Hej Armand, Tom, Sten og Orla
Det var gode input.
Jeg vil prøve den med Ducatién.
Ang. generatoren har jeg luret lidt på en Skruzuki 1200 Bandit.
Som Orla gættede er det en Enfield, nærmere betegnet en J2 fra 50´
Knægten er igang med sådan et "bådanker", der skal genoplives i en ny stil.
Mine egne erfaringer fra et tidligere liv med en 1955 Bullet 500, er at
maskineriet er hamrende pålideligt.
Hvis man husker at checke og skifte olie TIT.
MEN det elektriske Lucas ... For syv sytten da også.
Jeg tror der er indbygget mulige og umulige fejlmuligheder i tusindvis, og
så en lille tilfældighedsgenerator, som helst skal få 2 fejl samtidig til at
ske
Med det i baghovedet, og det faktum at knægtens dele er mere egnede til en
skulptur, meldte tanken sig om noget elektronisk.
Det originale arrangement har en masse slup, også selv om det er tip top, og
alle spillerum er minimale.
Generatoren er ligeglad, men tændingsmæssigt kan det gøres bedre.
Den skulle jo gerne ud og slide landevejene for alvor på et tidspunkt.
Mvh
Niels
"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:l0b5l1tn3tpc03rhp70l92cc82g7l6sml8@4ax.com...
> On Sun, 16 Oct 2005 19:13:59 +0200, "KubikH" <kallehauge@SLETemail.dk>
> wrote:
>
> Hej Niels.
>
>>Aftaster, og resten at et tændingssystem søges.
>>Der BEHØVES ikke at være avancering på systemet, et fast tændingstidspunkt
>>KAN accepteres.
>>Det skønneste var dog at der er mulighed for at "kreere" en
>>avanceringskurve.
>>
>>Kravet er at det skal være meget kompakt.
>>Det skal være billigt, LÆS: almindeligt forekommende stumper hos
>>huggeren.
>>
> Der findes i England et ombygningskit til bl.a. Velocette hvor der
> indbygges en vekselstrømsgenerator der ligner den originale Miller
> dynamo.
> Men den er dyr.
> Visse japanske MC har en ekstern generator a'la' bil hvis størrelse
> nogenlunde matcher de gamle Miller / Lucas.
> Jeg ville kigge mig om efter sådan en og så tilpasse den til formålet.
>
> Mht. tænding, så ville jeg finde tændingsboksen fra en Ducati Paso med
> Kokusan tænding.
> Det er enkeltbokse, en til hver cylinder, der så fødes af pickup'er
> der er monteret på svinghjulet.
> Avanceringen passer nok ikke helt.
> Kokusan boksen regulerer 28 grader, hvilket kan være lige i
> underkanten til en langslaget motor.
> Det klarer man ved at stille højeste tænding og så lade laveste
> tænding være hvad den nu kan blive.
> Hvis man er meget pinibel kan man jo "tømme" magneten for indhold og
> så bygge pickup'en ind i den på en måde hvor den manuelle regulering
> stadig fungerer.
> Så kan tændingen finjusteres under kørslen.
>
>>Jeg skal have konstrueret et sådant på en 1 cylindret 500 cc motor, der
>>lige
>>nu er forsynet med magnettænding, og en dødsyg Lucas jævnstrømsdynamo.
>>Ideen er at montere en ordentlig vekselstrømsgenerator (forslag til en
>>kompakt type / model ønskes også), og så ovennævnte tændingssystem.
>>Motoren er forsynet med et hav af forgangshjul (4 i alt) der trækker
>>magneten, og magneten trækker i sin tur dynamoen, vha endnu et sæt hjul.
>>Nuværende konstruktion sikrer at tændingstidpunktet varierer en hel del
>>
>>
> Jeg ville nu bibeholde magnettændingen.
> Den er simpel og driftssikker.
> Som Armand skriver, så kan en svag magnet have tabt magnetismen og
> skal bare genopmagnetiseres.
> Magneto kan klare det job.
> Det med at tændingstidspunktet varierer skyldes blot almindelig slid
> og dårlig vedligeholdelse
> Læs lidt her:
http://www.ducati.dk/teknik/MC_taending.pdf
>
>
> --
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU Super FOX 1958
>
www.gruby.dk