Bilbatteri tilstand?
Fra : Michael Hansen

Dato : 16-10-05 18:51

Hej NG

Jeg surfede lidt rundt efter et par vinterdæk, så inde på jeg mener det var
Euromaster.dk´s side stod der de kunne tilbyde og måle på min batteri om det
var klar til vinteren...
Så tænkte jeg, hvordan vil det gøre det?? Jeg ved godt at batteriers ydeevne
falder med temperaturen. Men hvordan måler de det? Eller er det kun et godt
salgstrick?

Mvh Michael (som tænker på om hans batteri kan klare vinteren, nu hvor han
har fået mont. oliefyr..)

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-05 19:01

"Michael Hansen" <mhansen@FJERNjyde.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kun et godt salgstrick?
>
> Mvh Michael (som tænker på om hans batteri kan klare vinteren, nu hvor han

For mange år siden testede den lokal batteripusher mit Varta, ved at udsætte
det for en belastningstest. Det tog ca. 1 min hvor det skulle levere en stor
strøm mens spændingen over batteriet blev målt.

--
Tom

Fra : ena

Dato : 16-10-05 19:17

Man har idag et testaparat der tester kapaciteten på bateriet uden at
belaste det - ved ikke hvordan det fungerer men det kan checke bateri
generator mv bare ved en måling hvor man starter motoren, sætter lys på -
speeder lidt op og vupti laver den en raport over tilstanden på bateri og
ladesystem, jeg tror det måler hvilespænding, hvor meget det sykker ved
belastning mv. og så kan regne ud om bateri mv. er ok

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-05 19:38

> [...]
> Så tænkte jeg, hvordan vil det gøre det?? Jeg ved godt at batteriers
> ydeevne falder med temperaturen. Men hvordan måler de det? Eller er det

Jeg tror ikke det er et salgstrick, for jeg har for år tilbage set en
vægtfyldemåler
til svovlsyren på batterier. På et fuldt opladet batteri er vægtfylden
højere end
på et afladet batteri.

/Bent

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-10-05 19:50

Bent Eriksen skriver:

> Jeg tror ikke det er et salgstrick, for jeg har for år tilbage set en
> vægtfyldemåler til svovlsyren på batterier.

Sådan en brugte jeg for en del år siden. Det var da normal praksis lige
at suge lidt vand op og målee....

> På et fuldt opladet batteri er vægtfylden
> højere end på et afladet batteri.

Og på gelbatterier, eller vedligeholdelsesfrie batterier er det ikke
til.....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe