rustbeskyttelse
Fra : Tommy Nielsen

Dato : 10-10-05 08:51

hej ng

jeg skal ha' rustbeskyttet skærmkasserne og et par pletter under en lille
personbil fra '95. På autoriseret værksted løber en fuld behandling hutigt
op i små 3000 kr. Eftersom bilen netop kun skal rustbeskyttes de steder,
hvor det trænger, så overvejer jeg at gøre det selv. Dvs pille et dæk af ad
gangen, rengøre og påføre pava i skærmkasserne.

Men kan det betale sig for mig at gå i gang med - de kan jo sikkert deres
kram på et værksted, og har grejet, varmerum og håndelaget. Mit spørgsmål
er:

kan jeg selv rustbeskytte bilen effektivt, eller er det fjollet at gå i gang
med selv?

MVH

Tommy

Fra : Brian S. Jensen

Dato : 10-10-05 08:57

"Tommy Nielsen" <tommynielsen77@*REMOVE*webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er:
>
> kan jeg selv rustbeskytte bilen effektivt, eller er det fjollet at gå i

Hej Tommy

De steder hvor du kan SE at den trænger er typisk ikke de værste,
det er derimod de steder i hulrum og lign. hvor man ikke umiddelbart
kan se.
Derfor har de professionelle sprøjteskema'er og markeringer over
hvor de skal bore huller for at ramme alle steder

Jeg ville ikke spare pengene

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 10-10-05 09:16

Tommy Nielsen skrev:

> kan jeg selv rustbeskytte bilen effektivt, eller er det fjollet at gå
> i gang med selv?

Da jeg i sin tid blev udlært på lageret hos VW - med et dertilhørende
Dinitrol-center - fik jeg bare en liter rustbeskyttelse dér med besked fra
en ældre kollega om at det ku jeg selv gøre lige så godt med en pensel

Lidt uvidenskabeligt - men i de 35 år der er gået siden har jeg lavet
undervognsbehandlingen selv (incl. komplet behandling med kompressor med
slanger o.l.)
Hans
http://kortlink.dk/dkfritidbil/xq8

Fra : Brian S. Jensen

Dato : 10-10-05 09:21

> Da jeg i sin tid blev udlært på lageret hos VW - med et dertilhørende
> Dinitrol-center - fik jeg bare en liter rustbeskyttelse dér med besked fra
> en ældre kollega om at det ku jeg selv gøre lige så godt med en pensel

Hej Hans

Det siger vist mere om det pågældende Dinitrolcenter end om hvordan
det bør gøres ,-)

> Med venlig hilsen
> Hans

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-10-05 09:37

"Hans Paulin (6310)" skriver:

> Da jeg i sin tid blev udlært på lageret hos VW - med et dertilhørende
> Dinitrol-center - fik jeg bare en liter rustbeskyttelse dér med besked fra
> en ældre kollega om at det ku jeg selv gøre lige så godt med en pensel

Ja, der er sket noget på 35 år....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-05 15:15

> [...]
>
> Lidt uvidenskabeligt - men i de 35 år der er gået siden har jeg lavet
> undervognsbehandlingen selv (incl. komplet behandling med kompressor med

Jeg vil nu give dig lidt ret, det er ikke fordi det er den store
raketvidenskab at undervognsbehandle en bil. Især ikke når man har haft en
gammel skøjte og ved hvor biler typisk ruster........dørbund, a-stolpe,
skærmkanter, vanger, samlinger, støddæmpertårne, plader omkring lygter.

Steder hvor de aldrig ruster er de store flader midt under bilen og mellem
tank og bund.

En god idé er at give bremserør en tur, da bare de mindste rustprikker hos
syn vil få dem til at dømme bilen kasseret ind til nye rør er monteret.
Ankerpladen ruster altid som et ondt dyr.

--
Tom

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 10-10-05 23:44

Tom skrev:

> Jeg vil nu give dig lidt ret, det er ikke fordi det er den store
> raketvidenskab at undervognsbehandle en bil.

Tak tak

> [...]
> omkring lygter.
> Steder hvor de aldrig ruster er de store flader midt under bilen og

Det jo det...

> En god idé er at give bremserør en tur, da bare de mindste
> rustprikker hos syn vil få dem til at dømme bilen kasseret ind til
> nye rør er monteret.

Når jeg monterer nye får de altid brun tectyl - men det er kobberrør, så dét
går nok

> Ankerpladen ruster altid som et ondt dyr.

Den får osse lidt - har til gode at skifte en sådan