/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Opel problemer..!
Fra : kahan01@student.sdu.~


Dato : 10-10-05 22:43

Hej!
Her er en "lille" beskrivelse af mit bilproblem. Håber I kan hjælpe:
Bilen (Opel Omega 2,0i,st.car, 1988) kørte til dagligt uden problemer
og motorlampen lyste ikke. Skulle på ferie og kørte uden problemer
til Kastrup og smed bilen på en p-plads.
Kom hjem efter 9 dage OG nu vil øsen ikke starte.
Masser af strøm på batt. Benz i tank. Startermotor kører ved
tænding.
Efter en del forsøg virker det som om den stater på et par cylindre
men den dør med det samme når nøglen slippes.
FALCK kom og forsøgte med ekstra strøm - men det hjalp ikke!
Følgende er tjekket i dag uden resultat:

- Benzinpumpe + relæ: Benzinpumpe kører og ved tænding er der frit
løb af benz helt op til hvor brændstofslangen løber ind i
indsprøjtningssystemet.

- Tændrør: Alle 4 har været ude og er blevet renset. Ved tænding er
der gnist ved alle 4 tændrør.

- Luftindtag: Pillede luftrøret af helt oppe ved gasspjældet og
forsøgte opstart. Motoren backfirede et par gange men startede ikke.
Jeg kunne se at gasspjældet ikke åbnede ved tændingsforsøg. Skal
det det??

- Har foretaget en fejludlæsning på styreboksen og der kom ikke andet
end "kode 12" (startkode) = ingen lagerede fejlkoder

Håber nogen kan komme med ideer til problemløsning, da jeg er på
rimelig bar bund. Takker.

-Karsten-


 
 
Hans Paulin \(6310\) (10-10-2005)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 10-10-05 23:55

kahan01@student.sdu.dk skrev:

> Håber nogen kan komme med ideer til problemløsning, da jeg er på
> rimelig bar bund. Takker.

Fugt på tændkablerne?

Prøvede Falck-manden med silicone?

Sekundært: fugt eller andre problemer med strømfordeler.
--
Med venlig hilsen
Hans
http://kortlink.dk/dkfritidbil/xq8




Uffe Ravn (11-10-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 11-10-05 01:01


<kahan01@student.sdu.dk> skrev

Håber nogen kan komme med ideer til problemløsning, da jeg er på
rimelig bar bund. Takker.

Hvordan opfører den sig med startgas eller en snaps i luftfilteret?

Har du styr på hvordan tandremmen har det?

Kommer der i øvrigt benzin retur til tanken?

Mvh. Uffe Ravn



kahan01@student.sdu.~ (11-10-2005)
Kommentar
Fra : kahan01@student.sdu.~


Dato : 11-10-05 08:15

Tak for jeres svar!

Jeg har tjekket at der er gnist ved alle tændrør. Kan man så ikke
konkluderer at strømfordeler/kabler gør deres arbejde?

Der blev forsøgt genoplivning med "snaps"(æter) i luftindtaget uden
resultat.

Tandremmen skiftede jeg for 5 mdr. siden, så den skulle være ok.

Vil idag tjekke om der er returløb til tanken. Hvad fortæller det mig
om motoren, hvis der er/ikke er returløb til tanken?

Mvh Karsten


Uffe Ravn (11-10-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 11-10-05 09:00


<kahan01@student.sdu.dk> skrev

>Jeg har tjekket at der er gnist ved alle tændrør. Kan man så ikke
>konkluderer at strømfordeler/kabler gør deres arbejde?

Jo, men ikke om de gør det på det rigtige tidspunkt.

>Der blev forsøgt genoplivning med "snaps"(æter) i luftindtaget uden
>resultat.

>Tandremmen skiftede jeg for 5 mdr. siden, så den skulle være ok.

Og den sidder stadig stramt?

>Vil idag tjekke om der er returløb til tanken. Hvad fortæller det mig
>om motoren, hvis der er/ikke er returløb til tanken?

