Vinterdæk på bilen. hvornår?
Fra : JS

Dato : 10-10-05 15:28

Venter I på Jarnvig eller er der en bestemt dato I sætter vintersutter på
bilen?

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-10-05 15:48

> Venter I på Jarnvig eller er der en bestemt dato I sætter vintersutter på
> bilen?

Når der er sne og is på vejen - eller kan komme det.

/Jan W Nielsen

Fra : Sparvath [8210]

Dato : 10-10-05 15:51

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Venter I på Jarnvig eller er der en bestemt dato I sætter vintersutter på
> bilen?

Dagen før det dårlige vejr sætter ind !
Nå, jeg sætter dem på weekenden med den 30. oktober.

ivan, århus v

Fra : Non-Desperado

Dato : 10-10-05 15:58

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev:

>Venter I på Jarnvig eller er der en bestemt dato I sætter vintersutter på
>bilen?

Jeg regner ikke med at skulle køre så meget i vinter (højst 4000
km), så jeg bliver på sommerdæk (lige som sidste vinter).

Ellers omkring 15. november....

--
Non-Desperado
Hyundai Getz 1,3 GL

Fra : Jens

Dato : 10-10-05 21:22

Non-Desperado
<dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk> wrote:

> Jeg regner ikke med at skulle køre så meget i vinter (højst 4000
> km), så jeg bliver på sommerdæk (lige som sidste vinter).
>
> Ellers omkring 15. november....

Så håber vi på, at de 4000 km bliver kørt på dage, hvor det ikke er glat

--

Jens F

Fra : Non-Desperado

Dato : 11-10-05 07:54

spam@finds.dk (Jens) skrev:

>Non-Desperado

>Så håber vi på, at de 4000 km bliver kørt på dage, hvor det ikke er glat

Det kan jeg ikke garantere, men skulle behovet pludselig opstå,
så kan der hurtigt komme et sæt "Viborg"-vinterdæk på.
Jeg kører aldrig 160 km/t og slet ikke om vinteren.

Men ærligt talt hvor mange dage med glatte veje har vi på en
vinter ? Amterne salter ved den mindste fare for nattefrost, og
snedækkede veje er der heller ikke meget af.

Men regnvejr og 5-8 grader, har vi rigeligt af....

--
Non-Desperado
Hyundai Getz 1,3 GL

Fra : Jens

Dato : 11-10-05 15:04

Non-Desperado
<dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk> wrote:

....klip..

> [...]
> snedækkede veje er der heller ikke meget af.
>
> Men regnvejr og 5-8 grader, har vi rigeligt af....

For mig er den afgørende faktor i valg af vinterdæk eller ej
spørgsmålet:

Kan (og vil) du lade bilen stå den dag sneen vælter ned?

Er svaret "ja", kan man for min skyld køre på sommerdæk resten af
vinteren - på veje der er tørre eller våde, men fri for is og sne.

Er svaret "nej", bør man efter min overbevisning montere vinterdæk.
--

Jens F

Fra : Bo Velschow

Dato : 11-10-05 18:37

"Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vinteren - på veje der er tørre eller våde, men fri for is og sne.
>
> Er svaret "nej", bør man efter min overbevisning montere vinterdæk.

Nemli'. Bor man helt derude, hvor driverne bliver >2 m høje (pga. fygning
ind fra markerne), er det nu meget rart med vinterdæk - ikke fordi jeg
prøver at høvle igennem en drive på 2 meter, men med konstant fygning ind
fra markerne ligger der typisk rigtig meget sne på vejene (og de maskiner,
der rydder (skulle rydde) sneen, er forunderligt nok typisk optaget
andetsteds (på de mere trafikerede veje).

Vinterdæk, forhjulstræk og TCS er en rigtig god løsning i den situation.

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Jens

Dato : 12-10-05 06:15

Bo Velschow <dr-bo@mail.invalid> wrote:

> [...]
> der rydder (skulle rydde) sneen, er forunderligt nok typisk optaget
> andetsteds (på de mere trafikerede veje).

Meget mindre kan gøre det. Lige så snart der ligger sne og sjap på vejen
kaner biler med sommerdæk rundt som fulde folk til en byfest. De kører
fast på stigninger, som på en sommerdag knapt nok er synlige, og de
ender halvvejs ude i krydsene, fordi de ikke kan stoppe for rødt, selv
om de sætter farten ned til krybehastighed.

Bagefter går de hjem og skriver harmdirrende indlæg til avisen (og måske
en nyhedsgruppe) om de vanvittige fartidioter de har set i trafikken
samme dag.

