hvidt kryds
Fra : Jørgen

Dato : 15-10-05 14:40

Ældre Sagen omtaler et informationsmøde om de nye færdselsregler. I teksten
spørges bl.a.: "Hvad betyder et hvidt kryds over det grønne lys i en
lysregulering?"

Det synes jeg er et "godt spørgsmål". Hvad kan han mene med det?
Mvh
Jørgen.

--
Giv den segnende stærke drikke
og giv den mismodige vin. (Ordsp. 31,6)

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 15-10-05 14:48

Jørgen wrote:
> [...]
> lysregulering?"
>
> Det synes jeg er et "godt spørgsmål". Hvad kan han mene med det?

Det bruges når kurven viser hvilket lyssignal de modkørende har. Dvs.
hvis de modkørende får gult/rødt lys tidligere end dig selv, så kan du
se det på kurven med det hvide kryds. Nogengange er det bare en kurv,
kun med gult og rødt lys i, men funktionen er den samme.

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

Fra : Jørgen

Dato : 15-10-05 19:21

> Det bruges når kurven viser hvilket lyssignal de modkørende har. Dvs.
> hvis de modkørende får gult/rødt lys tidligere end dig selv,

Hvor er krydset placeret?
Er det på et separat skilt, eller er det malet PÅ den grønne linse?
Jeg har aldrig hørt om det, og jeg har aldrig bemærket det.

Jørgen

Fra : Brizz

Dato : 15-10-05 20:15

Lars L. Hansen wrote:

> [...]
> se det på kurven med det hvide kryds. Nogengange er det bare en kurv,
> kun med gult og rødt lys i, men funktionen er den samme.

Kender det også fra den beskrivelse Lars giver her og har set det engang
imellem i kbh og stor kbh.

Mvh Brian
---
www.arcticphoto.dk

Fra : alexbo

Dato : 15-10-05 14:58

"Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev

> "Hvad betyder et hvidt kryds over det grønne lys i en lysregulering?"

Cirkulære om vejafmærkning:

Gadesignaler skal altid være i drift. Når dette undtagelsesvis ikke er
tilfældet, skal de fjernes, tildækkes eller lysåbningerne forsynes med et
hvidt kryds.

mvh
Alex Christensen

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 15-10-05 17:23

alexbo wrote:
> [...]
>
> Gadesignaler skal altid være i drift. Når dette undtagelsesvis ikke er
> tilfældet, skal de fjernes, tildækkes eller lysåbningerne forsynes med et

Hvornår har du nogensinde set den røde eller gule lygte afdækket med et
hvidt kryds? Man bruger det altså som jeg beskrev i et andet svar. I
hvert fald her i Kbh.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 15-10-05 19:23

Lars L. Hansen wrote:
> Hvornår har du nogensinde set den røde eller gule lygte afdækket med et
> hvidt kryds? Man bruger det altså som jeg beskrev i et andet svar. I
> hvert fald her i Kbh.

Det hedder et 'repetitionslys' og viser, som beskrevet om de modkørende
har rødt eller gult. Det er sjældent (jeg har aldrig set det) at det er
det grønne lys ser er "krydset af". Der har aldrig være lys i den lampe
der ellers skulle lyse grøn.

Og det bruges som regel som erstatning for en grøn venstresvingspil.

--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/

Fra : Anders Christensen

Dato : 15-10-05 19:54

Finn Guldmann wrote:

> [...]
> der ellers skulle lyse grøn.
>
> Og det bruges som regel som erstatning for en grøn venstresvingspil.

Eller i kombination med en grøn venstresvingspil.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 15-10-05 21:45

Anders Christensen wrote:
> Eller i kombination med en grøn venstresvingspil.

Jeg vil ikke sige det ikke kan forekomme, men jeg har aldrig set dem i
kombination.

Fra : Esben Taersker

Dato : 15-10-05 20:26

Finn Guldmann wrote:

> [...]
> der ellers skulle lyse grøn.
>
> Og det bruges som regel som erstatning for en grøn venstresvingspil.

Er det ikke et _sort_ kryds der anvendes ved repetitionslys?

/Esben

Fra : Anders Christensen

Dato : 15-10-05 21:20

Esben Taersker wrote:

> Er det ikke et _sort_ kryds der anvendes ved repetitionslys?

Nej det er hvidt, et sort kryds vil være næsten ulæseligt på den
mørkegrønne baggrund.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 15-10-05 21:47

Esben Taersker wrote:
> Er det ikke et _sort_ kryds der anvendes ved repetitionslys?

Det tror jeg ikke for;
"Cirkulære om vejafmærkning:
Gadesignaler skal altid være i drift. Når dette undtagelsesvis ikke er
tilfældet, skal de fjernes, tildækkes eller lysåbningerne forsynes med
et hvidt kryds."

Så jeg tror ikke de bruger sorte kryds til at blænde af med.

Fra : Esben Taersker

Dato : 16-10-05 21:21

Finn Guldmann wrote:

> [...]
> et hvidt kryds."
>
> Så jeg tror ikke de bruger sorte kryds til at blænde af med.

Nej - jeg mener jo netop også, at der anvendes hvidt kryds til
afblænding og sort til repetitionslys. Dog mener jeg ikke nogen sinde at
have set hvidt kryds anvendt nogen steder...

