Når en gearkasse er ødelægges eller er øde~
Fra : BJ

Dato : 09-10-05 15:25

Nu synes jeg, det på tide at få defineret, hvad der ødelægger en gearkasse
(manuel, automatisk og elektronisk).

1) Hvad ødelægger den..?

2) Hvad ødelægges..?

3) Hvordan ødelægges en momentomformer..?

4) Hvilke sliddele/komponenter må forventes at holde i bilens levetid..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Juul

Dato : 09-10-05 15:28

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in message
> [...]
>
> 3) Hvordan ødelægges en momentomformer..?
>
> 4) Hvilke sliddele/komponenter må forventes at holde i bilens levetid..?

Du har da ikke fået et nyt havari nu vel? Bliver meget nervøs ;)

VH Juul

Fra : BJ

Dato : 09-10-05 15:30

"Juul" <jj7@ofir.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Du har da ikke fået et nyt havari nu vel? Bliver meget nervøs ;)

Nope.

Den nye gearkasse er en såkaldt version 7..!

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Juul

Dato : 09-10-05 15:37

> Nope.
>
> Den nye gearkasse er en såkaldt version 7..!

Ok - se mit svar i den anden tråd... Hvad var de første indikationer på at
den gik i stykker. Stoppede den med at virke fra den ene dag til den anden.
Og hvad var de totale omkostninger for dig?

Undskyld - jeg ved du sikkert har svaret en million gange før på det...

VH Juul

Fra : BJ

Dato : 09-10-05 15:44

"Juul" <jj7@ofir.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ok - se mit svar i den anden tråd...

O.k., og har svaret.

> Hvad var de første indikationer på at
> den gik i stykker. Stoppede den med at virke fra den ene dag til den
> anden.

Det tog cirke en uge.

Den ville ikke gå i første trin nogen gange.

Når den blev varm, var der ingen problemer.

Hydraulikolien blev skiftet.

Det hjalp ikke til sidst.

Der ville der ikke gå i første trin mere, men kunne godt starte med W =
vinter drive aktiveret.

Alt virkede perfekt på nær første trin.

> Og hvad var de totale omkostninger for dig?

45.000 kr. minus 5.000 kr. skænket af Vestergaard Automobiler (med stor tak)
fordi jeg er en god kunde (jeg talte bl.a. med Lars om det).

Volvo Danmark, Tyskland samt Sverige var rystende lige glade.

> Undskyld - jeg ved du sikkert har svaret en million gange før på det...

Jep, og gearkassen samt momentomformeren var som nye inden i.

Kan du gætte, hvad ikke kunne holde..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik B.

Dato : 09-10-05 17:06

> 45.000 kr. minus 5.000 kr. skænket af Vestergaard Automobiler (med stor
> tak) fordi jeg er en god kunde (jeg talte bl.a. med Lars om det).

Whouw-hooouuww......godt jeg kører med en "billig" manuel kasse!

> Jep, og gearkassen samt momentomformeren var som nye inden i.
>
> Kan du gætte, hvad ikke kunne holde..?

Venter i spænding?

Fra : BJ

Dato : 09-10-05 17:08

KLIP

> Venter i spænding?

Så helt special for you:

Det ene af stemplerne, der trykforsyner gearkassen med hydraulikolie.

Alt andet var som nyt.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik B.

Dato : 09-10-05 18:12

> Så helt special for you:
>
> Det ene af stemplerne, der trykforsyner gearkassen med hydraulikolie.

Er Volvo ikke begyndt at lave et "Aftermarket" stempel i bedre kvalitet, til
evt. rep.?

Det er jo rent til grin, hvis Volvo forsøgte at binde den defekt op på det
større moment!?

Fra : BJ

Dato : 09-10-05 18:32

KLIP

> Er Volvo ikke begyndt at lave et "Aftermarket" stempel i bedre kvalitet,
> til evt. rep.?

Det ved jeg ikke.

Du kan købe et rep.sæt, altså til selve hydraulikken mv., men hele
gearkassen skal af for at sættet kan monteres.

> Det er jo rent til grin, hvis Volvo forsøgte at binde den defekt op på det
> større moment!?

Ja, og det er ikke det eneste, man kan finde på at binde op på det større
moment = chiptuningen.

Jeg har intet ødelagt (endnu) som kan forbindes *direkte* til chiptuningen,
sikkert fordi dem der har lavet den, kender en Volvo ud og ind.

Hvis jeg havde smadret turboer, topstykke, motor, momentomformer, trækaksler
o.l., ville jeg kunne forstå Volvo´s holdning.

