VW Lupo 3L tdi..
Fra : [ ThrashDK ]

Dato : 11-10-05 10:36

Hejsa,

Sikkert som så mange andre, synes jeg at denne dyt er attraktiv, pga. lav
afgift og en million km på literen. Men.. Hvad er der af ulemper ved den?
Jeg har hørt to ting..

o Problemer med gearkassen
o Meget dyre reservedele.

En Peugeot forhandler synes det var et mode-fænomen..

Passer ovenstående punkter, og er der andre ting?

--
Brian J. Nielsen - http://bachfire.homepage.dk
For at maile mig privat, brug da "email.dk" efter @

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 11-10-05 10:54

[ ThrashDK ] skrev:

> Hvad er der af ulemper
> ved den?

Manglende anhængertræk (gælder kun for jyder!)

> En Peugeot forhandler synes det var et mode-fænomen..

Jeg synes Peugeot-forhandlere er et mode-fænomen
Hans
http://kortlink.dk/dkfritidbil/xq8

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-05 15:58

> Jeg synes Peugeot-forhandlere er et mode-fænomen

Vel nærmere en pestilens ?

Mvh
Morten

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 11-10-05 22:38

Juel skrev:

> Vel nærmere en pestilens ?

Hæ hæ

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-05 19:10

"Juel" <xSnAbElAstarchildDoTDeNmArK> skrev i en meddelelse

> Vel nærmere en pestilens ?

Lupo VAR et modefænomen.
Dên og A2 er udgået for evigt....

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-05 14:49

> Lupo VAR et modefænomen.
> Dên og A2 er udgået for evigt....

Det var da noget af en kommentar.
Jeg synes at det indtil videre (så længe vi skal bruge fossilt brænstof) er
det bedste bud på hvordan man inddrager alle bilens komponenter i at gøre
den mest muligt brændstof økonomisk.

Desværre er forbrugere generelt mere fokuseret på lav anskaffelses pris end
at skåne miljøet.
Derfor udgik de begge af produktion. Det har vist ikke meget med mode at
gøre.

http://www.volkswagen.dk/nyheder/nyheder_show.asp?nid=147

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-10-05 15:48

Claus Petersen skriver:

> Desværre er forbrugere generelt mere fokuseret på lav anskaffelses pris end
> at skåne miljøet.

En kollega der hver dag kører fra Ålborg til Hammel har lige anskaffet
sig en med 50kkm på klokken. Han er vældigt tilfreds. Den bruger kun det
halve i brændstof i forhold til hans 307SW HDI. Pladsen foran er i følge
ham det samme og han er helt fri for at transportere mere end 1 person
mere, da bagsædet er noget lille.

Udtalelsen han kom med til morgenkaffen var "Alene det jeg sparer i
brændstof, svarer næsten til afdragene på bilen".

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-05 17:25

> Det var da noget af en kommentar.

Er det løgn ?

> Jeg synes at det indtil videre (så længe vi skal bruge fossilt brænstof)
> er det bedste bud på hvordan man inddrager alle bilens komponenter i at
> gøre den mest muligt brændstof økonomisk.

Det mener VW/Audio ikke længere.
Men isoleret set på ren km/ltr., så er målet da nået..men
der er en virkelighed bagved.

> Desværre er forbrugere generelt mere fokuseret på lav anskaffelses pris
> end at skåne miljøet.
> Derfor udgik de begge af produktion. Det har vist ikke meget med mode at
> gøre.

Vi har jo set tiltag før, som forsvandt i glemslen, fordi der ikke
var økonomi i det, selvom dele af tanken var god og reel nok.

Det kan være dyrt at spare.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-10-05 11:03

"[ ThrashDK ]" skriver:

> [...]
> afgift og en million km på literen. Men.. Hvad er der af ulemper ved den?

Som bør være klaret på alle biler

> o Meget dyre reservedele.

Jeps

Og den er _lille_

> En Peugeot forhandler synes det var et mode-fænomen..

Misundelse ?

> Passer ovenstående punkter, og er der andre ting?

Den blev mest solgt i Danmark, hvor den var et hit, hvilket den ikke var
i udlandet. Men det danske afgiftsystem favoriserede den også.

Kender et par stykker der har sådan en "potte", de er alle glade for
den.

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-05 19:11

> Misundelse ?

Næppe.
En 106D er mere økonomisk totalt set.
Lupo 3L er iflg Penge og privatøkonomi for år tilbage
nede på en dårlig 8. plads...

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 12-10-05 19:39

> Næppe.
> En 106D er mere økonomisk totalt set.

For det første er det helt forrykt at sammenligne de to biler - dernæst
kommer det helt an på, hvor langt du kører.

Det er som om, du glemmer det, hver gang begynder at skrive om dette emne.

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-05 18:47

> For det første er det helt forrykt at sammenligne de to biler - dernæst
> kommer det helt an på, hvor langt du kører.
>
> Det er som om, du glemmer det, hver gang begynder at skrive om dette emne.

Det er dielsel pendler begge to, hvor økonomien
er væsentligste årsag for at købe begge modeller.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-10-05 21:11

> Det er dielsel pendler begge to, hvor økonomien
> er væsentligste årsag for at købe begge modeller.

Jep - men Lupo´en er 25 gange så komfortabel og hurtig som en 106 D.

Samtidig ER Lupo mere totaløkonomisk, hvis du kører langt - altså for
eksempel mere end 30.000 km/året.

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-05 17:38

> Jep - men Lupo´en er 25 gange så komfortabel og hurtig som en 106 D.

Nu er forskellen blot, at der findes tal for Lupo 3L's dårlige
totaløkonomi, hvorimod dine 25 gange vidst må stå for din
helt egen regning.

> Samtidig ER Lupo mere totaløkonomisk, hvis du kører langt - altså for
> eksempel mere end 30.000 km/året.

Sakset fra Lupo3L klubben:

Penge og Privatøkonomi er udkommet idag, og konklusionen er måske lidt
nedslående at vores ulv ikke løb med sejren for 4. år i træk.
Lupoen bliver slået af biler af biler som:
Kia Picanto 1,0 LX - 2,21 kr. pr. km.
Suzuki Alto 1,1 GL- 2,26 kr. pr. km
Fiat Panda 1,2 Ciao- 2,36 kr. pr. km
Toayta Yaris 1,4 D - 4D - 2,42 kr. pr. km
VW Lupo 1,2 TDI 3L - 2,43 kr. pr. km

Fra : Leonard

Dato : 14-10-05 18:08

"Olesen" <n/a> wrote:

>Kia Picanto 1,0 LX - 2,21 kr. pr. km.
>Suzuki Alto 1,1 GL- 2,26 kr. pr. km
>Fiat Panda 1,2 Ciao- 2,36 kr. pr. km
>Toayta Yaris 1,4 D - 4D - 2,42 kr. pr. km
>VW Lupo 1,2 TDI 3L - 2,43 kr. pr. km

Tjah, i mit regnskab ligger Lupoen stadig under 2 kr. pr. km.
Og det er med det hele, også tabt renteindtægt af de penge der står
bundet i bilen. Men jeg har heller ikke haft andre udgifter end
autoriseret VW-service, dæk, rep. af stenslag, bremseklodser og
diesel. Og udgifter til en anden bilradio og fartpilot, samt ombygning
til håndbetjening er skam også talt med.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : anders majland

Dato : 14-10-05 18:44

> Penge og Privatøkonomi er udkommet idag, og konklusionen er måske lidt
> nedslående at vores ulv ikke løb med sejren for 4. år i træk.

Sådan en sammenligning er ikke meget værd uden at man også får
forudsætningerne med. Som minimum hvor mange årlige km det regnes med og
hvorlænge bilen (der formodenligt købes som ny) beholdes

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-10-05 19:21

> Nu er forskellen blot, at der findes tal for Lupo 3L's dårlige
> totaløkonomi, hvorimod dine 25 gange vidst må stå for din
> helt egen regning.

Sagen er, at jeg har prøvet begge biler, og at jeg ved at det er rigtigt.

Sagen er også, at sådanne neregninger hvilker på en række betingelser - så
jeg prøver lige een gang mere - hvis du kører meget, så ER Lupo 3L mere
økonomisk.

/Jan W Nielsen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 14-10-05 19:56

On Fri, 14 Oct 2005 20:21:21 +0200, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

> [...]
>jeg prøver lige een gang mere - hvis du kører meget, så ER Lupo 3L mere

Er det lille pus blevet fornølet? *LOL*

Een søns at underskriveren havde travlt med at tilbyde staveplader i
en anden tråd, forleden dag.

Een søns godt man kunne have beholdt bare een, til eget brug. )

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-05 08:27

> Sagen er, at jeg har prøvet begge biler, og at jeg ved at det er rigtigt.

Ja det synes du.
Men nogle vil måske mene, den højst er 3 x så dejlig at køre i.

> Sagen er også, at sådanne neregninger hvilker på en række betingelser - så
> jeg prøver lige een gang mere - hvis du kører meget, så ER Lupo 3L mere
> økonomisk.

Men den er et dyrt bekendskab for 2. eller 3. ejer,
som helt sikkert skal ofre summer på defekte eller ganske
slidte dele som koster kassen.

En 3L som meget brugt er sikkert et meget kostbart brugt-køb.

Men Penge og Privatøkonomi er seriøse.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-10-05 08:26

Olesen skriver:

> Men den er et dyrt bekendskab for 2. eller 3. ejer,
> som helt sikkert skal ofre summer på defekte eller ganske
> slidte dele som koster kassen.

Er det noget du antager ?

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-05 08:35

> Olesen skriver:

> Er det noget du antager ?

Hvis turbo mv. går fløjten vil jeg skynde mig at sælge den,
og så siger jeg stakkes 2. ejer.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-10-05 08:44

Olesen skriver:

> Hvis turbo mv. går fløjten vil jeg skynde mig at sælge den,
> og så siger jeg stakkes 2. ejer.

Er det noget du gætter dig til ?

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-05 08:56

> Olesen skriver:

> Er det noget du gætter dig til ?

Nej. En Lupo 3L er en avanceret sag som koster
kassen når den defektes.
Defor er den ikke så totaløkonomisk når
den blir' ældre..

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-10-05 10:55

Olesen skriver:

> Nej. En Lupo 3L er en avanceret sag som koster
> kassen når den defektes.

Hvornår defektes den ?

Hvad koster stumperne der "defektes" ?

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-05 16:21

> Olesen skriver:

> Hvornår defektes den ?

Når den går istykker....

> Hvad koster stumperne der "defektes" ?

Lækkert ord du der har taget til dig eh ?
Jeg vl tro du kan prutte dig til en billigere
stump, hvis du blir' ved længe nok.

Iøvrigt pudsigt, din signatur er længere end
dine indlæg, hvilket jo efterhånden blir' normen,
når du vander i trådene...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-10-05 17:50

Olesen skriver:

> Lækkert ord du der har taget til dig eh ?

Dete var såmænd dig der begyndte at bruge det ord....

> Jeg vl tro du kan prutte dig til en billigere
> stump, hvis du blir' ved længe nok.

Avah ?

> Iøvrigt pudsigt, din signatur er længere end
> dine indlæg, hvilket jo efterhånden blir' normen,
> når du vander i trådene...

Min signatur har den længde min signatur har, hvad har det med
spørgsmålet at gøre ?

Hvor mange Lupo'er har du indgående kendskab til ?

Hvor mange km har de enkelte kørt ?

Hvor mange "defekter" har der været på disse Lupo'er ?

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-05 08:09

> Olesen skriver:

> Dete var såmænd dig der begyndte at bruge det ord....

Er jeg ganske klar over.
Du er dejlig adaptiv.

> Avah ?

Jeg vil tro man kan prutte sig til meget.

> Min signatur har den længde min signatur har, hvad har det med
> spørgsmålet at gøre ?

Intet. Det håbede du sikkert på den havde.
Men den er staadig længere end dine indlæg, som regel.

> Hvor mange Lupo'er har du indgående kendskab til ?

Alt 'indgående kendskab må være relativt', men 2 stk.
En kollega som solgte den, da afdragene blev
for dyre sammenholdt med service og vedligehold.
Den anden blev på kørt og skulle repareres for
et anseeligt beløb. Blev derfor også kasseret
og anden vogntype indkøbt for forsikringen.

> Hvor mange km har de enkelte kørt ?

De kørte sikkert knabt så meget, som Jan W
mener den bør gøre, før den er økonomisk 'forsvarlig'.

> Hvor mange "defekter" har der været på disse Lupo'er ?

