Lyssignal for svagtseende fodgængere ?
Fra : Andreas Jensen

Dato : 17-10-05 19:42

Hej i kloge (?) hoveder...

I krydset ved Bredgade/Nyhavn/Gothersgade (Og for jyderne: Kgs. Nytorv,
København) er der i forbindelse med den relativt nys overståede renovering
opsat lyssignal ved fodgængerfeltet med 2 røde og 1 grønt lys.

Altså - når der er rødt lyser de 2 øverste lamper rødt og disse skifter til
det ene grønne forneden.

Manglede kommunen en lyskasse med kun 2 pærer eller er der en højere idé med
2 røde lys ?

Med venlig hilsen
Andreas Jensen

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 17-10-05 20:33

> Altså - når der er rødt lyser de 2 øverste lamper rødt og disse skifter
> til det ene grønne forneden.
>
> Manglede kommunen en lyskasse med kun 2 pærer eller er der en højere idé
> med 2 røde lys ?

Mon ikke det for at vægte sikkerheden lidt højere, ved at lave en "backup"
af den røde lys. Backuppen til den grønne er sparet væk, da det ikke skulle
være farligt at komme til at gå over for grønt, hvis den er defekt.

Mvh

Emil

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-10-05 21:54

Andreas Jensen skriver:

> I krydset ved Bredgade/Nyhavn/Gothersgade (Og for jyderne: Kgs. Nytorv,
> København) er der i forbindelse med den relativt nys overståede renovering
> opsat lyssignal ved fodgængerfeltet med 2 røde og 1 grønt lys.

Der er nok nogen der har været i Odense og lure ???

> Altså - når der er rødt lyser de 2 øverste lamper rødt og disse skifter til
> det ene grønne forneden.

Jeps, Odensemodellen.

> Manglede kommunen en lyskasse med kun 2 pærer eller er der en højere idé med
> 2 røde lys ?

Hvis den enlige røde springer kan man jo være i tvivl om det er den røde
eller den grønne der er sprunget, og så man man jo bare gå over !!!

Den rigtige historie er (vidstnok, jeg er ikke helt sikker) at en blev
slået ihjæl ved at gå over for "sprunget rødt" i Odense. Derefter
indførte man 2xrød.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : sunebeck@gmail.com

Dato : 21-10-05 02:24

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Den rigtige historie er (vidstnok, jeg er ikke helt sikker) at en blev
> slået ihjæl ved at gå over for "sprunget rødt" i Odense. Derefter
> indførte man 2xrød.

Jeg har også hørt, at en af årsagerne skulle være, at det alligevel
er samme type sokkel (med plads til 3 lygter) som også bruges til
bilsignalerne. Således er meromkostningen ikke så stor, fordi der kan
købes større partier.

--
Sune Beck