Jeg har på fornemmelsen, de bruger chiptuning til at undskylde for elendig
kvalitet på diverse underleverandørers billige komponenter (læs. Fords
overtagelse af kvalitet og kontrollen af samme).

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 09-10-05 15:43

Hej!

Juul wrote:

> Undskyld - jeg ved du sikkert har svaret en million gange før på det...

Bare tag det roligt, det er gratis psykologhjælp til Bjørn

Til BJ: Jeg lider med dig og dine problemer...
--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

Fra : BJ

Dato : 09-10-05 15:46

KLIP

> Bare tag det roligt, det er gratis psykologhjælp til Bjørn

LOL

> Til BJ: Jeg lider med dig og dine problemer...

Jeg er desværre ikke den eneste. Min nabo mangler blot hans "gearkasse" også
stiger af.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : jan@stevns.net

Dato : 09-10-05 20:43

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev :

>Jeg er desværre ikke den eneste. Min nabo mangler blot hans "gearkasse" også
>stiger af.

Sku i ikke se at holde de 2 kasser lidt længere fra hinanden pga
smittefare ?

<<grin>>

--
jan@stevns.net

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 09-10-05 20:48

On Sun, 09 Oct 2005 21:42:51 +0200, jan@stevns.net wrote:

>Sku i ikke se at holde de 2 kasser lidt længere fra hinanden pga
>smittefare ?
>
><<grin>>

>--

Nu er det jo ikke rugekasser, men gearkasser der tales om, så der er
nok ingen fare for fugleinfluenza dér.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : jan@stevns.net

Dato : 09-10-05 21:16

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev :

>Nu er det jo ikke rugekasser, men gearkasser der tales om, så der er
>nok ingen fare for fugleinfluenza dér.

Siden de følges åehh så pænt ad, med hensyn til fejl, tyder det da på
en hvis smitterisiko ;)

(Velkommen tilbage fra den lange køretur iøvrigt !)

--
jan@stevns.net

Fra : BJ

Dato : 09-10-05 22:10

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Sku i ikke se at holde de 2 kasser lidt længere fra hinanden pga
> smittefare ?
>
> <<grin>>

ROTFL

Bare der ikke går stålorme i min. Han har fået udbedret sin bagagerumsklap.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : BJ

Dato : 09-10-05 16:05

KLIP

> [...]
>
> 3) Hvordan ødelægges en momentomformer..?
>
> 4) Hvilke sliddele/komponenter må forventes at holde i bilens levetid..?

Som svarene drysser ind både her og hisset, må jeg endnu en gang konstatere
at gruppen ikke har en hujende fis forstand på Volvos GearTronic
gearkasse..;)

Det kan naturligvis også skyldes, en del er ansat ved Volvo og derfor
klogelig holder deres mund og undlader at ytre sig..?..:)

PS: Man var også lige ved at overbevise sig selv om (Volvo) at en defekt
elektrisk op- og nedrullemekanisme skyldes chiptuning og ikke manglende
smøring ved de autoriserede eftersyn (potten har aldrig besøgt andet et
autoriseret Volvo-værksted)..))

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens

Dato : 09-10-05 16:14

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in message

> Det kan naturligvis også skyldes, en del er ansat ved Volvo og derfor
> klogelig holder deres mund og undlader at ytre sig..?..:)

Der er gået 39 minutter, mand
--
Mvh Mogens

Sælges: '83 BMW 323i, synet den 16. september 2005 !
Sælges: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk

Fra : BJ

Dato : 09-10-05 16:17

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Der er gået 39 minutter, mand

Det er li'som ikke første gang, min gearkasse er på tapetet.

Der har da været tid nok, for de indviede og eksperterne, til at forberede
sig i..:)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-05 16:22

> "Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Det er li'som ikke første gang, min gearkasse er på tapetet.

Jow men de andre gange brugte "man" jo tiden på at håne Volvo

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 09-10-05 16:29

KLIP

> Jow men de andre gange brugte "man" jo tiden på at håne Volvo

LOL.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars Knudsen

Dato : 09-10-05 16:16

Halløj,

On Sun, 9 Oct 2005 17:04:33 +0200, "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk>
wrote:

> [...]
>elektrisk op- og nedrullemekanisme skyldes chiptuning og ikke manglende
>smøring ved de autoriserede eftersyn (potten har aldrig besøgt andet et

Det er tragisk man laver sådan noget der ikke kan holde...   Du er
desværre ikke den eneste der har haft probs med den.

http://www.sunddebat.com/debat/showthread.php?t=652

** Lars

Fra : Mogens

Dato : 09-10-05 16:19

"Lars Knudsen" <larsnospam@landligtxxx.dk> wrote in message

> Det er tragisk man laver sådan noget der ikke kan holde... Du er
> desværre ikke den eneste der har haft probs med den.
> www.sunddebat.com/debat/showthread.php?t=652

Tiden er inde til at handle bil, Bjørn - det kan ikke gå hurtigt nok!
Hvad skal jeg finde til dig denne gang?

