Apropros fart...
Fra : Lars Knudsen

Dato : 16-10-05 08:17

Men uhedet har jo nok ikke noget med fart at gøre..

** Lars

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-05 10:14

"Lars Knudsen" <larsnospam@landligtxxx.dk> skrev i en meddelelse
> Men uhedet har jo nok ikke noget med fart at gøre..

> ** Lars

Naturligvis ikke. Tænk hvor meget værre ulykken ville have været hvis
motorcyklisten havde kørt 50 km/h. *lol*

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 16-10-05 12:24

"f" <sdf> skrev i en meddelelse

> "Lars Knudsen" <larsnospam@landligtxxx.dk> skrev i en meddelelse

> Naturligvis ikke. Tænk hvor meget værre ulykken ville have været hvis
> motorcyklisten havde kørt 50 km/h. *lol*

Tja - så var det nok kun mc-køren der var død.

Svært at se det sjove idet :-/

Mvh
Martin - Tidligere MCíst , og mange nær døds oplevelser pga. svagtseende
bilister

Fra : Lars Knudsen

Dato : 16-10-05 13:28

Hej,

On Sun, 16 Oct 2005 13:24:13 +0200, "Martin Jørgensen"
<martinFJERNDETTE@heidiogmartin.dk> wrote:

>Tja - så var det nok kun mc-køren der var død.
>
>Svært at se det sjove idet :-/

Men tænk - hvis han nu havde kørt efter forholdene havde billisten
muligvis haft en chance for at se ham komme.

** Lars

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 16-10-05 14:10

> [...]
>
> Men tænk - hvis han nu havde kørt efter forholdene havde billisten
> muligvis haft en chance for at se ham komme.

Nu kender jeg ikke stedet, hvor ulykken skete.

Men selvom at han ikke kørte efter forholdene, så burde han være blevet
opdaget.

Det skal lige nævnes, at jeg på INGEN måde støtter nogen form for
dødskørsel.

Mvh
Martin

Fra : Lars Knudsen

Dato : 16-10-05 15:22

Hej,

On Sun, 16 Oct 2005 15:10:25 +0200, "Martin Jørgensen"

>Nu kender jeg ikke stedet, hvor ulykken skete.
>Men selvom at han ikke kørte efter forholdene, så burde han være blevet
>opdaget.

Jeg er så i øvrigt helt enig, blot findes der steder med meget dårlig
oversigt hvor 150+ km/t gør at man ikke har en chance... Men kender
heller ikke stedet, så det er svært at sige.

** Lars

Fra : Fly Christensen

Dato : 17-10-05 09:41

On Sun, 16 Oct 2005 15:10:25 +0200, "Martin Jørgensen"
<martinFJERNDETTE@heidiogmartin.dk> wrote:

>Men selvom at han ikke kørte efter forholdene, så burde han være blevet
>opdaget.

Det er jeg ikke sikker på.
Bilen foretager et venstresving ind på tankstationen. Bilens fører og
MCisten bliver dræbt. For mig lyder det som om, at motorcyklen kom
bagfra, og har ramt bilen i førersiden - eller ville det have været
passageren, som var blevet dræbt.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Henrik B.

Dato : 18-10-05 22:22

> [...]
> MCisten bliver dræbt. For mig lyder det som om, at motorcyklen kom
> bagfra, og har ramt bilen i førersiden - eller ville det have været

Stedet kan ses hér:
<http://www.krak.dk/GRIDS/MAINPAGES/map.asp?mapnavfac=&mapnav=&ResultName=&ResultAdr=&tlf=&redZoom=true&redExtent=&mapx=288&mapy=127&job=&POSTNR_BY=9400+N%F8rresundby&Adresse=Hj%F8rringvej&Tagning=&stepinout=&scrolltop=0&mapserial=kortld.krak.dk%7C632568102%7C632408102%7C55597719%7C55797719%7C641300000%7C603300000%7C42750000%7C90250000%7C500%7C400%7C100000%7C100000%7C55697719%7C632488102%7C0%7C%7C%7C0%7C0%7C0%7C0%7C0%7C0%7C1%7Cff0000%7C307636%7C0%7C0%7C0%7C0%7Ckortkundeld.krak.dk%7C1&zoomlevel=2>

Hjørringvej er den med blåt markerede vej. Mortorcyklisten er kommet nede
fra kurven ved Engvej. Han accel op ad Hjørringvej. Fra kurven og op til
ulykkesstedet er der ca. 3 - 400 meter.

Fra : Jacob Larsen

Dato : 19-10-05 17:13

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> Hjørringvej. Fra
> kurven og op til ulykkesstedet er der ca. 3 - 400 meter.

Nemlig, ellers finder jeg det usandsynligt at han kunne nå 150lm/t på en
r6'er som han kørte på, idet han har trafik foran sig og en ganske kort
strækning med en på det sted ujævn vej, lyskryds og kun en enkelt smal
bane. Stykket nede fra engvej er langt, lige, bredt og uden sideveje og
lyskryds. Dette passer også fint overens med informationen i tv og de
medfølgende billeder (tv2 og 24nordjyske)
--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 16-10-05 13:44

Martin Jørgensen wrote:

> Tja - så var det nok kun mc-køren der var død.
>
> Svært at se det sjove idet :-/

Ja en tragisk hændelse

> Mvh
> Martin - Tidligere MCíst , og mange nær døds oplevelser pga.
> svagtseende bilister

Og jeg er ikke MCist, men jeg har haft mange ubehagelige oplevelser pga.
svagttænkende MCister.

Der findes desværre folk, som uanset hvilken måde de vælger at transportere
dem selv på (fodgænger, cykel, knallert, MC, bil osv osv) ikke tænker sig
nok om.
Det er desværre bare oftest de "bløde" dumme, som det går hårdest ud over,
når/hvis der sker et uheld, så de burde måske være endnu mere påpasselige
med deres opførsel i trafikken.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 16-10-05 14:23

> Der findes desværre folk, som uanset hvilken måde de vælger at
> transportere dem selv på (fodgænger, cykel, knallert, MC, bil osv osv)
> ikke tænker sig nok om.

Enig.

> [...]
> når/hvis der sker et uheld, så de burde måske være endnu mere påpasselige

Fjern "dumme", og så er vi også enige her.

Mvh
Martin

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 16-10-05 14:36

Martin Jørgensen wrote:

> Fjern "dumme", og så er vi også enige her.

Med bløde dumme, mener jeg en blød som kører lige som ham på MC'en i denne
tråd.
Det er helt klart en dum handling, at køre over 150 km/t på sådan et sted.
F.eks. hvis en fodgænger går over for rødt og bliver ramt af en bil, så sker
der som regel noget grimt..
En bilist som gør det samme, slipper (som regel) med lidt buler i bilen.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 16-10-05 15:20

> En bilist som gør det samme, slipper (som regel) med lidt buler i bilen.

Om du så sad i en Saab, var du "færdig ", hvis du fik 300kg. MC. ind i siden
m. 150- :(.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 16-10-05 16:07

> Om du så sad i en Saab, var du "færdig ", hvis du fik 300kg. MC. ind i
> siden m. 150- :(.

En gang for mange år siden så jeg en M-spjætter der var kørt ind i forenden
af en Opel-lignende bil. Hastigheden på MC´en var begrænset til omkring 100
men pedalerne i bilen havde på trods af det flyttet sig et godt stykke.

150 km/t giver 2,25 gange så stor kraft i kollisionen, så den er ganske
farlig. Især i siden af en bil.

