Betalingsveje.
Fra : BJ

Dato : 17-10-05 12:12

Så rumler det i Tyskland med betaling for brug af veje.

http://www.jp.dk/biler/artikel:aid=3327410/

Da vi har bundet os tæt til Tyskland, må vi hellere følge trop..:)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Fly Christensen

Dato : 17-10-05 12:33

On Mon, 17 Oct 2005 13:12:21 +0200, "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk>
wrote:

>Så rumler det i Tyskland med betaling for brug af veje.
>
>http://www.jp.dk/biler/artikel:aid=3327410/

Det er en "gammel" nyhed hernede.

>Da vi har bundet os tæt til Tyskland, må vi hellere følge trop..:)

Det sker da allerede ved tyske hastigheder. Det hedder ATK.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : BJ

Dato : 17-10-05 13:02

KLIP

> Det er en "gammel" nyhed hernede.

O.k., men det bliver en varm kartoffel herhjemme.

> Det sker da allerede ved tyske hastigheder. Det hedder ATK.

LOL.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-05 16:54

> Så rumler det i Tyskland med betaling for brug af veje.
>
> http://www.jp.dk/biler/artikel:aid=3327410/
>
> Da vi har bundet os tæt til Tyskland, må vi hellere følge trop..:)

Får man så rabat når man bortvises fra motorvejen og skal tilbringe 2 timer
på landevej for at komme 4-5 Km længere ned gennem tyskland?

Idéen er jo fornuftig nok når vi danskere slider på de tyske veje. Men
omvendt bør det jo også forpligte tyskerne (bare) lidt til at sørge for at
trafikken så kan glide nogenlunde.
Man vil unægtelig føle sig noget måsrendt ved at betale en afgift for at
bruge motorvejen og så hænge fast i køer i timevis ved hver eneste
vejarbejde.

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 17-10-05 16:59

KLIP

> Får man så rabat når man bortvises fra motorvejen og skal tilbringe 2
> timer på landevej for at komme 4-5 Km længere ned gennem tyskland?

Kan du overbevise politikerne om, en sådan forsinkelse kan sidestilles med
forsinkelser i det offentlige transportsystem, har du en god mulighed.

> Idéen er jo fornuftig nok når vi danskere slider på de tyske veje. Men
> omvendt bør det jo også forpligte tyskerne (bare) lidt til at sørge for at
> trafikken så kan glide nogenlunde.

Mon ikke indførsel af road toll vil løse mange problemer eller sågar en
total privatisering.

Der er vist ret så god plads på eks. de franske privatiserede motorveje..?

> Man vil unægtelig føle sig noget måsrendt ved at betale en afgift for at
> bruge motorvejen og så hænge fast i køer i timevis ved hver eneste
> vejarbejde.

Jeg har ingen erfaring i sligt på betalingsmotorveje.

Måske andre i NG'en har det ... Folmer..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 18-10-05 13:58

On Mon, 17 Oct 2005 17:58:53 +0200, "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk>
wrote:

> [...]
>total privatisering.
>
>Der er vist ret så god plads på eks. de franske privatiserede motorveje..?

Så vidt jeg har forstået er det hensigten i Tyskland, at det skal
løses på samme måde som i Østrig og Schweiz, nemlig med vignet.

Det er en ringere løsning end i Frankrig, hvor man betaler for det
konkrete stykke vej man ønsker at anvende.

Til gengæld slipper man for omkostningen med at etablere alle disse
betalingssteder.

>--

>Jeg har ingen erfaring i sligt på betalingsmotorveje.
>
>Måske andre i NG'en har det ... Folmer..?

>--

I Frankrig er det ikke et must, at man holder i kø, når der er
vejarbejde.

Det er det heller ikke i Tyskland.

Der hvor man vælger at f

lade trafikken køre i to spor, hvor nummer to er reduceret til 2
meter, er der sjældent de store problemer, men som i DK er det straks
værre hvis der senere i forløbet forsvinder vognbaner.

Så skal der flettes, og så får egoismen frit spillerum. Det giver kø.

Det er iøvrigt min erfaring at den største køskaber er den forpu..de
skiften fra den ene vognbane til den anden, fordi man tror at man kan
vinde et sekund eller to. Disse manøvrer ses oftest udført af de
største biler i rækkerne, og af mænd i ledende stillinger. Det sidste
er min egen vurdering, men jeg har et rimeligt godt menneskekendskab.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : BJ

Dato : 18-10-05 14:14

KLIP

> Så vidt jeg har forstået er det hensigten i Tyskland, at det skal
> løses på samme måde som i Østrig og Schweiz, nemlig med vignet.

Der rumles også omkring et frasalg af motorvejsnettet.

Det er så at sige det eneste tyskerne har tilbage at kapitaliser statsligt
og kan skæppe en del i kassen og rette op på det enorme underskud.

Så ren privateje er så sandelig en mulighed.

> Det er en ringere løsning end i Frankrig, hvor man betaler for det
> konkrete stykke vej man ønsker at anvende.

Sælges vejnettet i Tyskland, bliver Frankrigsmodellen løsningen.

> Til gengæld slipper man for omkostningen med at etablere alle disse
> betalingssteder.

Her kan der til gengæld være kø.

Har bl.a. siddet i dem ved den franske riviera.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-10-05 21:31

Folmer Rasmussen wrote:
> [...]
> konkrete stykke vej man ønsker at anvende.
> Til gengæld slipper man for omkostningen med at etablere alle disse

De kan da bare gøre som med lastbilerne, og lade brugerne selv betale
det system der skal til for at automatisere opkrævningen.

