Et bjæf fra sidelinien (for den læselystne~
Fra : zillyink

Dato : 15-10-05 11:22

Jeg har i den sidste tid læst med omkring holdninger til de
enkelte bilmærkes fortræffeligheder eller mangel på samme. At
biler er en hjertesag er jeg helt med på, at vi ofte er ret glade
for netop den bil vi kører rundt i, der som typisk erstattes af
en lignende fra samme mærke, og at vores ønskebiler sagtens kan
være et andet mærke, men vores pengepung/bilafgifter - you name
it - gør at den ikke holder i vores garage.
F.eks. ville jeg mægtig gerne have en Lexus 400 serie stående til
de rigtig lange stræk og en Porsche 911, sådan bare for sjov.

Der er i mange indlæg ret markante holdninger til bilmærkers
mangler og guderne skal vide at meget af det vi ser bare ikke er
i orden, både teknikken og koncernernes attitude omkring deres
produkter, men der er oftest en grundliggene forklaring på alt.

Dette indlæg er videregivet fra en samtale med en (tidligere)
teknisk direktør for et stort europæisk bilkoncern, der på sine
ældre dage ikke længere ville være medansvarlig for design af
bilernes sikkerhed og ikke gad kæmpe kampen, men i stedet hellige
sit liv til at drikke en masse vin, købe/sælge og skrive om det,
og det er i sidstnævnte egenskab at jeg refererer mit tilfældige
møde med ham og IKKE gennem noget med biler ell. lign.!.

Måske vil en del af jer problematiserer indlægget, hvilket I skal
være velkomne til, jeg vil dog ikke forsvare indlægget ud over
dette indlægs skriblerier.

Han sagde (sådan nogenlunde efter hukommelsen):
Al udvikling af de enkelte mærker sker på baggrund af et
platformsfællesskab med andre som f.eks.
PSA, VW/Skoda/Seat osv. osv. I kender sikkert mange flere
fællesskaber. Alle komponenter der designes og redesignes bliver
ikke i samme omfang som tidligere kvalitettestet, og da der i dag
bruges en masse nye og uprøvede
komponent/materialesammensætninger er der simpelthen indbygget en
stor (større) usikkerhedsmargen og da al test koster penge har
bilkoncernerne valgt at lade bilkøberne være "testpiloter" på
baggrund af en forventet ricisikalkule. Dette sker på baggrund af
primært lønningerne, der i dag i Europa simpelthen er i gang med
at aflive bilindustrien, der vil forbløde hvis ikke der spares...
og her tales "big money" ligesom vi må forvente at flere
bilmærker om få år (?) ikke længere produceres i Europa.

Han gav nogle eksempler på at selv de helt store koncerner lavede
biler (læs: Audi, VW, Mercedes, BMW mv.) der var fejlbehæftede i
en grad som aldrig set før, at de væltede (elgtesten),
rustproblemer på endnu ikke solgte helt nye biler, elektriske
komponenter der ikke tåler vand/varme/kulde/sol (fortsæt selv),
computerfejl der betyder at tilbehør ikke efterfølgende kan
monteres, generelle computerfejl osv. osv.

Hans slutbemærkning var, at det eneste rigtige var at der blev
lavet en produktionspolitik på samme måde som fly tilvirkes, men
at det så vil betyde at priserne ville stige mærkbart og at
Danmark og få andre lande ikke ville have råd til at have biler
(andre end de rige...sagde han med et grin), men at det så ville
betyde at vi i stedet kunne blive foregangsland i en nydesignet
offentlig trafik hvor alle kom hurtigt og billigt frem.

Dette indlæg skrevet af ejer af følgende mærker:
Volvo 99 (DAF)
Volvo 340
Ford Taunus 2.0
BMW 320
Lancia
SAAB 99
SAAB 9000
Mitsubishi Colt
Fiat Punto
Fiat Brava
Citroen C5 (nu får jeg hug) det er en version 2
facelift...hjælper det ikke lidt?

