vending på motorvej ved uheld
Fra : Leif Neland

Dato : 10-10-05 13:03

Forleden sad kæresten i 1½ time i kø i forbindelse med et større uheld.
Der var få hundrede meter til den sidste tilkørsel; politiet havde spærret
motorvejen, så der kom ikke nogen bagfra.

I USA havde folk vendt/bakket op af tilkørslen; men det er jo meget fyfy
herhjemme.

Når politiet alligevel har parkeret på tværs af motorvejen for at spærre
den, kunne de så ikke gå i gang med at lede folk væk?
At dirrigere dem bagud og få dem ledt tilbage af tilkørselsrampen.

Eller ville det give for meget kaos?

De kan jo nogenlunde overskue hvor lang tid det tager at fjerne 10 biler,
der er kørt sammen...

Leif

Fra : Brizz

Dato : 10-10-05 14:14

Leif Neland wrote:
> [...]
>
> Eller ville det give for meget kaos?
>
> De kan jo nogenlunde overskue hvor lang tid det tager at fjerne 10 biler,

Ja det er bare prisen for at køre bil. At engang imellem ender man så i
en kø. Redningskøretøjer vil muligvis komme bagfra også er det sq ikke
til at zig-zag'e mellem bakkende og modsat kørende biler.
Selvom det er surt at holde i kø så skal der IKKE vendes om eller bakkes
på motorvejen.
Min holdning

Mhv Brian
---
www.arcticphoto.dk

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 10-10-05 14:18

Brizz wrote:
> [...]
> til at zig-zag'e mellem bakkende og modsat kørende biler.
> Selvom det er surt at holde i kø så skal der IKKE vendes om eller bakkes

Hvis der er politi på stedet, så bør de have et overblik over hvad der
er på vej af køretøjer, og desuden kunne dirrigere de bilister der er
nødt til at bakke/vende for at komme af motorvejen.

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-10-05 14:41

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis der er politi på stedet, så bør de have et overblik over hvad der er
> på vej af køretøjer, og desuden kunne dirrigere de bilister der er nødt
> til at bakke/vende for at komme af motorvejen.

I trafikradioen i fredags blev det nævnt at det var netop hvad der er
planlagt skal ske i fremtiden ....

--
Per, Esbjerg

Fra : Per

Dato : 10-10-05 15:08

> [...]
> på vej af køretøjer, og desuden kunne dirrigere de bilister der er nødt
> til at bakke/vende for at komme af motorvejen.

Helt enig!

Begynd endelig ikke at bakke på en motorvej med mindre politiet eller anden
myndighed giver dig lov.

Alm. bilister er jo slet ikke uddannede i at bakke på motorveje og har
derfor slet ikke overblikket og rutinen til at vide hvilke redningskøretøjer
mv. der kommer bagfra.

Vent til det trænede politi dirrigerer dig - så kan du til gengæld gøre det
uden fare.

Mvh. Per!

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-10-05 15:26

Brizz wrote:
> [...]
> til at zig-zag'e mellem bakkende og modsat kørende biler.
> Selvom det er surt at holde i kø så skal der IKKE vendes om eller bakkes

Hvis det ellers er styret af politiet (som er bekendt med at der går de
næste 4 timer inden vejen åbnes igen) kan det vel ikke være det store
problem.

En idé kunne være at få mobiliseret det lokale P-hjemmeværn og kalde dem
ud og forestå afviklingen af køen. F.eks. ved at hver bil bakkes tilbage
til tilkørslen, som er spærret af politiet. De vil have kontakt med
politiet, som vil være forud orienteret om redningskøretøjer der er på
vej frem til stedet.

Problemet er såmæn ikke størrere end det kan løses hvis man har evnerne,
og viljen, til at tænke på andet end sit eget og det man sidder på.'

Men vi kan lynhurtig blive enige om at det ikke er noget folk skal have
lov at gøre af sig selv.

--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/

Fra : Brizz

Dato : 10-10-05 20:34

Finn Guldmann wrote:

> [...]
> og viljen, til at tænke på andet end sit eget og det man sidder på.'
>
> Men vi kan lynhurtig blive enige om at det ikke er noget folk skal have

Ja hvis der kommer noget ordentlig styrring på det i form af fx man
bliver "udpeget" til at nu er det "din" tur til at køre og at det ikke
bare er "nå nu er der kø så vender vi bare rundt....også selvom politiet
står der."

