Tak fordi du gav plads til MC
Fra : Jim Andersen

Dato : 13-10-05 10:23

Jeg synes lige I skulle læse følgende indlæg fra dk.fritid.motorcykel, så I
ikke tror jeres venlighed går upåagtet hen:

/jim
----------
Hvordan siger I egentligt tak til alle de søde, venlige & hensynsfulde
billister ?

Det er efter min mening ca. 99% af billisterne.

De trækker bl.a. pænt til højre, så jeg kan roligt kan passere mellem dem &
de dobbelte striber når de holder i kø.

I den situation ville jeg gerne give dem en lille hilsen som tak, men begge
hænder må altså blive på styret.
Det går heller ikke at dreje hovedet og nikke.

Der er typisk de samme biler jeg overhaler, dag efter dag, på den samme
strækning.
På et eller andet tidspunkt, tænker de vel, - "når han ikke engang gider
sige tak, gider jeg heller ikke give ham plads"

Hvordan pokker skal man sige tak, og samtidig passe kørselen ?

Billister er generelt flinke til at hjælpe hinanden & hilse.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-10-05 11:13

Jim Andersen wrote:
> [...]
> Hvordan pokker skal man sige tak, og samtidig passe kørselen ?
> Billister er generelt flinke til at hjælpe hinanden & hilse.

Hvordan kan man få brug for at sige tak for et eller andet, så man kan
komme til at gøre noget ulovligt?

De fleste bilister sidder sikkert og tænker "sikke en tåbe" uanset om
han hilser eller ej.

--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/

Fra : anders majland

Dato : 13-10-05 11:35

> Hvordan kan man få brug for at sige tak for et eller andet, så man kan
> komme til at gøre noget ulovligt?

Såfremt vejen er bred nok til at man kan overhale inden for striberne er det
ikke ulovligt medmindre der er skiltet med overhalingsforbud. Der hvor det
kan blive ulovligt er hvis det ikke er muligt at afslutte overhalingenen ...

(Men det er da korrekt at der er nogen der også overhaler hvor det er
ulovligt - men det var ikke hvad tråden startede med....)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-10-05 13:00

anders majland wrote:
> [...]
> (Men det er da korrekt at der er nogen der også overhaler hvor det er
> ulovligt - men det var ikke hvad tråden startede med....)

"§ 52. Motorcykel må ikke føres ved siden af andet køretøj."

Det er, efter min bedste overbevisning, det der sker hvis en mc passerer
op mellem rækkerne.

I øvrigt gælder den med striberne kun hvor der er fuld optrukket. Ellers
skal passagen foregå som en almindelig overhaling med de pladskrav det
giver. (§ 21 stk 2 pkt 4 og stk 3)

Fra : Ronni Jensen

Dato : 13-10-05 11:42

> Hvordan kan man få brug for at sige tak for et eller andet, så man kan
> komme til at gøre noget ulovligt?
>
> De fleste bilister sidder sikkert og tænker "sikke en tåbe" uanset om
> han hilser eller ej.

Ulovligt?

--
Med venlig hilsen,

Ronni Jensen
Honda VFR 750 RC36

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-10-05 12:53

Ronni Jensen wrote:
> Ulovligt?

Er det da blevet lovligt for en MC at køre op mellem rækkerne af biler?

Jeg ved godt at der er mange der gør det, og af dem er der mange der
bliver sure over at en lastbil fylder mere end en personbil (Får mange
særlige fingerhilsner på den konto.), men det er vel ikke ensbetydende
med at det er lovligt?

Fra : anders majland

Dato : 13-10-05 13:56

> Er det da blevet lovligt for en MC at køre op mellem rækkerne af
> biler?

Man må ikke køre slalom mellem rækkerne men man må gerne overhale i samme
vognbane. Dvs på en typisk 4 sporet vej må man godt overhale _i_ højre
vognbane såfremt man kan gøre det uden at køre over i venstre vognbane (for
dem ville man så overhale højre om) eller i venstre vognbane hvis der er
plads ud mod midten. Det er meghet forskelligt om vognbaner er brede nok til
at det kan gøres forsvarligt, men jeg har tidligere været rodet ind i en
diskussion om det her i gruppen, og konklusionen dengang var at på "nyere"
motorveje er der oftest plads nok i bredden. (Jeg havde gravet skemaer frem
over vejenes udformning og det kan vel findes igen via groups.google.com)

I praksis så vil man ofte komme til at ligge og skifte lidt mellem højre og
venstre vognbane efter hvor der er mest plads. Det er yderst sjældent plads
til at overhale en lastvogn i samme spor. Mange motorcykelbetjente
praktiserer det også - altså at ligge og køre på stregerne mellem 2
vognbaner - men skulle en betjent noterer en for det så er det en gråzone
der meget vel kan føre til dom i retten (og da slalom giver et klip, kunne
det nemt være resultatet)

/A

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-10-05 15:21

anders majland wrote:
> [...]
> der meget vel kan føre til dom i retten (og da slalom giver et klip, kunne

Som skrevet i andet indlæg; At politiet gør det gør det ikke automatisk
lovligt.