--
Per, Esbjerg

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 16-10-05 17:36

Per Henneberg Kristensen wrote:
> [...]
> sig et godt stykke.
> 150 km/t giver 2,25 gange så stor kraft i kollisionen, så den er

Jeg har skam også set et par grimme ulykker, hvor der har været en MC
impliceret.
Endda en SAAB, som Jørgen nævner, hvor føreren blev dræbt og bilen rullede
rundt flere gange, efter at en, alt for hurtigt kørende, MC var banket ind i
siden på den.
Dem på MC'en overlevede desværre heller ikke

--
Mvh Per
www.perbeer.dk

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 16-10-05 17:33

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en
> meddelelse
> Om du så sad i en Saab, var du "færdig ", hvis du fik 300kg. MC. ind
> i siden m. 150- :(.

Og hvis nu du lige havde gjort dig den ulejlighed, at undlade at tage min
sætning ud af sammenhængen, så ville du måske kunne forstå hvad jeg mener.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk

Fra : Jacob Larsen

Dato : 18-10-05 12:03

"f" <sdf> wrote in message
> "Lars Knudsen" <larsnospam@landligtxxx.dk> skrev i en
> meddelelse

> Naturligvis ikke. Tænk hvor meget værre ulykken ville
> have været hvis motorcyklisten havde kørt 50 km/h. *lol*

Det synes jeg ikke du kan være bekendt at grine af.

Damen her overser motorcyklisten som kommer som modkørende. Vejen, det sker
på, er i øvrigt er meget bred og snorlige uden egentlige sideveje. Har kørt
der mange gange og kender det stykke vej godt. Der er supergode
oversigtforhold.

Hun drejer til venstre ind over hans bane uden at se sig for og han rammer
hendes højre side. Mange billister har et problem med at forstå begrebet
"ubetinget vigepligt". Det betyder ikke "vigepligt medmindre den anden part
kører for stærkt". Hvis man ikke kan læse trafikken og bedømme andre folks
hastighed, bør man ikke have kørekort.

Selvfølgelig er det forkert at kører så stærkt som han gjorde, men det
fritager ikke andre folk for deres trafikale ansvar, hvilket jeg nogle gange
føler er opfattelsen herinde.

Generelt:
Vi motorcyklister dør, når billister ikke overholder deres vigepligt. For
mange billister synes de må presse motorcyklister, da sidstnævnte jo er de
bløde. Det er sgu uhyggeligt at køre mc nogle gange. Jeg har i hvert fald
prøvet mange gange at billister mener de har forkørselsret, hvor de så bare
kører ud foran mig eller lign. Kender desuden også folk der er væltet pga
dette.

Fra : Jacob Larsen

Dato : 18-10-05 12:08

"Jacob Larsen" <jacobl@[{[--FJERNDETTE--]}]cs.aau.dk> wrote
in message news:4354d66f$0$41151$14726298@news.sunsite.dk
> Selvfølgelig er det forkert at køre så stærkt som han
> gjorde, men det fritager ikke andre folk for deres
> trafikale ansvar, hvilket jeg nogle gange føler er
> opfattelsen herinde.

I kan jo f.eks. se hvor mange folk herinde der straks hjælper billisten ved
at påstå at mc'isten jo måtte være kommet bagfra, selvom dette ikke var
tilfældet. Ja, for hvis han var kommet forfra og hun ikke så ham, var hun
sgu en dårlig billist. Det kan de fleste vist godt blive enige om.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 18-10-05 13:32

> [...]
> dette ikke var tilfældet. Ja, for hvis han var kommet forfra og hun
> ikke så ham, var hun sgu en dårlig billist. Det kan de fleste vist

Er der nogen der har en pålidelig kilde for hvordan ulykken egentlig er
sket? For hvis man læser

så står der: "Bilens chauffør og motorcyklisten blev dræbt ved ulykken."
så hvis vi antager at det drejer sig om en standard venstre-styret bil
(som der kører flest af her i Danmark) så må MC'en altså være kommet
bagfra. Kvinden var endvidere passager i bilen (det er alle medier enige
om) men der kan hun jo være placeret enten i højre side (og dermed
umuliggjort at MC'en var modkørende da hun overlevede) eller blaceret på
bagsædet i venstre side, men da der ingen steder står noget om at der
skulle være 3 personer i bilen, så mener jeg at det er "sikkert" at
konkludere at det var føreren af bilen der omkom, og at MC'en kom bagfra.

Derudover hvis Mc'en har kørt 150kmt så kan det være svært at vurdere
hvor hurtigt han kommer når tusmørket efterhånden er ved at falde sig på,
hvilket den egentlig er deromkring kl.18 hvor uheldet var sket.

Hvis det vitterligt var en overhaling MC'en lavede så kan jeg ikke se
hvordan føreren af bilen kunne have handlet anderledes. MC'en skulle
"bare" ikke have lavet en overhaling, men orienteret sig om hvad bilen
foran var igang med (sandsynligvis blinke til venstre for at komme ind på
tankstationen.

Thomas

Fra : Jacob Larsen

Dato : 18-10-05 15:50

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid.too> wrote in
message news:4354eb58$0$41137$14726298@news.sunsite.dk

> [...]
> være 3 personer i bilen, så mener jeg at det er "sikkert"
> at konkludere at det var føreren af bilen der omkom, og

Ok, det var ikke det jeg hørte/så på f.eks. 24nordjyske eller på tv2.

> [...]
> overhaling, men orienteret sig om hvad bilen foran var
> igang med (sandsynligvis blinke til venstre for at komme

Hvis det vitterligt er sådan at det er foregået, fratages billisten jo
muligvis en del af skylden. Det kommer sådan set an på om billisten gjorde
tegn til at dreje inden motorcyklisten påbegyndte sin overhaling.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 18-10-05 16:50

Jacob Larsen wrote:
> "Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid.too> wrote in
> message news:4354eb58$0$41137$14726298@news.sunsite.dk

> Ok, det var ikke det jeg hørte/så på f.eks. 24nordjyske eller på tv2.

Nej, i en del medier har det været beskrevet uklart så det kunne tydes
på begge måder, dog er ovenstående link rimelig klar, men er så også
nærmest den eneste der beskriver _hvem_ der blev dræbt.

> Hvis det vitterligt er sådan at det er foregået, fratages billisten jo
> muligvis en del af skylden. Det kommer sådan set an på om billisten gjorde
> tegn til at dreje inden motorcyklisten påbegyndte sin overhaling.

Ja, og at MC'en rent faktisk også selv gav tegn til en overhaling... Det
er svært at sidde her og sige hvordan det er foregået, øjenvidnets
forklaring er også rimelig vag beskrevet.

Thomas

Fra : Jacob Larsen

Dato : 18-10-05 19:01

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> wrote in message

> [...]
> det kunne tydes på begge måder, dog er ovenstående link rimelig klar, men
> er så også nærmest den eneste der beskriver _hvem_ der

Nej, det har jeg nu hørt omtalt ellers. Dog nu både med damen som hhv
passager og fører. EB stoler jeg bare overhovedet ikke på, så dem regner jeg
ikke med.

> Ja, og at MC'en rent faktisk også selv gav tegn til en
> overhaling... Det er svært at sidde her og sige hvordan
> det er foregået, øjenvidnets forklaring er også rimelig
> vag beskrevet.

Du behøver jo ikke give tegn til overhaling. Det står ingen steder i
færdselsloven.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 18-10-05 20:06

Jacob Larsen wrote:

> Du behøver jo ikke give tegn til overhaling. Det står ingen steder i
> færdselsloven.

