Køb af bil i Tyskland...
Fra : Uni Bull

Dato : 15-10-05 14:59

Hej.

Jeg står overfor udskiftning af min 206'er.
Jeg vil prøve at eje en Mercedes C220.

I den forbindelse kigger jeg bl.a. på www.mobile.de
og bemærker at prislejet - selvom man tager højde
fra den danske resgistreringsafgift - ligger markant
under det danske...

Men dette faktum kommer ikke mig som mulig køber
af en brugt tysk bil tilgode. Jeg har spurgt Tol&Skat om
min helt specifikke situation og ønsker...
Jeg har kr. 300000 tilrådighed. Normalt ligger en bils
"egentlige pris" på ca 1/3 af den "samlede pris". Men det
gør sig ikke gældende ved import - idet afgiften beregnes
ved at se på hvad "markedet" i Danmark kan bære.

Således vil en evt. besparelse kun ligge på "bilens pris",
ikke på "bilens afgift". Da markedsprisen i Tyskland ligger
lavere end i Danmark, kommer jeg derved til at betale mere
end 180% i registreringsafgift... ...tankevækkende...

Kommentarer? Rigtigt? Forkert?
--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : AT

Dato : 15-10-05 15:10

Jeg har forstået det sådan at afgiften du skal betale er uafhængig af prisen
i Tyskland. Ellers tror jeg at mange ville give forhandleren 1000Eur under
bordet for at hæve prisen på slutsedlen med en faktor 2.

Som jeg læser reglerne bliver afgiften beregnet som ca. 63% af prisen på en
tilsvarende bil i DK og altså uafhængigt af din indkøbspris.

Jeg kan sagtens tage fejl, men jeg er også interesseret i andre "kloge" svar
og evt. dokumentation.

/AT

Fra : Thomas

Dato : 15-10-05 15:53

> Jeg har forstået det sådan at afgiften du skal betale er uafhængig af
> prisen i Tyskland.

Korrekt.

Læs om emnet her - http://bilimport.tkrath.dk

--
Mvh/TK

Fra : Brian

Dato : 15-10-05 16:15

Thomas wrote:

> Korrekt.

Den generelle tyske pris, eller prisen på lige præcis den bil man har købt ?

Hvordan forholder det sig så hvis man køber en bil her i landet, der ikke er
betalt afgift af ?

/Brian

Fra : Mogens

Dato : 15-10-05 16:26

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Den generelle tyske pris, eller prisen på lige præcis den bil man har købt
> ?

Læs igen -> den tyske bils salgspris er uinteressant,
når man skal betale afgift (brugt bil)

> Hvordan forholder det sig så hvis man køber en bil her i landet, der ikke
> er betalt afgift af ?

Så undersøger man, om bilen oprindeligt er fra EU.

Hvis dét er tilfældet, betaler man en afgift, der svarer til 63% af en dansk
udsalgspris på en tilsvarende dansk bil, til salg ved en dasnk forhandler...
--
Mvh Mogens

Sælges: '83 BMW 323i, synet den 16. september 2005 !
Sælges: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk

Fra : Brian

Dato : 15-10-05 18:59

Mogens wrote:

> Læs igen -> den tyske bils salgspris er uinteressant,
> når man skal betale afgift (brugt bil)

Jeps - kan godt se jeg missede et "u"...

> [...]
>
> Hvis dét er tilfældet, betaler man en afgift, der svarer til 63% af
> en dansk udsalgspris på en tilsvarende dansk bil, til salg ved en

Okay, takker.
Dette spørgsmål opstod så kun, fordi jeg fik det første galt i halsen

/Brian

Fra : I Lindstroem

Dato : 15-10-05 20:22

Jeg hører til dem, der har købt en Mercedes i Tyskland, for så sidenhen at
lade Told og Skat modtage en pæn stor check i forbindelse med at vognen
skulle på danske plader.
Told og Skat slår simpelthen op i et register (med typiske salgspriser) og
fastsætter en afgift ud fra dels dette opslag og dels den beskrivelse af
udstyret som toldsynet har afsløret.
Det afgørende er således, at du finder en dødflot Mercedes i Tyskland, men
evt. uden for meget udstyr af hensyn til vurderingen.
Selv har jeg en god kammerat, der er bosat dernede og han fandt min bil. Den
var ikke billigere end en tilsvarende Mercedes, der har været dansk fra
starten. Men den var som ny og havde et lavt kilometertal.
Så jeg synes selv, at jeg har fået en lidt bedre bil til de samme penge som
en mere slidt DK Mercedes ville have stået mig i.

