Klip i kortet for at køre over for rødt ..~
Fra : Bo Velschow

Dato : 17-10-05 18:49

Hej gruppe

En kollega (nej, det var _ikke_ mig selv!) fortalte om en "uheldig"
oplevelse: Han kørte over for rødt på cykel inde i København et sted (hvor
det vist er helt normalt, at cyklisterne undlader at standse), og bliver
efterfølgende stoppet af politiet (sammen med 8-10 andre; de lavede åbenbart
razzia, og alle blev "skrevet"). Surt show - men det blev godt nok endnu
surere(!), da bøden dumpede ind af døren: 500 kroner - plus et klip i
kørekortet!

Så det er ment som en advarsel: Ting, man måske betragter som "ganske
uskyldige" foreteelser (nej, jeg billiger absolut ikke, at man kører/går
over for rødt! Regler er til for at blive fulgt, og bryder man dem - og
bliver opdaget - må man også tage konsekvenserne), kan have uventede
følger - man kan i praksis ganske nemt miste kørekortet, uden overhovedet at
sidde (have siddet) i en bil!

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-05 18:56

"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> bliver opdaget - må man også tage konsekvenserne), kan have uventede
> følger - man kan i praksis ganske nemt miste kørekortet, uden overhovedet

Godt du nævner det. Jeg er da adskillige gange gået over for rødt lys, så
jeg må hellere overveje om ikke det er bedre at vente til det bliver grønt

--
Tom

Fra : k&y

Dato : 17-10-05 19:01

> [...]
> jeg må hellere overveje om ikke det er bedre at vente til det bliver grønt

Og jeg kan da tilføje at køre på en for hurtig knallert 45=1500 i bøde og
lige et smut op til ny køre og teoriprøve en bekendt har lige nydt turen så
den er sand.

/kim

Fra : KNT

Dato : 17-10-05 19:01

Det er vist en skrøne - man bliver ikke klippet i kørekortet for at cykle.

Knud

Fra : BJ

Dato : 17-10-05 19:03

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er vist en skrøne - man bliver ikke klippet i kørekortet for at cykle.

Nej da. Dem uden kørerkort får blot klippene skrevet ned i en lille sort
bog.

Så kan de formastelige starte med at aflevere det, når det er erhvervet..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Rohde

Dato : 17-10-05 19:13

> Så kan de formastelige starte med at aflevere det, når det er
> erhvervet..

LOOOOL det ville være helt på toppen. Kørelærerne vil opleve et boom i
aktiesalget

Ærlig talt er der jo masser af grunde til at overholde reglerne. I
Tyskland
så jeg et skilt ved et fodgængerfelt med besked om at være et godt
eksempel
for børnene. Det kan sq godt være svært at man som de eneste står tilbage
med sønnike der pligtskyldigt venter på "den grønne mand". Til gengæld er
det skrupirriterende at være den bilist der gerne vil på tværs (for grønt)
men at det bare vælter med jyder der vader over for rødt.

De hævede fartgrænser (og ditto bøder) har fået de fleste til at køre
ordentligt på motorvejen (alle andre bliver knaldet). Måske noget lignende
kunne finde sted andre steder.

Rohde

Chrvrolet Astro luksusbil sælges: www.tech-point.dk/rohde/astro.htm

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-05 19:05

> Det er vist en skrøne - man bliver ikke klippet i kørekortet for at cykle.
>

> Knud

Og hvorfor så ikke det ?? men mister kørekortet hvis man cykler i beruset
tilstand, det må da være det samme, og helt fair btw !!!

på tide der bliver gjort noget ved de vanvittige cykelister !!!

Mvh
Morten

Fra : ena

Dato : 17-10-05 19:13

"Juel" <xSnAbElAstarchildDoTDeNmArK> skrev i en meddelelse

> Og hvorfor så ikke det ?? men mister kørekortet hvis man cykler i beruset
> tilstand, det må da være det samme, og helt fair btw !!!
>
> på tide der bliver gjort noget ved de vanvittige cykelister !!!

Hvad så med de vanvittige cylkister der alsrig har taget kørekørt?? det er
da uretfærdigt at man skal straffes bare fordi man har kortet......

Fra : Søren Helskov

Dato : 17-10-05 19:33

> [...]
> tilstand, det må da være det samme, og helt fair btw !!!
>
> på tide der bliver gjort noget ved de vanvittige cykelister !!!

Nej du mister ikke kortet. Men tages du gentagne gange kan de
bedømme dig som ikke værende ædrulig nok til at have et kort.

Venligst

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 17-10-05 19:40

Juel wrote:

> Og hvorfor så ikke det ?? men mister kørekortet hvis man cykler i beruset
> tilstand, det må da være det samme, og helt fair btw !!!

Arh - med løg på!
Nu må I altså styre jeres vilde fantasier.