Og jeg tror stadig ikke på at det ikke regnes som en 'højre-om'
overhaling i forhold til dem i venstre spor.

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-05 11:49

> Hvordan kan man få brug for at sige tak for et eller andet, så man kan
> komme til at gøre noget ulovligt?

Mon ikke du skulle læse lidt op på færdselsreglerne

Mvh
Morten

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-10-05 13:03

Juel wrote:
> Mon ikke du skulle læse lidt op på færdselsreglerne

Nok mere relevant at læse op på det oprindelige indlæg.

Havde fået det ind som at det var op mellem rækkerne af holdende biler.

Fra : Allan Hansen

Dato : 13-10-05 18:45

> Nok mere relevant at læse op på det oprindelige indlæg.
>
> Havde fået det ind som at det var op mellem rækkerne af holdende biler.
>

> -
Hvilket ikke er tilladt da det betegnes som en overhaling, en motorcykel
optager i færdselsloven den samme plads som en bil og skal følge færdslen
som sådan.
Hvilket udløser et klip hvis det er sket for at overhale FÆL §24.

Mvh AJH

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 13-10-05 12:01

Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote in

> Hvordan kan man få brug for at sige tak for et eller andet, så man kan
> komme til at gøre noget ulovligt?

Om det står skrevet at det er ulovligt eller ej skal jeg ikke kunne sige,
men et er helt sikkert, politiet gør det selv. Jeg kører dagligt på
Randersvej ved Ikea-rundkørslen i Århus, og der er der altid kø ned mod
rundkørslen omkring kl.16, MC-ister plejer ofte at køre på midten af vejen
(mere eller mindre på striberne) og jeg plejer også at give plads hvis jeg
ser dem komme kørende... og jeg er også blevet overhalet af en MC-betjent
et par gange på samme måde...

Så kør bare forsigtigt ned mellem bilerne, så skal jeg nok give plads...

Thomas

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-10-05 13:06

Thomas Rasmussen wrote:
> [...]
> ser dem komme kørende... og jeg er også blevet overhalet af en MC-betjent

Der skal være plads til det indenfor afmærkningen, og den skal være fuld
optrukket (Også for de modkørende (Det er den ikke ved alle rundkørsler))

Og der skal være plads nok til at man ikke kommer tæt på bilerne.

> Så kør bare forsigtigt ned mellem bilerne, så skal jeg nok give plads...

Jeg beklager, men jeg er (normalt) lige den meter bredere der gør at jeg
ingen plads har at give.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 13-10-05 13:52

> Der skal være plads til det indenfor afmærkningen, og den skal være
> fuld optrukket (Også for de modkørende (Det er den ikke ved alle
> rundkørsler))

Nu er den pågældende vej 2-sporet i hver retning (med rabat imellem
retningerne) så der er bare alm. stiplede linier mellem vejbanerne.
MC'ere (inkl. betjente) kommer så typisk kørende mellem de to rækker
biler.

> Og der skal være plads nok til at man ikke kommer tæt på bilerne.

> Jeg beklager, men jeg er (normalt) lige den meter bredere der gør at
> jeg ingen plads har at give.

Hehe... ja, det er naturligvis svært for en bred (last)bil at gøre sig
smallere... men min gamle golf fylder nu ikke meget på den vej

Thomas

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-10-05 15:15

Thomas Rasmussen wrote:
> [...]
> retningerne) så der er bare alm. stiplede linier mellem vejbanerne.
> MC'ere (inkl. betjente) kommer så typisk kørende mellem de to rækker

Og det er netop det jeg mener man ikke må.

At det er en almindelig indstilling at, når politiet gør det må andre
også, ved jeg godt. Men den holder ikke i byretten.

> Hehe... ja, det er naturligvis svært for en bred (last)bil at gøre sig
> smallere... men min gamle golf fylder nu ikke meget på den vej

Mit problem er at jeg ofte får 'fingeren' fordi jeg ikke har givet plads.

Men jeg har altså ingen planer om at køre rundt ude i grøfterne for at
andre kan komme hurtigere frem.

Fra : m0rt3n

Dato : 13-10-05 12:19

> På et eller andet tidspunkt, tænker de vel, - "når han ikke engang gider
> sige tak, gider jeg heller ikke give ham plads"

Det er vel lige meget hvad de sidder og tænker i deres små sardindåser. De
er nederst i den trafikale fødekæde og skal bare give plads når en MC skal
forbi! (Dette gælder selvfølgelig kun for de rigtige MCer med +100 heste.
Jeg tænker ikke på GS500er, Geelyer og hvad de nu ellers hedder. De skal
bare blive bag ved bilerne).