Af de større husker jeg noget med en gearkasse og noget
hjulophæng, og en motorstyring som vær ustabil.
Det sjoveste var dunken med motorolie til 700,-....hvilket
jo ikke er bilens skyld, men siger lidt om det niveau
vi befinder os på prismæssigt.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-10-05 09:14

Olesen skriver:

> Jeg vil tro man kan prutte sig til meget.

Avah ?

> Intet.

Hvad har det med sagen at gøre ?

> Men den er staadig længere end dine indlæg, som regel.

Og ?
Det er en signatur, den har intet med mit indlæg at gøre, den er der
bare. Men kan du ikke bare koncentere dig om indlæggene i stedet for at
dreje over på signaturen ?

> Alt 'indgående kendskab må være relativt', men 2 stk.
> En kollega som solgte den, da afdragene blev
> for dyre sammenholdt med service og vedligehold.

Hvor meget kørte han om året ?
Hvor gammel var den ?

> Den anden blev på kørt og skulle repareres for
> et anseeligt beløb. Blev derfor også kasseret
> og anden vogntype indkøbt for forsikringen.

Hvad har det med sagen at gøre ?
Det kan ske for enhver bil.

> De kørte sikkert knabt så meget, som Jan W
> mener den bør gøre, før den er økonomisk 'forsvarlig'.

Pointen er netop at man kan spare mange penge på brændstoffet ved at få
en brændstoføkonomisk bil. En diesel er generalt dyere i indkøb, men
står den i garagen hele tiden er der da klart ikke noget vundet ved det.

> Af de større husker jeg noget med en gearkasse og noget
> hjulophæng, og en motorstyring som vær ustabil.

Som blev lavet på garanti ?
Gearkasserne havde fra starten et softwareproblem, så skiftene ikke blev
udført rigtigt. Hvis det ikke blev rettet gik der noget galt.

En kammarats Lupo der nu har gået ca 200kkm (på 4 år) smed motoren efter
5kkm, men den blev ombyttet på garanti. Derefter har der ikke været
noget (jo, almindeligt vedligehold).

En kollega der lige har købt en brugt har jeg skrevet om i et andet
indlæg, han sparer i diesel i forhold til hans 307HDI SW det der svarer
til afdragene på bilen.

En anden kollega der kører fra Kolding til Hammel hver dag, har kun haft
almideligt vedligehold på bilen i 4 år nu.

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-05 15:36

> Det er en signatur, den har intet med mit indlæg at gøre, den er der
> bare. Men kan du ikke bare koncentere dig om indlæggene i stedet for at
> dreje over på signaturen ?

Sagtens, men det siger lidt om dig, at du ikke rigtig har
noget at byde på efter et par tråde. Så er du hægtet af,
og ender med nogle "og?" osv.
Tilbage står din kæmpe signatur som et irritationsmoment
som man skal bruge tid på at sakse væk.

> Hvor meget kørte han om året ?
> Hvor gammel var den ?

Den Er solgt...
Jeg har ikke de præcise tal, men den led
under de samme mangler og fejl, som var
med til at sende 3L ned til en jævn alm. økonomisk
vogn - totalt set.

> Hvad har det med sagen at gøre ?
> Det kan ske for enhver bil.

En 3L er bygget specielt af specielle materialer,
og reparationen ville overstige den værdi
bilen efterfølgende ville ha', og det var
sikkert derfor ejer og forsikringen fandt
en anden løsning som var mere holdbar i længden.

> Pointen er netop at man kan spare mange penge på brændstoffet ved at få
> en brændstoføkonomisk bil. En diesel er generalt dyere i indkøb, men
> står den i garagen hele tiden er der da klart ikke noget vundet ved det.

Den er dyrere i indkøb og reparation på motordele, og med
de priser på diesel vi har idag, er der ingen grund til at købe
en 3L. De håndører man sparer går til kostbare reparationer.
Det er alment kendt, at 3L er dyr at vedligeholde. Du finder
ingen blade, magasiner, motorjournalister som vil sige det
dimentrale modsatte.

> Som blev lavet på garanti ?

Noget blev ordnet pr. kulance, andet
på garanti, da VW erkendte designfejl.

> Gearkasserne havde fra starten et softwareproblem, så skiftene ikke blev
> udført rigtigt. Hvis det ikke blev rettet gik der noget galt.

Som netop er sket på en kollegas A2'er.
(skrev jeg for et par uger siden).

> En anden kollega der kører fra Kolding til Hammel hver dag, har kun haft
> almideligt vedligehold på bilen i 4 år nu.

-hvilket vel kun er rimeligt for så kostbar en mini.
Gætter på det ikke er en usædvanlig historie og du
kan finde tilsvarende positive udtalelser hos andre bilislter i
andre mærker
Men det ændrer ikke ved, at Lupo'ens svage teknik sender
den ned blandt mere normale dieselbiler, men man kan være
heldig, ja.

Fra : Leonard

Dato : 16-10-05 15:54

"Olesen" <n/a> wrote:

>Sagtens, men det siger lidt om dig, at du ikke rigtig har
>noget at byde på efter et par tråde. Så er du hægtet af,
>og ender med nogle "og?" osv.

I denne tråd har du nu heller ikke brilleret med ret meget andet end
gentagelser.

>Tilbage står din kæmpe signatur som et irritationsmoment
>som man skal bruge tid på at sakse væk.

Få et ordentlig program at skrive mails i, det fjerner signaturen af
sig selv.

> [...]
>bilen efterfølgende ville ha', og det var
>sikkert derfor ejer og forsikringen fandt
>en anden løsning som var mere holdbar i længden.

Alle biler har jo en grænse for hvornår de er totalskadet, rammer du
en 605 med 50 km/t lige i venstre forlygte, så er den så skæv at den
også bare skal smides væk.

>Den er dyrere i indkøb og reparation på motordele, og med
>de priser på diesel vi har idag, er der ingen grund til at købe
>en 3L. De håndører man sparer går til kostbare reparationer.

Den kører den stadig ca. 50% længere pr. liter.

>Det er alment kendt, at 3L er dyr at vedligeholde. Du finder
>ingen blade, magasiner, motorjournalister som vil sige det
>dimentrale modsatte.

Heldigvis har min Lupo ikke adgang til internet, så den ved ikke at
den er dyr at vedligeholde.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-05 19:51

> Heldigvis har min Lupo ikke adgang til internet, så den ved ikke at
> den er dyr at vedligeholde.

Nej, men statistikkerne er den imod.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-10-05 19:51

Olesen skriver:

> Nej, men statistikkerne er den imod.

Hvor ?

Hvilke statestikker ?

Er de offentlig tilgængelige ?
Kan du evt linke til nogle ??

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-05 20:19

> Olesen skriver:

> Hvor ?
>
> Hvilke statestikker ?
>
> Er de offentlig tilgængelige ?
> Kan du evt linke til nogle ??

Du kan bare læse overskriften på den FDM pdf du henviste
til tidligere. Den siger jo klart og tydeligt det jeg har sagt
hele tråden igennem.
Ta' du Jan W ved hånden så i kan læse den sammen..hehe..

Fra : Leonard

Dato : 16-10-05 19:59

"Olesen" <n/a> wrote:

>Nej, men statistikkerne er den imod.

Både den og jeg er heldigvis ligeglade med den statistik

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-10-05 16:56

Olesen skriver:

> Sagtens, men det siger lidt om dig, at du ikke rigtig har
> noget at byde på efter et par tråde. Så er du hægtet af,
> og ender med nogle "og?" osv.

Hov, hvem begyndte off topic her, da han ike havde andet at skrive om -
det var dig

> Tilbage står din kæmpe signatur som et irritationsmoment
> som man skal bruge tid på at sakse væk.

Kæmpe ?

4 linjer - er det kæmpe ?

Hvis det er _sådan_ et stort problem, hvorfor bruger du så ikke et
program der selv skærer signatur væk ?

> Den Er solgt...
> Jeg har ikke de præcise tal, men den led
> under de samme mangler og fejl, som var
> med til at sende 3L ned til en jævn alm. økonomisk
> vogn - totalt set.

Hvilke ?

> [...]
> bilen efterfølgende ville ha', og det var
> sikkert derfor ejer og forsikringen fandt
> en anden løsning som var mere holdbar i længden.

Det er meget normalt for alle biler i dag, ike kun for en 3L

> Den er dyrere i indkøb og reparation på motordele, og med
> de priser på diesel vi har idag, er der ingen grund til at købe
> en 3L. De håndører man sparer går til kostbare reparationer.

Hvilke kostbare repeartioner ?

> Det er alment kendt, at 3L er dyr at vedligeholde. Du finder
> ingen blade, magasiner, motorjournalister som vil sige det
> [...]

Hvordan er det lige at det har lagt bilens ejer til last rent økonomisk
?

> -hvilket vel kun er rimeligt for så kostbar en mini.

Det er jo ikke det du skriver

> Gætter på det ikke er en usædvanlig historie og du
> kan finde tilsvarende positive udtalelser hos andre bilislter i
> andre mærker

Selvfølgelig - pointen er at en 3L koster det samme i service og
vedligehold som andre biler. Blot kører den op til1½ gange så langt på
literen...

> Men det ændrer ikke ved, at Lupo'ens svage teknik sender
> den ned blandt mere normale dieselbiler, men man kan være
> heldig, ja.

Hvilken svage teknik ?

Fra : Kim Kristensen

Dato : 16-10-05 18:22

> [...]
> http://home6.inet.tele.dk/moppe
> Er mine indlæg sendt vi sunsites server, er sonofons newsserver igen død

Nu vi er OT så er her sparre-raceren over dem alle
http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=747385

Med venlig hilsen Kim

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-10-05 18:38

Kim Kristensen skriver:

> Nu vi er OT så er her sparre-raceren over dem alle
> http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=747385

Okay, min Golf er ikke knaldgul som det der monster du linker til. Den
vejer lidt mere og har næsten dobbelt så mange heste, går noget stærkere
på toppen og alligevel længere på literen.....

Fra : Kim Kristensen

Dato : 16-10-05 18:50

> [...]
> http://home6.inet.tele.dk/moppe
> Er mine indlæg sendt vi sunsites server, er sonofons newsserver igen død

Jeg linkede nu til det fordi jeg syntes det er længe siden jeg har set en så
kikset bil, annoncen dukkede op på forsiden af bilbasen og så kunne jeg ikke
dy mig. Min egen benzin-bil kan også på de øvrige parametre konkurrere med
monster-Altoen, men sikkert ikke på stilen

Med venlig hilsen Kim

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-10-05 19:41

Kim Kristensen skriver:

> Jeg linkede nu til det fordi jeg syntes det er længe siden jeg har set en så
> kikset bil

Du skal se den mørkeblå opel rekord der kører rundt her i Hammel med et
kæmpe "kaffebord" bagpå. Den er grimmere....

> Min egen benzin-bil kan også på de øvrige parametre konkurrere med
> monster-Altoen, men sikkert ikke på stilen

ROFL...

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-05 19:56

> Hov, hvem begyndte off topic her, da han ike havde andet at skrive om -
> det var dig

Præcisêr:

> Kæmpe ?
>
> 4 linjer - er det kæmpe ?

Ja, iforhold til længden på det du reflekterer på med mellemrum.

> Hvis det er _sådan_ et stort problem, hvorfor bruger du så ikke et
> program der selv skærer signatur væk ?

Fordi Outloox Express passer mig fint.

> Hvilke ?

Flere i samme klasse.

> Det er meget normalt for alle biler i dag, ike kun for en 3L

Nej den er dyr at genopbygge og mange værksteder
er ikke klar til alu-bearbejdning på dêt plan...

> Hvilke kostbare repeartioner ?

Alle dem du ser i fejlstatistikkerne.

> Hvordan er det lige at det har lagt bilens ejer til last rent økonomisk

Tvivl om bilens kvaliteter - også når garantien er udløbet.

> Det er jo ikke det du skriver

at...?

> Hvilken svage teknik ?

Hele konstruktionen af drivlinjen .

Fra : John Sahl

Dato : 16-10-05 20:05

Olesen wrote:
> Fordi Outloox Express passer mig fint.

Så installer OE-Quotefix oveni og du har mulighed for at slippe
for folks signaturer. Og vi andre slipper for dit brok over dem

--
John Sahl,
http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-10-05 20:08

Olesen skriver:

> Præcisêr:

Du begyndte at falde over min signatur.

> Ja, iforhold til længden på det du reflekterer på med mellemrum.

