Ancinnitet til bil ved at have boet hjemme~
Fra : lucasjensen@gmail.co~

Dato : 17-10-05 10:51

Tjaa, spørgsmålet har sikkert været stillet før, men har haft
problemer med at finde de rigtige indlæg. Ved godt det er kritisk, men
prøver alligevel.
Situationen ser således ud:

1. Jeg er 26 år, mandlig, fik kørekort som 18 årig og har dermed
haft kørekort i 8 år til bil.
2. Mellem 18 og 24 boede jeg hjemme hos mine forældre hvor jeg
jævnligt kørte i deres bil(er). Men jeg véd at jeg ikke står som
bruger af køretøjerne i policen. Jeg havde altså ikke min egen bil.
3. Som 24-årig tog jeg motorcykelkørekort uden at købe en
motorcykel.
4. Som 26-årig flytter jeg et halvt år til Tyskland og køber mig en
motorcykel dér og får den forsikret. Jeg sælger igen motorcyklen og
får forsikringen til at skrive et brev hvori det nævnes at jeg har
kørt skadefrit i 1 sæson. En tilfældig forespørgsel hos TopDanmark
forklarede at jeg med dette brev ville kunne få ancinitet for den ene
motorcykelsæson. Motorcyklen er pga de høje registreringsafgifter
blevet solgt igen.
5. Jeg er nu tilbage i DK, har kørt bil i 8 år (uden selv at eje én
og uden at have lavet skader) og har haft motorcykel i en sæson (min
egen).

Sagen er nu den, at jeg i fremtiden nok får brug for min egen bil og
naturligvis en motorcykel til det sjove. Jeg vil jo gerne opsamle noget
ancinnitet på den "smarte" måde og overvejer modellen med at købe en
lille 125ccm MC og forsikre den hos GF-forsikring for en slik mens den
bare står og glor i baghaven. En motorcykelforsikring ancinnitet kan
altid overføres til bil, men ikke omvendt, så jeg slår to fluer med
ét smæk. Men det nager mig, at jeg faktisk har kørt bil i 8 år uden
skader - jeg burde næsten være superelitebilist og hvis jeg fx i
morgen ville købe mig en lille prutbil til praktisk brug, så "burde"
jeg få en fordelagtig forsikring, og IKKE starte fra bunden af. Ved
læserne her, om der findes forsikringsselskaber der til at tale med
(dvs på en eller anden måde få godkendt de mange år)? Det er jo
ikke første gang at sådan en situation ses. Er man bare solgt til
stanglakrids og skal starte helt fra bunden - i min situation - eller
findes der "smarte" løsninger? Er der hjælp at hente gennem den
personlige relation som min far har til hans forsikringsagent/mægler?

Sidste spørsmål: Hvis jeg ejer en bil og en veteranmotorcykel i mit
eget navn, opsamler jeg så ancinitet for veteranmotorcyklen?

Mvh, Lucas Jensen

Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 17-10-05 11:03

On 17/10/05 11:50, in article
1129542657.464100.254540@g47g2000cwa.googlegroups.com,
"lucasjensen@gmail.com" <lucasjensen@gmail.com> wrote:

> [...]
>

> Sidste spørsmål: Hvis jeg ejer en bil og en veteranmotorcykel i mit
> eget navn, opsamler jeg så ancinitet for veteranmotorcyklen?

Hej Lucas.

Du skal kontakte dine forældres forsikringsselskab, de vil kunne oplyse dig
hvorvidt du har opsparet anciennitet, i den periode du boede hjemme.
I bekræftende fald, vil du kunne overføre ancienniteten til et andet
selskab.

Mvh.
Charlotte

--
Bøger sælges:
www.petit.onlinesalg.dk

Fra : Niels Bengaard

Dato : 17-10-05 11:18

> [...]
> hvorvidt du har opsparet anciennitet, i den periode du boede hjemme.
> I bekræftende fald, vil du kunne overføre ancienniteten til et andet

Det er da værd at prøve, for det koster kun telefonopkaldet.
Man får dog nok ikke noget ud af det, for så ville alle jo komme med den
historie.
Men hvis vi er heldige melder Lucas tilbage med hvad svar han får.

Niels

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 17-10-05 11:38

lucasjensen@gmail.com wrote in news:1129542657.464100.254540
@g47g2000cwa.googlegroups.com:

> Tjaa, spørgsmålet har sikkert været stillet før, men har haft
> problemer med at finde de rigtige indlæg. Ved godt det er kritisk, men
> prøver alligevel.

<snip>

Det kommer meget an på dine snakkeevner samt om du har noget du kan
'presse' forsikringen med. Men generelt set er det lidt svært at overbevise
dem om at man har erfaring hvis man ikke har ejet en bil eller kørt i
firma-tjeneste. Dit forsikringsbrev fra Tyskland burde dog kunne give dig
en plads udenfor den deciderede nybilist-gruppe, men ret meget derover tror
jeg næppe du skal regne med. At man har kørt i forældres bil tæller de ikke
for noget som helst.

Thomas