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

Fra : Anders Christensen

Dato : 17-10-05 20:07

Juel wrote:

> Og hvorfor så ikke det ?? men mister kørekortet hvis man cykler i beruset
> tilstand, det må da være det samme, og helt fair btw !!!

Man mister ikke kørekortet for at køre fuld på cykel, man bliver
frataget føreretten hvis man gentagne gange bliver mødt i beruset
tilstand, det kan være til fods, eller på cykel.
Det er sådan set ligemeget hvad eller om man er fører af noget køretøj
eller ej.

FL § 60. Politiet kan inddrage førerretten, hvis den pågældende ikke
længere opfylder betingelserne for at få kørekort. Såfremt en person
nægter at medvirke til de undersøgelser eller prøver, der er nødvendige
til afgørelse heraf, kan politiet straks inddrage førerretten.
Spørgsmålet, om den pågældende er afhængig af brug af euforiserende
eller andre bevidsthedspåvirkende stoffer eller ikke er ædruelig, kan
forlanges indbragt for domstolene. Indbringelsen sker efter reglerne i
straffelovens § 78, stk. 3.

Det andet er en gammel skrøne.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : KNT

Dato : 17-10-05 21:24

> [...]
> tilstand, det må da være det samme, og helt fair btw !!!
>
> på tide der bliver gjort noget ved de vanvittige cykelister !!!

Jeg har ikke udtalt mig om det er fair eller ej - hvad det angår er jeg vist
nogenlunde enig med dig.
Men reglerne er IKKE sådan at man kan 'klippe' for en cykelforseelse!

Knud

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-10-05 00:55

"Juel" <xSnAbElAstarchildDoTDeNmArK> skrev i en meddelelse

Det mener jeg bestemt heller ikke.

> Og hvorfor så ikke det ?? men mister kørekortet hvis man cykler i beruset
> tilstand, det må da være det samme, og helt fair btw !!!

Og det gør man så heller ikke med mindre man har svært ved at finde politiet
når man er ædru ....

--
Per, Esbjerg

Fra : John N. H.

Dato : 17-10-05 19:52

> Det er vist en skrøne - man bliver ikke klippet i kørekortet for at
> cykle.
>

> Knud

Nej, man gør ikke, det skal være køretøj/redskab _med_ motor.

Klip fra politiets hjemmeside:
Du får et klip for færdselsovertrædelser begået i almindelig personbil,
bus, lastbil, motorcykel, registreringspligtig knallert, traktor samt
motorredskab.
Klip slut

Men man behøver ikke have kørekort for at få et klip i "banken":

Nyt klip:
Det er kun den, der fører køretøjet, der får klip. Du kan få klip, selv
om du endnu ikke er fyldt 18 år. Du kan også få klip, selvom du ikke har
kørekort. Hvis du ikke har kørekort og får 3 klip, bliver du frakendt
retten til at få kørekort.
Klip slut

Mvh
John

Fra : Bo Velschow

Dato : 17-10-05 21:30

"John N. H." <jnha1@mailFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Du får et klip for færdselsovertrædelser begået i almindelig personbil,
> bus, lastbil, motorcykel, registreringspligtig knallert, traktor samt

Tjah, så fatter jeg da pludselig slet ikke, hvad han så fik et klip for!?
Nå, men jeg vil da bede ham tage bødeforlægget med, så kan jeg selv læse
det..

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-10-05 00:58

> Tjah, så fatter jeg da pludselig slet ikke, hvad han så fik et klip for!?
> Nå, men jeg vil da bede ham tage bødeforlægget med, så kan jeg selv læse
> det..

Shit happens. Også politiet laver fejl eller gør noget i en vildfarelse ...

--
Per, Esbjerg

Fra : C. Caspersen

Dato : 17-10-05 19:11

"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse

> En kollega (nej, det var _ikke_ mig selv!) fortalte om en "uheldig"

Han savner vist opmærksomhed, for det kan jo ikke lade sig gøre. Ville Peter
på 12 år også få et klip i sit kørekort ?

/Caspersen

Fra : Carsten D Andersen

Dato : 17-10-05 19:49

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Peter
> på 12 år også få et klip i sit kørekort ?

Og skulle der være tvivlere:

http://www.sikkertrafik.dk/2d143e80

VH
/Carsten

Fra : BJ

Dato : 17-10-05 19:54

"Carsten D Andersen" <dettmaring@fjerndettestofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:4353f0a8$0$11172$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

KLIP

> Og skulle der være tvivlere:
>
> http://www.sikkertrafik.dk/2d143e80

Det siger jo klart, rugbrødsmotorer samt apostlenes heste ikke er omfatte af
klippekortsystemet.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Frandsen

Dato : 18-10-05 09:05

"Carsten D Andersen" <dettmaring@fjerndettestofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:4353f0a8$0$11172$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Og skulle der være tvivlere:
>
> http://www.sikkertrafik.dk/2d143e80

Nu er jeg godt nok ikke en tvivler, men der står noget, som jeg ikke har
tænkt over:

Hvis trafikken er tæt og kører i flere rækker, så din hastighed bestemmes af
de forankørende, må du ikke skifte vognbane, medmindre du skal

svinge ved vejkryds
svinge bort fra kørebanen uden for vejkryds
af på en frakørsel
ned på vejen fra en tilkørsel
standse eller parkere
eller hvis

antallet af vognbaner formindskes, dvs. vognbanerne sammenflettes.