Og ?
Det har intet at gøre i dette forum, vil du diskutere signaturer så gør
det i dk.admin.netikette.

> Fordi Outloox Express passer mig fint.

Og ?
OE qoutefix.....

> Nej den er dyr at genopbygge og mange værksteder
> er ikke klar til alu-bearbejdning på dêt plan...

Og mange andre biler lider under det samme, de er for dyre at bygge op.
Men, hvordan er det lige at det kommer til at gå ud over ejerens
pengepung ?

> Alle dem du ser i fejlstatistikkerne.

Hvor ?

Henvis til en fejlstatestik.

> Tvivl om bilens kvaliteter - også når garantien er udløbet.

Når nu stumperne bliver skiftet til en ny type ??

> Hele konstruktionen af drivlinjen .

Hvordan kan mange Lupo'er så køre 200kkm uden at kny ?

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-05 20:34

> Olesen skriver:

> Du begyndte at falde over min signatur.

Nej, jeg faldt dog over, at din signatur
efterhånden blev længere og længere
eller også er det fordi dine indlæg blev
kortere og kortere, fordi du ikke havde
mere at byde på.

> Og ?

Hehe...dêr....

> Det har intet at gøre i dette forum, vil du diskutere signaturer så gør
> det i dk.admin.netikette.

Som sagt, så var det blot størrelsen jeg faldt over.
Den overskyggede al indhold i dit indlæg iøvrigt...

> Og ?

Dêr....express gør det godt.

> Og mange andre biler lider under det samme, de er for dyre at bygge op.

Og ? (!)
Alu er det de sværreste som kan arbejde i på en tilfredsstillende måde.

> Men, hvordan er det lige at det kommer til at gå ud over ejerens
> pengepung ?

De valgte en løsning, ejeren var mere tilfreds med.

> Hvor ?

De fejl der nævnes når der snakkes 3L er dyre.
Se selv dit FDM indlæg tidligere...bygger på
statistikker på modellen selv...

> Henvis til en fejlstatestik.

Hvorfor ?
Dit FDM indlæg underbygger blot det jeg
har sagt fra dag 1. Den er dyr at reparere på,
det siger FDM OG statistikkerne. En
statistik fremkommer ved gentagende
gentagelser, og tal er blot til at stille
noget grafisk op, på baggrund af, -eks.
dit FDM indlæg med erfaringer gennem længere tid = den kan
være meget kostbar.

> Når nu stumperne bliver skiftet til en ny type ??

Hvilke typer er der tale om ?

> Hvordan kan mange Lupo'er så køre 200kkm uden at kny ?

Hvorfor kan 20 år gamle Sierra'er gå 300.000 uden at kny ??
Held osv., men Lupo 3L er berygtet for at smadre dyre stumper
som gearkasse, turbo og snart muligt, iflg. FDM, krumtappen....'endnu, som
de skriver'..
Så når FDM siger økonomien nemt kan gå sig en tur, så må der være noget
om snakken, altså en 3L kan statistiskt nemt blive et dyrt bekendskab.

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-05 20:53

"Olesen" <n/a> skrev i en meddelelse

> Hvorfor kan 20 år gamle Sierra'er gå 300.000 uden at kny ??

Det kan de som udgangspunkt ej heller (langt fra).
Vangerne i Sierra er noget rigtig skod og har altid været det. Selv i denne
gruppe har der været flere som har gjort disse erfaringer. (både Jan at
Stevns og undertegnede er nogle af dem).
Ellers er der også andre fejl på Sierra'er som går igen og igen. Bla. er
stelforbindelserne dårlige, særligt ved baglygterne osv osv osv. Men det er
fejl som er til at overse hvis ellers vangerne er ok.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-05 17:11

> Det kan de som udgangspunkt ej heller (langt fra).

Det var jeg ikke klar over, det stod så ringe til.
Men min læser HELLER ikke statistikker eller følger
med på nettet..

> Vangerne i Sierra er noget rigtig skod og har altid været det. Selv i
> denne gruppe har der været flere som har gjort disse erfaringer. (både Jan
> at Stevns og undertegnede er nogle af dem).

Ja, ingen biler idag kan undvære supplerende rustbeskyttelse,
så det bør i sagens natur heller ikke gælde en konstruktion
som er over 20 år gammel...

> Ellers er der også andre fejl på Sierra'er som går igen og igen. Bla. er
> stelforbindelserne dårlige, særligt ved baglygterne osv osv osv. Men det
> er fejl som er til at overse hvis ellers vangerne er ok.

Jep. Men disse problemer gætter jeg på florerede i de allerførste modeller.
Min har kun haft en løs forbindelse til venstre rudehejs. Alle lygter,
+ udstyr virker heldigvis upåklageligt. Dog er der skiftet en '1-2-3
regulator'
til blæseren samt generator mv. Men det må man vel også forvente.

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-05 18:06

> Ja, ingen biler idag kan undvære supplerende rustbeskyttelse,
> så det bør i sagens natur heller ikke gælde en konstruktion
> som er over 20 år gammel...

Men den er særlig svag på Sierra og mange biler har allerede fået turen i
skidtpressen af samme grund.

> Jep. Men disse problemer gætter jeg på florerede i de allerførste
> modeller.

Nej kontruktionen ved baglygterne er aldrig blevet ændret. Jeg har haft
Sierra fra 82 til 92 og det er samme stik på alle modeller. Stikket har det
med at gå fra hinanden og derfor får den dårlig forbindelse til den række på
baglygten den presses ind over.

> [...]
> regulator'
> til blæseren samt generator mv. Men det må man vel også forvente.

Man kan også forvente at skulle skifte bøsning i ratstammen flere gange. Det
plejer at være bilsynet der finder denne fejl

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-05 16:59

> Men den er særlig svag på Sierra og mange biler har allerede fået turen i
> skidtpressen af samme grund.

Endnu en årsag til at efterbehandle sin vogn.
De er INGEN undskyldninger.

> [...]
> det med at gå fra hinanden og derfor får den dårlig forbindelse til den
> række på baglygten den presses ind over.

En dyr 'konstruktionsfejl' må man sige. Surt..

Ok.

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-05 17:35

"Olesen" <n/a> skrev i en meddelelse

> Endnu en årsag til at efterbehandle sin vogn.
> De er INGEN undskyldninger.

Jow undskyldningen kan være at det allerede ER for sent, men ellers har du
ret,

> En dyr 'konstruktionsfejl' må man sige. Surt..

Nej man skal bare købe et eller to reparationssæt hos Ford i stedet for at
fedte med de gamle stik. Det koster ca 170,- pr sæt

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-05 17:41

> Jow undskyldningen kan være at det allerede ER for sent, men ellers har du
> ret,

Ja er der hul er der jo hul, men er det årsag til ikke
at hindre, den tærer op andre steder ??
Næh egentlig ikke.
Visse centre kan sågar stoppe et svagt
begyndende rustangreb.

> Nej man skal bare købe et eller to reparationssæt hos Ford i stedet for at
> fedte med de gamle stik. Det koster ca 170,- pr sæt

Ok..tænkte nok konstruktionsfejlen ikke var SÅ fandens slem..)
(kan iøvrigt ikke glemme, Sierra'en er sikrere end Corolla iflg. den svenske
test
fra et par måneder siden)...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-10-05 21:18

Olesen skriver:

> Som sagt, så var det blot størrelsen jeg faldt over.

Det har intet at gøre i dette forum, vil du diskutere signaturer så gør
det i dk.admin.netikette.

> Dêr....express gør det godt.

Nej, jeg føler med dig - ikek nok med at du må køre i en gammel bil. Du
må også nøjes med OE...

> Og ? (!)

Så er der ike forskel fra en Lupo til andre biler. Derved har det intet
at sige...

> Alu er det de sværreste som kan arbejde i på en tilfredsstillende måde.

Hvad ?

> [...]

pengepung ?

> De fejl der nævnes når der snakkes 3L er dyre.
> Se selv dit FDM indlæg tidligere...bygger på

Som bliver lavet af VW - nej det gør den ikke dyr for ejeren...

> [...]
> gentagelser, og tal er blot til at stille
> noget grafisk op, på baggrund af, -eks.
> dit FDM indlæg med erfaringer gennem længere tid = den kan

Den kan også være meget billig og endda endnu billigere.

En Pug 106D kan også gå i stykker og dermed være et dyrt bekendtskab.

> Hvilke typer er der tale om ?

Det ved du jo selv, siden du kender så meget til det.

> Hvorfor kan 20 år gamle Sierra'er gå 300.000 uden at kny ??

Fordi det ikek er en (i dine øjne) fejlbehæftet konstruktion.

> [...]
> Så når FDM siger økonomien nemt kan gå sig en tur, så må der være noget
> om snakken, altså en 3L kan statistiskt nemt blive et dyrt bekendskab.

Hvilket enhver bil kan være.
Lupo er ikke en skid værre til at være dyr i repeartion end enhver anden
Europæisk bil....

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-05 17:46

> Det har intet at gøre i dette forum, vil du diskutere signaturer så gør
> det i dk.admin.netikette.

Det hænder tit, emnet går en smule ud over hvad
du ser som relevant for gruppen..

> Nej, jeg føler med dig - ikek nok med at du må køre i en gammel bil. Du
> må også nøjes med OE...

Hehe..hvor ER du misundelig på
min den gamle. Enhver kan købe en
ny vogn, men det er de færreste beskåret
at ha' en på 20 som står pletfri.

> Hvad ?

Nok er min bil gammel, men det er dig der er døv ?

> Men, hvordan er det lige at det kommer til at gå ud over ejerens
> pengepung ?

Han fik en bil som ikke var svejst på så han skulle
leve med tvivl osv. over, om bilen er markedsprisen
værd hvis den skal sælges.

> Som bliver lavet af VW - nej det gør den ikke dyr for ejeren...

Jo. Pissedyr. Det står højt og tydeligt i FDM overskriften.

> Den kan også være meget billig og endda endnu billigere.

Så burde de skrive dêt istedet, men de valgte
at skrive noget andet og mere realistiskt.

> En Pug 106D kan også gå i stykker og dermed være et dyrt bekendtskab.

Du finder ingen overskrifter på en 106 som pengemæssigt
lugter negativt som omtalen af en defekt 3L, eks. hos FDM.

> Fordi det ikek er en (i dine øjne) fejlbehæftet konstruktion.

Gi' et par eksempler på det jeg måtte se med egne øjn:

> Hvilket enhver bil kan være.

Ikke i samme grad, så det giver SÅ store overskrifter, især
når de basale ønsker ved bilen er at spare mange penge.

> Lupo er ikke en skid værre til at være dyr i repeartion end enhver anden
> Europæisk bil....

Det mener FDM m.fl. så ikke.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-10-05 21:36

Olesen skriver:

> Det hænder tit, emnet går en smule ud over hvad
> du ser som relevant for gruppen..

Ja, signaturer generelt har intet at gøre her....

> Hehe..hvor ER du misundelig på min den gamle.

_Nej_

> Enhver kan købe en
> ny vogn, men det er de færreste beskåret
> at ha' en på 20 som står pletfri.

Bevares jeg har en kollega der har en Fiat 600 i perfekt stand - sådan
en vil jeg heller ikke bytte med.... For ikke at tale om en
"lidelsesfælles" trabant der står som ny.

> Nok er min bil gammel, men det er dig der er døv ?

Nej, hvad er det du forsøger at skrive ?

> Jo. Pissedyr. Det står højt og tydeligt i FDM overskriften.

Nej, der står den er dyr. Det er den også, ikke mange småbiler koster så
meget i indkøb.

Sammenligner du driftsudgifte med elksempelvis en 206'er er den
kanonbillig i drift
http://www.fdm.dk/motor/pdf/03-2003/76-79.pdf
http://www.fdm.dk/motor/pdf/03-2003/76-79.pdf

Og det er endda ved 20kkm om året.
Kører man 40 er der råd til at få skiftet turboen hver år i forhold til
en 206'er med 1,6L benzin

> Så burde de skrive dêt istedet, men de valgte
> at skrive noget andet og mere realistiskt.

der står "kan"....

> Du finder ingen overskrifter på en 106 som pengemæssigt
> lugter negativt som omtalen af en defekt 3L, eks. hos FDM.

http://www.fdm.dk/motor/pdf/06-2001/brugtbiltest.pdf
Oliespild

"Hvis man vil købe en brugt 106, vil jeg anbefale en benzinmodel. De er
økonomiske, og det er let at finde en ny motor, hvis den gamle skulle
miste pusten."
Det er åbenbart meget normalt ???

