Hvordan: er 3xblink lavet?
Fra : Schummi

Dato : 09-10-05 11:24

Hej gruppe

er der nogen der ved hvordan det er lavet mht at blinklyset lige aktiveres,
og automatisk blinker 3 gange?

Kondensator?

mvh Peter

Fra : Juul

Dato : 09-10-05 11:46

> er der nogen der ved hvordan det er lavet mht at blinklyset lige
aktiveres,
> og automatisk blinker 3 gange?
>
> Kondensator?

Uden at være sikker kan jeg forestille mig at den slags er afløst af digital
elektronik. Dvs. en af bilens computerenheder via en CAN netværksbus
aktiverer blinklyset 3 gange.

Kondensatorer er alt for dyre i forhold til en stump software i bilens
computere..

MVH Juul

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-05 16:30

"Juul" <jj7@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> aktiverer blinklyset 3 gange.
>
> Kondensatorer er alt for dyre i forhold til en stump software i bilens

er det smart ?
ved overhalinger ?
Hvad så hvis man fortryder, så
kan 3 blink blive farlige...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 09-10-05 16:47

Olesen wrote:
> er det smart ?

Ja.

> ved overhalinger ?

Specielt på motorvejen.

> Hvad så hvis man fortryder, så
> kan 3 blink blive farlige...

Så blinker du til den anden side.

Fra : alexbo

Dato : 09-10-05 17:03

"Morten Fruergaard" skrev

> Så blinker du til den anden side.

Det vil jeg gerne have præciseret.
Hvis man kører i midtersporet på en 3 sporsmotorvej, ønsker at overhale,
blinker 3 gange til venstre, opdager at der ikke er plads, så blinker man 3
gange til højre, derinde er der heller ikke plads, det kan blive ved længe.
Det virker ikke rigtigt gennemtænkt?

Jeg mener 3 blinket er en uskik, man blinker til man er i den ønskede bane,
hvis man fortryder stopper man blinket i sin "egen" bane, og viser derved at
man har fortrudt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 09-10-05 23:30

On Sun, 9 Oct 2005 18:03:08 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>Det vil jeg gerne have præciseret.

Jeg kan forestille mig, at blink til den anden side annulerer de
påbegyndte 3 blink uden samtidig at starte på 3 nye (?).

/Jesper

Fra : alexbo

Dato : 10-10-05 00:20

"Jesper Juul-Mortensen" skrev

> Jeg kan forestille mig, at blink til den anden side annulerer de
> påbegyndte 3 blink uden samtidig at starte på 3 nye (?).

Joh, men bilisterne i højre side ser 3 blink ind mod dem, bilen kan jo ikke
blinke mindre end 3 gange, det synes jeg ikke er smart.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 10-10-05 00:39

On Mon, 10 Oct 2005 01:20:13 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>Joh, men bilisterne i højre side ser 3 blink ind mod dem, bilen kan jo ikke
>blinke mindre end 3 gange, det synes jeg ikke er smart.

Det kan godt være jeg ikke formulerede det godt nok. Indsæt "til
modsatte side" til sidst

Den starter ikke 3 nye blink til højre, den afbryder kun den
igangsatte serie til venstre.

Men jeg har aldrig prøvet det, men det giver mere mening synes jeg,
end hvis den blot startede 3 nye blink til modsatte side.

/Jesper

Fra : alexbo

Dato : 10-10-05 13:00

"Jesper Juul-Mortensen" skrev

> Den starter ikke 3 nye blink til højre, den afbryder kun den
> igangsatte serie til venstre.

Det er der mening i, men Mortens forslag var at blinke til den anden side,
og så bliver det 3 blink til modsatte side, men det er selvfølgelig muligt
at han mente noget nadet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 10-10-05 16:29

alexbo wrote:
> "Jesper Juul-Mortensen" skrev

> Det er der mening i, men Mortens forslag var at blinke til den anden
> side, og så bliver det 3 blink til modsatte side, men det er
> selvfølgelig muligt at han mente noget nadet.

Det er jo et fortolknigsspørgsmål.
Hvis man bliver til venstre 1 gang, så starter den med at blinke de 3 gange
til venstre.
Hvis man straks blinker 1 gang (bare meget kort) til højre, så stopper med
at blinke til venstre og blinker IKKE 3 gange til højre.

Hvis man blinker 2 gange til venstre, så blinker den kun de 2 gange.

Det samme gælder naturligvis modsat, da skal venstre blot erstates af højre
og omvendt.

