sædevarme i VW fra 99 - minimal varmel ?
Fra : Repete

Dato : 12-10-05 21:57

Hvorledes fungerer sædevarmen i VW´s Golf og Passat fra 1999 ?

Varmen er 5-trins men synes at kunne nøjes med en on-off knap
ligesom varmen kun sidder i et minimalt område i lændestøtten ?

På Ford bliver man modsætningsvis brødristet i hele sidde- og rygfladen på
max. trin.

Pete.

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-05 22:40

> [...]
> ligesom varmen kun sidder i et minimalt område i lændestøtten ?
>
> På Ford bliver man modsætningsvis brødristet i hele sidde- og rygfladen på

Sædevarmen i en VW er termostatstyret, dvs. man bliver ikke ristet.
Selve reguleringen sidder indbygget i reguleringskontakterne og er noget
"switch mode" elektronik.
Jeg var selv lidt i tvivl på min første VW med sædevarme, da jeg på det
tidspunkt havde en Peugeot firmabil hvor jeg nærmest var vant til at der gik
ild i betrækket.

I den varme tid kan det være svært at mærke den på de laveste trin.
På trin 5 kan man som regel altid mærke varmen, dog aldrig som en "ristning"
Det er jo umuligt at svare på om din varmer for lidt uden at have prøvet
det.
Er det det samme i begge sæder? Hvis det er ens virker det nok som det skal.

Der kan være op til fire varmelegemer i sædet på en VW, tre i sædet (2 af
dem på siden af lårbasserne) og en i lænden.
Det kan jo være at et af dem er stået af, eller stikket under sædet er
blevet beskadiget.

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"

Fra : jones_net

Dato : 13-10-05 08:06

"Repete" <penospamhj@jubii.dk> wrote in message
> Hvorledes fungerer sædevarmen i VW´s Golf og Passat fra 1999 ?
>
> Varmen er 5-trins men synes at kunne nøjes med en on-off knap
> ligesom varmen kun sidder i et minimalt område i lændestøtten ?

Hmmm, lyder lidt som min i en Octavia 98 - i førersiden er der kun varme i
lænden, men i passagersiden i hele sædet.
Jeg har en sprunget sikring i kiggerten, det kunne være du skulle kigge
sikringerne efter, hvis du ikke har gjort det endnu

/J

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-05 09:15

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har en sprunget sikring i kiggerten, det kunne være du skulle kigge
> sikringerne efter, hvis du ikke har gjort det endnu

Det skal du ikke regne med, der er kun et stik under sædet- dvs kun en
"strømkilde". Jeg plejer at checke den ved at lægge et kompas på sædet, når
der går strøm i det, dannes et magnetfelt som får kompasset til at "slå ud".

Fra : jones_net

Dato : 13-10-05 10:26

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote in message

> [...]
> "strømkilde". Jeg plejer at checke den ved at lægge et kompas på sædet,
> når der går strøm i det, dannes et magnetfelt som får kompasset til at

OK, det må jeg prøve

Fra : Henrik Boegh

Dato : 13-10-05 11:11

On Wednesday 12 October 2005 22:57, Repete wrote in dk.fritid.bil:

[...]

> Varmen er 5-trins men synes at kunne nøjes med en on-off knap
> ligesom varmen kun sidder i et minimalt område i lændestøtten ?

Jeg har oplevet samme problem i min (fra 98):

Under sædet går der (i min) to ledninger op. Disse to ledninger går til nogle
y-splittere med stik på. Det ene stik var simpelthen (formodentlig på et
tidspunkt mens jeg har støvsuget el. lign.) blevet revet ud, så der kom ikke
strøm op til den del af sædet.
Da jeg havde sat stikket i igen, virkede det uden problemer.

Selve stikkene var lidt besværlige at komme til, men de er ikke "pakket ind" i
noget plastikskrammel eller noget, så da jeg først havde fået klemt hovedet
ind under sædet, var det let nok at se.

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Boegh || http://lagengymnastik.dk/

"Pick you up saturday. Dress slutty"
-- Alan Ruck as Stuart Bondek in 'Spin City'

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-05 16:48

> [...]
> ind" i
> noget plastikskrammel eller noget, så da jeg først havde fået klemt

Evt kan man løsne de to forreste skruer på sædet lige midt for, så kan det
skubbes tilbage og vippes op så der er mere plads.

Fra : Repete

Dato : 13-10-05 15:12

Har tjekket såvel sikringer som stikforbindelser og synlig ledningsføring.
Men måske har det blot ikke været koldt nok endnu.

Og der er vel næppe en termostat for, om man er kold i...... ;-/

Pete

Fra : T. Hartung

Dato : 13-10-05 19:38

> [...]
>
> Varmen er 5-trins men synes at kunne nøjes med en on-off knap
> ligesom varmen kun sidder i et minimalt område i lændestøtten ?

Det lyder som om du er ca. 2.000,- fattigere når du har været hos VW og få
monteret nyt sædevarme - varmen i sædebund er gået sig en tur.

Når det virker SÅ virker det både trin 1, 2, 3, 4 og 5 - ved 5 fløjter man
automatisk ))

--
mvh.

T. Hartung
VW Passat 1,8T - Knaus 500 FU
www.sitecenter.dk/hartung

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-05 14:35

> Det lyder som om du er ca. 2.000,- fattigere når du har været hos VW og få
> monteret nyt sædevarme - varmen i sædebund er gået sig en tur.

Så er det også betalt da.
Det kunne godt være et gør det selv projekt, et varmelegeme kan købes ved VW
i Flensborg for ca. 400 spir (de sender gerne til DK).

Jeg har prøvet det engang, det tog mig en aften.
Hele sædet ud, krænge betrækket af, skifte varmelegemet på med betrækket og
ind med sædet.
Husk at afmontere stelkablet på batteriet, ellers får man en Airbag fejl som
skal nulstilles af værkstedet.

> Når det virker SÅ virker det både trin 1, 2, 3, 4 og 5 - ved 5 fløjter man
> automatisk ))

Det er nu ikke min opfattelse, har haft 3 VW'er med sædevarme.
De har godtnok alle haft hud, der er effekten måske lidt langsommere.