Hvis trykregulatoren har sat sig, imens du har langtidsparkeret, kommer der
ikke den rigtige benzinmængde til cylindrene.

Men hvis du ikke kan få liv i den med startgas så er det nok ikke det.

Forresten har den olie nok på?

Mvh. Uffe Ravn



Hans Paulin \(6310\) (11-10-2005)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 11-10-05 09:03

kahan01@student.sdu.dk skrev:

> Jeg har tjekket at der er gnist ved alle tændrør. Kan man så ikke
> konkluderer at strømfordeler/kabler gør deres arbejde?

Trykket på ca. 10 bar gør at betingelserne i cylinderen er skrappere end ude
i den frie luft - så fugt på tændkablerne vil kunne slå gnisten ihjel, når
tændrørene først er proppet i

> Der blev forsøgt genoplivning med "snaps"(æter) i luftindtaget uden
> resultat.

F*ck :-/
--
Med venlig hilsen
Hans
http://kortlink.dk/dkfritidbil/xq8




SmaRTrxxv (11-10-2005)
Kommentar
Fra : SmaRTrxxv


Dato : 11-10-05 15:03

Hans Paulin (6310) wrote:
> kahan01@student.sdu.dk skrev:
>
>
>>Jeg har tjekket at der er gnist ved alle tændrør. Kan man så ikke
>>konkluderer at strømfordeler/kabler gør deres arbejde?
Nej se nedenstående, samt var det en stor klar blå gnist?

>
>
> Trykket på ca. 10 bar gør at betingelserne i cylinderen er skrappere end ude
> i den frie luft - så fugt på tændkablerne vil kunne slå gnisten ihjel, når
> tændrørene først er proppet i
>
Enig...
Prøv at overspøjte kabler, tændrørshætter m.m. i fugtfortrænger...

Men lige nu her på kanten til efteråret er som regel her folk får
startproblemer p.g.a. udtjente tændkabler - de er jo gode nok i det
varme og tørre sommervejr..

Thore

Uffe Ravn (11-10-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 11-10-05 15:13


"SmaRTrxxv" <glemdet@nospam.dk> skrev

> >>Jeg har tjekket at der er gnist ved alle tændrør. Kan man så ikke
> >>konkluderer at strømfordeler/kabler gør deres arbejde?
> Nej se nedenstående, samt var det en stor klar blå gnist?

Faktisk skal den helst være gul.

Mvh. Uffe Ravn



kahan01@student.sdu.~ (11-10-2005)
Kommentar
Fra : kahan01@student.sdu.~


Dato : 11-10-05 19:59

Så fik jeg prøvet lidt forskelligt med et meget mystisk udfald:

- Gik stik, tændrørskabler og kontakter efter med kontaktrens.

- Afmonterede tomgangsmotor og konstaterede at den i kold tilstand var
åben, som den skal være.

- Efterprøvede at der var frit returløb af benz til tanken (helt i
orden).

- Isatte en helt ny temp.måler til motorstyringen.

- Tjekkede at tandremmen var uskadt.

- Oliestand ok.

Så drejede jeg nøglen og dyret sprang igang!!!!! Til at starte med
gik motoren ret ok.

MEEEEEN efter ca. 3-4min, begyndte motoren at gå urent. Op og ned i
omdrejningen. Hakkede som om den ikke tændte på alle cylindre. Måtte
hjælpe på speederen for at holde den igang.
Da jeg forsøgte at trille en tur blev ondt værre! Motoren begyndte at
gå endnu mere urent og ville slet ikke tage gas. Til sidst gik konen i
stå og da jeg forsøgte at starte reagerede den som tidligere = ingen
start overhovedet!

Er ved at være ret træt af kræet!!!!!!!!
Nogen der har flere forslag til fejlfinding?

Ville en defekt krumtapføler ikke lave balade med det samme og ikke
først når motoren er varmet op??