> Ikke i samme grad, så det giver SÅ store overskrifter, især
> når de basale ønsker ved bilen er at spare mange penge.

Du ser stadigvæk ikke økonomien i at køre langt i en spargris ???

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-05 17:35

> Olesen skriver:

> Ja, signaturer generelt har intet at gøre her....

Alligevel fylder din rigtig godt op.

> _Nej_

Lidt.

> Bevares jeg har en kollega der har en Fiat 600 i perfekt stand - sådan
> en vil jeg heller ikke bytte med.... For ikke at tale om en
> "lidelsesfælles" trabant der står som ny.

Er den ikke også af plastik ?
Ingen af ovennævnte gætter jeg på kører dagligt året rundt.
Siden 1960'erne eller '70'erne hvor de måske kom frem.
Og Fiat'en er sikkert et renovationsobjekt.

> Nej, hvad er det du forsøger at skrive ?

Se...dêr ser du dit problem, når du udvander trådne,
så kan det være svært at følge med, ikke ?
Derfor bør du bla. undgå for mange 'og ?', men
gøre lidt mere ud af din kommenteren eks.

> Nej, der står den er dyr. Det er den også, ikke mange småbiler koster så
> meget i indkøb.

"...men graverende fejl kan ødelægge både økonomi OG fornøjelse..."

> [...]
>
> Og det er endda ved 20kkm om året.
> Kører man 40 er der råd til at få skiftet turboen hver år i forhold til

Hvad så med en 106D hvor du ikke skal ofre
10.000,- i ny turbo hvert år ? Ser det så stadig
lidt smukt ud ?

> http://www.fdm.dk/motor/pdf/06-2001/brugtbiltest.pdf
> Oliespild

Som overskrift ?
Ikke på min skærm.
-men de skriver da også, at man kan
udskifte den med en forstærket type iforb. med
en reparation...desuden er motoren meget stærk
skrives der, da den kun yder beskedne 58 HK.

> "Hvis man vil købe en brugt 106, vil jeg anbefale en benzinmodel. De er
> økonomiske, og det er let at finde en ny motor, hvis den gamle skulle
> miste pusten."
> Det er åbenbart meget normalt ???

Og åbenbart meget billigt.
Men nu snakker vi diesel mente jeg..

> Du ser stadigvæk ikke økonomien i at køre langt i en spargris ???

Usikkerheden for snarlige kostbare reparationer vil jeg som FDM
være betænkelige ved, ja.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-10-05 22:12

Olesen skriver:

> Alligevel fylder din rigtig godt op.

PLONK

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-10-05 09:53

> Men nogle vil måske mene, den højst er 3 x så dejlig at køre i.

Enig - det kan jeg så gå med til.

> Men den er et dyrt bekendskab for 2. eller 3. ejer,
> som helt sikkert skal ofre summer på defekte eller ganske
> slidte dele som koster kassen.

Det er langtfra sikkert. Hvor mange dele skal reelt skiftes, og hvad koster
de - ved du det..?

> Men Penge og Privatøkonomi er seriøse.

Ja, men de folk, der bevidstløst bare siger, at "Lupo er ikke den mest
økonomiske", er ikke seriøse..

Man kan ikke sige, hvilken bil, der er mest økonomisk, uden at man ved, hvor
langt den skal køre om året. Penge og Privatøkonomi siger jo også, at deres
konklusion kun gælder ved et bestemt kørselsmønster.

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-05 16:20

> Det er langtfra sikkert. Hvor mange dele skal reelt skiftes, og hvad
> koster de - ved du det..?

Der går ikke røg af en brand, og røgen har fået
Lupo 3L's ellers fine langt-pr./ltr-økonomi til at blegne
lidt, når reparationsudgifterne regnes med. For dem
er der nogle kostbare eksempler på hos 3L.
Alement kendt viste det sig jo, at 3L kørte langt på literen.
Det er også fint, men senere blev det en del af økobilisternes
bevidsthed, at den var dyr at holde kørende - = en markant
dårligere totaløkonomi.

> Ja, men de folk, der bevidstløst bare siger, at "Lupo er ikke den mest
> økonomiske", er ikke seriøse..

Det tror jeg så stadig de er.
Deres udtalelser matcher jo meget godt
de udgifter til vedligehold, som gør den
mindre attraktiv end oprindeligt tænkt.

> Man kan ikke sige, hvilken bil, der er mest økonomisk, uden at man ved,
> hvor langt den skal køre om året. Penge og Privatøkonomi siger jo også, at
> deres konklusion kun gælder ved et bestemt kørselsmønster.

...men hvis Lupo er så meget bedre økonomisk set, så burde
den også slå Yaris & Co. på 'mellemdistancerne'..

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-10-05 16:55

> Der går ikke røg af en brand

Men igen: Hvor mange dele skal reelt skiftes, og hvad koster de - ved du
det..? Evt i forhold til almindelige Lupo....?

> ..men hvis Lupo er så meget bedre økonomisk set, så burde
> den også slå Yaris & Co. på 'mellemdistancerne'..

Lupo er kun billigt, hvis du kører langt om året. Allerede ved 40.000 km
tror jeg ikke, der er nogen, der kommer i nærheden.

/Jan W Nielsen

Fra : John Sahl

Dato : 15-10-05 19:09

Jan W Nielsen wrote:
> Men igen: Hvor mange dele skal reelt skiftes, og hvad koster de - ved
> du det..? Evt i forhold til almindelige Lupo....?

De Lupo'er jeg har kendskab til i omgangskredsen, har slet
ikke været specielt dyre, at holde kørende overhovedet. De
skræmmebilleder, som pressen har trukket effektivt ned over
folks hoveder, er vist skabt da en eller anden forvirret journalist,
kom til at kigge på en reservedelsprisliste.

> Lupo er kun billigt, hvis du kører langt om året. Allerede ved 40.000
> km tror jeg ikke, der er nogen, der kommer i nærheden.

Enig.

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-05 08:16

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> folks hoveder, er vist skabt da en eller anden forvirret journalist,
> kom til at kigge på en reservedelsprisliste.

Denne journalist må så ha' påvirket en hel del motorjournalister/blade mv. ?

> Enig.

Lad os så få nogle tal fra de forskellige pendlere, og
se hvor billigt det kan gøres.
Incl. dem, som pendler frem og tilbage i en gammel Kadett 1.7D eks.

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-05 08:14

> Men igen: Hvor mange dele skal reelt skiftes, og hvad koster de - ved du
> det..? Evt i forhold til almindelige Lupo....?

Hvis du spørger selv 2 forskellige vw forhandlere, kan du,
som typisk for branchen, få 2 forskellige svar/priser.
Jeg ved kun hvad der skrives i pressen mht. priserne
på kostbare special-dele. Og så ER Lupo 3L et dyrt
bekendskab, når først noget går i stykker. Det er alle klar over,
medmindre de er total 3L-freak, og lever med dêt.

> Lupo er kun billigt, hvis du kører langt om året. Allerede ved 40.000 km
> tror jeg ikke, der er nogen, der kommer i nærheden.

Iøvrigt kan det ikke betale sig i dag at købe en dyrere dieselvogn,
da dieselprisen er så høj, merprisen for en diesel kontra en mindre,
og de meget populære små benzinbiler, gør, at man skal køre
i mange år og km. før der begynder at blive økonomi i dêt.
OG så begynder udgifterne til reparationer at dukke op, og
en dieselvogn har altid været dyrere at reparere på en en benzin.
(kilde: JP for et par uger siden).

Men igen, en Lupo er billig, hvis du kun skal betale dieslen,
og du slipper for reparationer af de (alt for) dyre slags.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-10-05 11:26

> Jeg ved kun hvad der skrives i pressen mht. priserne
> på kostbare special-dele.

Men igen, igen: Du ved altså ikke, hvilke dele der typisk skal skiftes, og
hvad de koster..? Evt i forhold til en almindelig Lupo..?

> [...]
> og de meget populære små benzinbiler, gør, at man skal køre
> i mange år og km. før der begynder at blive økonomi i dêt.

En af mine kammerater har haft et kørselsbehov på 100.000 km om året (sidste
år kørste han kun 75.000).

Prøv at sæt en hvilken som helst benzinbil eller dieselbil op mod Lupoen i
dén sammenhæng.

Igen - du kan ikke bare slynge den slags der ud, Olesen - det er ikke
seiøst, IMO - specielt ikke, når du ikke rigtigt ved noget om sagen.

(Hint: Priserne på en række af delene har faktisk vært nævnt her i gruppen
for få uger siden.)

/Jan W Nielsen

Fra : John Sahl

Dato : 16-10-05 11:28

Jan W Nielsen wrote:
> Men igen, igen: Du ved altså ikke, hvilke dele der typisk skal
> skiftes, og hvad de koster..? Evt i forhold til en almindelig Lupo..?

Jamen Jan! Dækkene er jo specialdæk som koster en formue
fordi de kan trille specielt let! Eller noget

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-05 12:15

> [...]
> hvad de koster..? Evt i forhold til en almindelig Lupo..?

> En af mine kammerater har haft et kørselsbehov på 100.000 km om året

Hmm, nu er Kr en ting men komfort en anden ting. Jeg kunne godt finde et
mere velegnet køretøj end en lupo hvis jeg skulle tilbringe 1/3 af mit liv i
den. Virkelig sørligelig at prisen er den eneste faktor.
Jeg vil GERNE betale mere og så få både bagagerum, AC og i det hele taget
kørekomfort.

--
Tom

Fra : Leonard

Dato : 16-10-05 12:20

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Jeg vil GERNE betale mere og så få både bagagerum, AC og i det hele taget
>kørekomfort.

Har du prøvet at køre langt i en Lupo?
Hvis prisen var underordnet vil jeg da også hellere sidde i en stor
Mercedes, når det ikke kan blive til sådan en, så synes jeg faktisk at
jeg sidder meget godt i den lille.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-05 12:35

> Har du prøvet at køre langt i en Lupo?

Nej jeg har kørt KORT i en alm lupo.
Men, det er overhovedet ikke nødvendigt at man har kørt i en lupo for at
kunne forudsige at den selvfølgelig også vil være ubehagelig varm uden AC om
sommeren.
Jeg kunne også gladeligt forestille mig at den har problemer om vinteren med
at holde sig varm eller blive varm. Man får ikke "gratis" 33 Km/L.
De fleste små biler er også væsentlig mere følsomme over for sidevind end
større biler er. (Jeg har kørt mange små biler)
En ting som motorstøj og kabinestøj er også noget HELT andet på lidt større
og dyrere biler. Man får alligevel noget for pengene.

> Hvis prisen var underordnet vil jeg da også hellere sidde i en stor
> Mercedes, når det ikke kan blive til sådan en, så synes jeg faktisk at
> jeg sidder meget godt i den lille.

Tja jeg betaler gerne lidt mere, eller vælger noget der er lidt brugt. Ved
så mange Km som 75-100.000, så var en lupo noget af det sidste der ville
falde mig ind. Det er simpelthen FOR mange timer at tilbringe i en bil med
skrabet komfort.
Man kan sige meget godt om lupoens enestående brændstoføkonomi, men til at
tilbringe mange timer i, det vil jeg ikke sige den er velegnet til. At nogen
vælger at køre langt i sådan en kan vist kun skyldes (efter min mening lidt
for meget) fokus på økonomi.

--
Tom

Fra : Leonard

Dato : 16-10-05 12:41

> [...]

>kunne forudsige at den selvfølgelig også vil være ubehagelig varm uden AC om

Der kan jo eftermonteres en AC, hvis det er et behov.
Den koster så lidt brændstof, men ikke mere end i andre biler, så
økonomisk er man stadig foran.

>Jeg kunne også gladeligt forestille mig at den har problemer om vinteren med
>at holde sig varm eller blive varm. Man får ikke "gratis" 33 Km/L.

Det er ikke så galt, den har elvarme, netop fordi motoren ikke afgiver
så meget varme som andre.

Heldigvis er vi jo forskellige og har forskellige behov, ellers var
der jo heller ikke så mange forskellige biler at kigge på.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-10-05 14:43

> Har du prøvet at køre langt i en Lupo?

Det har jeg - og bilen er utrolig komfortabel - ikke mindst på grund af dens
"syvmilestøvler" - den lange gearing.

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-05 15:13

> Men igen, igen: Du ved altså ikke, hvilke dele der typisk skal skiftes, og
> hvad de koster..? Evt i forhold til en almindelig Lupo..?