Njaa.... direkte står det ikke, men jeg vil nu tolke §32 stk 2 i
færdselsloven (http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20010071229) som
at det er et krav:

Stk. 2. Kørende skal give tegn før igangsætning fra kanten af vejen
og før vending og svingning. Ved vognbaneskift eller anden ikke
ubetydelig ændring af køretøjets placering til siden skal kørende give
tegn, når det er påkrævet til vejledning for den øvrige færdsel.

Jeg mener at en overhaling kvalificere opfyldelsen af en 'ikke
ubetydelig ændring af køretøjets placering' og dermed er tegn til
overhaling et krav...

Thomas

Fra : Kent Friis

Dato : 18-10-05 21:09

Den Tue, 18 Oct 2005 21:06:03 +0200 skrev Thomas Rasmussen:

> [...]
> overhaling et krav...

"...Når det er påkrævet til vejledning for den øvrige færdsel".

At blinke til venstre når man nærmer sig en sidevej, fordi man har
tænkt sig at overhale er IKKE vejledning, nærmere vildledning.

Mvh
Kent

Fra : Jacob Larsen

Dato : 19-10-05 17:15

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> wrote in message
> [...]
> færdsel".
>
> At blinke til venstre når man nærmer sig en sidevej,
> fordi man har tænkt sig at overhale er IKKE vejledning,

Helt enig. Min kæreste har netop taget mc-kort og mener også det forholder
sig som jeg (og du) skriver. Man kan jo bruge overhalingsblinket, men der er
intet lovkrav herom.

Fra : Verner Johnsen

Dato : 18-10-05 20:50

On 18 Oct 2005 12:32:24 GMT, Thomas Rasmussen
<thomas@p7.dk.invalid.too> wrote:

>Er der nogen der har en pålidelig kilde for hvordan ulykken egentlig er
>sket? For hvis man læser

Jeg ved ikke om det her er mere pålideligt ?

<http://www.dr.dk/Regioner/Nord/Nyheder/Krimi/2005/10/16/060716.htm?rss=true>

<http://www.localeyes.dk/article2785.html> med billede

--
Venlig hilsen Verner
1990 SAAB 9000 CDi 2,3 16V

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-10-05 20:11

Jacob Larsen wrote:
> [...]
> tilfældet. Ja, for hvis han var kommet forfra og hun ikke så ham, var hun
> sgu en dårlig billist. Det kan de fleste vist godt blive enige om.

Den med at MC'en måtte være kommet bagfra gik vist mere på hvordan
føreren ellers var blevet dræbt.

Der har godtnok været fart på hvis det er sket fra højre side af bilen.

--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/

Fra : Henrik B.

Dato : 21-10-05 21:35

> Den med at MC'en måtte være kommet bagfra gik vist mere på hvordan føreren
> ellers var blevet dræbt.
>
> Der har godtnok været fart på hvis det er sket fra højre side af bilen.

Tjah, tjek Verners link.

Fra : C. Caspersen

Dato : 16-10-05 09:08

"Lars Knudsen" <larsnospam@landligtxxx.dk> skrev i en meddelelse
> Men uhedet har jo nok ikke noget med fart at gøre..

Nej, han kørte jo efter forholdene. Bare en skam, at en anden bil valgte at
køre til venstre..

</ironi off>

/Caspersen

Fra : Thomas H.

Dato : 16-10-05 09:33

"Lars Knudsen" <larsnospam@landligtxxx.dk> skrev i en meddelelse

> Men uhedet har jo nok ikke noget med fart at gøre..

Jo da, han har højst sandsynligt godt meget hurtigere end oversigt og
forhold tillod!

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-10-05 14:41

Forfærdeligt - men idiotisk at journalisten ikke lader forstå, at det er
bilisten, der har primær skyld.

Motorcyklen skal bestemt ikke køre så hurtigt - men bilen skal ENDNU mindre
dreje ud foran.

/Jan W Nielsen

Fra : Leonard

Dato : 16-10-05 15:03

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Motorcyklen skal bestemt ikke køre så hurtigt - men bilen skal ENDNU mindre
>dreje ud foran.

Artiklen beskriver så lidt om ulykken at jeg ikke tør udtale mig om
hvem der har skylden.
Jeg kan ikke læse ud af:
"kom motorcyklen kørende med alt for høj fart, da bilen var ved at
foretage et venstresving ind på en tankstation og blev ramt direkte i
siden."
om MCen kom imod, så bilen drejede ind foran eller om MCen kom bagfra
og overhalede bilen, der var ved at dreje.

Jeg kan gætte på at bilen blev ramt i venstre side, da der står at en
passager slap uskadt, så må det være føreren der er dræbt og dermed må
bilen være mest skadet i venstre side og dermed sikkert også ramt fra
venstre, hvilket tyder på at MCen kom bagfra og overhalede.
Men det er kun et gæt.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 16-10-05 15:08

Leonard wrote:

> [...]
> bilen være mest skadet i venstre side og dermed sikkert også ramt fra
> venstre, hvilket tyder på at MCen kom bagfra og overhalede.

Ifølge TV2 (http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=3021942) så var det en
passager i bilen, som blev dræbt.
Men det fremgår ikke om MC'en kom imod eller bagfra.
Men hvis vidnet har vurderet hastigheden på MC'en korrekt, så kørte den over
159 km/t og det kan man vel ikke lige forudse som bilist (alt afhængigt af
forholdene selvfølgeligt) ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 16-10-05 15:13

Per Beer Hansen wrote:

> Men hvis vidnet har vurderet hastigheden på MC'en korrekt, så kørte
> den over 159 km/t

Og det var så 150 km/t der skulle have stået, men det syntes mine
pølsefingre ikke lige

--
Mvh Per
www.perbeer.dk

Fra : Bo Velschow

Dato : 16-10-05 15:07

> Forfærdeligt - men idiotisk at journalisten ikke lader forstå, at det er
> bilisten, der har primær skyld.
>
> Motorcyklen skal bestemt ikke køre så hurtigt - men bilen skal ENDNU
> mindre dreje ud foran.

Enig. Nu kender jeg ikke forholdene det pågældende sted, men lad mig give et
eksempel fra "egen baghave" som viser, at det ikke altid er muligt at
forudse andre trafikanters manøvrer (jeg aner ikke, om bilisten har kunnet
eller ikke kunnet se MC'en), når de groft tilsidesætter gældende
færdselsregler:

Én af "vores" villaveje munder (i et T-kryds; 55N 50'28.28; 12E16'14.35) ud
i en anden vej (byzone, begge veje med 50 km/t begrænsning), som desværre
benyttes som "smutvej" af myldretids-pendlere. Disse skal hurtigst muligt
have "overstået" strækningen, og kører typisk _langt_ over de tilladte 50
km/t (80-100 km/t er ikke unormalt), selvom vejen pga. sving, bakker mv.
slet ikke burde indbyde til den slags. Når jeg skal svinge til højre ud på
bemeldte vej, orienterer jeg mig selvfølgelig efter bedste evne til højre
og - især - til venstre (der er ubetinget vigepligt) - og er der frit fra
venstre (og ikke overhalende biler på vej fra højre), svinger jeg ud og
begynder at accelerere op. Det sjove er nu, at der typisk efter få sekunder
ligger en bil helt oppe i r*ven på, og bilisten giver typisk med horn og
lygter tegn til, at jeg "for fanden har overtrådt min vigepligt" osv. Som
regel udmønter det sig også i hasarderede overhalinger, hvor ethvert hensyn
til andre trafikanter groft tilsidesættes. Jeg skal lige sige, at jeg ikke
hører til de bilister, der hverken accelererer overdrevent langsomt eller
hurtigt (det sidste forbyder min bil's 115 HK på simpel vis! ) - og at
man med "normal" acceleration sagtens kan nå op i fart, før en bil med de
lovlige 50 km/t ville nå at indhente én.

