Jeg har i den sidste tid læst med omkring holdninger til de
enkelte bilmærkes fortræffeligheder eller mangel på samme. At
biler er en hjertesag er jeg helt med på, at vi ofte er ret glade
for netop den bil vi kører rundt i, der som typisk erstattes af
en lignende fra samme mærke, og at vores ønskebiler sagtens kan
være et andet mærke, men vores pengepung/bilafgifter - you name
it - gør at den ikke holder i vores garage.
F.eks. ville jeg mægtig gerne have en Lexus 400 serie stående til
de rigtig lange stræk og en Porsche 911, sådan bare for sjov.
Der er i mange indlæg ret markante holdninger til bilmærkers
mangler og guderne skal vide at meget af det vi ser bare ikke er
i orden, både teknikken og koncernernes attitude omkring deres
produkter, men der er oftest en grundliggene forklaring på alt.
Dette indlæg er videregivet fra en samtale med en (tidligere)
teknisk direktør for et stort europæisk bilkoncern, der på sine
ældre dage ikke længere ville være medansvarlig for design af
bilernes sikkerhed og ikke gad kæmpe kampen, men i stedet hellige
sit liv til at drikke en masse vin, købe/sælge og skrive om det,
og det er i sidstnævnte egenskab at jeg refererer mit tilfældige
møde med ham og IKKE gennem noget med biler ell. lign.!.
Måske vil en del af jer problematiserer indlægget, hvilket I skal
være velkomne til, jeg vil dog ikke forsvare indlægget ud over
dette indlægs skriblerier.
Han sagde (sådan nogenlunde efter hukommelsen):
Al udvikling af de enkelte mærker sker på baggrund af et
platformsfællesskab med andre som f.eks.
PSA, VW/Skoda/Seat osv. osv. I kender sikkert mange flere
fællesskaber. Alle komponenter der designes og redesignes bliver
ikke i samme omfang som tidligere kvalitettestet, og da der i dag
bruges en masse nye og uprøvede
komponent/materialesammensætninger er der simpelthen indbygget en
stor (større) usikkerhedsmargen og da al test koster penge har
bilkoncernerne valgt at lade bilkøberne være "testpiloter" på
baggrund af en forventet ricisikalkule. Dette sker på baggrund af
primært lønningerne, der i dag i Europa simpelthen er i gang med
at aflive bilindustrien, der vil forbløde hvis ikke der spares...
og her tales "big money" ligesom vi må forvente at flere
bilmærker om få år (?) ikke længere produceres i Europa.
Han gav nogle eksempler på at selv de helt store koncerner lavede
biler (læs: Audi, VW, Mercedes, BMW mv.) der var fejlbehæftede i
en grad som aldrig set før, at de væltede (elgtesten),
rustproblemer på endnu ikke solgte helt nye biler, elektriske
komponenter der ikke tåler vand/varme/kulde/sol (fortsæt selv),
computerfejl der betyder at tilbehør ikke efterfølgende kan
monteres, generelle computerfejl osv. osv.
Hans slutbemærkning var, at det eneste rigtige var at der blev
lavet en produktionspolitik på samme måde som fly tilvirkes, men
at det så vil betyde at priserne ville stige mærkbart og at
Danmark og få andre lande ikke ville have råd til at have biler
(andre end de rige...sagde han med et grin), men at det så ville
betyde at vi i stedet kunne blive foregangsland i en nydesignet
offentlig trafik hvor alle kom hurtigt og billigt frem.
Dette indlæg skrevet af ejer af følgende mærker:
Volvo 99 (DAF)
Volvo 340
Ford Taunus 2.0
BMW 320
Lancia
SAAB 99
SAAB 9000
Mitsubishi Colt
Fiat Punto
Fiat Brava
Citroen C5 (nu får jeg hug)
det er en version 2
facelift...hjælper det ikke lidt?
God weekend
--
Hilsen
Zillyink
Slet: -get-lost-