Selv om vinterdæk ikke er et vidundermiddel, der under alle
omstændigheder står klippefast, er forskellen mellem vinter- og
sommerdæk dramatisk når vejen er dækket af is, sne og sjap.
--

Jens F

Fra : Non-Desperado

Dato : 12-10-05 07:45

spam@finds.dk (Jens) skrev:

> [...]
>ender halvvejs ude i krydsene, fordi de ikke kan stoppe for rødt, selv
>om de sætter farten ned til krybehastighed.

Det kommer stadig an på føreren.

Jeg har ikke de problemer med 2-3 cm sne og/eller 5-6 cm sjap

Eller rettere jeg har også kørt med vinterdæk, og de fedter
stadig rundt, hvis man jokker sømmet i bund.

Men hvis sneen vælter ned som du skrev i et tidligere indlæg, så
vil jeg ikke en gang køre ud med vinterdæk på.

Snekæder kan sættes på såvel sommer- som vinterdæk i dette
tilfælde...

--
Non-Desperado
Hyundai Getz 1,3 GL

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-10-05 07:56

Non-Desperado skriver:

> [...]
>
> Men hvis sneen vælter ned som du skrev i et tidligere indlæg, så
> vil jeg ikke en gang køre ud med vinterdæk på.

Men er det deciderede sommer dæk, eller helårsdæk du kører på ?

Jeg gætter på det sidste........

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Non-Desperado

Dato : 12-10-05 08:25

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev:

>Non-Desperado skriver:

>Men er det deciderede sommer dæk, eller helårsdæk du kører på ?

Der er sommerdæk (Hankook Centum K702)

Jeg tjekkede det sidste vinter, da jeg undrede mig over at de
stod relativt godt fast i sne og sjap. Jeg var også overbevist om
at det måtte være helårsdæk, men nej.

--
Non-Desperado
Hyundai Getz 1,3 GL

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 12-10-05 19:41

> Selv om vinterdæk ikke er et vidundermiddel, der under alle
> omstændigheder står klippefast, er forskellen mellem vinter- og
> sommerdæk dramatisk når vejen er dækket af is, sne og sjap.

Ikke sjap, nej - men på is og sne.

/Jan W Nielsen

Fra : anders majland

Dato : 11-10-05 20:07

> Men ærligt talt hvor mange dage med glatte veje har vi på en
> vinter ? Amterne salter ved den mindste fare for nattefrost, og
> snedækkede veje er der heller ikke meget af.

Det er rigtigt at det primære vejnet hurtigt er ryddet, men vi har ~3km ad
små biveje dertil. I år kommer der vinterdæk på fabia'en og håber at det
øger fremkommenligheden lidt (kørte på nye sommerdæk sidste vinter). Men
selv med snekæder kommer den hurtigt til kort - frihøjden er simpelthen for
lille

Men selvom min mc har ~20cm frihøjde så har jeg nu også præsteret at køre
fast på den

/A

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 12-10-05 21:36

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> hurtigt til kort - frihøjden er simpelthen for lille

Skulle det ændre frihøjden at sætte vinterdæk på?
(eller har jeg misforstået dit indlæg)

/Jakob

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 10-10-05 16:20

JS wrote:
> Venter I på Jarnvig eller er der en bestemt dato I sætter
> vintersutter på bilen?

Den sidste weekend i oktober eller den første weekend i november. Det
indførte jeg i 1995.
Prøv at tænke tilbage til 1995. Der fik vi snestorm natten til fredag
den 17.november, og fredag var ihvertfald stor dele af østjylland
lukket.

M.v.h
Niels

Fra : Bo Velschow

Dato : 10-10-05 21:45

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Venter I på Jarnvig eller er der en bestemt dato I sætter vintersutter på
> bilen?

Før min kone har termin! Jeg har ikke lyst til at køre til hospitalet på
glatte veje på sommerdæk.

Jeg regner med at sætte på begge biler slut oktober/start november - dvs. om
3-4 ugers tid. Dog ved jeg, at føret så er pænt til langt ind i december -
men hvis jeg undlader at sætte vintersutterne på, så bliver det snestorm 1.
november! (Murphy's Lov).

PS! Hvis Jarnvig eller hvad de nu hedder varsler snestorm før, så ryger
vintersutterne på tidligere!

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Troels Hansen

Dato : 12-10-05 09:20

JS wrote:
> Venter I på Jarnvig eller er der en bestemt dato I sætter vintersutter på
> bilen?

Noget helt andet. Kender I et sted at købe 4 billige (evt brugte)
stålfælge til en Citroen zx?