Min pointe er, at jeg ikke har en jordisk chance for at forudse, at der
split-sekundet efter, jeg er svinget ud på vejen, dukker en bil op med >80
km/t fra min venstre side - det er simpelthen umuligt pga.
oversigtsforholdene! Jeg ved ikke (og håber aldrig, det bliver aktuelt at
finde ud af det "på den hårde måde"), hvordan en domstol vil stille sig -
men teknisk set overtræder jeg jo min vigepligt, når mit højresving ikke kan
ske uden ulempe for den tværgående færdsel (dvs. bilen, der kommer strygende
fra venstre med 80-100 km/t).

PS! Trods flere henvendelser har politiet endnu ikke fundet det nødvendigt
at stille en fotovogn op på stedet - men man kan jo kun håbe, det snart
sker...

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-10-05 16:32

> man med "normal" acceleration sagtens kan nå op i fart, før en bil med de
> lovlige 50 km/t ville nå at indhente én.

Jeg er nødt til at soge, at du slet ikke må køre ud, hvis de skal bremse for
dig - ej heller om de kører for hurtigt.

Du må til gengæld gerne køre ud, hvis de blot skal løfte foden fra
speederen.

Det er der, man skelner mellem ulempe og unødig ulempe.

> [...]
> split-sekundet efter, jeg er svinget ud på vejen, dukker en bil op med >80
> km/t fra min venstre side - det er simpelthen umuligt pga.

Det lyder skidt - men kan kun håbe, at folk kører ordentligt, og at dem der
kører ud fra sidevejene kun kører ud, når de ikke er til unødig ulempe - ej
heller foran de, der ikke selv overholder fartgrænsen.

/Jan W Nielsen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 16-10-05 16:54

> Jeg er nødt til at soge, at du slet ikke må køre ud, hvis de skal bremse
> for dig - ej heller om de kører for hurtigt.

Og loven skal vel tolkes sådan at hvis man tvinger en bil til at bremse
overtræder man vigepligtsreglerne og deltager i klipperiet?

--
Per, Esbjerg

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-10-05 20:45

> Og loven skal vel tolkes sådan at hvis man tvinger en bil til at bremse
> overtræder man vigepligtsreglerne og deltager i klipperiet?

Jeg ved ikke, om det koster klip...

/Jan W Nielsen

Fra : Leonard

Dato : 16-10-05 16:57

>Det lyder skidt - men kan kun håbe, at folk kører ordentligt, og at dem der
>kører ud fra sidevejene kun kører ud, når de ikke er til unødig ulempe - ej
>heller foran de, der ikke selv overholder fartgrænsen.

Altså, Jan, den holder ikke.
Her er et tilfælde hvor oversigtsforholdene fra sidevejen umuliggør at
man kan nå at se dem, der kører hurtigere end tilladt. Så kan det
umuligt være den der kører ud på vejen, der skal have skylden for at
de skal bremse.
Det hedder at køre efter forholdene, hvilket den der kører ud på vejen
gør, når han kører ud når han ikke kan se at der kommer nogen. Den der
kommer ræsende med for høj hastighed, han har ikke kørt efter
forholdene og er dermed den skyldige.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : m0rt3n

Dato : 16-10-05 17:34

"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gør, når han kører ud når han ikke kan se at der kommer nogen. Den der
> kommer ræsende med for høj hastighed, han har ikke kørt efter

Det lyder meget fornuftigt, men ved en domstol er det altså den der kører ud
på vejen, som vil få skylden.
-m0rt3n

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-10-05 20:50

> Altså, Jan, den holder ikke.

Jo.

> [...]
> man kan nå at se dem, der kører hurtigere end tilladt. Så kan det
> umuligt være den der kører ud på vejen, der skal have skylden for at

Hvis man kører ud, når der efter oversigtforholdene er frit, så kan man ikke
gøre mere....måske lige bortset fra hurtigt at komme op i en hastighed, der
ligner den almindeligt kørte på strækningen.

/Jan W Nielsen

Fra : Bo Velschow

Dato : 16-10-05 21:07

> Hvis man kører ud, når der efter oversigtforholdene er frit, så kan man
> ikke gøre mere....måske lige bortset fra hurtigt at komme op i en
> hastighed, der ligner den almindeligt kørte på strækningen.

Hmmm.... hvis jeg skal til at accelerere med rygende hjul (skal lige slå
TCS'en fra + have peppet 1.8'eren op! ) til langt over hastighedsgrænsen
for at sikre, at de, der kommer fisende med >80 km/t blot kan fortsætte uden
at sætte hastigheden det mindste ned, så holder den altså ikke længere...
jeg *vil* simpelthen ikke køre hurtigere end hastighedsgrænserne i byerne
(og specielt ikke på nævnte strækning, da der umiddelbart efter omtalte
T-kryds ligger både vuggestue og børnehave, kører skolebørn på cykler, går
mødre med barnevogne osv osv) - så jeg vil nok stadig komme til at virke som
stopklods på fæhovederne.

Jeg er i øvrigt ganske enig i, at man generelt skal søge at tilpasse sig
hastigheden hurtigst muligt - kan f.eks. ikke snuppe dem, der kun er nået op
på 60 km/t, når tilkørselsrampen til motorvejen slutter (specielt ikke, når
deres biler _oplagt_ kan nå op på 110 km/t - eller hvad hastighedsgrænsen nu
er - hvis bare de var lidt kvikkere på gearstang og speeder).

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 16-10-05 15:38

> Motorcyklen skal bestemt ikke køre så hurtigt - men bilen skal ENDNU
> mindre dreje ud foran.

Det var dog..... hvor længe har du haft kørekort???. Hvis han kommer med
"væsentlig for stor fart", det må man sige 150- er på alm. vej, når man
knapt at få øje på ham i spejlet inden han er oppe ved dig + der evt. er
modkørende færdsel, som man regner med er den reelle fare. I det har
tilfælde har farten dræbt, desværre flere end den MC som forårsagede
ulykken.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 16-10-05 16:10

> I det har tilfælde har farten dræbt, desværre flere end den MC som
> forårsagede ulykken.

Shhh ... ikke herinde. Farten dræber ikke ...

Den gør ondt værre!

[ironi off]

--
Per, Esbjerg

Fra : Brian

Dato : 16-10-05 16:32

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Shhh ... ikke herinde. Farten dræber ikke ...
>
> Den gør ondt værre!
>
> [ironi off]

Helt enig, det er en spøjs måde at anskue tingene på.

/Brian

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-10-05 16:36

> Det var dog..... hvor længe har du haft kørekort???.

Længe - men det kommer ikke sagen ved.

> [...]
> dig + der evt. er modkørende færdsel, som man regner med er den reelle
> fare. I det har tilfælde har farten dræbt, desværre flere end den MC som

Enig - men ulykken er primært sket, fordi bilisten ikke orienterer sig, før
vedkommende krydser en vognbane. Pligten til dette er ubetinget af den anden
parts kørsel eller andre faktorer.

Når denne orientering ikke forekommer, så bliver det naturligvis langt
farligere, fordi MC´eren kører som en idiot.

Jeg frikender ikke MC´eren for "idioti" - men påpeger blot, at det primært
er bilisten, der er skyld i ulykken.

Det samme havde været tilfældet, hvis bilisten havde drejet ud fra
underordnet vej.

/Jan W Nielsen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 17-10-05 06:34

> Længe - men det kommer ikke sagen ved.

