Knækkede fjeder i C3 ?
Fra : Jacob Rungwald

Dato : 12-10-05 16:57

Et stk's artikel omkring en knækket fjeder i en Citroën

http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=315347

Det jeg bare ikke fatter er følgende citat

<citat>
Jeg var kun lige begyndt at rulle, da der lød sådan en skurrende lyd, og så
ville den ikke rulle mere. Forhjulet blokerede fuldstændigt, fortæller Jack
Kuhlmann fra Skibby på Sjælland.

Han steg ud af bilen og kiggede ind under den for at finde fejlen.

- Først troede jeg, det var noget, jeg var kørt over, men jeg kunne ikke se
noget. Så kravlede jeg helt ind under den og så, at den nederste vinding fra
fjederen var knækket af. Udefra kunne jeg også se, at bilen hang i den ene
side.
</citat>

Kan det virkelig passe at fordi der knækker den nederste vinding, så ryger
bilen helt i bund ? Da min venstre bagfjederrøg på E46'eren lagde jeg kun
mærke til det pga en raslen, i fjederskålen, den var faktisk knækket 2
steder min, når jeg så godt efter kunne jeg godt se at den hang en smule,
men derfra og til at ryge ned på dækket, der var godt nok langt.

Jeg har også haft en fjeder knækket i min hedengangne Golf II, heller ingen
fare der.

Er det bare Citroën der laver elendige biler, eller har EB som sædvanligt
ikke fattet en bjælde ?
Jacob

P.S Fjern dyret i min email ved mailsvar

Fra : Per Tolbøll

Dato : 12-10-05 17:57

> Er det bare Citroën der laver elendige biler, eller har EB som sædvanligt
> ikke fattet en bjælde ?

Citroen tilbagekalder åbenbart alle Berlingoer og Picassoer for at
modificere de forreste fjederben
Har lige modtaget brev fra Citroen i dag.

/Per

Fra : TDN

Dato : 12-10-05 19:10

"Per Tolbøll" <per.tolboll@kolibrinet.dk> skrev i en meddelelse

> Citroen tilbagekalder åbenbart alle Berlingoer og Picassoer for at
> modificere de forreste fjederben
> Har lige modtaget brev fra Citroen i dag.
>
> /Per

Der er også en tilbagekaldelse på vej til C3, efter flere tilfælde af
knækkede fjedre jf. FDM. Først ville Citröen ikke tilbagekalde, men efter
der er omtalt flere tilfælde i pressen og flere har henvendt sig til FDM har
de vist ombestemt sig.

Mvh
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-05 21:24

"Jacob Rungwald" <jacob*giraf*@rungwald.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har også haft en fjeder knækket i min hedengangne Golf II, heller
> ingen fare der.
>
> Er det bare Citroën der laver elendige biler, eller har EB som sædvanligt
> ikke fattet en bjælde ?

Min mondeo havde også en knækket fjeder da den var 4 år gammel. Jeg opdagede
det ved et tilfælde, da jeg synes den hang lidt i den ene side.
Det har været en ret kendt fejl ved mondeo, som egentlig aldrig har vækket
den store opmærksomhed hos FDM og lign.
Da min fjeder var knækket sprang fjederen halvt ud af skålen og var ca 1 cm
fra dækket.
Utrolig at det lige pludselig bliver pustet vildt op af FDM når biler i
årevis har knækket fjedre

--
Tom

Fra : TDN

Dato : 13-10-05 07:05

> [...]
> cm fra dækket.
> Utrolig at det lige pludselig bliver pustet vildt op af FDM når biler i

Problemet ved Citroên er at fjedren fortsætter ud i dækket og kan punktere
det. Det kunne jo være lidt træls medens man kører på motorvej f.eks. De
afhjælper så vidt jeg ved med at sætte et plastickappe imellem fjeder og dæk
så det ikke forårsager ulykker. De fleste af de tilfælde der har været
omtalt er sket ved lav hastighed.

Mvh
Thomas

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 13-10-05 07:37

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> wrote in

> [...]
> plastickappe imellem fjeder og dæk så det ikke forårsager ulykker. De
> fleste af de tilfælde der har været omtalt er sket ved lav hastighed.

FDM har IIRC også været ude og sige at fjederne bliver belastet hårdest ved
lav hastighed (fx. parkeringsmanøvre og lign) og derfor vil de 'kun' knække
ved disse lave hastigheder. Ved højere hastighed skulle det ikke ske... men
der er jo undtagelser til alle 'regler'

Thomas