Jeg snakker ikke om en alm. Lupo, som hetl sikkert
er billigere at servicere autoriseret i forhold til trådens 3L.
OG igen igen, jeg er ikke værkfører eller reservedelsmand,
så jeg ved ikke lige listepriserne på de dele, 3L er kendt
for at smadre.

> Prøv at sæt en hvilken som helst benzinbil eller dieselbil op mod Lupoen i
> dén sammenhæng.

Gæt engang..der er en årsag til, der sælges så mange benzinsmåbiler
idag kontra Lupo'er. Hvis økonomien var så suveræn som du vil
ha' den til at være, totalt set, så burde der sælges endnu flere.
Men det gør der ikke, fordi totaløkonomien ikke taler til en Lupo's
fordel, hvorfor den ellers ville være biligst i længden.

> Igen - du kan ikke bare slynge den slags der ud, Olesen - det er ikke
> seiøst, IMO - specielt ikke, når du ikke rigtigt ved noget om sagen.

Min viden er baseret på det pressen skriver, og det er
mere væsentlig, end hvad een person måtte mene om dên sag.

> (Hint: Priserne på en række af delene har faktisk vært nævnt her i gruppen
> for få uger siden.)

Hvad hjælper det på hele emnet "3L dyr i vedligehold, og nu på
5.-8.-pladsen totalt set ?)

Fra : John Sahl

Dato : 16-10-05 15:22

Olesen wrote:
> [...]
> OG igen igen, jeg er ikke værkfører eller reservedelsmand,
> så jeg ved ikke lige listepriserne på de dele, 3L er kendt

Hvad er det så for dele du mener de er kendt for at smadre?

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-05 19:50

> Hvad er det så for dele du mener de er kendt for at smadre?

Turbo, gearkasser på de første årgange.

Og flg. indlæg viser tendensen:

"Gearkassen er svag - koblingen er svag - centralhydraulikken til
gearskiftet - og så er oliekanalerne i nogle af dem til smøring af
plejlstænger for små, så de brænder varme, og på længere sigt "brænder af".
Har en kammi der har en mod. 2001. Det eneste han endnu ikke har fået
skiftet - er gearkassen. Hans motor "sprang i luften" ved km. 135.000. Pris
hos VW kr. 26.000. Centralhydraulik - pris hos VW kr. 6.500. Forhjulslejer -
pris pr. side kr. 2.000. Det kan godt ske han bare har været uheldig, men
har en anden kammi der har en mod. 2002. Den havde 3 gearkasser på de første
km. 68.000. Kender også en der har en Audi A2. Den har gået Km. 58.000 og
han har lige fået skiftet turbolader. Den var totalt slidt op."

og..

"Jeg kan støve en brugtest op fra fdm, og den fortæller det samme, høje
service udgifter, og udskiftning af dele er ret beskostelig pga de special
dele i alu f.eks..
Elektronik, turbo, hjullejer, sporing med øget dækslid tilfølge før 2001,
hyd beholder utæt, men hvor vidt dette er børne sygdomme som bliver kureret
med nyere dele ved jeg ikk.."

Sjovt nok er ugens mandagsbil en....lupo...

http://www.mandagsbil.dk/

-og der er riiigtig mange Lupoer på mandsbil som er skrevet af alm.
brugere..
så jeg fastholder, en 3L er dyr i drift.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-10-05 20:03

Olesen skriver:

> Turbo, gearkasser på de første årgange.

Som ikke koster bilejerne noget at få skiftet, hvordan kan det blive
dyrt ?

> [...]
> service udgifter, og udskiftning af dele er ret beskostelig pga de special

En forbruger skriver selv (altså en bilejer) Kommentar: Fantastisk
økonomisk m.h.t.
vedligehold (12 øre/km).

> Elektronik, turbo, hjullejer, sporing med øget dækslid tilfølge før 2001,
> hyd beholder utæt, men hvor vidt dette er børne sygdomme som bliver kureret
> med nyere dele ved jeg ikk.."

Nej, og det ved du heller ikke....

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-05 20:18

> Olesen skriver:

> Som ikke koster bilejerne noget at få skiftet, hvordan kan det blive
> dyrt ?

*Kobling glider ved accelleration. (er blevet justeret 2 gange uden held -
er tilsyneladende kendt fejl - for VW tilbyder 70% rabat på delene -

> http://www.fdm.dk/motor/pdf/03-2003/76-79.pdf
>
> En forbruger skriver selv (altså en bilejer) Kommentar: Fantastisk
> økonomisk m.h.t.
> vedligehold (12 øre/km).

Ja, een. Var det det bedste du kunne finde i dên test ?
En anden skriver "dyr service/reparation", trods dele
blev skiftet af garantien, så dyr selvom garantien dækker noget (når ny).

> Nej, og det ved du heller ikke....

Klart jeg ikke gør det, men du runder af på en for dig lidt
for nem måde...men forstår godt du føler dig sejlet agterud..

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-10-05 21:12

Olesen skriver:

> Ja, een. Var det det bedste du kunne finde i dên test ?
> En anden skriver "dyr service/reparation", trods dele
> blev skiftet af garantien, så dyr selvom garantien dækker noget (når ny).

Der er ingen konklusioner i den artikkel. De skriver at den kan være
billig og fornøjelig, men høje servicepriser og graverende fejl kan
ødelægge det.

Det de også nævner er at de graverende fejl er ved at blive repareret på
hovedsageligt VW's bekostning....

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-05 17:14

> Der er ingen konklusioner i den artikkel. De skriver at den kan være
> billig og fornøjelig, men høje servicepriser og graverende fejl kan
> ødelægge det.

Nemmelig. Så sært du lige hev dên glade ejer frem, men ok.
Jeg gad vide, om der nogensinde er blevet skrevet lign. overskrift
på brugttesten for en mindre dieselvogn ellers...at totaløkonomien
kan se ret så sort ud hvis 'de dyre dele går' i stykker.

> Det de også nævner er at de graverende fejl er ved at blive repareret på
> hovedsageligt VW's bekostning....

Ja VW glæder sig nok til den dag garantien er udløbet for alvor.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-10-05 16:52

> Jeg snakker ikke om en alm. Lupo.

Det gør jeg heller ikke - men vi må vel nu efterhånden kunne konkludere, at
du efter 3-4 opfordringer ikke har kunnet besvare spørgsmålet om, hvad
relativt almindelige dele koster til en Lupo 3L. I det lys er det lidt
mærkeligt, at du gør dig selv til ekspert. Faktum er, at mange dele ikke er
volsomt meget dyrere end til den alm Lupo. Men også at nogle få dele er.

> Gæt engang..

Det er ikke nødvendigt med alt det gætteri. Jeg nævnte et konkret scenario,
der kunne illustrere min pointe. Du undlader at gå ind i den. Formentlig
fordi du ved, jeg har ret.

> Men det gør der ikke, fordi totaløkonomien ikke taler til en Lupo's
> fordel, hvorfor den ellers ville være biligst i længden.

Jeg har besluttet mig for, at jeg kun vil gentage argumenter 3-4 gang
overfor skribenter, og at jeg derefter vil gå udfra, at de ikke har vilje
til at høre - eller at de ikke kan forstå, hvad jeg skriver.

Derfor nævner jeg det kun denne sidste gang.

Olesen, det kommer an på, hvor meget du kører. Hvis du kører rigtig mange
kilometer, så er der ingen andre nye biler, der er ligeså økonomiske som
Lupo 3L.

> Min viden er baseret på det pressen skriver, og det er
> mere væsentlig, end hvad een person måtte mene om dên sag.

Det er sandsynligvis ikke artiklerne, der har været usande - men din evne
til at tolke på baggrund af dem, der ikke har været tilstrækkelig. Der er
ofte grænser for, hvor meget man kan udlede på baggrund af en given
information. Når folk "går i vandet", er det fordi, de ikke kan se denne
grænse.

Man kan med andre ord ikke udlede, at "Lupo 3L ikke er så økonomisk som
Yaris på baggrund af de artikler, du har læst. Når man ændrer på
forudsætningerne for sammenligningen, så ændrer resultatet sig også.

> Hvad hjælper det på hele emnet "3L dyr i vedligehold, og nu på
> 5.-8.-pladsen totalt set ?)

Jeg har skudt dine påstande om alm økonomi ned for fynd og klem. Dernæst
bragte du reservedelspriser på banen. Så spurgte jeg dig til disse
reservedeles pris, og dem kendte du ikke. Jeg betragter derfor også den
vinkel som skudt ned.

Spørgsmålet er, om du selv har opdaget det.

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-05 20:05

> Det gør jeg heller ikke - men vi må vel nu efterhånden kunne konkludere,
> at du efter 3-4 opfordringer ikke har kunnet besvare spørgsmålet om, hvad
> relativt almindelige dele koster til en Lupo 3L.

Sku jeg sidde med prislisten over reservedele til Lupo ?
Næh du..jeg bruger øjne og ører og følger med.
Det gør du ikke. Du danner din egen verden.

> I det lys er det lidt mærkeligt, at du gør dig selv til ekspert.

Jeg er ikke ekspert. Blot bilinteresseret
som erfarer, at Lupo 3L er en dyr bil at holde kørende på sigt.

> Faktum er, at mange dele ikke er volsomt meget dyrere end til den alm
> Lupo. Men også at nogle få dele er.

Du aner virkelig ikke hvad du taler om.

> Det er ikke nødvendigt med alt det gætteri. Jeg nævnte et konkret
> scenario, der kunne illustrere min pointe. Du undlader at gå ind i den.
> Formentlig fordi du ved, jeg har ret.

Du har ikke ret. Men det har alle de blade, magasiner mv.
som i fælles flok påpeger, en 3L let kan blive en endog
ganske kostbart bekendskab. Derfor dens lave placering
økonomisk set.

> Jeg har besluttet mig for, at jeg kun vil gentage argumenter 3-4 gang
> overfor skribenter, og at jeg derefter vil gå udfra, at de ikke har vilje
> til at høre - eller at de ikke kan forstå, hvad jeg skriver.

Det er så op til dig at gøre som du vil.
Det ændrer ikke ved fakta, at 3L langt fra er
så billig som du vil gøre den til, desværre.

> Derfor nævner jeg det kun denne sidste gang.

Pæn måde at bakke ud af en diskussion på.

> Olesen, det kommer an på, hvor meget du kører. Hvis du kører rigtig mange
> kilometer, så er der ingen andre nye biler, der er ligeså økonomiske som
> Lupo 3L.

Ikke på ren brændstof, korrekt.
Men du har en evne til at glemme det
knabt så spændende.

> [...]
> ofte grænser for, hvor meget man kan udlede på baggrund af en given
> information. Når folk "går i vandet", er det fordi, de ikke kan se denne

Nej. Det nævnes gang på gang, så noget er der om snakken.

> Man kan med andre ord ikke udlede, at "Lupo 3L ikke er så økonomisk som
> Yaris på baggrund af de artikler, du har læst. Når man ændrer på
> forudsætningerne for sammenligningen, så ændrer resultatet sig også.

Er ret sikker på bilerne er testet under ca. samme vilkår og forventninger.

> Jeg har skudt dine påstande om alm økonomi ned for fynd og klem.

Du har forsøgt i din rådvildhed, hvilket er en indsats, ja.

> Dernæst bragte du reservedelspriser på banen. Så spurgte jeg dig til
> disse reservedeles pris, og dem kendte du ikke. Jeg betragter derfor også
> den vinkel som skudt ned.

Vrøvl i dên grad. Du forventer jeg sidder med et komplet reservedelskatalog
med tilhørende aktuel prisliste for at tilfredsstille din forventning om
helt præcise
tal på dele, som er alment kendt rigtig dyre at skifte på netop en 3L.

> Spørgsmålet er, om du selv har opdaget det.

Vel nærmere hvordan du håber folk vil reflekterer på dit vrøvl *S*.

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-05 20:15

> Du har ikke ret. Men det har alle de blade, magasiner mv.
> som i fælles flok påpeger, en 3L let kan blive en endog
> ganske kostbart bekendskab. Derfor dens lave placering
> økonomisk set.

Jeg mener nu også er der har været 2 eller 3 lupo ejere som selv har måtte
punge ud til motorreparationer i nærheden af de 20-30.000 Kr her i gruppen.
Lidt at glansen er i hvert fald gået af lupo, alt efter indbretninger er
meldt ind i gruppen.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-05 20:35

> [...]
> gruppen.
> Lidt at glansen er i hvert fald gået af lupo, alt efter indbretninger er

Du hører kun fra de ejere, som kører 200000 km. uden at kny *S*...
men hvad, the real life er jo også ude på vejene..