-m0rt3n ZRX1100

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-10-05 13:09

m0rt3n wrote:
> [...]
> Jeg tænker ikke på GS500er, Geelyer og hvad de nu ellers hedder. De skal

Du glemte en smiley.

Og hold venligst din havelåge væk når jeg kommer med mine 40 tons. (Der
bliver du en del af *min* fødekæde.)

Fra : Broegger

Dato : 13-10-05 14:07

Finn Guldmann <n@a.invalid> skrev

> [...]

Scooterne skal også holde sig lang væk!

> Du glemte en smiley.
>
> Og hold venligst din havelåge væk når jeg kommer med mine 40 tons.

Hvad vejer du så med lastbil?

> (Der bliver du en del af *min* fødekæde.)

Jeg tør heller ikke køre i det sønderjyske... Er du kommet til at køre
igen?

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-10-05 15:17

Broegger wrote:
> Hvad vejer du så med lastbil?

40 tons og lidt.

> Jeg tør heller ikke køre i det sønderjyske... Er du kommet til at køre
> igen?

Skal afsted i en måneds tid her fra den kommende weekend. Ikke en tur på
en månede, men køre som afløser i en månede.

Og er det det kørsel jeg tror skal det prøves om ikke disponenterne
kender til en anden vognmand der har brug for en fast chauffør.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 13-10-05 15:29

On Thu, 13 Oct 2005 16:17:29 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

> [...]
>
>Og er det det kørsel jeg tror skal det prøves om ikke disponenterne
>kender til en anden vognmand der har brug for en fast chauffør.

Nååårhh hva'?

Så'rn en liniebil til Ruhr, med 8-10 aflæsninger og et tilsvarende
antal pålæsninger, hvoraf halvdelen af begge kategorier kræver
kapellet afmonteret, fordi der skal læsses langgods, det er vel ikke
at rynke på næsen af? *LOL*

I tillæg kan der godt skaffes en bette ladmeter med bang-bangpakker.
Det er så pynteligt med de der orange tavler.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-10-05 16:13

Folmer Rasmussen wrote:
> [...]
> antal pålæsninger, hvoraf halvdelen af begge kategorier kræver
> kapellet afmonteret, fordi der skal læsses langgods, det er vel ikke

Gå du blot igang. Jeg har haft mit sjov i den boldgade.

Jeg holder mig til det ryggen kan holde til. :-/

> I tillæg kan der godt skaffes en bette ladmeter med bang-bangpakker.
> Det er så pynteligt med de der orange tavler.

Dem er jeg da heldigvis fri for. (Nul ADR-bevis. (Og skal heller ikke
have det, så længe der findes disponenter.))

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-10-05 18:22

Folmer Rasmussen wrote:
> [...]
> I tillæg kan der godt skaffes en bette ladmeter med bang-bangpakker.
> Det er så pynteligt med de der orange tavler.

Bliver i øvrigt fortalt at vejene er blevet ekstra farlige de næste 25
dage, da din vognmand hævder at være ude at styre stor bil i den tid.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 13-10-05 19:21

On Thu, 13 Oct 2005 19:21:37 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Bliver i øvrigt fortalt at vejene er blevet ekstra farlige de næste 25
>dage, da din vognmand hævder at være ude at styre stor bil i den tid.

>--

Det har jeg ingen viden om, idet jeg er ferieramt.

Jeg er dog helt rolig, idet jeg véd at han faktisk kan køre bil.

Det kan broderen også. Han er til dagligt pladsmand i Greve, iført
arbejdstøj og med ret til lejlighedsvis at køre ud og losse og laste
biler, når køre- og hviletidsreglerne hindrer os andre i at gøre
turene færdige.

The Johansen Brothers er iøvrigt totalt usnobbede.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-10-05 21:40

Folmer Rasmussen wrote:
> [...]
> turene færdige.
> The Johansen Brothers er iøvrigt totalt usnobbede.

Det hævdes hårdnakket at han har sagt, på tv (i går), at han skulle køre
de dage i stedet for en chauffør der valgte at sidde en bøde på 11.000,-
kr af i stedet for at betale pengene.

Bøden skulle være for ikke at sidde og vride i den der sk*de knap på
uret. :-?

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 13-10-05 22:12

On Thu, 13 Oct 2005 22:39:54 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

> [...]
>kr af i stedet for at betale pengene.
>
>Bøden skulle være for ikke at sidde og vride i den der sk*de knap på

Det tror jeg s'gu godt han kunne finde på.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-05 15:20

"Jim Andersen" <jimVÆÆK@officeconsult.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvordan pokker skal man sige tak, og samtidig passe kørselen ?
>
> Billister er generelt flinke til at hjælpe hinanden & hilse.