Giver det mening at udskifte tændrørsdæksel, rotor og kabler når
problemerne ikke umiddelbart kommer før motoren er lidt varm??

Håber på nogle forslag....

-Karsten-


Niels Kristian Jense~ (11-10-2005)
Kommentar
Fra : Niels Kristian Jense~


Dato : 11-10-05 20:41

kahan01@student.sdu.dk wrote in news:1129057123.047124.267450
@g43g2000cwa.googlegroups.com:

> Så fik jeg prøvet lidt forskelligt med et meget mystisk udfald:
>
> - Gik stik, tændrørskabler og kontakter efter med kontaktrens.
>
> - Afmonterede tomgangsmotor og konstaterede at den i kold tilstand var
> åben, som den skal være.
>
> - Efterprøvede at der var frit returløb af benz til tanken (helt i
> orden).
>
> - Isatte en helt ny temp.måler til motorstyringen.
>
> - Tjekkede at tandremmen var uskadt.
>
> - Oliestand ok.
Det har næppe betydning for om bilen vil starte? Nå, pyt...

> Så drejede jeg nøglen og dyret sprang igang!!!!! Til at starte med
> gik motoren ret ok.
>
> MEEEEEN efter ca. 3-4min, begyndte motoren at gå urent. Op og ned i
> omdrejningen. Hakkede som om den ikke tændte på alle cylindre. Måtte
> hjælpe på speederen for at holde den igang.
> Da jeg forsøgte at trille en tur blev ondt værre! Motoren begyndte at
> gå endnu mere urent og ville slet ikke tage gas. Til sidst gik konen i
> stå og da jeg forsøgte at starte reagerede den som tidligere = ingen
> start overhovedet!

Lyder om om benzinpumpen ikke giver det, den skal - eller at returløbet
virker forkert. Luftmængdemåleren skal så vidt jeg ved give et signal til
benzinpumpen om at det er OK at pumpe. Ideen skulle være at ved et
sammenstød går motoren i stå, selv om der er tænding på.
Luftmængdemåleren måler derimod nul luft og slukker benzinpumpen.

> Ville en defekt krumtapføler ikke lave balade med det samme og ikke
> først når motoren er varmet op??

Højst sandsynligt.

> Giver det mening at udskifte tændrørsdæksel, rotor og kabler når
> problemerne ikke umiddelbart kommer før motoren er lidt varm??

Det synes jeg ikke.

Jeg ville i dit sted lede efter elektriske fejl på lavspændingssiden.

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail...

Brian (11-10-2005)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 11-10-05 21:05

Niels Kristian Jensen wrote:

>> - Oliestand ok.
> Det har næppe betydning for om bilen vil starte? Nå, pyt...

Olien kan da vist godt være skyld i at bilen ikke vil starte. Det kan en
Fiat ejer eller 2 da snakke med om...

/Brian



Uffe Ravn (11-10-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 11-10-05 22:07


"Niels Kristian Jensen" <midlertidigDYT2005@internetDYTgruppen.dk> skrev

> > - Oliestand ok.
> Det har næppe betydning for om bilen vil starte? Nå, pyt...

I en Opel med hydrauliske ventiler/ventilløftere kan en lav oliestand
resultere i at motoren går i stå, eller ikke vil starte.

Hvilket jo faktisk er genialt, da en motor jo helst ikke skal køre uden olie


Mvh. Uffe Ravn



Niels Kristian Jense~ (12-10-2005)
Kommentar
Fra : Niels Kristian Jense~


Dato : 12-10-05 08:53

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote in
news:434c2977$0$178$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

>> > - Oliestand ok.
>> Det har næppe betydning for om bilen vil starte? Nå, pyt...
>
> I en Opel med hydrauliske ventiler/ventilløftere kan en lav oliestand
> resultere i at motoren går i stå, eller ikke vil starte.
>
> Hvilket jo faktisk er genialt, da en motor jo helst ikke skal køre
> uden olie

Da jeg havde skiftet knastaksel på den gamle Rekord startede den fint -
blot med den smule olie i løfterne, man skal fylde ind under monteringen
(vha. oliekande).