Jo for du læser op af teoribogen. Juridisk har du tildels ret, tildels, men
der er en parameter som hedder reaktionstid, og den er ikke lang når
modparten køre 150-, 1½-2* den øvrige færdsel.

> Enig - men ulykken er primært sket, fordi bilisten ikke orienterer sig,
> før

Det kan du ikke vide!!, med den fart var MC. jo ikke inde i synsfeltet i
mange øjeblikke- og sikkert skjult af langsommere færdsel. Den primære årsag
er MC'ens fart.

> Det samme havde været tilfældet, hvis bilisten havde drejet ud fra
> underordnet vej.

Det har jeg prøvet på Køgevej i Rosk.- Normalt er der fri bane når der er
¨~2km?, kan du vurdere fart og bilmærke på den afstand?, nej, det viste sig
at være en 928', som ikke er nogen lille bil. Med nok de 150- hvor der er
max. 80-, og resten af færdslen foregik m. de 80-90-, altså ca. det
tilladte- og den væsentlig hurtigere. Det ses bare ikke på ~2km :(.

Fra : Fly Christensen

Dato : 17-10-05 09:59

On Sun, 16 Oct 2005 17:35:42 +0200, "Jan W Nielsen"

>Enig - men ulykken er primært sket, fordi bilisten ikke orienterer sig, før
>vedkommende krydser en vognbane.

I følge den citerede artikel døde bilens chaffør og passageren
overlevede. Det vil for mig sige, at motorcyklen kom bagfra. Jeg læser
dit indlæg således, at du antager, at motorcyklen kom forfra. Dette
strider for mig imod, de i artiklen givne oplysninger.

Kommer motorcyklen bagfra, skal føren af bilen orientere sig om, at han
ikke "er ved" at blive overhalet. Er han ikke, kan han give signal til,
at han vil dreje til venstre. I det øjeblik, at bilisten giver tegn til
at ville svinge til venstre, blinker, er det ikke længere tilladt for
motorcyklen at overhale.

Kommer der en bagfra med 150km/t kan det sagtens lade sig gøre, at man
endnu ikke "er ved" at blive overhalet, men vil blive det, når man agter
at foretage sit sving. Da man i mellemtiden har givet tegn til svinging,
skal den bagfra kommende blive bagved.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-10-05 15:23

> Jeg læser
> dit indlæg således, at du antager, at motorcyklen kom forfra.

Det antager jeg ikke.

> Da man i mellemtiden har givet tegn til svinging,
> skal den bagfra kommende blive bagved.

Det er ikke noget med, at den ubetingede pligt til at blive holdende til der
er frit fra alle sider ophæves ved at du blinker.

Selvom du blinker, må du ikke køre, før der er frit - forfra som bagfra.

/Jan W Nielsen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 17-10-05 16:54

> Selvom du blinker, må du ikke køre, før der er frit - forfra som bagfra.

Det var der også da han orienterede sig, men ingen kunne drømme om at der
kom en bagfra med 150- = 42 m.. sek.. Gør mig lige den tjeneste at tage tid
på hvor meget du bruger på de forsk. manøvre, inkl. at " orientere sig
korrekt&behørigt. Hvis det skal inkludere at der KAN komme en klaphat m.
150-, kan du godt "lade bilen stå".

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-10-05 17:40

> Det var der også da han orienterede sig, men ingen kunne drømme om at der
> kom en bagfra med 150- = 42 m.. sek..

Der ER ingen undskyldning for at dreje, hvis man ikke er sikker på, at der
ikke kommer andre trafikanter enten forfra eller bagfra.

Der er heller ingen undskyldning for at køre 150 km/t på en landevej.

Men det ER primært bilistens ansvar.

/Jan W Nielsen

Fra : Verner Johnsen

Dato : 17-10-05 22:26

On Mon, 17 Oct 2005 18:39:38 +0200, "Jan W Nielsen"

I følge Nordjyske kom han forfra.
Det var en bagsædepasager, der blev dræbt.

Og tilsyneladende heller ikke forfra.

>Der ER ingen undskyldning for at dreje, hvis man ikke er sikker på, at der
>ikke kommer andre trafikanter enten forfra eller bagfra.

Efter den påstand vil det hermed være forbudt at foretage sig noget i
trafikken, for man ved jo ikke hvornår der kommer en bil eller MC
kørende med 300 km/t.

>Der er heller ingen undskyldning for at køre 150 km/t på en landevej.

Og slet ikke i byzone - på en strækning med flere sideveje

>Men det ER primært bilistens ansvar.

Nu må du lige styre dig - eller var du tilstede og overværede det ?

Jeg kender stedet nogenlunde godt. Boede for mange år siden mindre end
1 km fra stedet, og skulle den vej for at komme på arbejde.

En forholdvis dårlig vej, med en del trafik. Det er *vejen* der
forbinder det centrale Nr. Sundby med Nord- og Østvendsyssel. Der er
også en del, der kører den vej for at komme til/fra det centrale eller
vestlige Aalborg - for at undgå Tunellen.

Selv om ulykken skete en lørdag først på aftenen, vil der være så
meget trafik, at man ikke kan tillade sig at vente til der er ophold
på flere hundrede meter i trafikken.

Det er ret usandsynligt at der på den strækning bilisten kunne se
(350-400 m) ikke ville være andre biler på det pågældende tidspunkt,
og i så fald vil motorcyklisten en del af tiden have været dækket af
andre biler.

Men jeg var heller ikke tilstede, så dette er også bare gætteri.
--
Venlig hilsen Verner
1990 SAAB 9000 CDi 2,3 16V

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-10-05 22:54

> Nu må du lige styre dig - eller var du tilstede og overværede det ?

Nej, jeg var ikke til stede, og jeg udtaler mig kun principielt.

Men jeg mener nu godt, man kan orientere sig for og bag, uanset yhvor
hurtigt vedkommende kommer. Hvis vejen krummer, er der grænser for, hvor
hurtigt vedkommende kan køre.

Men ok - jeg skal da ikke turde sige, at der er tale om et sjældent
mærkeligt sted, hvor man intet kan se, men hvor MC´ere stadig kan køre 300
km/t.

Som jeg skrev længere oppe, så kan man trods alt kun forlange, at en bilist
orienterer sig omkring områder, der er tilgængelige for det blotte øje.

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 18-10-05 22:27

> Forfærdeligt - men idiotisk at journalisten ikke lader forstå, at det er
> bilisten, der har primær skyld.

What!?

> Motorcyklen skal bestemt ikke køre så hurtigt - men bilen skal ENDNU
> mindre dreje ud foran.

Det kan være at oversigtsforhold gør at du fint kan se en klar vejbane,
svarende til 60 km/t - men slet ikke til 150 km/t!

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 19-10-05 06:57

> Det kan være at oversigtsforhold gør at du fint kan se en klar vejbane,
> svarende til 60 km/t - men slet ikke til 150 km/t!

Som jeg allerede har skrevet i tråden, ja.

Man kan ikke vide, om der har været nogle sjældne og helt særlige forhold,
der har gjort sig gældende.

Men principielt er det bilistens ansvar, at der ikke drejes, før der er fri
bane - i begge retninger.

/Jan W Nielsen

Fra : Leonard

Dato : 19-10-05 08:21

>Men principielt er det bilistens ansvar, at der ikke drejes, før der er fri
>bane - i begge retninger.

Ja, det er jo derfor vi har vigepligter.