Hels og lykke med handlen
Ib

Fra : Mogens

Dato : 15-10-05 20:25

"I Lindstroem" <lindstroem@newmail.dk> wrote in message

> men evt. uden for meget udstyr af hensyn til vurderingen.

> Den var ikke billigere end en tilsvarende Mercedes, der har
> været dansk fra starten.

Det er helt forkert - og meget afhængig af årgangen
Jeg har importeret - eller været involveret i - ret mange biler...

Fra : Brian

Dato : 15-10-05 21:20

Mogens wrote:

> Det er helt forkert - og meget afhængig af årgangen
> Jeg har importeret - eller været involveret i - ret mange biler...

Er der ikke noget med at på en X antal år gammel bil, må udstyret ikke indgå
i vurderingen ?

Hvis det ikke er pga. den ekstra røvfuld udstyr i tyske biler, ser jeg ikke
meget grund til at hente en derfra.

/Brian

Fra : John Sahl

Dato : 15-10-05 21:33

Brian wrote:
> Er der ikke noget med at på en X antal år gammel bil, må udstyret
> ikke indgå i vurderingen ?

8 år, men det har ind i mellem en eller anden betydning uanset.

> Hvis det ikke er pga. den ekstra røvfuld udstyr i tyske biler, ser
> jeg ikke meget grund til at hente en derfra.

Større og bedre udvalg, tit og ofte bedre stand og færre
kilometer, plus at man også sparer penge, det er da ret
gode grunde set her fra hvor jeg sidder.

--
John Sahl,
http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede

Fra : I Lindstroem

Dato : 15-10-05 22:44

Nu er det jo min bil jeg omtaler og med mindre du er en bekendt af mig kan
det vel sådan sagt i al stilfærdighed være vanskeligt for dig at vurdere min
bils tilstand, set i forhold til andre af samme årgang al den stund du ikke
kender min Mercedes.
Mere generelle betragtninger vil jeg således afstå fra lex din viden, men
blot fastholde den tidligere konstatering. Nemlig at jeg har fået en bedre
bil til de samme penge - det kan man måske også iøvrigt kalde billigere,
hvis man leger lidt med ordene....

mvh
Ib

Fra : Thomas

Dato : 16-10-05 04:07

> [...]
> en bedre bil til de samme penge - det kan man måske også iøvrigt
> kalde billigere, hvis man leger lidt med ordene....

Prøv at læse hvad Mogens citerer...

Mogens har ret i at du er helt forkert på den mht. at udstyret har stor
betydning i relation til afgiften - når bilen er over 8 år gammel, har
udstyret ingen betydning!

--
Mvh/TK
http://bilimport.tkrath.dk/

Fra : Uni Bull

Dato : 16-10-05 11:37

"I Lindstroem" <lindstroem@newmail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg hører til dem, der har købt en Mercedes i Tyskland, for så sidenhen at

Tak for info til alle - det er tydeligvis behæftet med nogen usikkerhed
hvad den samlede pris på en bil vil ende i... ...hvilket jo i bund og
grund ikke er særlig tilfredsstillende...

Lindstrøm, hentede du selv i Tyskland eller benyttede du dig af en
mægler/agent? Er der nogen der kender agenter til dette formål?
--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : John Sahl

Dato : 16-10-05 11:42

Uni Bull wrote:
> Tak for info til alle - det er tydeligvis behæftet med nogen
> usikkerhed hvad den samlede pris på en bil vil ende i... ...hvilket
> jo i bund og grund ikke er særlig tilfredsstillende...

Har du forsøgt at slå tidligere vurderinger op på www.toldskat.dk ?

Der er en usikkerhed, men nogen showstopper synes jeg ikke det er.

> Lindstrøm, hentede du selv i Tyskland eller benyttede du dig af en
> mægler/agent? Er der nogen der kender agenter til dette formål?

Du kunne spørge Mogens her fra gruppen om han kan hjælpe,
han har stor erfaring i det i al fald.

