Lyddæmpning af bil
Fra : me_marco

Dato : 14-10-05 18:10

Er der nogen her der har erfaringer med lyddæmpning af deres biler ?

Som jeg har forstået det er der grundlæggende to typer af
lyddæmpning, nemlig enten med tunge blygummiplader eller noget jute
microfilt. Hvad er bedst ? Og hvor kan man skaffe sådan noget ?

Fra : Ivar

Dato : 14-10-05 18:22

me_marco skrev:

> Som jeg har forstået det er der grundlæggende to typer af
> lyddæmpning, nemlig enten med tunge blygummiplader eller noget jute
> microfilt. Hvad er bedst ?

Støj er mange ting. For lydgennemtrængning er tunge materialer bedst.
Lydrefleksioner fjernes bedst med porøse materialer.

Hvis lyddæmpningen skal laves ordentligt, skal du finde ud af
hvordan lyden forplanter sig, og dæmpe på de rigtige steder.
Du kan forvente, at der skal meget til på en moderne bil,
før end det for nogen væsentlig betydning.

Ivar Magnusson

Fra : Mogens

Dato : 14-10-05 19:30

http://groups.google.dk/group/dk.fritid.bil/tree/browse_frm/thread/7822e83d36477712/c67e430e81edf763?rnum=1&hl=da&q=lars+vestman+st%C3%B8jd%C3%A6mpning&_done=%2Fgroup%2Fdk.fritid.bil%2Fbrowse_frm%2Fthread%2F7822e83d36477712%2Fc67e430e81edf763%3Ftvc%3D1%26q%3Dlars+vestman+st%C3%B8jd%C3%A6mpning%26hl%3Dda%26#doc_c67e430e81edf763

--
Mvh Mogens

Sælges: '83 BMW 323i, synet den 16. september 2005 !
Sælges: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-10-05 19:59

> Som jeg har forstået det er der grundlæggende to typer af
> lyddæmpning..

Måske tre..

En komplet undervognsbehandling med hulrum giver også en dæmpning af lyden,
siger FDM.

/Jan W Nielsen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 14-10-05 21:01

me_marco wrote:
> [...]
> lyddæmpning, nemlig enten med tunge blygummiplader eller noget jute
> microfilt. Hvad er bedst ? Og hvor kan man skaffe sådan noget ?

Generelt kan man sige, at de tunge blyplader er til at stoppe resonans i
f.eks. dørpladerne eller lignende steder, med store flade arealer af plade.
Den tykke isolering er mere til at fjerne f.eks. motor og hjulstøj.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk

Fra : Peter Weis

Dato : 15-10-05 09:19

me_marco wrote:
> [...]
> lyddæmpning, nemlig enten med tunge blygummiplader eller noget jute
> microfilt. Hvad er bedst ? Og hvor kan man skaffe sådan noget ?

Det kommer fuldstændigt an på hvilke støjproblemer man har.

Blyplader dæmper lyd-transmission gennem plader. Pricippet er helt
generelt: jo tungere en væg er jo mere dæmper den.

Microfilt derimod vil virke på støj der opstår ved kontakt med pladedele
(fx opsprøjt af sten) og som dæmpning af efterklang inden i et rum.

mvh
Peter

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 15-10-05 14:43

me_marco wrote:
> [...]
> lyddæmpning, nemlig enten med tunge blygummiplader eller noget jute
> microfilt. Hvad er bedst ? Og hvor kan man skaffe sådan noget ?

Blygummi er egentlig et asfaltprodukt der er rullet ud i plader og
beklædt med noget overflade for at forhindre afsmitning. Der er lim på
den ene side.
Når det klistres på pladedele, så skal der mere energi til at sætte de
plader i svingninger, og hvis de svinger vil det være ved en lavere
frekvens.
Jeg har selv haft glæde af at klistre det indvendigt i dørene - det tog
en del vejstøj og rumlen, og gav som sidegevinst noget bedre
basgengivelse i bilstereoen. Man behøver ikke dække al pladen. Bare sæt
nogle strimler/baner på de store flader inden i døren.

Der findes også, som du nævner, nogle filtprodukter. Pas dog på med at
anvende det på steder hvor det kan holde på fugt (f.eks. inden i dørene)

Der er også en variant med noget skumgummigranulat i plader, typisk
beklædt med varmereflekterende folie på den ene side og klister på den
anden. Det skal man heller ikke bruge i dørene, men det kan evt.
monteres i motorrum hvis det ikke sidder for tæt på meget varme dele.
Det kan også bruges invendigt i kabinen, og mange nyere biler er typisk
beklædt med den slags under tæppet i bunden. Igen er det meget lidt
smart hvis der er utætheder der tillader fugt at blive absorberet.

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2