelig!

--
Bøger sælges:
www.petit.onlinesalg.dk

Fra : Lars Knudsen

Dato : 18-10-05 19:21

Hej,

On Tue, 18 Oct 2005 13:29:19 +0200, "Charlotte D. Jensen"
<tullepost@paradis.dk> wrote:

> [...]
>kvinder
>
>Nogle erfaringer med udskridninger i Mercedes/BMW eller andre baghjulstrukne

Ajs - ikke de store problemer. Jeg har en enkelt gang måtte opgive en
bakke der var glat af smeltende sne (aka skøjteglat is) på
vinterdækkene og smide snekæder på for at komme op.

I almindelig kørsel, også smattet/sne har jeg ikke nogen problemer,
men retfærdigvis skal det siges at min også er udstyret med DSC som
engang imellem giver et lille pip fra sig i glat føre.

Det mest alvorligt var nok en motorvejsafkørsel, hvor der lå en sjat
olie på kørebanen. Den ganske gamle volvo foran mig tog en tur rundt
om sig selv og endte halv ude på den motortrafikvej der skulle flettes
ind til. Min bil gav en kort ryk fra sig, klik-klik fra ESP, så
fortsatte den rundt og ud af kurven uden videre bøvl.

Buttomline - det ville jeg ikke være særlig nervøs for.

** Lars

Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 18-10-05 19:43

> [...]
> ind til. Min bil gav en kort ryk fra sig, klik-klik fra ESP, så
> fortsatte den rundt og ud af kurven uden videre bøvl.

Joe..men den jeg har kig på (C 180 elegance, 1996), har hverken ESP eller
antispin...Jeg overvejer desuden Volvo V40/S40, pegeout 406 og Ford Mondeo.
Jeg hælder kraftigt til Volvo, hvis jeg fravælger merceren.

Charlotte

--
Bøger sælges:
www.petit.onlinesalg.dk

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-05 19:58

> [...]
> fleste)
> kvinder
>
> Nogle erfaringer med udskridninger i Mercedes/BMW eller andre

Ja, jeg har haft ca. lige mange biler af hver slags.
Forhjulstrukket er helt klar det mest sikre og letteste at køre med for
langt den overvejende del af befolkningen.
I en forhjulstrukket bil kan man bare styre som man plejer, i en
baghjulstrukket skal det ligge på rygraden med at styre kontra hvis det er
glat. Selv om jeg har kørt adskillige hundrede tusinder Km, så er
forhjulstræk meeeeeeget lettere at køre med.
Jeg har også med LETHED kunne køre hurtigere end min kollega som har en
baghjulstrukket Mercedes. Hans bil (med gode vinterdæk) skøjter frem og
tilbage når der er faldet nysne, hvor en alm forhjulstrukket bare styrer
ligeud.

En anden ting er at der skal rigtig MANGE Kg ekstra dødvægt i en
baghjulstrækkers bagagerum for at få den til at stå bare en smule fast.
Faktisk skal der gerne et par hundrede Kg ekstra i bagagerummet, ellers
flytter bilen sig ikke en meter.
Jeg har haft mange problemer med at få mine 3 Sierra'er til at sætte igang i
glatte lyskryds, hvor en forhjulstrækker er væsentlig hurtigere.

Mit største nederlag var da min tidl. nabo i rullestol overhalede mig på
fortorvet fordi Sierra'en bare fedtede rundt med baghjulene uden at flytte
sig mere end et par cm i minuttet op ad den lille bakke. Det er temmelig
flot at blive overhalet af en rullestol når bilen var tunet/turbo og havde
170 HK - 270Nm og det hele ikke gavner en meter når det sner.

Ikke at det nødvendigvis skal afholde en fra at købe ønskebilen, men
forhjulstræk er for "normale" billister meget lettere at køre med.
Jeg har kørt i følgende bagskubbere:
- Sierra 1.6
- Sierra 2.0i
- Sierra 2.0i m automatgear
- Volvo 244 st. car
- Mercedes 190 E
- Mercedes 190 D
- Chevolet Astro Van m automatgear
- Opel Record
- Taunus
- -Som passager i et par BMWere

Og alle har haft især problemer med igangsætning fordi selv om man ved det,
så får man ikke lagt de 200 Kg sække i bilen, eller også er der bare ikke
plads til sækkene, eller også er det firma-skøjter hvor man bare ikke gør
det.

--
Tom

Fra : Henning Lund

Dato : 18-10-05 20:09

Tom <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev:

> [...]
> en baghjulstrukket Mercedes. Hans bil (med gode vinterdæk) skøjter
> frem og tilbage når der er faldet nysne, hvor en alm forhjulstrukket

Jeg har kørt adskillige km som taxachauffør i div. Mercedes, de er ikke
de rareste biler i glat føre, den er alt alt for let i bagenden og tåler
ikke meget tryk med højre fod, inden den slingrer afsted uanset dæk. Den
bedste taxa til vinterkørsel jeg kørte, var en Audi A8 men sådan en vil
hun sikkert ikke investere i

Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl"snabela"lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace bla.med lidt køb & salg

Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 18-10-05 21:25

> bedste taxa til vinterkørsel jeg kørte, var en Audi A8 men sådan en vil
> hun sikkert ikke investere i

Har lige prøvekørt en S8 i dag - wauw! Den var skøn - og kostede fire
bondegårde.. såe...men vidunderlig bil!
Tør slet ikke prøve A8 - hader at være ulykkeligt forelsket...