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-10-05 21:15

> Sku jeg sidde med prislisten over reservedele til Lupo ?
> Næh du..jeg bruger øjne og ører og følger med.
> Det gør du ikke. Du danner din egen verden.

Du tager fejl - igen.
Du danner din verden og dine konklusioner. Desværre uden at have forstand på
sagerne.
Du har stadig ikke svaret på spørgsmålene, der er helt naturlige
opfølgninger på dine spørgsmål.

> Jeg er ikke ekspert. Blot bilinteresseret
> som erfarer, at Lupo 3L er en dyr bil at holde kørende på sigt.

Du har ikke erfaret noget som helst. Du ved ikke noget som helst. Det er
tydelig dokumenteret gennem denne tråd.

> Du aner virkelig ikke hvad du taler om.

Kære ven - jég kender en række af priserne på reservededelene. Du kender
ingenting.

(Men hvis du læser tilbage i trådene inden for de seneste 14 dage, så kan du
også komme til at kende en række af priserne på reservededelene.)

> Du har ikke ret. Men det har alle de blade, magasiner mv.
> som i fælles flok påpeger, en 3L let kan blive en endog
> ganske kostbart bekendskab. Derfor dens lave placering
> økonomisk set.

Du må vist forklare nærmere. Hvad er det PRÆCIST, de påpeger. Hvilke ting
leder frem til hvilke konklusioner...?

(Det bliver sjovt at se, hvor længe, du vil gøre grin med dig selv)

> Ikke på ren brændstof, korrekt.

På samlede omkostninger.

> Nej. Det nævnes gang på gang, så noget er der om snakken.

Lad os teste din intelligens - hvad er det, der "nævnes" - og på hvilket
grundlag..?

> Er ret sikker på bilerne er testet under ca. samme vilkår og
> forventninger.

Jamen, får fanden - det er jo ikke fordi, du er "Rasmus Modsat". Det er
fordi, du ikke kan forstå det, som jeg skriver. Så beklager jeg min
"grovfil", men jeg kan ikke love, jeg har de pædagogiske evner til at
forklare dig det.

En gang mere for Arveprins Knud:

Man laver regnestykket udfra et "liv", hvor der køres et bestemt antal
kilometer. Da bilerne ikke kører lige langt på literen, vil regnestykket
ændres til fordel for den ene bil eller den anden bil, hvis man ændrer på
det antal kilometer, som bilen kører om året.

Jeg KAN ikke forklare dig det tydeligere.

Sorry.

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-05 17:36

> Du tager fejl - igen.

Desværre nej.

> Du danner din verden og dine konklusioner. Desværre uden at have forstand
> på sagerne.

Hvilken forstand skal der til for en samlet vurdering af forskellige
tester og fakta hvad angår bekostningerne på 3L ??
Du vil gerne, og har altid, villet putte folk noget i skoene.

Lupo'en for på det tekniske område, og har dermed hele
> Du har stadig ikke svaret på spørgsmålene, der er helt naturlige
> opfølgninger på dine spørgsmål.

Hvad spurgte du om ? Priser på de kostbare reparationer ?
I såfald må jeg være dig svar skyldig, og henvise til de fakta,
at næsten alle blade mener det samme som jeg, at den kan
blive en særlig bekostelig affære med dårlig totaløkonomi tilfølge..

> Du har ikke erfaret noget som helst. Du ved ikke noget som helst. Det er
> tydelig dokumenteret gennem denne tråd.

Det er det du opfatter, fordi du danner din egen virkelighed.
Jeg, derimod, nærmest citerer hvad blade/journalister mv.
har erfaret ad åre. Der er ikke EET punkt jeg har sagt
noget forkert, og det er dêt, som irriterer dig grusomt.

> Kære ven - jég kender en række af priserne på reservededelene. Du kender
> ingenting.

Så er det kun dig som synes de er billige....

> Du må vist forklare nærmere. Hvad er det PRÆCIST, de påpeger. Hvilke ting
> leder frem til hvilke konklusioner...?

Bundlinjen er som FDM bla. skriver, at Lupo 3L kan blive
en rigtig dårlig forretning. Du behøver ikke fortynde dên mere.
De har talt, og de taler mig bekendt ofte på vegne af medlemmerne
(ejerne)...

> (Det bliver sjovt at se, hvor længe, du vil gøre grin med dig selv)

Hvis det blev tlfældet, så er jeg i samme båd som FDM m.fl.,
så det overlever jeg nok.

> Lad os teste din intelligens - hvad er det, der "nævnes" - og på hvilket
> grundlag..?

Bundlinjen er, at en defekt Lupo 3L er en dårlig forretning.
Resten kan du læse på nettet, i blade mv., bla. FDM pdf'en forleden.
Du KAN ikke koge mere suppe ud af dê ben, desværre.

> Jamen, får fanden - det er jo ikke fordi, du er "Rasmus Modsat".

Jeg nægter at tro, de har testet biler som henvender sig til vidt
forskellige kunder i samme test.

> Det er fordi, du ikke kan forstå det, som jeg skriver. Så beklager jeg min
> "grovfil", men jeg kan ikke love, jeg har de pædagogiske evner til at
> forklare dig det.

Dine ever i det hele taget vil jeg lade andre vurdere.

Læs 5-6 linjer oppe.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-10-05 17:56

> Hvilken forstand skal der til for en samlet vurdering af forskellige
> tester og fakta hvad angår bekostningerne på 3L?

- Du henholder dig til et par artikler.
- Du forstår ikke, at artiklerne bygger på en beregning baseret på antal
kørte km.
- Du henholder dig til dyre reservelde.
- Du kender ikke priserne på reservedelene.

Ikke imponerende.

> Jeg, derimod, nærmest citerer hvad blade/journalister mv.
> har erfaret

- Du tolker på baggurnd af citater.
- Du forstår ikke artiklernes grundlag - jvf ovenstående.

Ikke imponerende.

> Bundlinjen er som FDM bla. skriver, at Lupo 3L kan blive
> en rigtig dårlig forretning.

Det er klart - hvis motoren springer i luften - men det sker sjældent, og
kun de første årgange havde problemer. I de fleste tilfælde dækkede
Folkevogn på garantien.

I øvrigt har dette INTET med Penge og Privatøkonomis mv. undersøgelse at
gøre, og det kan sek på alle biler.

> Hvis det blev tlfældet, så er jeg i samme båd som FDM m.fl.,
> så det overlever jeg nok.

Det er dine tolkninger, den er gal med - når du selv begynder at tænke og
proklamere. Dér hvor du går videre end dine kilder.

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-05 17:09

> - Du henholder dig til et par artikler.

Et 'par'. Et par er ikke nok til at gi'
overskrifter og generel ry for at være dyr i vedligehold
når det kommer til stykket.

> - Du forstår ikke, at artiklerne bygger på en beregning baseret på antal
> kørte km.

Var den så økonomisk, så burde den vinder klart totalt set.
Det gør den ikke, da den efter x-antal km. ofte kræver kostbare
dele.

> - Du henholder dig til dyre reservelde.

...som er med til at placere den langt nede på
økonomi-listen. Derfor er de interessante.

> - Du kender ikke priserne på reservedelene.

Gør FDM måske, men hindrer dem ikke i
at lave overskrifter.

> Ikke imponerende.

Jo. Faktisk.

> - Du tolker på baggurnd af citater.
> - Du forstår ikke artiklernes grundlag - jvf ovenstående.
>
> Ikke imponerende.

FDM er = klar tale i dêt tlfælde, der hedder
3L. Kan ikke mistolkes.

> Det er klart - hvis motoren springer i luften - men det sker sjældent, og
> kun de første årgange havde problemer. I de fleste tilfælde dækkede
> Folkevogn på garantien.

hvis hvis og hvis. ikke imponerende.
Jeg har dog endnu tilgode at høre om en motor
som 'springer i luften'. Turbo'en er problemet,
det samme er gearkassen. Alt sammen noget
som koster kassen. Især efter den etårige
reklamationsperiode.
FDM skriver også, at økonomien kan være fin
sålænge intet går i stykker, men FÅ reparationer
kan vælte læsset, og med de problemer, som langt
fra kun drejer sig om en sprungen pære, så vil jeg
nødig være ejer af en 3-4 år gammel Lupo 3L den dag idag.

> Det er dine tolkninger, den er gal med - når du selv begynder at tænke og
> proklamere. Dér hvor du går videre end dine kilder.

Problemet er, du ikke er enig med resten af verden.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 18-10-05 17:43

> Var den så økonomisk, så burde den vinder klart totalt set.
> Det gør den ikke, da den efter x-antal km. ofte kræver kostbare
> dele.

Jeg kan se, at du nu forlader dine tvangstanker om, at den ikke er økonomisk
ud fra en "almindelig opgørelse" uden usædvanlige mekaniske problemer..?

(Det var jo faktisk DET spørgsmål, der igangsatte denne diskussion)

...og at du alene henholder dig til, at den kan risikere at være uøkonomisk i
en samlet betragtning, hvis der opstår nogle meget dyre defekter...?

> FDM er = klar tale i dêt tilfælde, der hedder
> 3L. Kan ikke mistolkes.

Hvad skriver de..?

> Problemet er, du ikke er enig med resten af verden.

Jeg er ikke enig med dig - i dine vilde tolkninger af diverse skriftlige
materialer.

/Jan W Nielsen

Fra : ms

Dato : 11-10-05 11:34

> Sikkert som så mange andre, synes jeg at denne dyt er attraktiv, pga. lav
> afgift og en million km på literen. Men.. Hvad er der af ulemper ved den?
> Jeg har hørt to ting..

Synes at jeg på et tidspunkt læste at toyota's Yaris's diesel skulle være
stortset lige så billig...(det var noget med et par øre pr. km)

/Max

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-10-05 12:33

> Synes at jeg på et tidspunkt læste at toyota's Yaris's diesel skulle være
> stortset lige så billig...(det var noget med et par øre pr. km)

Ja, hvis der ikke køres mere end 20.000 km om året - ellers vinder Lupo
igen.

/Jan W Nielsen

Fra : ms

Dato : 11-10-05 13:01

> Ja, hvis der ikke køres mere end 20.000 km om året - ellers vinder Lupo
> igen.

Okay... tak for opfølgningen.

/Max

Fra : jakob356@gmail.com

Dato : 11-10-05 11:47

Jeg har haft en fra ny og 30000 km frem indtil sidste forår.
Oplevede 2 irriterende ting:
1) den gik tør for strøm et par gange om vinteren, vistnok fordi den
skal bruge en del strøm til den ekstra elektriske kabinevarmer og så
selvfølgelig til dieselforvarmeren før start.
2) kontakten nede under bremsepedalen gik i stykker, så den ikke kunne
registrere at man trådte på bremsen (hvilket kræves ved start) så
den kunne slet ikke starte, før den var blevet kørt på værksted og
fik skiftet kontakten.

men den var ellers fed:
- stor plads i kabinen foran - bedre end i en golf faktisk, så super
god hvis man kun er 2.
- kunne køre fantastisk hurtigt med spareknappen slået fra, faktisk
190 km/t (i tyskland)
- man kunne få den op på 38,7 km på literen ved almindelig dansk
landevejskørsel efter de danske fartgrænser.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-10-05 11:53

<jakob356@gmail.com> skrev i en meddelelse

- kunne køre fantastisk hurtigt med spareknappen slået fra, faktisk
190 km/t (i tyskland)

Jeg har prøvekørt en engang. Speedometeret viste 20km/t for meget omkring de
100... så ved 200 viser den nok dobbelt så meget forkert ... :)

- man kunne få den op på 38,7 km på literen ved almindelig dansk
landevejskørsel efter de danske fartgrænser.

Min Golf kører 24.5 på literen under samme betingelser..

... men hvis det er landevejshastighed efter speedometeret er der ikke så
meget at prale af ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Leonard

Dato : 11-10-05 12:06

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote:

>Jeg har prøvekørt en engang. Speedometeret viste 20km/t for meget omkring de
>100... så ved 200 viser den nok dobbelt så meget forkert ... :)

Jeg har taget tid på min, den kører 105 når den viser 110.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-10-05 12:37

> Jeg har prøvekørt en engang. Speedometeret viste 20km/t for meget omkring
> de 100... så ved 200 viser den nok dobbelt så meget forkert ... :)

Det har den ikke gjort i de 4 Lupo´er som jeg har kørt meget i.