Mvh Brian
---
www.arcticphoto.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-10-05 22:43

Brizz wrote:

> [...]
> bliver "udpeget" til at nu er det "din" tur til at køre og at det ikke
> bare er "nå nu er der kø så vender vi bare rundt....også selvom politiet

Og det er der jeg mener hjemmeværnets politi-kompagnier kunne bruges.

Jeg ved de ville blive ovenud lykkelige hvis de kunne blive brugt til
opgaver der kommer på forudsigelige tidspunkter.

Et af deres problemer er nemlig at kunne vise at de er i stand til at
løse seriøse opgaver. Til forskel fra div. cykelløb.

(Jeg skal i øvrigt lige pointere at jeg ikke er tilhænger af det
hjemmeværn vi har i dag. (Noget med at de efterlader hjernen hjemme når
de drager af i uniform.) Men det korps jeg ellers ville pege på, og som
var fuldt ud kapabel til at klare opgaven, er sparet væk.)

Fra : claus b. p.

Dato : 11-10-05 00:32

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message

> [...]
>
> Et af deres problemer er nemlig at kunne vise at de er i stand til at
> løse seriøse opgaver. Til forskel fra div. cykelløb.

Der er bare lige det problem, at man ikke lige mobiliserer HJV på et par
timer. De fleste HJV folk har jo selv job, familie, hund og kat og
kanariefugl, så et stående beredskab eksisterer ikke. Allerhøjst et
siddende.

Iøvrigt ville det være dejligt hvis politiet endelig tog sig sammen til at
begynde at dirigere trafikken, istedet for at bare at stoppe trafikken, og
så stå og kigge på redningsarbejdet, og udspy galde i radio og tv over at
folk kører forbi uheldssteder for stærkt og tæt. Hvis det nemlig er
tilfældet, (ligesom vending og bakning i nødsporet) må de f.... da tilkalde
nogle flere politifolk, så synderne kan blive stoppet. Det er ufatteligt at
de mener at det er ok, at det går ud over tusindvis af bilister i timevis,
at nogle få høveder ikke kan holde sig i skindet.
Jeg har flere gange holdt på ringmotorvejen (Kbh) før vejarbejderne
startede, mens al trafik bare blev stoppet fordi fx. 2 lastbiler var kørt op
bag i hinanden i inderste bane. Mens bilerne bare blev ved at komme bagfra,
fordi ingen dirigerede dem af ved en tidligere afkørsel, måtte alle bare
vente, selvom redningsarbejdet ikke engang kunne starte, fordi Falcks
lastvognskraner var stationeret en time eller længere væk. Det er totalt
mangel på respekt, eller manglede situationsforståelse. I betragtning af de
farlige situationer der ville kunne opstå hvis folk begyndte at vende/bakke
eller andet, må det da være logik for burhøns, at køen skal afvikles så
hurtigt det er forsvarligt.

/Claus

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-10-05 10:42

claus b. p. wrote:
> [...]
> timer. De fleste HJV folk har jo selv job, familie, hund og kat og
> kanariefugl, så et stående beredskab eksisterer ikke. Allerhøjst et

Nej nu. Men hvis ordningen stille op er jeg sikker på at du kan have de
første fremme indenfor en halv time.

Hvor hurtig tror du de første HJV-folk var i aktivitet i forbindelse med
branden ved Kolding? (To minutter efter at det første gang havde været
bragt i radioen havde den første ringet og forhørt sig om der blev brug
for dem. Og der blev brug for dem.)

> [...]
> de mener at det er ok, at det går ud over tusindvis af bilister i timevis,
> at nogle få høveder ikke kan holde sig i skindet.

Nu har vi jo ikke politi i samme antal som de har det i Frankrig og
Italien, så det med at tilkalde flere folk er jo ikke noget man bare
gør. Man har dem simpelthen ikke. Det er jo sparetider, også der.
Hvorfor tror du ellers jeg nævner HJV?

> [...]
> eller andet, må det da være logik for burhøns, at køen skal afvikles så

Jeg ved godt at det ikke er alle politifolk der er lige gode til at
tænke sig om. Men jeg regner med at dem der har fået en betydende post,
inde på stationen, har det fordi de har vist sig at kunne bruge de små
grå til andet end at sidde på.

Så jeg er ret sikker på at trafikkens afvikling er alvorlig med i billedet.

(Sidder i øvrigt og hører P4 Panelet, hvor gæsten er Mogens Vilbert.
Skal lige høre om han klokker i et eller andet.)