Hvor lang tid tager det at fuldføre et venstresving?
Lad os antage at bilen kommer trillende med 10 km/t, blinklyset er
tændt, der er orienteret bagud og bilen er placeret rigtigt langs
midten af vejen, der kigges fremad og afstanden til de modkørende
vurderes. På en bred vej med 1 kørebane i hver retning vil der vel
være 6 meter, der skal krydses. 10 km/t er ca. 2,7 m/sek, så det tager
3,6 sek. For at der skal være god plads lader vi den modkørende
trafik, der kører 60 km/t være 6 sek. væk, det er 6x16 = 96 meter.

Med 150 km/t tager det 2,3 sek. at køre 96 m.
For at kunne vurdere en modkørendes MC hastighed vil jeg tro at man
skal kunne se den i mere end 2 sek. Altså skal man kunne se MCen 8
sek. før man er færdig med svingningen, på 8 sek. når MC med 150 km/t
at køre 336 meter, det er godt nok langt inde i en by.

Min mening er at uanset hvad reglerne siger om hvem der har ansvar og
skyld, så har bilisten ikke haft en chance for at opdage MCen som
noget der skulle tages hensyn til ved denne manøvre.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 19-10-05 15:35

> Min mening er at uanset hvad reglerne siger om hvem der har ansvar og
> skyld, så har bilisten ikke haft en chance for at opdage MCen som
> noget der skulle tages hensyn til ved denne manøvre.

Var der ikke link til det konkrete sted..?

...og i øvrigt - hordan trafikken udvikler sig bagude er noget, som man
konstant skal følge.

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 19-10-05 15:50

> Var der ikke link til det konkrete sted..?

Jep, hér:
> [...]

> ..og i øvrigt - hordan trafikken udvikler sig bagude er noget, som man

Nu kom motorcyklen så ikke bagfra, men forfra...

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 19-10-05 22:35

> Nu kom motorcyklen så ikke bagfra, men forfra...

Det er rigtigt - men det ændrer ikke på sagen - for man skal også konstant
holde sig orienteret om trafikkens udvikling forude.

/Jan W Nielsen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-10-05 20:17

Jan W Nielsen wrote:
> Var der ikke link til det konkrete sted..?
> ..og i øvrigt - hordan trafikken udvikler sig bagude er noget, som man
> konstant skal følge.

Men som ikke mange gør i.

Fra : Henrik B.

Dato : 19-10-05 15:48

> [...]
> sek. før man er færdig med svingningen, på 8 sek. når MC med 150 km/t
> at køre 336 meter, det er godt nok langt inde i en by.

Tak for udregningen.

Fra : Jacob Larsen

Dato : 19-10-05 17:21

"Leonard" <usenet@leonard.dk> wrote in message
> Min mening er at uanset hvad reglerne siger om hvem der
> har ansvar og skyld, så har bilisten ikke haft en chance
> for at opdage MCen som
> noget der skulle tages hensyn til ved denne manøvre.

Hvis du ikke er enig med reglerne og synes motorcyklisten har skylden burde
du slet ikke have kørekort. Vi kan da ikke have folk kører efter deres egne
holdninger ude i trafikken og tilsidesætter en af de vigtigste regler
overhovedet.

Eller du har måske ikke set linket fra det pågældende sted? Hvis føreren af
bilen ikke kunne se mc'en der og vurderer dens hastighed, har han været så
blind, at han absolut ikke burde sidde bag et rat.

Fra : Leonard

Dato : 19-10-05 17:45

> [...]
>du slet ikke have kørekort. Vi kan da ikke have folk kører efter deres egne
>holdninger ude i trafikken og tilsidesætter en af de vigtigste regler

Jeg har ikke skrevet at jeg er uenig med reglerne, heller ikke at MCen
har skylden.
Jeg ved at uanset om man kører i bil eller på MC, så er det de
færreste bilister, der regner med at man kommer med 150 km/t, og slet
ikke i en by, hvor grænsen er 60 km/t. Og jeg ved at de fleste
fejlbedømmer hastigheden (når den er så høj) og ikke når at opfatte
det hurtige køretøj som en fare.

Been there, done that, got the wheelchair !

Og jeg mener at det er totalt uansvarligt at køre 150 km/t på en
strækning, hvor grænsen er 60 km/t, uanset om der er andre trafikanter
i nærheden eller ej.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Jacob Larsen

Dato : 19-10-05 18:58

> [...]
> ikke i en by, hvor grænsen er 60 km/t. Og jeg ved at de
> fleste fejlbedømmer hastigheden (når den er så høj) og

Ok, min besked var nok også mest henvendt til Henrik B. men svarede dig, da
du lod til at være enig i hans betragtning. Forregnede mig nok der.

> [...]
>
> Og jeg mener at det er totalt uansvarligt at køre 150
> km/t på en strækning, hvor grænsen er 60 km/t, uanset om

Det mener jeg så kommer an på forholdene. Der hvor ulykken skete havde jeg
nok heller ikke selv kørt 150.

Fra : Leonard

Dato : 19-10-05 19:13

"Jacob Larsen" <jacobl@[{[--FJERNDETTE--]}]cs.aau.dk> wrote:

>Ok, min besked var nok også mest henvendt til Henrik B. men svarede dig, da
>du lod til at være enig i hans betragtning. Forregnede mig nok der.

Jeg tror ikke du læser det vi skriver.
Henrik B. har skrevet Enig under det jeg har skrevet, og jeg skriver
at uanset hvem der har skylden og hvad reglerne siger, så har bilisten
ikke haft en chance for at vide at der kom en raket med 150 km/t.

Og dermed mener jeg også at bilisten ikke kan være skyldig.
Det kan godt være at MCisten er uskyldig efter lovens bogstav, men det
kan hverken bilisten, MCisten eller de pårørende bruge til noget.

>Det mener jeg så kommer an på forholdene. Der hvor ulykken skete havde jeg
>nok heller ikke selv kørt 150.

Ikke hvis der er skiltet med 60 km/t, så kan forholdene ikke være til
at køre 150 km/t. Bare det at der står et skilt med 60 km/t tæt ved
vejen er nok til at det er tåbeligt at udsætte sig selv for at ramme
det, men når der står 60, så er der helt sikkert også noget der gør at
der ikke altid kan forventes at være fri bane langt nok frem til at
køre med den hastighed.

Har du tænkt over hvor lang standselængden er på MC ved 150 km/t?

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Jacob Larsen

Dato : 19-10-05 19:36

> [...]
> har bilisten ikke haft en chance for at vide at der kom
> en raket med 150 km/t.
>
> Og dermed mener jeg også at bilisten ikke kan være

Nå, så er vi bare uenige. Hvis føreren ikke kan opfatte den situation der er
tale om på pågældende sted (som jeg kender særdeles godt) er det ene og
alene hans skyld.

> Det kan godt være at MCisten er uskyldig efter lovens
> bogstav, men det
> kan hverken bilisten, MCisten eller de pårørende bruge
> til noget.

Nej, men derfor synes jeg stadig det er billistens skyld. Er jo bare enig
med loven her.

> [...]
> det, men når der står 60, så er der helt sikkert også
> noget der gør at
> der ikke altid kan forventes at være fri bane langt nok

Kender du stedet?

> Har du tænkt over hvor lang standselængden er på MC ved
> 150 km/t?

Det ved jeg særdeles godt ja. Kører selv CBR.

Fra : Leonard

Dato : 19-10-05 19:40

>Det ved jeg særdeles godt ja. Kører selv CBR.

Hvormange meter skal den bruge til at 150 - 0 km/t ?

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Jacob Larsen

Dato : 20-10-05 15:11

> Hvormange meter skal den bruge til at 150 - 0 km/t ?

