Mondeo 97 udstødning 3 potter?
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 09-10-05 16:01

Hejsa.

Kan høre på min mondeo at udstødningen er begyndt at blive lidt
utæt. Har lokaliseret det til den første potte efter katalysatoren,
hvor der er rustet et lille hul, der hvor røret er svejset på potten.

Men udstødningen på min mondeo 2,0 består af hele 3 potter. 1 potte
lige efter katalysatoren og 2 potter oppe bag bagkofangeren (en i hver
side). Der er kun rørhale i højre side, så hvorfor denne mærkelige
setup? Hos ford koster en ny udstødning 3200 kr. Kan det gøres
billigere?

På forhånd tak!

Fra : Christopher Stein

Dato : 09-10-05 17:49

Martin Jørgensen wrote:
> [...]
> side). Der er kun rørhale i højre side, så hvorfor denne mærkelige
> setup? Hos ford koster en ny udstødning 3200 kr. Kan det gøres

´du kunne jo skære stykket af og svejse et tilsvarende rør på..

Fra : Mogens

Dato : 09-10-05 17:46

"Martin Jørgensen" <martin@esenet.dk> wrote in message

> Kan det gøres billigere?

Jég fandt ud af, hvilket fabrikat min Omega 3.0i-24 originalt kørte med
(Walker).
Efterfølgende købte jeg den originale udstødning uoriginalt ved FTZ.
Det var ca. en 1/4-del af prisen - 5.000 istedet for 22.000 kr

Den nye ejer har forøvrigt lige mailet mig vedr. udstødningen - og han
gør tricket atter en gang :)

Sidebemærkning, nu der tales om gearkasser -> gearkassen er netop brækket
ned
i min tidligere '91 Opel Omega 3000 24V også kaldet 3.0i-24.
--
Mvh Mogens

Sælges: '83 BMW 323i, synet den 16. september 2005 !
Sælges: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk

Fra : Thomas

Dato : 09-10-05 17:50

> [...]
> Efterfølgende købte jeg den originale udstødning uoriginalt ved FTZ.
> Det var ca. en 1/4-del af prisen - 5.000 istedet for 22.000 kr

Det var altså mig der gjorde det ;) Pris 4.967,20 kr. i stedet for ca.
7.000 kr. - de ca. 22.000 kr. er for en komplet fra manifold og bagud :)

--
Mvh/TK

Fra : Mogens

Dato : 09-10-05 17:56

"Thomas" <tkrath@SLEThotmail.com> wrote in message

> Pris 4.967,20 kr. i stedet for ca. 7.000 kr. de ca. 22.000 kr. er for en
> komplet fra manifold og bagud :)

Overdrivelse fremmer forståelsen

Fra : Thomas

Dato : 09-10-05 17:58

> Overdrivelse fremmer forståelsen

Din Kjøwnhavner! ;)

--
Mvh/TK

Fra : BJ

Dato : 09-10-05 18:27

"Thomas" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Din Kjøwnhavner! ;)

Njaeee .... Bornholmer ville passe bedre..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-05 18:33

> [...]

>side). Der er kun rørhale i højre side, så hvorfor denne mærkelige
>setup? Hos ford koster en ny udstødning 3200 kr. Kan det gøres

Ja den er mærkelig. På 1.8 har man ikke denne løsningen med at røgen skal
gennem den ekstra potte i den ene side. Begrundelsen gætter jeg på må være
noget med enten at reducere støj eller mere sansynligt at øge modtryk og
dermed reducere forureningen. Ford kører i forvejen på en speciel
dispensation mht. forurening.

Billigere løsninger er der nok af. Lige fra Høyer Autodele, Thansen og til
et hav af andre leverandører. Men om det kan svare sig i sidste ende at købe
uoriginalt er jeg ikke sikker på.
På min mondeo 1.8 sidder det fabriksmonterede forrør, kat og mellempotte
(300.000 Km 1997). Den bagerste potte er blevet skiftet ud med originalt
ST200 dobbelt udstødning, men her var den bagerste godt nok også temmelig
tærret.

--
Tom

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 10-10-05 07:23

Angående de billigere løsninger... Jeg har forsøgt hos både
Thansen, Hoyer og Quickpot. Hos Hoyer & Thansen fører de slet ikke
denne udstødning oghos quickpot vil man have 3700 for den og ikke de
3200, som ford forlanger.

Er der nogen mening med 2 afgangsrør (altså et i hver side) i stedet
for den nuværende ene i højre side.. For det kunne da se lidt fedt
ud.... Især nu hvor potterne alligevel går den vej som de nu engang
går.. Virker jo nærmest som om man har forberedt den for 2
afgangsrør...

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-05 14:40

[...]

----------
De sælger dem på ebay helt nye til mondeo 2.0
http://cgi.ebay.de/2-Endschalldaempfer-Auspuff-Ford-Mondeo-I-u-II-08233-34_W0QQitemZ8004745707QQcategoryZ61418QQrdZ1QQcmdZViewItem

http://cgi.ebay.de/Ford-Mondeo-I-2-0i-16-V-Auspuff-Mitteltopf-285865_W0QQitemZ8004193183QQcategoryZ61469QQrdZ1QQcmdZViewItem

Men det med 2 afgangsrør er KUN blær, også selv om det er til ST200 så har
den egentlig slet ikke brug for dobbelt afgang. Ingen regler uden
undtagelser, min mondeo 1.8 har selvfølgelig brug for dobbelt rør så den kan
en miliheste mere.

Til en ST200 koster det ca. 5.000 Kr for det sidste dobbelt stykke. Jeg var
så heldig at købe 2 stk dobbelt på ebay, så jeg skulle have nok til de næste
10 år

--
Tom

Fra : Martin Christiansen

Dato : 10-10-05 21:34

[...]

---
På min Mondeo 2,0 stc. fra 98 er der kun 1 bagpotte. Afgangen sidder i
venstre side..

---