Charlotte.

--
Bøger sælges:
www.petit.onlinesalg.dk

Fra : Fly Christensen

Dato : 19-10-05 08:51

On Tue, 18 Oct 2005 22:24:54 +0200, "Charlotte D. Jensen"
<tullepost@paradis.dk> wrote:

>Har lige prøvekørt en S8 i dag - wauw! Den var skøn - og kostede fire
>bondegårde.. såe...men vidunderlig bil!
>Tør slet ikke prøve A8 - hader at være ulykkeligt forelsket...

Hvad så med sådan en her:

http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=234400993&page=20

Forbrugmæssigt kan du holde den på samme niveau som din Scorpio. Den er
selvfølgelig dyrere i reservedele, men en tur til Sverig eller Tyskland
kan snildt betale sig - og så får du en tur ud af det!

Hvis du har lyst, kan det godt betale sig at importere sådan en bil fra
Tyskland, da biler i den klasse har et enormt værditab.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 18-10-05 21:19

> [...]
> plads til sækkene, eller også er det firma-skøjter hvor man bare ikke gør

Tusinde tak for den gode beskrivelse.
Jeg har vist besluttet, at jeg skal have en Volvo...

Charlotte

--
Bøger sælges:
www.petit.onlinesalg.dk

Fra : Fly Christensen

Dato : 18-10-05 22:03

On Tue, 18 Oct 2005 22:19:23 +0200, "Charlotte D. Jensen"
<tullepost@paradis.dk> wrote:

>Tusinde tak for den gode beskrivelse.
>Jeg har vist besluttet, at jeg skal have en Volvo...

Nejda. Du skal have Mondeoen. Volvo S/V40 bygger jo på den mindre Focus.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 18-10-05 22:43

> Nejda. Du skal have Mondeoen. Volvo S/V40 bygger jo på den mindre Focus.
>
> Fly
>
> --
> In space nobody will hear your cream

Øhh - alle andre jeg har hørt taler om at den bygger på Mitsubishi - bl.a.
at den byggespå deres fabrik ?!?
Og kom Focus ikke osse noget efter S/V40 ?
--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : Deaster

Dato : 19-10-05 08:58

Fly Christensen wrote:

> Nejda. Du skal have Mondeoen. Volvo S/V40 bygger jo på den mindre
> Focus.

Det har jeg godt nok aldrig hørt om, har du noget mere info?

Mvh
Jesper Juul

--
Jeg beskyttes ikke af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få -1 spam-mails.

Fra : Fly Christensen

Dato : 19-10-05 09:13

On Wed, 19 Oct 2005 09:58:26 +0200, "Deaster" <nospam@deaster.dk> wrote:

>Det har jeg godt nok aldrig hørt om, har du noget mere info?

Den nyeste bygger på Foucs. Den gamle åbenbart på Carisma.

http://www.autobild.de/test/neuwagen/artikel.php?artikel_id=6210

Fahrbericht Volvo S40
Ein großer Ford-Schritt?
Blechkleid im flotten Familiendesign, darunter die Plattform des Focus
II
(...) gegenüber dem Vorgänger (Plattform Mitsubishi Carisma) macht der
S40 gleich mehrere Fortschritte auf einmal.

http://www.autobild.de/suche/artikel.php?artikel_id=4975

So steht Volvos vorerst kleinste Baureihe auf der gleichen, wenn auch
leicht modifizierten Plattform wie die künftigen Schwestermodelle Ford
Focus und Mazda3.

Mit denen teilt sich der S40 auch Vorder- und Hinterachse sowie Lenkung.
Das Gemeinschaftsfahrwerk soll dem Viertürer zu einem agilen
Fahrverhalten mit außergewöhnlichem Handling verhelfen.

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 19-10-05 09:21

On 19/10/05 10:12, in article amvbl11lks8p5denpfuknn10f5acpo2ok0@4ax.com,
"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> wrote:

> [...]

Nu kommer blondinen op I mig - hvad betyder det at den er bygget på Focus
platformen ??

Den dumme blondine..

--
Bøger sælges:
www.petit.onlinesalg.dk

Fra : Deaster

Dato : 19-10-05 09:43

Charlotte D. Jensen wrote:
> [...]
> amvbl11lks8p5denpfuknn10f5acpo2ok0@4ax.com, "Fly Christensen"

> Nu kommer blondinen op I mig - hvad betyder det at den er bygget på

I princippet ikke en meter, det var ren nysgerrighed fra min side, og jeg
kan se at Fly også i en anden post har henvist til at det er den nye S40 som
er baseret på Focus.