Fra : BJ

Dato : 09-10-05 16:22

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Tiden er inde til at handle bil, Bjørn - det kan ikke gå hurtigt nok!
> Hvad skal jeg finde til dig denne gang?

Jeg er desværre tvunget til at fortsætte i potten, da jeg gerne skulle tjene
det tabte ind..))

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-05 16:25

> "Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Jeg er desværre tvunget til at fortsætte i potten, da jeg gerne skulle
> tjene det tabte ind..))

Så du også for kundernes spørgsmål når du dukker op i en koreaner

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-05 16:31

> "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse

> Så du også for kundernes spørgsmål når du dukker op i en koreaner

prøver lige igen

Så er du også fri for kundernes spørgsmål, når du dukker op i en koreaner

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 09-10-05 16:31

KLIP

> Så du også for kundernes spørgsmål når du dukker op i en koreaner

Jeg tror nu ikke, de vil sige noget.

Mange af dem kører Saab og de har også betalt kassen.

Nogen kører Audi A6 og de er også godt med.

Jeg tror sku den nye trend bliver Sonata V6 eller den nye store med det
morsomme navn..)))

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : BJ

Dato : 09-10-05 16:21

"Lars Knudsen" <larsnospam@landligtxxx.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er tragisk man laver sådan noget der ikke kan holde... Du er
> desværre ikke den eneste der har haft probs med den.
>
> http://www.sunddebat.com/debat/showthread.php?t=652

Tak for "opbakningen".

Tragisk at Volvo ikke kan indse fejlene, men de må jo tjene nok i forvejen.

Efterhånden som tingene bliver udskiftet, er stumperne også erstattet med
reservedele produceret efter lorteårene og potten må således kunne holde
(som en Volvo-direktør jo direkte har udtalt på TV2).

Jeg glæder mig til at køre i potten de næste 4 år endnu, så regnskabet kan
gå mere "venligt" op..!!!

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik B.

Dato : 09-10-05 17:11

> Jeg glæder mig til at køre i potten de næste 4 år endnu, så regnskabet kan
> gå mere "venligt" op..!!!

Jeg forstår ikke helt det regnestykke? Hvis du fortsætter med dyrt
vedligehold i 4 år, med måske 30.000,- + om året, vil det jo alt andet lige,
skulle på afskrivningen?

Fra : BJ

Dato : 09-10-05 17:16

KLIP

> Jeg forstår ikke helt det regnestykke? Hvis du fortsætter med dyrt
> vedligehold i 4 år, med måske 30.000,- + om året, vil det jo alt andet
> lige, skulle på afskrivningen?

Jeg regner med, nu når alle lortestumperne er skiftet ud til seneste
aftapning, potten kan nøjes med de normale foreskrevne 20.000 km-eftersyn.

Det er ikke så galt endda.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Juul

Dato : 09-10-05 16:38

> [...]
>
> Det kan naturligvis også skyldes, en del er ansat ved Volvo og derfor
> klogelig holder deres mund og undlader at ytre sig..?..:)

Jeg håber ikke jeg har givet anledning til nogen misforståelser. Jeg
arbejder ikke for Volvo Cars der er ejet af Ford men derimod den svenske
koncern AB Volvo. Det eneste fælleskab med Volvo Cars er at de ejer og
varetager hver deres halvdel af Volvo varemærket. Det var en del af handlen
da Ford købte Volvos bildel.

At jeg alligevel kender lidt til Volvo Cars er fordi jeg cirka halvtid
arbejder som konsulent i to af deres udviklingsafdelinger. I de to Volvo
koncerner arbejder vel +40000 her i Göteborg og jeg er bare en, dvs. jeg kun
har forstand på det lille område jeg arbejder med. Desuden aner jeg ikke
hvordan en gearkasse er skruet sammen - jeg har end aldrig prøvet at skifte
olie på en bil så jeg kan af naturlige grunde ikke udtale mig som ekspert -
men som helt almindelig privatperson. Derfor vil det være en stor fejl at se
mig som "Volvo" eftersom du ved mere om gearkasser end jeg gør.

At jeg har et par oplysninger omkring teknikken er fordi jeg har spurgt
nogen stykker da jeg selvfølgelig forud for mit eget bilkøb har spurgt alle
med forstand på forskellige ting der ellers gider svare... Det er bare sund
fornuft.

