Skoda Octavia med koblingsproblemer
Fra : Lars

Dato : 17-10-05 21:36

En bekendt har en Skoda Octavia (1,6, årg 2001), som er slem til at gå i
stå, når man slipper koblingen ved start af bilen. Der skal gives vældig
meget gas for at holde den i live. Det virker som om koblingspunktet skal
"justeres".

Ejeren af bilen er rutineret bilist, og der er ingen problemer, når han
kører i min bil (som tilfældigvis også er en Octavia), så det er ikke en
brugerfejl.

Jeg har kørt bilen og mærker _tydeligt_ problemet, og flere andre i
vennekredsen siger utvetydigt det samme.

2 autoriserede Skodaværksteder siger, at de overhovedet ikke kan se/mærke
problemet. Vi er ved at blive skøre af, at så mange kan se problemet - lige
bortset fra værkstedet. Hvad f...... skal man stille op?

Det er ikke tale om en garantireparation, så værkstedet kan sende en regning
til ejeren, hvis de ville se problemet.

Jeg kan huske, at jeg engang læste i et FDM-motorblad om en lignende
problemstilling med en anden Octavia, og så får jeg pludselig en grim tanke
om, at det måske er et "kendt" problem for skoda - men som man forsøger at
skjule for at undgå, at bilejerne kræver erstatning???

Kan nogen her i gruppen hjælpe med et par gode råd om, hvordan problemet
løses?

Fra : Niels Bengaard

Dato : 17-10-05 21:58

> 2 autoriserede Skodaværksteder siger, at de overhovedet ikke kan se/mærke
> problemet. Vi er ved at blive skøre af, at så mange kan se problemet -
> lige bortset fra værkstedet. Hvad f...... skal man stille op?

Er problemet demonstreret for værkstedet eller bare forklaret? Ellers kør en
tur med værkføreren og vis ham hvad i mener er problemet.

Niels

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-10-05 22:03

Lars skriver:

> [...]
> om, at det måske er et "kendt" problem for skoda - men som man forsøger at
> skjule for at undgå, at bilejerne kræver erstatning???

FDM siger ikke rigtigt noget om det:
http://www.fdm.dk/motor/pdf/07-2001/brugtbiltest.pdf
http://www.fdm.dk/motor/pdf/12-2004/14-20.pdf

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-10-05 06:31

"Lars" <lars@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Kan nogen her i gruppen hjælpe med et par gode råd om, hvordan problemet
> løses?

Nej, det er ikke kendt, det er 1. gang jeg høre om det. Tror snare at prob.
er at bilen går i stå, ikke kan trække, end det er noget med koblingen. Hvad
det så kan skyldes ??, det kan jeg ikke svare på pr remote :). Det kunne fx.
være noget med tændingen, hvordan trækker den under kraftig acceleration-
jævn uden ryk&rusk?. Eller fordi den trænger til at blive "blæst ud": En
hurtig tur,1-150 km. motorvej, alternativt, tilsæt injetorrens til benzinen
næste gang der tankes el. prøv 1. tank el 2. Nitro2000, V.Power el.hva' de
nu hedder. Jeg fylder i.rens på min Octi hver 2-3 gang tanken fyldes, fordi
jeg ikke køre så meget..