"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:434bf11a$0$1768$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> "Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:1129020196.939253.57100@g47g2000cwa.googlegroups.com...
> Hvorfor skal det være så svært?
>
> Når man ser på testresultater fra NCAP og diverse anmeldelser i
> autobild lader det til at have været svært at lave en MPV der er
> både sikker og pålidelig:
>
> Espace: Sikker, forholdsvis mange fejl.
> Sharan/Galaxy/Alhambra: Dårlig sikkerhed, middelmådig pålidelighed.
> Zafira: Halvdårlig sikkerhed, nogenlunde pålidelig.
> Scenic: God sikkerhed, nogenlunde pålidelig, lille bagagerum.
> Picasso: God sikkerhed, mange el-problemer.
>
> For lige at komme Saab-Henrik mv i forkøbet: Jeg betragter ikke NCAP
> som den endegyldige sandhed (slet ikke på sidste ciffer), men jeg tror
> ikke på at en bil kan få en høj rating hvis ikke den fundamentalt
> set er rigtigt konstrueret.
>
>
>
> Prøv at holde resultaterne op mod svenske Folksam's resultater.
Og husk, at Folksam statistikken primært indeholder ældre biler som Ford
Sierra og lign. biler fra '80-erne og frem til midten/slutningen af
'90-erne. Resultaterne er dermed ikke ifht. "nutidens" moderne
konstruktioner - i en tid, hvor udviklingen på dette område har været meget
stor. En stor gl. Saab eller Volvo kan derfor klare sig fint hos Folksam -
primært fordi der sammenlignes med gl. konstruktioner fra før andre end
Saab, Volvo og MB havde fået øje på sikkerhed som salgparameter.