De viser gerne 5 km/t for meget.

/Jan W Nielsen

Fra : Benny Hojvaelde

Dato : 11-10-05 12:56

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message

> [...]
>
> - man kunne få den op på 38,7 km på literen ved almindelig dansk
> landevejskørsel efter de danske fartgrænser.

Hmm. Læste en test engang hvor de viste at det der økonometer? viste op til
10% for meget per liter disel.

Har en kollega der havde en da han kørte 230 km daglig på arbejde. Han havde
den i 17 måneder. Var træt af at skulle på det grå lånemarked hvar gang den
skulle til service.
Pas på dækkene de kan rives af på få tusinde kilometer. Er faktisk for
smalle til momentet og koster det vilde i forhold til størrelsen.

NBH

Fra : Leonard

Dato : 11-10-05 15:59

"Benny Hojvaelde" <Hojvaelde@NOTgmail.com> wrote:

>Pas på dækkene de kan rives af på få tusinde kilometer. Er faktisk for
>smalle til momentet og koster det vilde i forhold til størrelsen.

Er 400 kr for et dæk vildt?

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Benny Højvælde

Dato : 11-10-05 22:30

> Er 400 kr for et dæk vildt?

Han nævnte ellers over det dobbelte hvis det var et med superlav
rullemodstand.

NBH

Fra : John Sahl

Dato : 11-10-05 22:58

Benny Højvælde wrote:
> Han nævnte ellers over det dobbelte hvis det var et med superlav
> rullemodstand.

Jeg har ikke gidet tjekke igen, men sidst jeg tjekkede kostede
de vist 432,- pr. styk inklusive levering.

Fra : Leonard

Dato : 12-10-05 07:44

"Benny Højvælde" <ehrsREMOVE@mail.dk> wrote:

>Han nævnte ellers over det dobbelte hvis det var et med superlav
>rullemodstand.

Så er han blevet snydt.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-10-05 12:37

> - kunne køre fantastisk hurtigt med spareknappen slået fra, faktisk
> 190 km/t (i tyskland)

Ja, ok - rolig nu.

Jeg har kørt MEGET i 4 forskellige Lupo 3L´ere - og INGEN af dem kunne køre
190 km/t.

Den kan klaske nålen op på 180 km/t, med en anelse medvind - ellers stopper
den ved 170-175.

De kører i øvrigt 15,5 med klampen i kælderen på motorvejen. Jeg har kørt
300 km mellem tankningerne - som sagt med speederen i bund (på tyske
motorveje) - og forbruget var det samme i dem alle.

Til gengæld kører den op mod 40 km/ltr, når du triller med 80 km/t ud af
landevejen.

A2 er i øvrigt klart hurtigere og mere økonomisk ved topspeed.

/Jan W Nielsen

Fra : Benny Hojvaelde

Dato : 11-10-05 13:01

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> wrote in message

> [...]
> 300 km mellem tankningerne - som sagt med speederen i bund (på tyske
> motorveje) - og forbruget var det samme i dem alle.

Det var ikke meget per liter. Havde en hurtig tur/retur fra Hjørring til
Århus en nat for et par år siden og trillede der ud af med den samme fart i
en Corolla benziner med 88 HK. Den klarede 14 km/l udregnet med lommeregner,
og det er da en større bil.

NBH

Fra : John Sahl

Dato : 11-10-05 13:14

Benny Hojvaelde wrote:

> [...]
> samme fart i en Corolla benziner med 88 HK. Den klarede 14 km/l
> udregnet med lommeregner, og det er da en større bil.

Det tror jeg ganske simpelt ikke på.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-10-05 14:24

> [...]
> Århus en nat for et par år siden og trillede der ud af med den samme fart
> en Corolla benziner med 88 HK. Den klarede 14 km/l udregnet med

2 ting:

1) En Corolla kører SLET ikke 14 km/ltr ved 175 km/t. Under ingen
omstændigheder. .-)

2) En TDi er ikke voldsomt økonomisk, når man presser den helt ud i maks
effekt. Men ved delbelastning er den hamrende økonomisk. For eksempel ved 90
eller 120 km/t.

/Jan W Nielsn

Fra : Basil

Dato : 11-10-05 15:43

Benny Hojvaelde wrote:
> [...]
> Århus en nat for et par år siden og trillede der ud af med den samme fart
> en Corolla benziner med 88 HK. Den klarede 14 km/l udregnet med

Jeg vil svare modsat de 2 andre
Det kan sagtens lade sig gøre.
For ca. 5 år siden tog jeg Herlev-Silkeborg med omkring +180 på nålen i en
106 Rally 1.6
Forbruget lå på den gode side af 15 km/l
I bykørsel kunne jeg ikke få den op på 10 km/l
Kai

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-10-05 17:09

> Det kan sagtens lade sig gøre.
> For ca. 5 år siden tog jeg Herlev-Silkeborg med omkring +180 på nålen i en
> 106 Rally 1.6

Nej, det kan ikke lade sig gøre...!

Jeg siger ikke, du lyver - men jeg siger, at det er svært at vurdere, hvis
man ikke overholder nogle ganske bestemte regler.

1) Fyld tanken HELT op.
2) Kør til tanken er næsten tom.
3) Fyld tanken HELT op.
4) Divider antallet af kørte kilometer med antallet af liter brændstof.

Jeg vil - her og nu - vædde 10.000 kroner med alle, der har en Rally om,
hvorvidt bilen kører 180+ med 15 km/ltr.

Jeg bor pt i Kbh - og jeg har pengene.

/Jan W Nielsen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-10-05 17:24

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev
> Jeg vil - her og nu - vædde 10.000 kroner med alle, der har en Rally om,
> hvorvidt bilen kører 180+ med 15 km/ltr.

I så fald kører den over 30 km/l ved 80.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Leonard

Dato : 11-10-05 18:04

> [...]

>2) Kør til tanken er næsten tom.
>3) Fyld tanken HELT op.
>4) Divider antallet af kørte kilometer med antallet af liter brændstof.

Du mangler det vigtigste, nemlig at strækningen der køres skal være så
fri for trafik at hastigheden kan holdes over 180 hele vejen.

Jeg har kørt fra Odense til Tignes og retur i Lupo, hvor der blev kørt
over 160 km/t alle de steder hvor det kunne lade sig gøre og var
lovligt. Det gav et forbrug på 23 km/l på hele turen. Men det er ikke
et billede af hvad den kan køre med 160 km/t konstant.

Og det kan ikke lade sig gøre at køre i bil fra Herlev til Silkeborg
med 180+ hele vejen.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-10-05 19:13

> Og det kan ikke lade sig gøre at køre i bil fra Herlev til Silkeborg
> med 180+ hele vejen.

Du skal bremse ved Storebæltsbroens betalingsanlæg, hvor du helst skal have
brobizz - men jo - jeg kender en, der har kørt fra Århus til København
(motorvejsrampe Viby J til motorvejsrampe Amager) på 1 time og 37 minutter.

Det var over 180 km/t i gennemsnit på boardcomputeren

Det var i en Golf 1,9 TDi.

/Jan W Nielsen

Fra : Leonard

Dato : 11-10-05 19:30

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Det var over 180 km/t i gennemsnit på boardcomputeren

Så har han godt nok været heldig med totalt mangel på anden trafik.
Der skal godt nok ikke mange situationer til hvor hastigheden tvinges
ned på 110 bare et kort stykke før gennemsnitshastigheden falder
drastisk.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-05 20:24

> [...]
> Der skal godt nok ikke mange situationer til hvor hastigheden tvinges
> ned på 110 bare et kort stykke før gennemsnitshastigheden falder

Jow deeeet! Jeg tog en vollgass tur til Stuttgart kort efter at jeg havde
fået min Golf TDI.
Trods at jeg kørte bundgass hvergang muligheden var der
(trafik/fartbegrænsning) holdte jeg kun en gennemsnitsfart på 136 km/t.
(Trods det gik den 13,4 km/l).

Så manden måtte have fløjet ret lavt.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-10-05 22:53

> Så manden måtte have fløjet ret lavt.

Jeg ved positivt, at bilen stort set havde klampen hele vejen, og at det kun
var nødvendigt at løfte foden få gange.

....han har i øvrigt gjort det flere gange...under 1:40, altså..

/Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-10-05 22:52

> [...]
> Der skal godt nok ikke mange situationer til hvor hastigheden tvinges
> ned på 110 bare et kort stykke før gennemsnitshastigheden falder

Det var midt om natten - på en hverdag - en lys sensommernat.

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-05 18:27

> Det var midt om natten - på en hverdag - en lys sensommernat.

Ned ad bakke, med rygvind :)

--
Claus

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 12-10-05 19:40

> Ned ad bakke, med rygvind :)

Det tror jeg ikke - men netop det tidspunkt er tidspunktét til den slags.

Du passerer 4 lastbiler fra PostDanmark på vejen - that´s all.

/Jan W Nielsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-10-05 20:27

Jan W Nielsen skriver:

> Det var i en Golf 1,9 TDi.

1. Der har ikke været meget trafik

2. Den mand burde have frataget sit kørekort....

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-05 18:03

> [...]
>
> Jeg vil - her og nu - vædde 10.000 kroner med alle, der har en Rally om,
> hvorvidt bilen kører 180+ med 15 km/ltr.

Desuden er det også seriøst svært at holde en GENNEMSNITSHASTIGHED på
170-180 Km/t. Jeg har flere gange virkelig hukket til i mondeo'en gennem
tyskland (!) og tripcomputeren viser alligevel et overraskende lavt
gennemsnit selv om man "føler" at man har ligget på mindst 170 hele vejen.

--
Tom

Fra : Basil

Dato : 11-10-05 18:18

Jan W Nielsen wrote:

> [...]
>
> Jeg vil - her og nu - vædde 10.000 kroner med alle, der har en Rally om,
> hvorvidt bilen kører 180+ med 15 km/ltr.

Rige svin
Hvis du kunne fremskaffe en forholdsvis ubrugt Rally (ca. 3 mdr.), der ikke
er klistret alt muligt fælge og andet lort på, kunne man måske gentage
testen (og hvis klippekortet ikke var opfundet).
Benzinmålemetoden er ikke raketvidenskab, den tror jeg andre end vi 2 kender

Jeg tror det må stå hen i det uvisse for dig, om det passer, jeg ved at det
gør.
Kai

Fra : Kim Kristensen

Dato : 11-10-05 18:42

"Basil" <but@but.com> skrev i en meddelelse
> [...]
kender

> Jeg tror det må stå hen i det uvisse for dig, om det passer, jeg ved at

Jeg må tilstå at resultatet også overrasker mig, det minder ikke om det jeg
oplever selv om min benzinbil er ganske økonomisk. Hvor langt køre den så
hvis man køre "pænt"?

Med venlig hilsen Kim

Fra : Basil

Dato : 11-10-05 18:43

Kim Kristensen wrote:
> [...]
jeg
> oplever selv om min benzinbil er ganske økonomisk. Hvor langt køre den så

Nu er det over 3 år siden jeg solgte den, så jeg kan ikke svare på det.
Jeg tror heller aldrig at det blev prøvet
Kai

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-10-05 19:14

> Hvor langt køre den så
> hvis man køre "pænt"?

Ja, i blandet pænt forbrug står den til 12,8 km/ltr, så der riiiimelig langt
op til 15 km/ltr ved over 180 km/t.

*LOL*

/Jan W Nielsen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-10-05 19:11

"Basil" <but@but.com> skrev
> Rige svin

Det ville du nok ikke sige om en Jyde, der satte tre dages husleje på
højkant
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : anders majland

Dato : 12-10-05 07:47

> Det ville du nok ikke sige om en Jyde, der satte tre dages husleje på
> højkant

1,2 millioner/årligt i husleje - Jeg må ifalde koret Rige Svin

Fra : Basil

Dato : 12-10-05 15:22

anders majland wrote:

> 1,2 millioner/årligt i husleje - Jeg må ifalde koret Rige Svin

ROFL
Kai

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-10-05 20:29

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i>
> 1,2 millioner/årligt i husleje - Jeg må ifalde koret Rige Svin

For en Jyde er det kun en pakke kiks.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-05 17:58

> køre

> stopper

> lommeregner,

> Jeg vil svare modsat de 2 andre
> Det kan sagtens lade sig gøre.