Færdselsloven siger 16m fra 60km/t hvilket giver 64m fra 120km/t og ca.
105-110 m. fra 150km/t.

De fleste sports-mc'er bremser dog bedre end dette, men der er jo mange
andre faktorer at tage hensyn til. F.eks. hvor gode dæk man har og hvor
varme de er.

Det er ikke antallet af meter jeg tænker på, når jeg kører. Tallene er jo
ligegyldige, når man står i en faresituation og skal undvige, er det
følelsen af hvad der kan lade sig gøre, der tæller. Det det drejer sig om er
jo om man kan nå at standse på et givent stykke under de forudsætninger, der
er i form af underlag osv. Et eller andet tal sat ud fra andre
omstændigheder, kan man ikke bruge til noget.

Fra : Leonard

Dato : 20-10-05 17:03

"Jacob Larsen" <jacobl@[{[--FJERNDETTE--]}]cs.aau.dk> wrote:

>Færdselsloven siger 16m fra 60km/t hvilket giver 64m fra 120km/t og ca.
>105-110 m. fra 150km/t.

Læg dertil 42 meter til at reagere på (1 sek.) og lad os bare runde
det hele ned til 125 meter.

> [...]
>er i form af underlag osv. Et eller andet tal sat ud fra andre
>omstændigheder, kan man ikke bruge til noget.

Hvormange steder med 60 km/t skiltning er du 100% sikker på at du
altid har 125 meter til at standse på?

Jeg er ret ligeglad med hvem der får skylden ved et uheld, det hjælper
kun på stoltheden hos den der ikke fik skylden. Det hjælper ikke noget
på de fysiske skader.
Og uanset hvad, hvordan og hvornår, så er det megadumt, hensynsløst og
uansvarligt at køre 150 km/t på en strækning hvor der skiltes med 60
km/t.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Jacob Larsen

Dato : 21-10-05 12:34

> [...]
> bare runde
> det hele ned til 125 meter.

> Hvormange steder med 60 km/t skiltning er du 100% sikker

Ingen steder, men det er der heller ikke på motorvejen. Der kan altid komme
et lavtgående fly eller noget man ikke har opdaget. Håber du forstår
ironien.

For mig beror hele baladen på, at folk ikke gider se sig for og bare tager
chancer med andre folks helbred. Om så modparten kører 60 eller 150.

> Jeg er ret ligeglad med hvem der får skylden ved et
> uheld, det hjælper
> kun på stoltheden hos den der ikke fik skylden. Det
> hjælper ikke noget
> på de fysiske skader.

Nej, det er klart, men folk skal da kigge sig for ligegyldigt hvor hurtigt
andre kører.

> Og uanset hvad, hvordan og hvornår, så er det megadumt,
> hensynsløst og uansvarligt at køre 150 km/t på en
> strækning hvor der skiltes med 60
> km/t.

Jeg kender til et sted med 60km/t hastighedsgrænse, men med 1km eng og sø
til begge sider. Der mener jeg f.eks. ikke 150 ville kunne kendetegnes med
de ord du skriver, under de rigtige trafikforhold forståes.

Fra : Peter Weis

Dato : 21-10-05 15:25

Jacob Larsen wrote:

> For mig beror hele baladen på, at folk ikke gider se sig for og bare tager
> chancer med andre folks helbred. Om så modparten kører 60 eller 150.

Hovsa, det er da dem som overskrider fartgrænsen med 150% der leger med
eget og andres helbred.

> Nej, det er klart, men folk skal da kigge sig for ligegyldigt hvor hurtigt
> andre kører.

Du overser pointen, som har været fremført flere gange: Når man kører så
meget hurtigere end tilladt, så gør man det urimeligt svært for andre
trafikanter at bedømme farten.
Jeg håber du ser dig grundigere for i trafikken.

mvh
Peter

Fra : Jacob Larsen

Dato : 21-10-05 16:13

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> wrote in message

> [...]
> det urimeligt svært for andre trafikanter at bedømme
> farten.
> Jeg håber du ser dig grundigere for i trafikken.

End personen i bilen? Ja, det gør jeg helt sikkert.

Men det være sagt, jeg kører altså heller ikke 150 på et sted som der hvor
ulykken skete. Jeg synes bare nogle folks holdning har været for fokuseret
på mc'istens hastighed, og glemmer at det ifølge loven faktisk er billistens
skyld. Men måske kan man ikke forlange mere af en flok billister med
skyklapper på.

Fra : Peter Weis

Dato : 21-10-05 16:47

Jacob Larsen wrote:

> [...]
> på mc'istens hastighed, og glemmer at det ifølge loven faktisk er billistens
> skyld. Men måske kan man ikke forlange mere af en flok billister med

Det er også præcist mc'istens fart som gør at bilistens vurdering af
situationen er blevet meget sværere.

Hvordan retten vil se på sagen er det jo for tidligt at udtale sig om.
Hvis i øvrigt ikke at bilisten er svinget rundt umiddelbart foran
mc'isten, så kunne jeg godt forestille mig at han går delvist fri. Vejen
kan, så at sige, godt have været fri da han svingede.

mvh
peter

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-10-05 18:35

"Jacob Larsen" <jacobl@[{[--FJERNDETTE--]}]cs.aau.dk> skrev i en meddelelse

> End personen i bilen? Ja, det gør jeg helt sikkert.

Måske. Ikke desto mindre er der ingen der kan sige sig fra for - når de
vågner om morgenen og slår øjnene op - at vide hvad dagen bringer.

Mange vågner op til en dag hvor de er skyld i en ulykke, fordi de sjuskede
med bilkørslen. Fordi de kørte på rygraden. Også Danmarks bedste bilist.
Også elitebilisten.

Det handler om at tænke over hvad man laver når man kører bil.
--
Per, Esbjerg

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-10-05 10:04

> "Leonard" <usenet@leonard.dk> wrote in message

Hmmm ...

> Færdselsloven siger 16m fra 60km/t hvilket giver 64m fra 120km/t og ca.
> 105-110 m. fra 150km/t.

Da jeg tog teori var maksimal tillade bremselængde 8 meter ved 30 km/t. Den
er muligvis sat ned til 7 meter - der var en ændring på et tidspunkt. Men 4
meter - som antydet af dig - har den godt nok aldrig været nede på.

> De fleste sports-mc'er bremser dog bedre end dette, men der er jo mange
> andre faktorer at tage hensyn til. F.eks. hvor gode dæk man har og hvor
> varme de er.

Jeg tvivler på du får bremselængden ned på ovenstående tal. Måske - meget
måske - hvis du bremser flere gange efter hinanden på samme sted, men ellers
ikke.

> Det er ikke antallet af meter jeg tænker på, når jeg kører.

Det bør du nok spekulere over - og holde lidt øje med km-sten også...

--
Per, Esbjerg

Fra : Jacob Larsen

Dato : 21-10-05 12:22

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in
message news:4358b94f$1$179$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
> [...]
> der var en ændring på et tidspunkt. Men 4 meter - som
> antydet af dig - har den godt nok aldrig været nede på.

Ok, slog det op på nettet i går, men min kilde er muligvis forkert.
Dobbelttjekkede den ikke.

> [...]
> efter hinanden på samme sted, men ellers ikke.

> Det bør du nok spekulere over - og holde lidt øje med

Læs det jeg skriver igen. Det er jo ikke det præcise antal af meter der er
vigtigt. Man sidder jo ikke og tæller meter, når man skal bremse hårdt op
for en eller anden.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-10-05 18:39

> Læs det jeg skriver igen. Det er jo ikke det præcise antal af meter der er
> vigtigt. Man sidder jo ikke og tæller meter, når man skal bremse hårdt op
> for en eller anden.