(Har i øvrigt tænkt over hvor mange oplysninger tyskerne registrerer om
lastbilerne i den tid de ikke kører i Tyskland. Har overvejet at forsyne
modtageren med en metalhætte som man så kører med når man er i andre
lande. Bliver man så overraskende meget kontrolleret ved man vel at de
opsamler oplysningerne og bruger dem til noget. Er det noget I har
snakker om i "Verdensfirmaet"?)

> [...]
> værre hvis der senere i forløbet forsvinder vognbaner.
> Så skal der flettes, og så får egoismen frit spillerum. Det giver kø.

Er der noget jeg har misforstået, eller mener du virkelig at tyskerne er
bedre til at afvikle deres køer end danskerne?

> [...]
> største biler i rækkerne, og af mænd i ledende stillinger. Det sidste
> er min egen vurdering, men jeg har et rimeligt godt menneskekendskab.

Den største køskabende faktor (når køen *er* opstået) er at trafikken i
de to spor ikke kommer lige hurtig frem til det sted hvor indsnævringen
er. Kunne man afholde trafikken i venstresporet fra at buse på for at
komme foran ville mange køproblemer være væk.

En løsning, som jeg har tumlet med længe, kunne være at der gjalt et
totalt overhalingsforbud hvis hastigheden, p.g.a. kø kom under 60 km/t.
(På motorvej. Anden hastighed ved anden generel hastighedsgrænse.)

Det ville give ro til indfletningen helt fremme. I stedet for som det er
nu hvor venstresporet gør alt hvad de kan for at komme foran, og dermed
tvinger højresporet til at stoppe helt op hele tiden.

--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-10-05 21:09

BJ wrote:
> [...]
> total privatisering.
> Der er vist ret så god plads på eks. de franske privatiserede motorveje..?

Der er mange der benytter de franske betalingsveje, selvom de, allerfald
for lastbilerne, er mere end dobbelt så dyre som de tyske.

Derimod ved jeg at det du skriver er udbredt i Spanien. Der er det vist
mest dem der ikke kender alternativerne der bidrager mest til afgiften.

Det skal så lige med at i Spanien har de et udmærket net af "Autovia".
Der er EU betalte, gratis, motortrafikveje.

Man kan således køre til Malaga, og retur, for kun 2 x 2,65 euro, i
lastbil. Og dem kan man også slippe for hvis man har lyst til at bruge
½-1 time på at køre gennem centrum af Irun. Men det er der ikke så mange
der har tid til.

> Jeg har ingen erfaring i sligt på betalingsmotorveje.
> Måske andre i NG'en har det ... Folmer..?

Der er ingen rabat. du kører jo ikke så du betaler jo heller ikke. :-/

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 18-10-05 13:47

On Mon, 17 Oct 2005 17:53:56 +0200, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

> [...]
>Man vil unægtelig føle sig noget måsrendt ved at betale en afgift for at
>bruge motorvejen og så hænge fast i køer i timevis ved hver eneste

Der findes stort set ikke et vejarbejde i Tyskland, hvor du ikke møder
et skilt, hvor der står:

Wir bauen für Sie.

Og det er jo rigtigt.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Fly Christensen

Dato : 18-10-05 22:06

On Tue, 18 Oct 2005 14:46:37 +0200, Folmer Rasmussen
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

>Der findes stort set ikke et vejarbejde i Tyskland, hvor du ikke møder
>et skilt, hvor der står:
>
>Wir bauen für Sie.
>
>Og det er jo rigtigt.

De har da aldrig spurgt mig om og hvad, de skal bygge...

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-10-05 21:18

Folmer Rasmussen wrote:
> Der findes stort set ikke et vejarbejde i Tyskland, hvor du ikke møder
> et skilt, hvor der står:
> Wir bauen für Sie.
> Og det er jo rigtigt.

Og det er også blevet moderne at de takker for forståelsen når man er
kommet igennem.>

Havde forøvrigt en forunderlig oplevelse i forbindelse med vejarbejde og
kø i dag.

På vej hjem fra Kbhstrup var der vejarbejde lidt efter Ringsted. På et
tidspunkt begyndte personbilerne selv at regulere trafikken. En enkelt
holdt tilbage i venstre spor, så han ikke overhalede dem i højre spor.
Og da resultatet af det, at vi begyndte at køre, gjorde de efterfølgende
det samme. Og vupti, pludselig var vi igennem.

Ja der var lige en enkelt tysker der ikke kunne se "lyset". Men så længe
de ikke kommer i flok er de ikke skadelige.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-10-05 20:55

Tom wrote:
> Man vil unægtelig føle sig noget måsrendt ved at betale en afgift for at
> bruge motorvejen og så hænge fast i køer i timevis ved hver eneste
> vejarbejde.

Hvad tror du vi, lastbilerne, får af rabat når vi holder i kø?

Rigtig 0%.

Men det ville sandelig ikke være for tidlig at indføre en
afstandsbestemt afgift på tyskernes kørsel.

Et af de grelle eksempler på hvordan de tænker er den med at mor og far
bor i Hamborg, Brormand bor i Berlin og søster bor i Munchen.

En søndag bestemmer mor og far sig for at køre på besøg i Berlin. De
ringer ikke i forvejen, så de ved ikke at Sønnemand er kørt til Munchen
for at besøge søster. Han har heller ikke ringet, så han ved ikke at hun
er på vej til Hamborg for at besøge far og mor.

Ikke så underligt at de har så meget kødannelse dernede.

Så hvis en afgift skulle få dem til at genoverveje deres kørselsforbrug
blot en ekstra gang ville meget være opnået.