Now way. En alm bil som en corolla benziner kommer aldrig i nærheden af 14
Km/l ved en gennemsnitshastighed på 170-175 Km/t. Vindmodstanden ved disse
hastigheder er så betragtelig at den fuldstændig smadrer de fleste bilers
økonomi.

--
Tom

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-10-05 19:26

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev
>Vindmodstanden ved disse
> hastigheder er så betragtelig at den fuldstændig smadrer de fleste bilers
> økonomi.

Energiteorien siger at man firedobler energiforbruget ved at fordoble
farten, sååå 'lidt er der nok om snakken'.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Benny Højvælde

Dato : 11-10-05 22:14

> "Basil" <but@but.com> skrev i en meddelelse

Har lige talt med ejeren af Corollaen og han kunne godt huske turen for den
havde kun kørt små 5000 km da vi tog turen mellem Hjørring og Århus. Han
korrigerede mig til 12,88 km/l. Sorry.

Det var midt om natten så der var ikke meget trafik og kunne køre med jævn
hastighed.

Hvad angår kanstant omdrejnings teorien om større økonomi ville jeg gerne
høre hvad Lexus sparer i forbrug med den nye 7 trins gearkasse.

NBH

Fra : Leonard

Dato : 11-10-05 12:03

"[ ThrashDK ]" <Thrash@SpamSuxBig-Time.com> wrote:

>Hvad er der af ulemper ved den?

Ifølge en sammenlignende test i Motor er den alt for dyr i forhold til
mange andre små biler.

Ifølge mine erfaringer med en af slagsen, som jeg har haft siden den
kom på markedet i 2000 og har kørt ca. 125.000 km i, så er det en
dejlig billig bil at køre i, hvos man ellers vil køre den som den er
bygget til. Jeg har kun haft udgifter til alm. vedligehold. Service
koster vel det som det nu engang koster hos en aut. VW-mekker, dæk er
ret billige.

Eneste ulempe er at den er udstyret med et ubrugeligt bagsæde, hvis
det ikke optog de 60 cm. den er for lang til at blibve en bybil, så
kunne jeg have sparet 50% på alle turene over Storebælt.
Og det er vel blevet til 250-300 ture, dvs. jeg kunne have sparet
25.000 kr

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : anders majland

Dato : 11-10-05 20:04

> [...]
> kunne jeg have sparet 50% på alle turene over Storebælt.
> Og det er vel blevet til 250-300 ture, dvs. jeg kunne have sparet

Har du prøvet en mcc smart ? Jeg har overvejet den lidt da vejret nu igen er
ved at blive lidt køligt og til vinter ville det da være rart med 2
støttehjul og en lun kabine. Jeg sejler en del med moslinien (90 gange i
2004 og noget tilsvarende i 2003) så en "rigtig" bil vil øge udgiften meget
i forhold til mc (eller mcc

Jeg så fornyligt en til 60kkr men generelt har selv godt brugte været
temmeligt dyre...

Fra : Leonard

Dato : 12-10-05 07:49

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

>Har du prøvet en mcc smart ?

Nej, indtil nu har de været for dyre, dem jeg har set.
Men det kan da være ...

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Jakob_K

Dato : 11-10-05 13:20

Det var heller ikke for at blære eller noget - og det var sikkert
også ned ad bakke...

POINTEN er, at hvor jeg forventede at få en lille sløv sparepotte,
fik jeg udover det også en meget kvik og hurtig bil. Sådan lidt "2
forskellige biler til én's pris" - hvilket gjorde at jeg var meget
glad for den.
Bliver jeg så rig en dag, at jeg igen skal have en ny (eller næsten
ny) bil, skal det helt klart være en af den type - måske en Audi A2.

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-05 18:33

> [...]
> afgift og en million km på literen. Men.. Hvad er der af ulemper ved den?

Ikke decideret gearkasse problemer, nærmere skifteproblemer.
Der har været en del softwareopdateringer til gearelektronikken.
De fleste burde være opdateret.
Men en grundindstilling med værkstedets computer er påkrævet en gang
imellem.

> o Meget dyre reservedele.

Bilen er delvist lavet af "exotiske" letvægtsmateriealer for at spare
vægten.
Så buler i karosse og fælge kan blive dyrere.
Men prisforskellen er ikke gruopvækkende, en forskærm til en alm Lupo koster
ca. 600,-
Letvægtskærmen som er brugt på 3L, FSI og GTI modellerne koster ca. 925,-
Fronthjelmen koster så hhv 1050,- / 1760,-
Letvægts 14" alufælgene koster 4 x så meget som en stålfælg, nemlig ca.
1500,-
(tyske priser).

> En Peugeot forhandler synes det var et mode-fænomen..

Det skal han vel sige - han har jo ikke noget at konkurer med.

> Passer ovenstående punkter, og er der andre ting?

Jeg synes at den der med at reservedels priserne er vanvittigt dyre skal
tages med et gran salt.
Den er nok lidt dyrere end en Lupo 1,0 men altså ikke så man bliver
ruineret.

Turboladerne var vist et problem en overgang, men det burde der være styr
på. En ny koster ca. 8000,- i tyskland, men ofte findes der jo alternativer
til en ny, såsom renovering.

Fra : Anders Sørensen

Dato : 11-10-05 19:09

Den Tue, 11 Oct 2005 11:35:38 +0200, skrev "[ ThrashDK ]"
<Thrash@SpamSuxBig-Time.com>:

> [...]
>o Meget dyre reservedele.
>
>En Peugeot forhandler synes det var et mode-fænomen..
>
>Passer ovenstående punkter, og er der andre ting?

Andre har været inde på Yaris som et alternetiv. Du kan læse FDM's
økonomitest her:
http://www.fdm.dk/motor/pdf/10-2002/p20.pdf

Yaris D-4D vinder klart over Lupo 3L med henholdsvis 1,46 og 1,68
kr/km.

--
Mvh.
Anders Sørensen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 11-10-05 21:19

"Anders Sørensen" <anders@NejTakTilSpam.torp-sorensen.dk> skrev i en
meddelelse news:jpvnk11v6tldrdiba9km2ghgurc690hmd0@4ax.com...

> [...]
> Mvh.
> Anders Sørensen
> Fjern NejTakTilSpam. i e-mail adressen ved svar

Jeg er lidt forundret over at benzinbilerne i undersøgelsen ikke går længere
på literen end de gør, men det passer trods alt nogenlunde til normen.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 12-10-05 12:43

"Anders Sørensen" <anders@NejTakTilSpam.torp-sorensen.dk> wrote in message

> [...]
> økonomitest her:
> http://www.fdm.dk/motor/pdf/10-2002/p20.pdf
>
> Yaris D-4D vinder klart over Lupo 3L med henholdsvis 1,46 og 1,68

Ja hvis du ikke kører langt, og ikke ønsker at køre med "aut" gear som altså
er rart når man netop triller langt...

Pladsen og kvalitetn er også langt bedre i en lupo, men det er prisen
ikke...

Fra : anders majland

Dato : 12-10-05 13:32

> Ja hvis du ikke kører langt, og ikke ønsker at køre med "aut" gear
> som altså er rart når man netop triller langt...

Automatgearet kommer da mest til sin ret i bykørsel (eller anden tæt trafik
med meget svingende hastighed)

Fra : anders majland

Dato : 17-10-05 12:16

> Passer ovenstående punkter, og er der andre ting?

En kollega har lige haft sin til 200.000km service. Det eneste der har været
på den udover alm. service er følgende:

> Nye tromler (De var blevet ødelagt af at kør for længe med nedslidte

> bakker)

> 2 forhjulslejer

Måske han bare har været heldig, men han har ihvertfald været rimeligt
billigt kørende. Han har desværre ikke regnet sammen hvad han har givet i
service, men det har været til listepriser hos vw så ikke helt billigt ...
Det store service fik han dog lavet i tyskland sammen med skift af forrude
(pga mange stenslag)og forrreste kofanger (skade fra engang han forsøgte at
"skubbe" en ældre golf). Langt det meste har han kørt til/fra arbejde.

/A

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-05 17:47

meddelelse news:4353881d$0$41146$14726298@news.sunsite.dk...

> Det store service fik han dog lavet i tyskland sammen med skift af forrude
> (pga mange stenslag)

Apropos forruder, så er de svage på 3L da de er meget tynde iforhold
til ruder på normale biler.

Fra : anders majland

Dato : 17-10-05 17:59

> Apropos forruder, så er de svage på 3L da de er meget tynde iforhold
> til ruder på normale biler.

Har du nogle mål eller referencer på det - altså forskelllen på ruden i en
alm lupo og så 3l udgaven ?

Mhs til servicepriser så har det bare været almindeligt dyrt at hos en
autoriseret vw - det var derfor at han ved det store service (plus forrude,
kofanger ) også indhentede et tilbud hos vw syd for grænsen. Han overvejede
også en ikke autoriseret men valgte vw ahs til evt kommende kulance sager.
Men 7-9-13 har der ikke været andet end forhjulslejerne hvor han vist nok
fik en noget rabat på garanti/kulance. Btw så er hans en beregnet for del
hollandske marked og "gråimporteret" til dk dengang der var uhyrlige
ventetider herhjemme.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-10-05 21:37

Olesen skriver:

> Apropos forruder, så er de svage på 3L da de er meget tynde iforhold
> til ruder på normale biler.

Er det noget du gætter dig til, eller hvor har du det fra ?

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-05 17:36

> Olesen skriver:

> Er det noget du gætter dig til, eller hvor har du det fra ?

ALLE ruder i 3L er tyndere end hos en almindelig Lupo.
Der er andre steder den også er anderledes. Husker
dog kun dêt med ruderne vil jeg lige sige, før du
beder om et specifikt sidenummer....trode det
var alment viden faktisk...

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 18-10-05 17:54

> ALLE ruder i 3L er tyndere end hos en almindelig Lupo.

Det er rigtigt, at ruden er tyndere i Lupo 3L end i den almindelige Lupo.

(Forstår dog godt folks skepsis, sådan som du slynger omkring dig med vilde
postulater.)

Men meget typisk for prisen er den faktisk kun 10 procent dyrere - og så kan
du i øvrigt vælge at sætte en almindelig rude i, hvis du hellere vil det.

Der har været total skræmmekampagne på de reservedelspriser - men det er
rigtigt, at Lupo det første par år havde den del fejl. (Jeg har skrevet om
det flere gang det seneste par år.)

Min fætter har en - og VW har lavet ALT uden snak.

/Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 18-10-05 19:56

> [...]
kan
> du i øvrigt vælge at sætte en almindelig rude i, hvis du hellere vil det.

VW vil i følge flere her ikke sætte den kraftigere rude i, mon ikke det er
noget med at bilen så ikke opfylder godkendelsen og dermed den lave grønne
afgift.

http://www.lupo3lklub.dk/forum_viewtopic.php?2.3462

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 18-10-05 21:43

> VW vil i følge flere her ikke sætte den kraftigere rude i, mon ikke det er
> noget med at bilen så ikke opfylder godkendelsen og dermed den lave grønne
> afgift.

Nej, alt det der med bredere dæk og tykkere ruder og kompromittering af den
lavere afgift er ren overtro.

Der er intet problem i det.

/Jan W Nielsen

Fra : Karsten Andersen

Dato : 19-10-05 07:58

Tue, 18 Oct 2005 22:43:08 +0200, skrev Jan W Nielsen, på 12 linier, i
<43555e03$0$171$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, :

Også jyde krog og rude hejs?

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Leonard

Dato : 19-10-05 08:05

Karsten Andersen <karsten@jyde.dk> wrote:

>Også jyde krog og rude hejs?

Nej, jydekrog kan der ikke komme på, den er ikke konstrueret til det.
Heller ikke soltag.

Men rudehejs, servostyring, A/C, brede dæk og fælge, skørter, spoilere
.... osv. kan og må eftermonteres som man lyster, så længe de regler
der gælder for den slags overholdes. Det har ingen indflydelse på
afgiften, ligesom det heller ikke har indflydelse på afgiften på andre
biler.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 19-10-05 15:35

> [...]
> der gælder for den slags overholdes. Det har ingen indflydelse på
> afgiften, ligesom det heller ikke har indflydelse på afgiften på andre

Fuldkommen korrekt.

/Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 18-10-05 19:52

> [...]
> http://home6.inet.tele.dk/moppe
> Er mine indlæg sendt vi sunsites server, er sonofons newsserver igen død

Det er tilsyneladende en kendt sag her http://www.lupo3lklub.dk hvor en del
anbefaler den tykkere rude ved skift.

Med venlig hilsen Kim