Når man kører 150 km/t i bebygget område bør man i det mindste have
overvejet en smule hvor lang tid det tager at bremse. Det havde den døde
MC´ist åbenbart ikke gjort.

Bilisten på sin side havde overhovedet ikke regnet med der kom en hjernedød
motorcykel med 150 km/t - så havde han nok kastet blikket længere ned ad
gaden.

Og når jeg kører stærkt i min bil (hastigheder jeg ikke er vant til at køre
hver dag), så tænker jeg meget over hvor lang min standselængde er.

Hvem regner med en standselængde på over 200 meter ved 200 km/t? Jeg er ret
sikker på det kommer bag på mange der ikke tænker over det!

--
Per, Esbjerg

Fra : Kent Friis

Dato : 19-10-05 20:43

Den Wed, 19 Oct 2005 20:13:28 +0200 skrev Leonard:

> [...]
> det, men når der står 60, så er der helt sikkert også noget der gør at
> der ikke altid kan forventes at være fri bane langt nok frem til at

Du mener i modsætning til de 80 man normalt må køre på veje der er
dobbelt så brede som veje hvor man må køre 100 km/t nede syd for
den røde streg på kortet (i landskabet er den jo efterhånden fjernet
helt)?

Som vi tydeligt så ved diskussionen om de 130 på motorvejen regner
politikkerne klart med at vi kører x km/t stærkere end tilladt, og
sætter derfor den tilladte hastighed x km/t lavere end hvad der er
forsvarligt.

Mvh
Kent

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 19-10-05 22:36

> Det mener jeg så kommer an på forholdene. Der hvor ulykken skete havde jeg
> nok heller ikke selv kørt 150.

Ved vi med sikkerhed, at han overhovedet har kørt så hurtigt..?

/Jan W Nielsen

Fra : Brian

Dato : 20-10-05 13:25

Jan W Nielsen wrote:

> Ved vi med sikkerhed, at han overhovedet har kørt så hurtigt..?

Ændrer du på grundlaget af diskussionen, fordi du er løbet tør
for argumenter ?

/Brian

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 20-10-05 13:56

> Ændrer du på grundlaget af diskussionen, fordi du er løbet tør
> for argumenter ?

Overhovedet ikke - hvorfor får du den ide..?

(Men VED vi, hvor hurtigt, han har kørt - eller er det gættekonkurrence..?)

/Jan W Nielsen

Fra : Jacob Larsen

Dato : 20-10-05 14:38

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in
message news:4356bbd0$0$217$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

> Ved vi med sikkerhed, at han overhovedet har kørt så
> hurtigt..?

Det baserer sig vist på en anden mc'ist udtalelser, men problemet er jo så
at f.eks. racerudstødninger kan give folk et helt forkert indtryk af farten.

Har f.eks. selv en racer-kulfiberpotte på og folk tror tit jeg ligger og
kører ræs overalt, selvom jeg følger hastighedsgrænserne. Dette er ene og
alene pga. lyden.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 20-10-05 16:12

> Har f.eks. selv en racer-kulfiberpotte på og folk tror tit jeg ligger og
> kører ræs overalt, selvom jeg følger hastighedsgrænserne. Dette er ene og
> alene pga. lyden.

Pisseirriterende for alle andre end ham, der sidder på motorcyklen i øvrigt.

Efter min mening skulle støjende afgangssystemer forbydes.

/Jan W Nielsen

Fra : Leonard

Dato : 20-10-05 17:04

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Efter min mening skulle støjende afgangssystemer forbydes.

Det er de jo så også, hvis de støjer mere end de må

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Henrik B.

Dato : 20-10-05 21:12

> Pisseirriterende for alle andre end ham, der sidder på motorcyklen i
> øvrigt.
>
> Efter min mening skulle støjende afgangssystemer forbydes.

Helt enig!

Fra : Jacob Larsen

Dato : 21-10-05 12:26

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in
message news:4357b35e$0$188$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

> Pisseirriterende for alle andre end ham, der sidder på
> motorcyklen i øvrigt.
> Efter min mening skulle støjende afgangssystemer forbydes.

Min støjer ikke. Den lyder som smuk musik.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-10-05 18:41

> "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in
> message news:4357b35e$0$188$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

> Min støjer ikke. Den lyder som smuk musik.

Alt hvad der er højere end en bil er støj. Der er ikke noget mere
irriterende end at baby bliver vækket fordi en eller anden hjernedød rocker
kommer trillende forbi på sin MC - og man kan starte forfra med hyleriet og
putteriet.

Jeg _hader_ MC´ister der ikke kan tage hensyn til andre.
--
Per, Esbjerg

Fra : Jacob Larsen

Dato : 22-10-05 10:01

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in
message news:43593745$2$187$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
> [...]
> eller anden hjernedød rocker kommer trillende forbi på
> sin MC - og man kan starte forfra med hyleriet og

Ok, det synes jeg nu også er stærkt overdrevent gjort. Så meget som visse
harleykørere gør, kunne jeg aldrig finde på at larme. Det gør sgu nærmest
ondt i ørerne, når de giver lidt gas i forbifarten.

> Jeg _hader_ MC´ister der ikke kan tage hensyn til andre.

Har det på samme måde med bl.a. billister Problemet er bare, at når I vælger
ikke at tage hensyn, er det os på mc'erne der dør. Her snakker vi ikke bare
om at en baby vågner.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-10-05 21:38

> Har det på samme måde med bl.a. billister Problemet er bare, at når I
> vælger ikke at tage hensyn, er det os på mc'erne der dør. Her snakker vi
> ikke bare om at en baby vågner.

Jeg kan forstå på det at vi ikke snakker om støj mere? Hvilken slags hensyn
snakker vi så om?

MC´ister er en døende race - de bliver nakket alle sammen i politiets
klipperi :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Jacob Larsen

Dato : 23-10-05 17:37

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in
message news:435aa329$0$145$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
> "Jacob Larsen" <jacobl@[{[--FJERNDETTE--]}]cs.aau.dk>
> skrev i en meddelelse

> Jeg kan forstå på det at vi ikke snakker om støj mere?
> Hvilken slags hensyn snakker vi så om?

Jow jow... Det er bare også et spg om hensyn.

> MC´ister er en døende race - de bliver nakket alle sammen
> i politiets klipperi :)

Hehe... Jah...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-10-05 20:28

Jacob Larsen wrote:
> Min støjer ikke. Den lyder som smuk musik.

Undtagen for alle andre end dig selv.

Og jeg er absolut enig med dem der mener at larmende køretøjer bør
afholdes fra at køre.

Og det er incl. den lastbil jeg lige har været i Frankrig i. (Som
afløser. Havde det været min faste bil var det kommet en original potte
på.)

Fra : Leonard

Dato : 20-10-05 17:05

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Ved vi med sikkerhed, at han overhovedet har kørt så hurtigt..?

Næh, vi ved faktisk ret lidt om hvad der faktisk er sket, da det hele
beror på journalisters genfortællinger, hvor de forskellige medier
ikke er enige om hvad der er sket.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 20-10-05 20:07

> Næh, vi ved faktisk ret lidt om hvad der faktisk er sket, da det hele
> beror på journalisters genfortællinger

Og det er sandt for dyden intet sandhedsvidne.

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 20-10-05 21:12

> Næh, vi ved faktisk ret lidt om hvad der faktisk er sket, da det hele
> beror på journalisters genfortællinger, hvor de forskellige medier
> ikke er enige om hvad der er sket.

Jeg vil se om jeg kan komme det nærmere i weekenden.