Det betyder, at jeg ikke må skifte til den "hurtigere" vognbare bare fordi
trafikken bevæger sig lidt hurtigere i denne. Slalomkørsel ved lav
hastighed?

Fra : Bo Velschow

Dato : 17-10-05 21:46

> [...]
> åbenbart razzia, og alle blev "skrevet"). Surt show - men det blev godt
> nok endnu surere(!), da bøden dumpede ind af døren: 500 kroner - plus et

Nå, jeg skal vist lige have snakket med min kollega i morgen - enten har
nogen kigget forkert i kalenderen (sådan ca. 5½ måned frem), eller også
stikker der noget andet under. Det ser da ihvertfald alligevel ikke ud til,
at man kan blive klippet for at cykle over for rødt. I morsomste fald er det
lykkedes mig at videresende et stk. vandrehistorie - som jeg erkender, at
jeg "åd råt"... Damn!

Håber, I kan/kunne tåle det - og undskyld, hvis jeg har skabt unødig frygt
"derude".

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Leonard

Dato : 17-10-05 22:18

"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> wrote:

>I morsomste fald er det
>lykkedes mig at videresende et stk. vandrehistorie - som jeg erkender, at
>jeg "åd råt"... Damn!

Det lyder lidt som den historie med dem der kørte forbi en ATK 2 gange
og grinede over hele femøren. Smilet blegnede noget da de 14 dage
senere fik 2x2 bøder for at køre uden sele, dokumenteret med foto.
Det kan heller ikke lade sig gøre, af 2 årsager, der tages kun
billeder af dem der kører for stærkt og billederne bruges kun til at
identificere fører og køretøj, der skrives ikke bøder ud for manglende
sele.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-05 22:35

> [...]
> billeder af dem der kører for stærkt og billederne bruges kun til at
> identificere fører og køretøj, der skrives ikke bøder ud for manglende

Endnu ....

Allan

Fra : Rander

Dato : 18-10-05 00:35

Mon, 17 Oct 2005 19:48:46 +0200 brugte Bo Velschow 26 linier på at fortælle
dette til dk.fritid.bil:

>oplevelse: Han kørte over for rødt på cykel inde i København et sted (hvor
>det vist er helt normalt, at cyklisterne undlader at standse), og bliver

Ja, det kan jo være hvor som helst i København... Er det kun her at
cyklisterne generelt tror at lyskurve kun er til pynt og/eller ikke gælder
for dem?

http://rander.dk (temporarily down!)

Losseplads på ministerbord (Jydske Tidende)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-10-05 07:31

Bo Velschow wrote:
> [...]
> razzia, og alle blev "skrevet"). Surt show - men det blev godt nok endnu
> surere(!), da bøden dumpede ind af døren: 500 kroner - plus et klip i

Det er altså ikke 1. april.

> [...]
> bliver opdaget - må man også tage konsekvenserne), kan have uventede
> følger - man kan i praksis ganske nemt miste kørekortet, uden overhovedet at

Ikke på cykel, men registraringspligtig kanallert. Det er vel også
rimeligt nok.

mvh

Christian

Fra : Bo Velschow

Dato : 19-10-05 13:15

> [...]
> åbenbart razzia, og alle blev "skrevet"). Surt show - men det blev godt
> nok endnu surere(!), da bøden dumpede ind af døren: 500 kroner - plus et

Nå, så blev sagen opklaret! Det viser sig, at praksis fra politiets side
fremover er, at man får et stykke papir, der orienterer om "klip i kortet"
sendt med bødeforlægget, såfremt man har begået en forseelse, der giver et
klip. Dog vil dette ark i en overgangsperiode følge med _alle_ bødeforlæg,
hvorfor min stakkels kollega fik sig en ekstra forskrækkelse, da dette ark
lå i kuverten med "hilsenen" (selve bødeforlægget) fra politiet!

Dvs. ingen aprilsnar eller vandrehistorie - men man får _ikke_ klip i
kortet, såfremt man kører over for rødt på cykel!

Undskyld forvirringen!

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 23-10-05 05:41

> Dvs. ingen aprilsnar eller vandrehistorie - men man får _ikke_ klip i
> kortet, såfremt man kører over for rødt på cykel!
>
> Undskyld forvirringen!

Det hjælper ikke. Du skylder hele gruppen en OM`er

:)

--
Per, Esbjerg