Den "raslede" en del (som løse ventiler i gamle dage) de første par
minutter, men den gik fint. Da alle luftbobler var væk kørte den uden at
"rasle".

Har Opel ændret så meget på det system at oliemangel ligefrem kan få
motoren til at stoppe?

Jeg tvivler, fordi det vil kræve olietryk før start, dvs. motoren skal
rotere en hel del efter stilstand... ?

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail...

jan@stevns.net (12-10-2005)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 12-10-05 20:19

Niels Kristian Jensen <midlertidigDYT2005@internetDYTgruppen.dk> skrev
:

>Har Opel ændret så meget på det system at oliemangel ligefrem kan få
>motoren til at stoppe?

Det er nok lidt overdrevet (for at fremme forståelsen ;) - men ja, de
nyere går ganske enkelt ad hekkenfeldt til, hvis de mangler olie

Jeg tillader mig dog høfligst at undlade at købe den med at motoren
stopper.


--
jan@stevns.net

Uffe Ravn (12-10-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 12-10-05 20:48


<jan@stevns.net> skrev

> >Har Opel ændret så meget på det system at oliemangel ligefrem kan få
> >motoren til at stoppe?
>
> Det er nok lidt overdrevet (for at fremme forståelsen ;) - men ja, de
> nyere går ganske enkelt ad hekkenfeldt til, hvis de mangler olie
>
> Jeg tillader mig dog høfligst at undlade at købe den med at motoren
> stopper.

Jeg har oplevet en Astra der stoppede når den stod i tomgang på en skråning.

Og en Rekord der ikke ville starte.

I begge tilfælde fungerede motorene upåklageligt efter påfyldning af knap 2L
olie.

Og nej, det var ikke biler jeg havde serviceansvar for.

Mvh. Uffe Ravn



Uffe Ravn (12-10-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 12-10-05 20:54


"Niels Kristian Jensen" <midlertidigDYT2005@internetDYTgruppen.dk> skrev

> Jeg tvivler, fordi det vil kræve olietryk før start, dvs. motoren skal
> rotere en hel del efter stilstand... ?

Det er nu heller ikke manglende olietryk der er problemet.

Problemet opstår hvis der kommer luftbobler i oliepumpen og derved presses
luft ind i de hydrauliske ventilløftere.

Mvh. Uffe Ravn



Uffe Ravn (11-10-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 11-10-05 22:11


<kahan01@student.sdu.dk> skrev

>Så drejede jeg nøglen og dyret sprang igang!!!!! Til at starte med
>gik motoren ret ok.

>MEEEEEN efter ca. 3-4min, begyndte motoren at gå urent. Op og ned i
>omdrejningen. Hakkede som om den ikke tændte på alle cylindre. Måtte
>hjælpe på speederen for at holde den igang.
>Da jeg forsøgte at trille en tur blev ondt værre! Motoren begyndte at
>gå endnu mere urent og ville slet ikke tage gas. Til sidst gik konen i
>stå og da jeg forsøgte at starte reagerede den som tidligere = ingen
>start overhovedet!
>!
>Nogen der har flere forslag til fejlfinding?

Er den fleksible gummislange imellem Airmassflow-sensoren og gasspjældet
tæt?

Blot en lille revne kan lave ravage.

Mvh. Uffe Ravn



Niels Kristian Jense~ (12-10-2005)
Kommentar
Fra : Niels Kristian Jense~


Dato : 12-10-05 08:55

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote in
news:434c2a73$0$174$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

>>Nogen der har flere forslag til fejlfinding?
>
> Er den fleksible gummislange imellem Airmassflow-sensoren og
> gasspjældet tæt?
>
> Blot en lille revne kan lave ravage.

Enig, check for utætheder. Det glemte jeg at foreslå.

--
DYT ikke ved E-mail...

kahan01@student.sdu.~ (12-10-2005)
Kommentar
Fra : kahan01@student.sdu.~


Dato : 12-10-05 09:52

Tak for jeres gode forslag. Det er virkelig god hjælp.

Jeg har kigget på slangen mellem gasspjæld og luftfilter. Den ser
tæt ud.

Er der nogen af jer der ved hvordan man kan måle på sin krumtapføler
og luftmassemåler om de fungerer?? Findes der evt. vejledninger på
nettet?

Når man kigger i Haynes er "Inductive impulse senor " så lig med
krumtapsføler?

-Karsten-


Hans Paulin \(6310\) (12-10-2005)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 12-10-05 10:10

kahan01@student.sdu.dk skrev:

> Er der nogen af jer der ved hvordan man kan måle på sin krumtapføler
> og luftmassemåler om de fungerer??

Kan du ikke stikke forbi Opel og få en fejlkodeudlæsning - dét gjorde jeg
med min, da der var brækket en ledning til luftmassemåleren.

(ved godt din ikke kan køre :-/ )

Evt. kan man selv lave det med en stump ledning.
--
Med venlig hilsen
Hans
http://kortlink.dk/dkfritidbil/xq8




Uffe Ravn (12-10-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 12-10-05 20:59


<kahan01@student.sdu.dk> skrev

Er der nogen af jer der ved hvordan man kan måle på sin krumtapføler

Den enkle måde er:

Mål den med et ohmmeter, den må ikke være kortsluttet og heller ikke
afbrudt.

Mvh. Uffe Ravn



kahan01@student.sdu.~ (12-10-2005)
Kommentar
Fra : kahan01@student.sdu.~


Dato : 12-10-05 11:02

Har allerede lavet manuel fejlkodeudlæsning, men der var ingen
lagerede fejl


kahan01@student.sdu.~ (14-10-2005)
Kommentar
Fra : kahan01@student.sdu.~


Dato : 14-10-05 23:02

Så lykkedes det!!!!

Gik "back to basics" og gennemgik alle tændingsdele igen inden jeg
kastede mig ud i gisninger om luftmængdemåler og andet dyrt...OG
VUPTI en mindre sprække i fordelerdækslet og en MEGET ramponeret
rotor.
Måtte desværre krybe til Opel for at skaffe delene da hverken
T-Svansen eller Høyer havde dem og det kom til at koste (1800kr for
dæksel, rotor, kabler, tændrør), FØJ for den!!!
Men damen spandt lystigt da de nye dele kom i, så det er jo super! Tak
for alle jeres tilbagemeldingen!

Tales ved når damen begynder at halte igen

-Karsten-


Uffe Ravn (14-10-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 14-10-05 23:13


<kahan01@student.sdu.dk> skrev

Men damen spandt lystigt da de nye dele kom i, så det er jo super! Tak
for alle jeres tilbagemeldingen!

Og selv tak for din tilbagemelding, en ting som mange glemmer.

Hvordan var gnisten forresten med de gamle tændingsdele? blå eller gul?

Jeg gætter på det første.

Mvh. Uffe Ravn



Hans Paulin \(6310\) (14-10-2005)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 14-10-05 23:30

kahan01@student.sdu.dk skrev:

> VUPTI en mindre sprække i fordelerdækslet og en MEGET ramponeret
> rotor.

Tillykke med dét

> Tales ved når damen begynder at halte igen

Hvor vil du hen - det er jo en Opel!
--
Med venlig hilsen
Hans
http://kortlink.dk/dkfritidbil/xq8




Klaus D. Mikkelsen (14-10-2005)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 14-10-05 23:08

kahan01@student.sdu.dk skriver:
>
> Tales ved når damen begynder at halte igen

Næ nej, du kan bare fortsætte med at sludre med os andre...... også
selvom damen er fixet


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Er mine indlæg sendt vi sunsites server, er sonofons newsserver igen død

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408611
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste