Sonata - en testrapport.
Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 09-10-05 20:34

Så er den første ferietur i den nye bil overstået.

Til glæde for nogen, og til skuffelse for andre kan jeg sige at det
var (set med mine øjne) helt igennem vellykket.

Bilen som sådan er den den mest neutralt styrende af de biler jeg har
ejet, og det er ikke så få. Det gælder motorvej, landevej og bjergveje
med serpentinersving.

Den kører klippestabilt helt op til topfart på halvdårlige tyske
motorveje, på trods af den efter de flestes mening dårlige
dækmontering.

A propos dæk. De Hankookdæk som er monteret på bilen er rimeligt
støjsvage, og helt udmærkede at køre på under normale forhold, MEN de
er ikke glade for vand!

To gange trådte ESP'en i funktion. Den ene gang i et serpentinersving
og den anden gang i en rundkørsel. Begge gange var der vådt efter
regn. Det betyder at de ikke bliver siddende ret længe på min bil.

Mht. ESP. For dem som ikke har prøvet at køre med ESP, kan jeg oplyse
at man s'gu bliver forskrækket, første gang man oplever den i
funktion. De der sensorer arbejder simpelthen så hurtigt, at det
lyder som om vognbunden skraber på asfalten. Men det virker fanneme.

Benzinøkonomien landede på 11.4 km/l. ved blandet kørsel. Dvs. så
hurtigt som den øvrige trafik tillod i Tyskland, ca. 140 km/t. i
Frankrig, og mellem 70 og 100 km/t. ved landevejskørsel. Det er jeg
godt tilfreds med, i betragtning af at det er en 2.4 liters motor med
tomatkasse.

Målingen er udført over 5.200 km. og med det faktiske antal tankede
liter som grundlag. Og med en ikke tilkørt motor.

Mht. almindelig komfort er både fruen og jeg enige om, at vi, alderen
taget i betragtning, ikke er hverken mere eller mindre stive og ømme,
end vi har været i vores øvrige biler. Til gengæld har vi en helvedes
masse plads at boltre os på.

Det har iøvrigt moret mig, at "den sorte" ved indtil flere lejligheder
har samlet mindre flokke af tilskuere, når den stod parkeret. Både i
Frankrig og Tyskland. Der faldt endog adskillige positive kommentarer.

Jeg er stadig glad for min nye bil.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Jens

Dato : 09-10-05 20:40

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

> Så er den første ferietur i den nye bil overstået.

Velkommen hjem!

> [...]
>
> Målingen er udført over 5.200 km. og med det faktiske antal tankede
> liter som grundlag. Og med en ikke tilkørt motor.

Det er ikk' så ringe for en pænt stor bil.

> Jeg er stadig glad for min nye bil.

Tillykke med den.
--

Jens F

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-05 21:07

> Så er den første ferietur i den nye bil overstået.

> Jeg er stadig glad for min nye bil.

Hvilket jo er det vigtigste.
Kan ikke rigtigt huske om det var den nye model ?
Men det var det vel når du skriver "ikke tilkørt motor" ?

Mvh. Allan Møller

Fra : BJ

Dato : 09-10-05 22:09

KLIP

> Jeg er stadig glad for min nye bil.

C'est bon og Halleluja..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Johnt

Dato : 08-10-05 22:58

> "Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

Tillykke med din nye bil.

Det er rart at læse en positiv historie i denne gruppe.

Desuden er jeg glad på dine vegne for at er tilfreds med bilen.

Hilsen
Johnt

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-10-05 22:50

> Det har iøvrigt moret mig, at "den sorte" ved indtil flere lejligheder
> har samlet mindre flokke af tilskuere, når den stod parkeret. Både i
> Frankrig og Tyskland. Der faldt endog adskillige positive kommentarer.

Det er klart - jeg tror ikke der er så mange af dem i andre europæiske
lande, hvor bilerne er billige.

Og jeg tror, mange bliver forbløffede, når de får kigget den nærmere efter.

Tillykke med den vel overståede jomfrutur.

/Jan W Nielsen

Fra : BJ

Dato : 09-10-05 22:53

KLIP

> Det er klart - jeg tror ikke der er så mange af dem i andre europæiske
> lande, hvor bilerne er billige.

Det går nu ikke så ringe endda:

http://www2.hyundai-europe.com/news/N_63

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 12-10-05 21:14

On Sun, 9 Oct 2005 23:49:47 +0200, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Det er klart - jeg tror ikke der er så mange af dem i andre europæiske
>lande, hvor bilerne er billige.

>--

Næh, tyskere kan jo pr. definition ikke finde på at købe noget der
ikke er tysk. Én af de få ikke-tyske biler der har solgt godt er af
alle ting Renault 19. Dem kører der en forskrækkelig masse af dernede
- endnu!

Franskmændene er helt utilregnelige. De er europamestre i tekniske
handelshindringer, så de har sikkert gang i et eller andet for at
beskytte hjemmemarkedet. der kører dog mange 4x4 Hyundai dernede, men
dem har de heller ikke så mange af selv.

Det minder iøvrigt lidt om den meget udmærkede Renault Safrane, som
heller ikke blev importeret til Skandinavien, idet den ville være en
hård konkurrent til Volvo's modelprogram.

>--

>Og jeg tror, mange bliver forbløffede, når de får kigget den nærmere efter.

>--

Med det held der altid skal til, tror jeg godt at Hyundai kan blive en
succes a'la Skoda. Ikke sådan at forstå, at Hyundai skal overtages af
VW eller andre, men forståes sådan, at Hyundai på det seneste har fået
et gigantisk kvalitetsløft - ved egen hjælp.

>--

>Tillykke med den vel overståede jomfrutur.

>--

Tak skal du ha'.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : jk

Dato : 10-10-05 07:58

> Så er den første ferietur i den nye bil overstået.
>
> Til glæde for nogen, og til skuffelse for andre kan jeg sige at det
> var (set med mine øjne) helt igennem vellykket.
[snip]

Stadig tillykke med den nye dyt. Jeg overvejer selv kraftigt, at få en
Sonata (iøvrigt irriterende, at de ikke laver en stationcar version) -
anyway, så vil jeg vente indtil dieselversionen kommer, for det nager mig
lidt, at den undskyld mit udtryk "kun" kører 11-12 på literen og så af de
dyre-dyre dråber, men jeg ved jo godt, at det ikke ligefrem er en lille bil,
og at det stadig er fint for den størrelse.

/JK

Santa Fe 2.0 Diesel

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 12-10-05 21:16

On Mon, 10 Oct 2005 08:57:56 +0200, "jk" <REMOVEMEdempsey@email.dk>
wrote:

> [...]
>dyre-dyre dråber, men jeg ved jo godt, at det ikke ligefrem er en lille bil,
>og at det stadig er fint for den størrelse.

Jamen indenfor det næste halve år kommer der både diesel og
stationcar, så du tager bare den tube hvorpå der står
tålmodighedscreme, og smører dig lidt med den.

Venlig hilsen
Folmer