Fra : Allan Hansen

Dato : 10-10-05 09:14

"Jesper Juul-Mortensen" <na@na.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg kan forestille mig, at blink til den anden side annulerer de
> påbegyndte 3 blink uden samtidig at starte på 3 nye (?).
>
> /Jesper

Jeg var lige ude i Touran'en den blinker også 3 gange, hvilket der er smart
på motorvej, men så er det sagt.
Når jeg blinker til venstre og den har blinket 1-2 gange og jeg så blinker
kontra starter den på 3 nye blink til venstre.
Jeg kunne godt tænke mig at få det sløjfet, da jeg kører en del i sverige,
hvor det er høfligt efter en overhaling først at blinke en tilen side og
straks blinke en gang til den anden. når den så blinker 3 gange til hver
side " panik, hvad sker der nu".

Mvh AJH

Fra : alexbo

Dato : 10-10-05 13:04

"Allan Hansen" skrev

> Når jeg blinker til venstre og den har blinket 1-2 gange og jeg så blinker
> kontra starter den på 3 nye blink til venstre.

Jeg formoder det sidste venstre er en skrivefejl, og den tager 3 højreblink.
Det er helt hul i hovedet efter min mening, i forvejen er jeg ikke
begejstret for automatblinket, men hvis man ikke engang kan annulere det,
uden at blinke 3 gange til den anden side, burde det forbydes.

mvh
Alex Christensen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 10-10-05 16:30

Allan Hansen wrote:
> [...]
> tilen side og straks blinke en gang til den anden. når den så blinker
> 3 gange til hver side " panik, hvad sker der nu".

Sådan virker det eftermontere heldigvis ikke...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 09-10-05 16:47

Schummi wrote:
> er der nogen der ved hvordan det er lavet mht at blinklyset lige
> aktiveres, og automatisk blinker 3 gange?

Aner det ikke, men det er en lille boks, som man slutter til
blinklysledningerne...

Fra : John Sahl

Dato : 09-10-05 16:48

Morten Fruergaard wrote:
> Aner det ikke, men det er en lille boks, som man slutter til
> blinklysledningerne...

Jeg har en liggende som jeg skal have leget med på et tidspunkt,
men ud over det, så er det en lækker funktion.

--
John Sahl,
http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-05 23:03

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har en liggende som jeg skal have leget med på et tidspunkt,
> men ud over det, så er det en lækker funktion.

Hvis ellers din afviserkontakt har en lækker feeling,
så er det da no problemaz at holde den nede til
du har vist ordentligt af ? Min har 2 'trin',
en blink, og helt ned i hak for varig blink..

Fra : Brian Sørup

Dato : 10-10-05 00:13

"Olesen" <n/a> skrev i en meddelelse

> [...]
> så er det da no problemaz at holde den nede til
> du har vist ordentligt af ? Min har 2 'trin',
> en blink, og helt ned i hak for varig blink..

Det samme har Völlen - det er endda beskrevet i brugsforvirringen....
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : John Sahl

Dato : 10-10-05 08:12

Olesen wrote:
> Hvis ellers din afviserkontakt har en lækker feeling,
> så er det da no problemaz at holde den nede til
> du har vist ordentligt af ? Min har 2 'trin',
> en blink, og helt ned i hak for varig blink..

Helt korrekt, men som det er lavet blandt andet i den nyeste
Opel Astra GTC så er det bare ufatteligt lækkert og ret
vanedannende at en enkelt kort lille tryk giver en kort serie
blink

Der - er - forskel..

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 10-10-05 10:03

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse news:434a1452$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Helt korrekt, men som det er lavet blandt andet i den nyeste
> Opel Astra GTC så er det bare ufatteligt lækkert og ret
> vanedannende at en enkelt kort lille tryk giver en kort serie
> blink

Sådan er det da i alle astraer af nyeste aftapning (det
behøver ikke være en gtc).

/Jakob

Fra : John Sahl

Dato : 10-10-05 10:28

Jakob Jeppesen wrote:
> Sådan er det da i alle astraer af nyeste aftapning (det
> behøver ikke være en gtc).

Nej nej, men det er den eneste jeg har prøvet

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 10-10-05 12:32

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse news:434a340e$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Nej nej, men det er den eneste jeg har prøvet

Jeg tænkte sg* nok det var det der lå bag

/Jakob

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-10-05 12:21

Olesen wrote:
> "Juul" <jj7@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> er det smart ?
> ved overhalinger ?
> Hvad så hvis man fortryder, så
> kan 3 blink blive farlige...

Hvordan det ?
99% af alle blinker alligevel først når det er trukket ind eller ud
afhængig af hvad de skulle inden de blinkede.

mvh

Christian