"Test": Mazda 5 kontra Opel Zafira (ny og ~
Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 10-10-05 20:35

Jeg var med noget familie ude at prøve 3 biler i weekenden. Jeg og min
bror er begge et par cm over 180 cm. Min mor er lidt over 160 cm.

Vi kørte til forhanderen i en Toyota Avensis 1,8 lean burn st.car årg.
2000, så alting er med denne (dejlige) bil som reference.

Mazda 5 med 1.8 motor:
Gode sæder til 4 voksne og 3 børn. Voksne har ikke støtte under lårene.
På bageste række stødte jeg og min bror hovedet mod loftet. Godt udsyn
fra alle rækker, fordi stolene er forskudt lidt. Det er sikkert godt mod
køresyge.
Rigelig motorkraft. Med 3 voksne i bilen er motorvej op til 130 intet
problem. Dejlig støjsvag og smidig motor - faktisk lige så godt eller
bedre end Toyotaen. Gearskifte, betjeningsgreb og håndtag virker mekanisk
set fantastisk lækkert lavet. Særdeles nem at betjene. 5 gear er
rigeligt: Den kan uden mislyde køres i gear 1-2-5 ved flade veje!
Gode sidespejle. Ingen krængning i skrappe kurver. Fin venderadius. Min
mor havde lidt besvær med at indstille førersædet så koblingsbenet ikke
stødte mod undersiden af instrumentbrættet.
Lækkert med skydedøre - men "armen" der bærer døren nederst er fristende
at stå på - og det må man ikke.

Ny Zafira med 2.2 motor og 6 gear
Klart bedre plads end i Mazda'en. Sæder og håndtag virker kraftigere end
i Mazda'en. Jeg kunne godt sidde på 3 række, dog vil en langtur ikke være
så sjovt. Når sæderne lægges helt ned er der bedre plads til store ting
end i Mazda'en. Men så kørte vi en tur - og her faldt mundvigene ned
igen.

Den larmer klart mere end Mazda'en, på en ubehagelig buldrende måde -
"basdrøn" når man kører over bump på stilleveje og der er tydelig motor
resonans ved flere hastigheder. Den har mere hård affjedring - nok
nødvendigt når der er de 7 voksne i den, som bilen kan klare - men det
virker hårdt og stift med bare 3 voksne i bilen. Betjeningen i øvrigt var
ikke nær så "lækker" som i Mazdaen. 2,2 motoren virkede ikke mere rar at
omgås end 1,8 motoren i Mazda'en og det 6 gear gav ingen støjmæssig
gevinst. Hvad tænker de dog på? Hvorfor ikke 12 gear? Fint udsyn gennem
vinduerne, men ringe sidespejle ift. Mazdaen. Der var klart mere
hjulstøj. Ingen skydedøre.

Gammel Zafira 1.6 16V comfort 3/2000 med 140 kkm bag sig
Pladsmæssigt en mellemting mellem Mazda 5 og ny Zafira. Betjeningen var
slidt og kantet men logisk og virkede fornuftigt.
Motoren havde kræfter nok, selv om de nyere naturligvis kunne mere. Den
gik 4000 o/m ved 130 km/t på speedometeret. Det støjer men ikke helt
umuligt.
Den havde vist stået stille nogen tid, for baghjulene var "firkantede" og
der var nok gået et baghjulsleje. Det gav en hel del støj, så den var
*meget* mere støjende end nogen af de to andre - næsten på niveau med
familiens gamle Kadett sedan 1,6SV fra 1989! Men den gamle Zafiras
plads/pris forhold er ikke til at slå. Eneste anden fejl vi bemærkede: De
elektriske spejle kunne ikke køre i "ned" retningen.

Vores konklusion var ret klar:
Den nye Zafira er ikke blevet helt færdig endnu (buldrende støj).
Mazda 5 vinder på sin lækre komfort, på trods af dårligere plads - og 3
års garanti tæller også positivt.

Så næste søndag skal vi prøve en VW Touran, Toyota Corolla Verso og en
Honda Stream. Hvilke andre bør man se på, når behovet er 4 voksne og 3
børn, heraf et helt lille?

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail...

Fra : Nicolaj C.

Dato : 10-10-05 21:05

"Niels Kristian Jensen" <midlertidigDYT2005@internetDYTgruppen.dk> wrote in
message news:Xns96EBDB8ACA2EAmidlertidig2005inter@62.243.74.163...
> [...]
>

> Så næste søndag skal vi prøve en VW Touran, Toyota Corolla Verso og en
> Honda Stream. Hvilke andre bør man se på, når behovet er 4 voksne og 3

Mazda 5 er i stortestet i seneste nummer af FDM bladet Motor.

Fra : BJ

Dato : 10-10-05 21:12

"Nicolaj C." <nic@FJERNDETTEevents.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

Hej,

> Mazda 5 er i stortestet i seneste nummer af FDM bladet Motor.

Tak for info.

PS: Dit indlæg/svar blive mere læsevenligt, hvis du klipper al det
overflødige væk..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 10-10-05 21:17

> Mazda 5 er i stortestet i seneste nummer af FDM bladet Motor.

Det var også grunden til at vi prøvede den først.

Tak for info - jeg har læst FDM's test helt tilbage til 2000 - god service
for medlemmer.

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail...

Fra : Erik M. Jensen

Dato : 11-10-05 13:50

> Så næste søndag skal vi prøve en VW Touran, Toyota Corolla Verso og en
> Honda Stream. Hvilke andre bør man se på, når behovet er 4 voksne og 3
> børn, heraf et helt lille?

Ford Focus C-max, jeg mener at have hørt at den har et arrangement hvor
bagsædet er delt i 3, og den midterste del kan skydes bagud, sådan at
personen der sidder i midten kommer til at sidde med kroppen bag højre og
vensre bagsæde, men jeg ved ikke om det er sådan i alle udstyrsvarianter.
Har selv købt en 2.0 diesel, Van for en måneds tid siden, var også ude at
prøve en Seat Altea. Jeg valgte C-maxen pga. af mere plads foran, mindre
hjulstøj, bedre køreegenskaber, bedre plastickvalitet, mere kultiveret
motor... i det hele taget virkede det som om der var mere bil for pengene,
anlægget er også svedigt nok.
C-maxen har haft problemer med airbaglampen, og at dækkene var skæve, men
Ford er fint samarbejdsvillige, jeg ville stadig købe samme bil.

Hvis du overvejer diesel, så er der en tråd d. 10/10 om dieselmotorer i
Ford.... jeg ved ikke om de stadig har 1.6 D på programmet med manuelt gear,
det ser ud til at den er fjernet fra prislisten, men hvis der står et par
stykker tilbage i landet burde der være basis for en god handel.

Ellers er der en D-max på trapperne, 7 sæder, men den kommer vist først
næste år.
http://www.channel4.com/4car/gallery/spyshots-2005/F/ford/dmax2_page_7.html

Megane Scenic ? - dog lidt for Bedstemor And til min smag.

Husk at spørge til flådeejerrabat, ved nogle mærker giver de rabat ved
privat indregistrering hvis arbejdsgiver vil kvittere at bilen også bruges
til arbejdsmæssig kørsel.

mvh Erik

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 11-10-05 14:31

Niels Kristian Jensen wrote:
> Så næste søndag skal vi prøve en VW Touran, Toyota Corolla Verso og en
> Honda Stream. Hvilke andre bør man se på, når behovet er 4 voksne og 3
> børn, heraf et helt lille?

Renault Grand Scenic må da være en kandidat. Vi har netop købt en
sådan som skulle blive leveret torsdag i næste uge.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : KASO

Dato : 11-10-05 19:14

> [...]

>Renault Grand Scenic må da være en kandidat. Vi har netop købt en
>sådan som skulle blive leveret torsdag i næste uge.

En glimrende kandidat

(Jeg er selv en meget tilfreds ejer af en Grand Scénic 1.9dCi, der er
særdeles komfortabel og meget lydsvag. Seneste 2 optankninger sagde 17,4
km/l - og den er ikke helt tilkørt endnu (kun ca. 6.000km)).

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 11-10-05 14:33

Erik M. Jensen wrote:

> Ford Focus C-max, Seat Altea...

Ingen af de ovenstående har dog plads til 4 voksne og 3 børn. Eller
er en C-max skam en dejlig bil.

Med venlig Hilsen
Lars Hoffmann

Fra : morten d jensen

Dato : 12-10-05 10:24

"Niels Kristian Jensen" <midlertidigDYT2005@internetDYTgruppen.dk> skrev i
en meddelelse news:Xns96EBDB8ACA2EAmidlertidig2005inter@62.243.74.163...

> Så næste søndag skal vi prøve en VW Touran, Toyota Corolla Verso og en
> Honda Stream. Hvilke andre bør man se på, når behovet er 4 voksne og 3
> børn, heraf et helt lille?

Kæresten og jeg har for noget tid siden prøvet både Touran og Corolla Verso.

Touran var alt for meget "varevogn" til os hvorimod Versoen passede os langt
bedre = vores valg

Som sidebemærkning vil jeg lige fortælle at jeg i forbindelse med en
prøvekørning af Hondas CR-V fik oplyst at en ny model er på vej - en
mellemting af CR-V og Stream. Billederne jeg blev vist, afslørede en
indretning der minder om Fiats Multipla med 3 sæder for og bag... - bare til
orientering

Venligst,
Morten

Fra : .J.S...

Dato : 25-10-05 21:25

> [...]
> Jeg var med noget familie ude at prøve 3 biler i weekenden.
> >
> Så næste søndag skal vi prøve en VW Touran, Toyota Corolla Verso og en

Vi venter jo stadig spændt på fortsættelsen

mvh/JS

Fra : Kim Kristensen

Dato : 25-10-05 22:12

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> en meddelelse news:Xns96EBDB8ACA2EAmidlertidig2005inter@62.243.74.163...

> Vi venter jo stadig spændt på fortsættelsen

Jeg kender ikke årsagen til at Auto Motor und Sport bedømte Mazda 5 som
mangelfuld, men det har de åbenbart gjort.

http://www.bilmagasinet.dk/nyheder/default.asp?mode=1&id=4312

Med venlig hilsen Kim

Fra : .J.S...

Dato : 25-10-05 22:42

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kender ikke årsagen til at Auto Motor und Sport bedømte Mazda 5 som
> mangelfuld, men det har de åbenbart gjort.
>
> http://www.bilmagasinet.dk/nyheder/default.asp?mode=1&id=4312

Lidt underligt, i Autobild vandt den alle tests, men blev så alligevel
overgået af en Opel pga forventet bedre gensalgsværdi.

De Tyskere har nu også en vis evne til at få udenlandske biler til at falde
igennem på et eller andet

mvh/JS

Fra : Frederik

Dato : 26-10-05 10:43

> [...]
> overgået af en Opel pga forventet bedre gensalgsværdi.
>
> De Tyskere har nu også en vis evne til at få udenlandske biler til at

Yep, i den sidste mastertest (omfatter, tyske, italienske og franske blade)
vandt alfa 159 alle de køredynamiske discipliner.

I de franske og italienske versioner vandt den sørme også testen, hvorimod
den blev nummer sjok i det tyske blad...?

Lidt protektionisme?

Mvh.

Frederik

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 26-10-05 10:46

> Yep, i den sidste mastertest (omfatter, tyske, italienske og franske
> blade)
> vandt alfa 159 alle de køredynamiske discipliner.

Men Bilmagasinet skriver, den er ringere end den gamle 156...

> Lidt protektionisme?

Måske er der bare forskel i, hvad man sættr pris på i de forskellige
lande..?

I don´t know.

/Jan W Nielsen

Fra : Frederik

Dato : 26-10-05 11:46

> Men Bilmagasinet skriver, den er ringere end den gamle 156...

> Måske er der bare forskel i, hvad man sættr pris på i de forskellige
> [...]

Nej, bilmagasinet skriver den mangler lidt magi i forhold til 156'eren.
156'eren ville dog næppe få et ben til jorden i de tests, jeg omtaler her.
Magi er jo også et lidt uhåndgribeligt udtryk. BMW 3-serien klarer sig også
dårligere end 159'eren i de omtalte tests.

Det er svært at bruge journalistiske vurderinger til meget andet end
inspiration. Til gengæld kan jeg bruge en elgtest til noget konkret. Kan
den, eller kan den ikke?

Under alle omstændigheder skal begge biler prøves... :)

Mvh.

Frederik

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 26-10-05 14:02

> Nej, bilmagasinet skriver den mangler lidt magi i forhold til 156'eren.

Nu har jeg ike bladet ved hånden - men jeg mener bestemt, at de skriver, at
den køredynamisk er ringere end 156. (Men at den er mere støjsvag og mere
komfi.)

/Jan W Nielsen

Fra : Frederik

Dato : 26-10-05 14:53

> [...]
at
> den køredynamisk er ringere end 156. (Men at den er mere støjsvag og mere

Ja, hvilket jeg angriber som noget, de skriver ud fra en fornemmelse ikke
via egentlige tests.

Hvis 156'eren var bedre end 159'eren køredynamisk set, ville den jo gøre
rent bord i den internationale test, jeg omtaler.

I den omtalte test bremser 159'eren endvidere bedre end BMW. Til gengæld ser
jeg nu i autobild, at BMW'en bremser bedre... Det er lige til at blive
forvirret af...?

Mvh.

Frederik

Fra : Frederik

Dato : 26-10-05 15:05

"Frederik" <f.caroe@suf.nu> skrev i en meddelelse

> [...]
ser
> jeg nu i autobild, at BMW'en bremser bedre... Det er lige til at blive

Hmm, skal vist bruge briller...

Autobild sammenligner 1,9 jts og 320i.

Den anden sammenligner 320d og 1,9 jtd.

Man skal læse ordentligt...:(

Mvh.

Frederik

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 26-10-05 15:47

> Hvis 156'eren var bedre end 159'eren køredynamisk set, ville den jo gøre
> rent bord i den internationale test, jeg omtaler.

Det kommer an på, hvad man mener.

Som du siger, så er bedømmelserne delvist baseret på fornemmelse, og for de
"objektive" tests vedkommende, er jeg ret sikker på, at der også kan være
"andre forskelle", som har betydning. Det kan være alt fra valg af dæk til
den ene bils styrke i nétop denne test i forhold til andre tests, etc, etc.

Det sjove er for eksempel, at det samme vinterdæk kan vise sig at være bedre
på den ene bil (fabrikat og model), end det er på den anden bil. På den måde
får for eksempel en Modeo en uretfærdig fordel i vintertest i forhold til
for eksempel en 407.

På den anden side kan det være svært at lave en fair test af bilerne på
banen, hvis man ikke tester dem på de samme dæk, for så kan forskellene være
endnu større.

Ergo er det jo umuligt at teste bilerne objektivt, kunne man så sige - men
det er ikke rigtigt.

Hvis man metodisk skulle komme sådanne faktorer i møde, ville man vel
egentlig skulle angive deres præstation som resultat af gennemkørsel med det
dæk, der gav bilen de absolut bedste præstationer (og det kunne man kun
finde ud af ved at gennemkøre med alle mulige dæk) og dernæst som resultatet
af gennemsnitlig gennemkørsel med alle dæk på markedet.

Så ville du kunne rangordne bilerne efter disse to værdier - altså "absolut
bedste præstation" og "gennemsnitlige præstation".

Sådan laver man naturligvis ikke biltests, for det er hamrende dyrt og
tidskrævende, og det ér trods alt ikke hjertemedicin, man undersøger i
Bilmagasinet mv. (Og desuden er motorjournalisterne ikke uddannet i
videnskabelig metode.)

> I den omtalte test bremser 159'eren endvidere bedre end BMW. Til gengæld
> ser
> jeg nu i autobild, at BMW'en bremser bedre... Det er lige til at blive
> forvirret af...?

Måske - lad mig komme med endnu en lille røverhistorie:

ABS-systemer arbejder efter en moderne algoritme, der "gennemsnitligt"
stopper bilen hurtigst muligt. Når jeg skriver gennemsnitligt, er det fordi,
der i udarbejdelsen af denne algoritme tages højde for forskellige dæk,
forskellige underlag og forskellige årstider. Således ville det være ideelt,
hvis ABS-systemet havde et vinterprogram og et sommerprogram - eller måske
endda endnu flere. Når bilen kører på en vinterdæk med lameller arbejder
systemet sjældent optimalt.

Der hvor fabrikanten "lægger snittet" vil bilen bremse relativt bedst - og
den test, der ligger tættest op af den konkrete algoritme, vil byde
køretøjet de bedste betingelser for at gøre sig godt i sammenligninger.

Med andre ord - "Kylling" er relativt bedre på bjerget i Tour de France, end
han er på en enkeltstart, hvos han ikke har fordel af sin lave vægt.

Den endegyldige analyse ville være at have adgang til alle disse
informationer og så køre sine egne præferencer op mod alle disse data i en
endelig analyse.

Så ville du have det optimale valg for netop dig.

For alle analyser, statistikker og sammenligningers vedkommende afhænger det
efter min mening om ikke at udlede mere af testen, end testen kan
bære...hvis du forstår.

Jeg tror personligt, at vi kan udlede, at en 159 kører hamrende godt. Men om
den objektivt kører lidt bedre eller lidt dårligere end en 3-serie, turde
jeg ikke sige.

...men jeg turde nok godt sige, at de begge kører en del bedre end min gamle
Vectra - for er forskellen så stor, at vi er langt ude over måleusikkerhed
og usikkerhed som resultat af undersøgelsens metode.

....kan du følge min tanke..?

/Jan W Nielsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 26-10-05 22:23

> [...]

>endda endnu flere. Når bilen kører på en vinterdæk med lameller arbejder

Jan - hvor har du fra, at et ABS system skulle arbejde efter en
"algoritme" ?

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 27-10-05 06:47

> Jan - hvor har du fra, at et ABS system skulle arbejde efter en
> "algoritme" ?

Færdselsstyrelsens eksperter.

/Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 27-10-05 06:47

> Jan - hvor har du fra....?

Se evt ny posting - for mere uddybning.. :)

/Jan W Nielsen

Fra : Steen Schmidt

Dato : 28-10-05 06:28

jan@stevns.net wrote:

> Jan - hvor har du fra, at et ABS system skulle arbejde efter en
> "algoritme" ?

Selvfølgelig arbejder det efter en algoritme. Hvad skulle det ellers
arbejde efter?

Mvh
Steen

Fra : Brian

Dato : 26-10-05 15:50

Jan W Nielsen wrote:

> Nu har jeg ike bladet ved hånden - men jeg mener bestemt, at de
> skriver, at den køredynamisk er ringere end 156. (Men at den er mere
> støjsvag og mere komfi.)

Helt nøjagtigt skriver de at styretøjet er knap så godt som på 156, og der
mangler lidt "magi" i forhold til den gamle.

Det er selvfølgelig også trist for Alfister, at bilen er ved at blive så
ordinær og finishen i kabinen næsten er på højde med Audi.

Dét er der sgutte meget Alfa over, så "magi" begrebet må dække over, at
bilen virker solid, og dermed ikke så af den gamle Alfa ånd

/Brian

Fra : Kim Kristensen

Dato : 26-10-05 15:01

> [...]
> overgået af en Opel pga forventet bedre gensalgsværdi.
>
> De Tyskere har nu også en vis evne til at få udenlandske biler til at

Det er muligt at de har travlt med at klappe egen bilindustri på ryggen, det
tør jeg ikke udtale mig om. Det står ikke klart for mig ud fra det
Bilmagasinet skriver, om det som på Lexus "selvdestruerende" bremser eller
noget helt andet.

Svenskerne deler flade ud til BMW 5, de siger at 523 ikke kan klare
elgtesten. Hvis sådan en "slingrebremse" er så følsom at den går i kage
fordi der kommer punkterfri dæk på som er stivere, hvordan så med alle dem
der har monteret andre dækdimensioner end originalt på en bil med ESP. Måske
er ESP bare en falsk tryghed med mindre den får ny software som passer til
de dæk man nu kører på, i dette tilfælde kunne det se sådan ud.

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,716805,00.html

Og med video til http://www.teknikensvarld.se/documents/bmw/523/index.xml

Med venlig hilsen Kim