God weekend

--
Hilsen

Zillyink
Slet: -get-lost-

Fra : Non-Desperado

Dato : 15-10-05 12:20

"zillyink" <zillyink@-get-lost-gmail.com> skrev:

> [...]
>være et andet mærke, men vores pengepung/bilafgifter - you name
>it - gør at den ikke holder i vores garage.

Nemlig, jeg regner stærkt med at skifte til den nye Getz næste
forår.

Og jeg valgte oprindeligt kun bilen, fordi at anskaffelsesprisen
var så lav. Men jeg er sgu blevet så glad for den at jeg bliver
hos Hyundai. (Selv når jeg vinder 22-23 mill. kr. i aften

--
Non-Desperado
Hyundai Getz 1,3 GL

Fra : alexbo

Dato : 15-10-05 12:46

"zillyink" skrev

> At biler er en hjertesag er jeg helt med på, at vi ofte er ret glade for
> netop den bil vi kører rundt i, der som typisk erstattes af en lignende
> fra samme mærke,

Sådan hænger det rent faktisk ikke sammen, DK er det land hvor
mærkeloyaliteten er lavest.
Det var også grunden til at f.eks Toyota valgte DK som det første europæiske
land at markedsføre sig i.
DK er det nemmeste land at markedsføre et nyt mærke.
Din egen liste over biler ser heller ikke særlig mærkeloyal ud.

> [...]
> direktør for et stort europæisk bilkoncern, der på sine ældre dage ikke
> længere ville være medansvarlig for design af bilernes sikkerhed og ikke

Det kan undre mig, bilernes sikkerhed er det område der er gået stærkest
frem de sidste mange år.

> [...]
> tidligere kvalitettestet, og da der i dag bruges en masse nye og uprøvede
> komponent/materialesammensætninger er der simpelthen indbygget en stor

Heller ikke her er jeg enig, biler i dag har en langt højere kvalitet end
for år tilbage, 3-400.000 km. for en motor er ganske normalt, hvor en
hovedreparation ved 100.000 km var normalt før i tiden.
Det er ikke noget tilfælde at man har måtte indføre et 6 ciffer i km.
tælleren.

> Han gav nogle eksempler på at selv de helt store koncerner lavede biler
> (læs: Audi, VW, Mercedes, BMW mv.) der var fejlbehæftede i en grad som
> aldrig set før,

Det er det rene vrøvl, det må skyldes at denne ældre direktør er blevet så
gammel at han ikke kan huske noget som helst.
Kvaliteten er blevet bedre og bedre gennem mange år, men bilerne bliver også
hele tiden mere komplicerede, så der vil nødvendigvis hele tiden opstå nye
fejl.

> Hans slutbemærkning var, at det eneste rigtige var at der blev lavet en
> produktionspolitik på samme måde som fly tilvirkes,

Man kan godt læse at han helliger sig vindrikning, for det er da noget
fordrukkent sludder.

mvh
Alex Christensen

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 15-10-05 14:16

alexbo wrote:

> Det kan undre mig, bilernes sikkerhed er det område der er gået stærkest
> frem de sidste mange år.

Driftsikkerhed og kollisionssikkerhed er ikke helt det samme - men jeg
er heller ikke helt med på hvad der menes.

> [...]
> hovedreparation ved 100.000 km var normalt før i tiden.
> Det er ikke noget tilfælde at man har måtte indføre et 6 ciffer i km.

Skulle vi ikke helt op til sidst i 90'erne før Ford fik 6 cifre i
kilometertælleren :)

> [...]
> hele tiden mere komplicerede, så der vil nødvendigvis hele tiden opstå nye

Well, bedre udstyrede og mere kollisionsikre biler er vel et resultat af
øget konkurrence. Men kortere udviklings- og testtid er også. Så på det
punkt stoler jeg på den "gamle direktør".

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-05 22:19

"zillyink" <zillyink@-get-lost-gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> betyde at vi i stedet kunne blive foregangsland i en nydesignet
> offentlig trafik hvor alle kom hurtigt og billigt frem.

Interessant, det lyder lidt som min mekaniker er altid bander over nye
biler. Men fakta er at biler i al fald er blevet meget mere sikre. Siden
50´erne er der kommet langt flere biler til, men sjovt nok, langt færre
trafikdræbte.