Mvh
Jesper Juul

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-10-05 10:39

"Charlotte D. Jensen" skriver:

> Nu kommer blondinen op I mig - hvad betyder det at den er bygget på Focus
> platformen ??

At undervognen på Focus og V40 er bygget af samme dele (og til dels
ens).

På samme vis som den nye Seat (der lige er blevet kåret til årets bil)
er bygget på en golf platform.

Man deler en masse komponenter til forskellige bilmodeller inden for den
samme bilkoncern. Det giver komponenter der er billigere, da man kan
masseproducere dem i et helt andet omfang.

For V40 kan det betyde en bedre undervogn, da Focus'en ikke er helt uden
evner....

Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 19-10-05 17:40

On 19/10/05 11:38, in article 43561421.3472CF3B@du.kan.finde.den, "Klaus D.
> [...]

> masseproducere dem i et helt andet omfang.
>
> For V40 kan det betyde en bedre undervogn, da Focus'en ikke er helt uden

Takker for forklaringen

--
Bøger sælges:
www.petit.onlinesalg.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-10-05 07:58

Ole Sørensen wrote:

> [...]
> min egen bil). Jeg vil foreslå ESP til baghjulstrukne biler. Ellers bliver

Jeg ved godt at nu bryder der en kæmpe debat ud, det bekræfter jo
bare at de bedste dæk skal sidde bagerst.

mvh

Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-10-05 07:59

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> "Charlotte D. Jensen" skriver:

> Sidder han korrekt fastspændt sker der næppe ham noget, da det er en
> stor bil du er ved at vælge.

Fastholder du den holdning hvis vi taler som en Landwind ?

mvh

Christian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-10-05 08:19

"Christian B. Andresen" skriver:

> Fastholder du den holdning hvis vi taler som en Landwind ?

Ja. Det er kun voksne det går ud over....

Hvis en uno og en landwind stødte sammen er jeg ikke i tvivl om, hvilken
bil jeg helst ville sidde i. Uanset om så den har fået en katastrofal
crashtest (landwind).

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-10-05 08:44

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> [...]
>
> Hvis en uno og en landwind stødte sammen er jeg ikke i tvivl om, hvilken
> bil jeg helst ville sidde i. Uanset om så den har fået en katastrofal

Der er vi så enige.
Men hvis nu det var i min hedengangne 605'er og en Landwind bliver man
mere i tvivl.
Eller bare en gammel Volvo 240.

mvh

Christian

Fra : Ida Maria Kiefer

Dato : 19-10-05 10:40

Charlotte D. Jensen <tullepost@paradis.dk> skrev i

> Nogle erfaringer med udskridninger i Mercedes/BMW eller andre
> baghjulstrukne
> ?

Jeg har aldrig kørt andet end Mercedes, og med passende hastighed har
jeg i glat føre aldrig haft problemer. Jo, den kan da godt skride en
lille smule, men omvendt så er det vel begrænset, hvor mange dage vi
har sne i Danmark. Hvis bilen er forhjulstrukken og man er campist, så
kan man også hurtigt komme i problemer. Jeg bor på en campingplads, og
det er ikke få gange jeg har siddet på køleren af en bil, for at hjulene
kunne få ved underlaget og trække campingvognen op ad bakken! Der er
fordele og ulemper ved begge dele.

--
Venlig hilsen
Ida M. Kiefer, der lige har bestilt en rød ML

Fra : Ole Sørensen

Dato : 19-10-05 14:08

Ida Maria Kiefer wrote:

> Venlig hilsen
> Ida M. Kiefer, der lige har bestilt en rød ML

Tillykke! Fed bil. Nu får du i hvert fald ingen af de problemer som
forhjuls- eller baghjulstrækkerne har.
Er det en 280 eller 320 har bestilt? De går begge som en drøm!

hilsen ole

Fra : Ida Maria Kiefer

Dato : 19-10-05 21:54

> [...]
> forhjuls- eller baghjulstrækkerne har.
> Er det en 280 eller 320 har bestilt? De går begge som en drøm!

Det er en ML 280 CDI. Har lige fået en e-mail i dag, at den bliver
fremstillet i januar, og at jeg får den til marts (pga. et par måneders
sejltid fra USA).

Lækker dyt. Jeg glæder mig!

--
Venlig hilsen
Ida M. Kiefer

Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 19-10-05 22:01

> Lækker dyt. Jeg glæder mig!

Stort tillykke og god fornøjelse

Charlotte.

--
PEUGEOT 406 2.0 ST

Fra : Ole Sørensen

Dato : 20-10-05 10:55

Ida Maria Kiefer wrote:
> Det er en ML 280 CDI. Har lige fået en e-mail i dag, at den bliver
> fremstillet i januar, og at jeg får den til marts (pga. et par
> måneders sejltid fra USA).
>
> Lækker dyt. Jeg glæder mig!

Uha, den motor spinder som en missekat. Dejlig rolig gangkultur som en
typisk 6-cylindret motor har.
Den bliver du glad for! Det tror jeg de fleste ville blive, uanset hvad
hehe...
Dyr men dejlig bil.

hilsen ole