MVH Juul

Fra : BJ

Dato : 09-10-05 16:41

"Juul" <jj7@ofir.dk> skrev i en meddelelse

Hej Juul.

Det er slet ikke møntet (specielt) på dig.

Der må da være Volvocarsansatte mekanikere i gruppen..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Juul

Dato : 09-10-05 16:45

> Hej Juul.
>
> Det er slet ikke møntet (specielt) på dig.
>
> Der må da være Volvocarsansatte mekanikere i gruppen..;)

Helt ok! Jeg skulle bare være helt sikker :)

VH Juul

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-05 16:20

> Nu synes jeg, det på tide at få defineret, hvad der ødelægger en gearkasse
> (manuel, automatisk og elektronisk).
>
> 1) Hvad ødelægger den..?

Manuel: Slidtage, eller for hurtige gearskifte så synkromeshringene ikke kan
nå at accelerere tandhjulene op i hastighed før de skal i indgreb.

Aut: Slidtage, for lidt olie, eller ikke tilstrækkelig køling i forhold til
det den skal trække, eller for meget stående stille i tomgang (manglende
køling)

El: ?

> 2) Hvad ødelægges..?

Manuel: Syncro ringe, skiftemekanikken

Aut: Jeg har ladet mig fortælle at pakdåser og momentomformer er de udsatte
dele

> 3) Hvordan ødelægges en momentomformer..?

Man starter med at købe en Volvo så har man et godt udgangspunkt
I bund og grund må det være tale om en fejldimensioneret
transmissionsenheden når den kan ødelægges og ikke bare slides op.

> 4) Hvilke sliddele/komponenter må forventes at holde i bilens levetid..?

Tja nok ikke nødvendigvis en tomatkasse, men en manuel plejer da at holde
bilens levetid. Men så ryger koblingen som regl 1-2 gange ved manuel.
Slæber bilen ofte på en stor Knaus i Alperne så bliver gearkassen også
ydeligere belastet.

I flg FDM så slider det også unødvendig meget hvis man bruger motorbremse
når der skal stanses. De påstår hårdnakket at det er bedre at koble ud og
bruge bilens bremser i stedet for at slide på hele transmissionslinien.

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 09-10-05 16:25

KLIP

> Man starter med at købe en Volvo så har man et godt udgangspunkt
> I bund og grund må det være tale om en fejldimensioneret
> transmissionsenheden når den kan ødelægges og ikke bare slides op.

Den dobbelte hydraulikpumpe i gearkassen er dimensioneret godt nok,
stemplerne er blot lavet af noget billigt lort.

Selve gearkassen og momentomformeren er ganske o.k., selv med min udlægning.

Der har *ALDRIG* været fejlmeldinger på gearkassen grundet overophedning.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik B.

Dato : 09-10-05 17:14

> Manuel: Slidtage, eller for hurtige gearskifte så synkromeshringene ikke
> kan nå at accelerere tandhjulene op i hastighed før de skal i indgreb.

Du glemte: Stort moment ved lave rpm.

> Aut: Slidtage, for lidt olie, eller ikke tilstrækkelig køling i forhold
> til det den skal trække, eller for meget stående stille i tomgang
> (manglende køling)

Du glemte: Stort moment ved lave rpm.

Bare tag Towreg'en, fra VW. De har haft store problemer med at få
momentomformeren til at holde på V10 TDI'erne, p.g.a. de 750 Nm.

Fra : BJ

Dato : 09-10-05 17:18

KLIP

> Bare tag Towreg'en, fra VW. De har haft store problemer med at få
> momentomformeren til at holde på V10 TDI'erne, p.g.a. de 750 Nm.

Det skyldes dårlig programmering af gearkassens software ifbm.
motorstyringen.

Men bevares, så kan VW jo ikke skilte med de opgivelser mv...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-05 16:29

> 1) Hvad ødelægger den..?

Forkert eller for lidt olie

Dårlig justering af kobling og en
svag konstruktion.

Uhensigtsmæssig voldsom betjening.

Uheldige valgte gearinger som lader
det hele sejtrække istedet for at løbe frit.

> 2) Hvad ødelægges..?

Lejer og tænderne ???
Og alt det som holder det hele sammen.

> 3) Hvordan ødelægges en momentomformer..?

Pas, men jeg synes sådan en karl er interessant...

Det hele hvis alt passes med rettidig omhu som en rig mand siger.
Der tænkes ikke på sliddele som udstødning som er lavet til at skulle
skiftes ad åre. Det er en gearkasse ikke, medmindre det er en Polo 1.6
hehe...