Fra : I Lindstroem

Dato : 16-10-05 12:32

Jeg hentede selv bilen. Jeg hoppede på nattoget og hoppede af i Dortmund,
hvor bilen havde levet sit liv indtil da. Jeg fulgte den procedure som
jeg -uden dog at kende den dengang - netop har læst her
http://bilimport.tkrath.dk/.
En god side!

Det er helt problemfrit - men sørg for at tyskerne hjælper dig med de tyske
plader aht sprog og tid.. Jeg har hentet bil tre gange nu over de sidste 7
år og det er helt problemfrit.
Jeg har gennemført en lidt anden procedure end i ovenstående link mht
depositum til det danske told og skat idet jeg har ordnet det hele på en og
samme dag. D.v.s. på med klisterpladerne og så til toldsyn og syn. Så ind i
bilen igen og drøne ned til told og skat for at få pris på anslået afgift..
Derefter ned efter bankcheck i pengeinstitut. Tilbage til told og skat og
betale. Så går turen til motorkontoret (forsikring er klaret af i forvejen),
hvor der købes plader, som så skrues på. Vupti og puha, alt klaret på en
dag.
Sidste gang var det ved at gå galt fordi jeg kørte bilen til Jylland og
lavede bilen klar på en vens værksted. Da jeg så stod med checken hos Told
og skat i Horsens ville de ikke tage den fordi man ifølge reglerne skal
indbetale penge i ens eget tolddistrikt. Slesk tale klarede dog problemet og
jeg fik lov at komme af med pengene!!! Men husk problemstillingen så du ikke
får samme bøvl af den grund.

Husk også, at du først skal montere sideblinklys - at lave huller til
sideblinklys i jomfruelige skærme gør ondt i en sart sjæl som min.

Ud af de tre biler jeg har hentet selv, har to været halvgamle og en ret
ny - deraf misforståelsen omkring udstyrs indflydelse på afgift. Kan en af
jer iøvrigt ikke finde den lov- eller bekendtgørelsespassus, der fortæller
at udstyr ikke har vægt afgiftstmæssigt ved biler, der er ældre end 8 år?
Ved toldsynet bruges der nemlig en del tid på at nedfælde på papir, hvad der
er af fine sager - fartpilot, klimaanlæg, eldrevne ruder etc -også i de
ældre biler jeg har haft igennem.
Rettelig burde der vel bare være en firkant til afkrydsning - hvor der
anføres at køretøjet er mere end 8 år, så det unødvendige skrivearbejde
undgås? Men gerne en henvisning til denne regel.
Jeg skal nemlig muligivis igennem møllen igen. Min gamle kammerat og
amatørbilspotter i Bochum, mener nemlig at der er gode chancer for, at nogle
bekendte til ham vil afhænde en Mercedes, som er af den slags jeg synes man
skal gå efter. D.v.s. få kilometer, fuld servicebog og garageopbevaret og
yderst velholdt.
Min svoger vil gerne have sådan en, forstås.
Som nævnt tidligere bliver den måske ikke billigere end du kan få en til
herhjemme, der er identisk i årgang og modeltype. Men i længden bliver den
billigere tror jeg fordi den gode stand, det lave kilometertal m.v. betyder,
at du slipper for mekanisk bøvl og samtidigt er rust ikke eksiterende på de
biler han finder.
Det er ialt fald min ringe erfaring, men den består altså også kun af tre
biler - den sidste hentet i 2004.

God tur, når du kommer så vidt.

mvh
Ib

Fra : Martin Kiefer

Dato : 16-10-05 11:24

"Uni Bull" <Noway@here.nu> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Jeg står overfor udskiftning af min 206'er.
> Jeg vil prøve at eje en Mercedes C220.

Jeg kender et par stykker der har hentet en Mercedes i Tyskland. Sat
kilometertælleren op inden ankomst til DK, og så betalt afgift ud fra det.
Snyd...måske men det er vel også snyd det T&S gør

Jeg hentede selv en MB C200 fra Tyskland for snart 2 år siden. Men synes
egentlig ikke rigtig det kan betale sig, med mindre du selv kan finde ud af
at skrue på bilen. Husk du har absolut ingen garanti på bilen.

Vi solgte bilen og anskaffede en C180 fra ny istedet. Og venter så samtidig
på min hustrus ML 280 CDI.

Martin Kiefer
http://www.kiefer.dk/c180/vov.jpg