Det er ulovligt, det rigtige ville være at blive holdende på din plads i
køen.

Fra : m0rt3n

Dato : 13-10-05 14:48

"f" <sdf> skrev i en meddelelse
> Det er ulovligt, det rigtige ville være at blive holdende på din plads i
> køen.

Spis sådan en næste gang du sidder fast i køen i din madkasse.
http://ramzon.dk/Billeder/Sjove%20billeder/pivpiv.jpg
Det kan tage noget af den grimme misundelse.
-m0rt3n zrx1100

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-10-05 15:31

m0rt3n wrote:
> Spis sådan en næste gang du sidder fast i køen i din madkasse.
> http://ramzon.dk/Billeder/Sjove%20billeder/pivpiv.jpg
> Det kan tage noget af den grimme misundelse.
> -m0rt3n zrx1100

Og så kan han følge op med sådan en omgang;
<http://4ff3.dk/arkiv/billeder/3260g.slik.jpg>
når han ser dig holde lidt længere fremme og er ved at modtage en bøde.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-10-05 15:42

m0rt3n skriver:

> Spis sådan en næste gang du sidder fast i køen i din madkasse.
> http://ramzon.dk/Billeder/Sjove%20billeder/pivpiv.jpg

Og denne kan tage ærgelsen over bøden du får:

http://www.kinagrill.dk

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : BJ

Dato : 13-10-05 15:47

KLIP

> Og denne kan tage ærgelsen over bøden du får:
>
> http://www.kinagrill.dk

Skulle der gå lort i det for jer begge, skal i blot henvende jer her:

http://www.ble.dk/

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-05 17:20

"m0rt3n" <jnsn@_R_E_M_O_V_E_mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://ramzon.dk/Billeder/Sjove%20billeder/pivpiv.jpg
> Det kan tage noget af den grimme misundelse.

Jeg er heldigvis så afslappet at det ikke ærgrer mig at sidde fast i en kø.
Sådan er livet nu engang imellem. Og til at visse motorcyklister (Jeg kører
faktisk selv motorcykel) ikke kan vente kan jeg kun sige: En gentleman løber
ikke.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 13-10-05 15:59

Finn Guldmann wrote:

> "§ 52. Motorcykel må ikke føres ved siden af andet køretøj."
>
> Det er, efter min bedste overbevisning, det der sker hvis en mc passerer
> op mellem rækkerne.

Nej, §52 er blot til for at forhindre at to eller flere motorcykler
kører ved siden af hindanden, (eller parallelt med en bil). Det er
ikke ulovligt at overhale blot den fuldt optrukne linie ikke blvier
betrådt.

Med venlig hislen
Lars Hoffmann

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-10-05 16:14

Lars Hoffmann wrote:
> [...]
> kører ved siden af hindanden, (eller parallelt med en bil). Det er
> ikke ulovligt at overhale blot den fuldt optrukne linie ikke blvier

Rigtigt, dog så længe de ikke skal snige sig op langs bilen for at være der.

Fra : L

Dato : 13-10-05 19:38

Jeg fik at vide da jeg tog kørekort, at hvis man f.eks. skal overhale en
scooter, så skal man skifte vognbane HELT, da scooteren har ret til
vognbanen.

Mvh. TLS

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-05 16:43

"Jim Andersen" <jimVÆÆK@officeconsult.dk> skrev i en meddelelse

-- klip ---

Det ER lovligt at foretage en OVERHALING hvis der er tale om dobbelt
optrukne linier og man IKKE overskrider disse linier ved overhalingen. Det
hele er kun tilladt såfrem der ikke er skiltet med overhaling forbudt og
forholdende ellers tillader det.

Når det så er sagt, så må jeg indrømme at jeg MEGET bevidst placerer min bil
sådan at det ikke kan lade sig gøre at overhale på motorcykel uden at
overtræde disse linier. Det hænger sammen med en gang hvor jeg fik et mega
stenslag i frontruden "som tak" for at give plads......ham på MC gav nemlig
pænt gas og så fløj stenen lige smask ind i ruden.
Så jeg er færdig med det hensyn i denne situation

--
Tom

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 13-10-05 22:02

L wrote:
> Jeg fik at vide da jeg tog kørekort, at hvis man f.eks. skal overhale en
> scooter, så skal man skifte vognbane HELT, da scooteren har ret til
> vognbanen.

Det er muligt at danske og spanske regler er foskellige på det
område, men ved en overhaling skal man hernede blot sørge for at der
er den nødvendige sikkerhedsafstand. SVJH er det 1.5 meter. Anyway, er
det jo den omvendte situation vi snakker om her.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann