Prøvet: Toyota Avensis D4D m. 177Hk.
Fra : Ukendt

Dato : 12-10-05 13:38

Jeg havde i går lejlighed til at prøve en næsten ny Toyota Avensis 2,2
diesel ting med 177Hk.
Det var en Executive st.car til 523K (men jeg kunne få 50K i flåderabat).
Bilen havde alt i udstyr, såsom aut. klima, læder, CD stereo, tripcomputer,
aluhjul, fartpilot osv.

Mit indtryke af bilen er:

Meget lydsvag (jaja mindre end en VW TDI som jo som bekendt larmer helt
vildt), her passer kommentaren: Man kan næsten ikke hører at det er en
diesel (det kan man nu godt i tomgang).
Meget komfortabel, god siddekomfort, letgående styretøj, lækkert gearskifte,
let kobling osv.
Styreegenskaberne havde jeg ikke den store mulighed for at prøve af pga.
megen trafik og for lidt tid. Men den virker meget retningsstabil og ikke
speciel følsom overfor sidevind og vindpust fra f.eks modkørende lastbiler.

Hele bilen virker meget overbevisende godt skruet sammen - kvalivare hele
vejen igennem.
Enest lille ting som mit falkeøje spottede var nogle støbegrater på kanten
af dørlommerne.

Motoren - tjaaah. Meget kultiveret og lydsvag - men den mærker simpelthen
ikke som om den har 177Hk og 400Nm. Og den reagere meget elastisk på ordre
med højrefoden.

Hvad jeg ikke kan lide ved bilen:
De typiske Toyata dyder, for let styretøj, blød kobling, manglende føling
med bremsen og til dels også speeder. Måske er det bare tilvænning men jeg
synes det får bilen til at føles lidt uden sjæl.
Tripcomputeren er for dominerende på instrumentbordet, for mange knapper,
for langt væk fra førepladsen.

Her kommer vi så til forskellen i folks smag, jeg er jo lidt VW farvet, men
da jeg godt kan li' et lidt tung styretøj, hårdere kobling og mere
forbindelse mellem bremser/speeder og bil. Det der IMO giver en fornemmelse
af at man kontrollere bilen og ikke bare "giver ordrer" hvis i forstår hvad
jeg mener.

Til sammenligning var jeg så lige ude at prøve en ny Passat Comfortline
2,0TDI variant.
Jeg synes at motoren virker mere frisk i sådan en, selvom den på papiret
skulle have 37 Hk mere end Avensis. Det er måske fordi den reagere mere
prompte på speederen end Avensis'en.

Men alt i alt kan man ikke sige noget grimt om den, det jeg ikke kan li' ved
bilen er relateret til min smag om hvordan ting skal fungere.
Så er man til Toyota kan man kun sige: Anbefalelsesværdig.

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"

Fra : Henrik B.

Dato : 12-10-05 17:10

> Hele bilen virker meget overbevisende godt skruet sammen - kvalivare hele
> vejen igennem.

Enig.

> [...]
> med bremsen og til dels også speeder. Måske er det bare tilvænning men jeg

M.h.t. præstationerne - hvor langt havde den kørt?

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-05 17:24

> Enig.
>
> M.h.t. præstationerne - hvor langt havde den kørt?

Lidt under 1000 km.

Fra : Henrik B.

Dato : 18-10-05 17:12

> Lidt under 1000 km.

Ok. Tag ud og prøv den igen, når den har kørt 8 - 10.000 km. Så vil
gearskifte, rat m.v. gå bedre. Ligeså vil den støje mindre.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 18-10-05 17:37

> Ok. Tag ud og prøv den igen, når den har kørt 8 - 10.000 km. Så vil
> gearskifte, rat m.v. gå bedre. Ligeså vil den støje mindre.

Som med alle biler.

/Jan W Nielsen