/Esben

Fra : Esben Taersker

Dato : 16-10-05 22:43

Esben Taersker wrote:

> Nej - jeg mener jo netop også, at der anvendes hvidt kryds til
> afblænding og sort til repetitionslys. Dog mener jeg ikke nogen sinde at
> have set hvidt kryds anvendt nogen steder...
>
> /Esben

....men, hvis jeg ellers lige skal fortsætte mit eget indlæg, mener jeg
det er helt tåbeligt hvis jeg har ret. I mørke kan man jo ikke se
hvilken farve krydset har, når det belyses bagfra...?!?

/Esben

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 17-10-05 02:18

Esben Taersker wrote:

> [...]
> det er helt tåbeligt hvis jeg har ret. I mørke kan man jo ikke se
> hvilken farve krydset har, når det belyses bagfra...?!?

Pointen er jo netop at det ikke belyses.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-10-05 23:24

Esben Taersker wrote:
> ...men, hvis jeg ellers lige skal fortsætte mit eget indlæg, mener jeg
> det er helt tåbeligt hvis jeg har ret. I mørke kan man jo ikke se
> hvilken farve krydset har, når det belyses bagfra...?!?

Der er ingen lys i det felt der ville havde været grøn i et normal lys.
Så der kommer ingen lys bagfra.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-10-05 23:23

Esben Taersker wrote:
> Nej - jeg mener jo netop også, at der anvendes hvidt kryds til
> afblænding og sort til repetitionslys. Dog mener jeg ikke nogen sinde at
> have set hvidt kryds anvendt nogen steder...

Jeg har, omvendt, set mange hvide kryds, men ingen sorte.

Fra : Kent Friis

Dato : 22-10-05 00:14

Den Sat, 15 Oct 2005 21:26:22 +0200 skrev Esben Taersker:

> Er det ikke et _sort_ kryds der anvendes ved repetitionslys?

Det var hvidt på billedet i teori-undervisningen.

Mvh
Kent

Fra : Thomas Kaufmann Jens~

Dato : 15-10-05 21:23

Hej,

> [...]
> der ellers skulle lyse grøn.
>
> Og det bruges som regel som erstatning for en grøn venstresvingspil.

Der er et par stykker her i Aalborg. Jeg mener ikke det kan erstatte grøn
pil da det betyder at alle andre (incl. fogængere) har rødt, rep signalet
betyder blot at modkørende (og ikke nødvendigvis fodgængere) har rødt.

-Thomas

Fra : Finn Guldmann

Dato : 15-10-05 21:49

Thomas Kaufmann Jensen wrote:
> Der er et par stykker her i Aalborg. Jeg mener ikke det kan erstatte grøn
> pil da det betyder at alle andre (incl. fogængere) har rødt, rep signalet
> betyder blot at modkørende (og ikke nødvendigvis fodgængere) har rødt.

Det er også derfor jeg ikke mener det bruges sammen med grøn pil.

Og naturligvis har det en, lidt, anden trafikal betydning. Ellers var
der jo ingen grund til at bruge det.

Fra : alexbo

Dato : 16-10-05 01:35

"Lars L. Hansen" skrev

> Hvornår har du nogensinde set den røde eller gule lygte afdækket med et
> hvidt kryds?
Har det nogen betydning hvad jeg har set, i forhold til de regler der
gælder?

>Man bruger det altså som jeg beskrev i et andet svar. I hvert fald her i
>Kbh.
Jaså,
kan du finde reglerne på skrift, for så må vi da se at få ændret det
cirkulære om vejafmærkning.
Forøvrigt er en kombination af de to ting ikke umulig, hvis man er lidt
kreativ, man vælger at vise et signal, men fortæller samtidig at dette
signal gælder ikke, ( for beskueren)

mvh
Alex Christensen

Fra : Rander

Dato : 19-10-05 00:41

Sat, 15 Oct 2005 18:23:17 +0200 brugte Lars L. Hansen 22 linier på at
fortælle dette til dk.fritid.bil:

>Hvornår har du nogensinde set den røde eller gule lygte afdækket med et
>hvidt kryds? Man bruger det altså som jeg beskrev i et andet svar. I
>hvert fald her i Kbh.

I forgårs... Dem du beskriver har slet ikke noget grønt lys, de har kun
rødt og gult.

Og ja, jeg bor i København, og har aldrig oplevet at en lyskurv forsynet
med et hvidt kryds har haft den funktion du beskriver...

http://rander.dk (temporarily down!)

Man kan først få en kæreste, når man har bil.
For ellers kan man ikke finde hende. (Alex, 7 år)

Fra : Kent Friis

Dato : 22-10-05 00:13

Den Sat, 15 Oct 2005 15:39:36 +0200 skrev Jørgen:
> [...]
> lysregulering?"
>
> Det synes jeg er et "godt spørgsmål". Hvad kan han mene med det?

Det lærer man da i teori-undervisningen. Det er den gammeldags
udgave af grøn pil (Finn har allerede forklaret hvordan den virker).

Men "de nye færdselsregler"? Det er mange år siden de gik over til
at sætte grønne pile op (både nemmere at finde ud af, og færrer
lamper = billigere). Men når det er ældresagen, er det måske
samtidig med de nye regler om at man har vigepligt på vej *ind*
i rundkørslen, i stedet for på vej ud?

Mvh
Kent