/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
rundforvirret?
Fra : taina


Dato : 08-10-05 00:49

Jeg mener bestemt at huske fra teoriundervisningen, at når man kører i
tosporet rundkørsel, så vælger man yderste spor, når man skal af første
gang, og inderste når man skal af senere.

Men jeg synes, det ser ud som om, at folk kører efter en lidt anderledes
regel, nemlig "ignorer det inderste spor og de idioter der kan finde på at
bruge det". Dette kan en gang imellem gøre det en kende svært at komme ud af
en rundkørsel, når man er en af idioterne.

Nu vil jeg jo ikke være stædig og påståelig uden at have ret meget at have
det i (teoribogen burde man jo nok have gemt...)
Så kære kloge hoveder, hvordan kører man i flersporet rundkørsel?

mvh. tina



 
 
Ole Sørensen (08-10-2005)
Kommentar
Fra : Ole Sørensen


Dato : 08-10-05 02:02

taina wrote:
> Jeg mener bestemt at huske fra teoriundervisningen, at når man kører i
> tosporet rundkørsel, så vælger man yderste spor, når man skal af
> første gang, og inderste når man skal af senere.

Sådan husker jeg det også. Du skal bare være opmærksom på, at hvis der er 2
vognbaner inde i rundkørslen, så er der tale om vognbaneskift når du skifter
bane og vil køre ud. Så jeg ved ikke hvem der får skylden hvis man påkører
hinanden inde i rundkørslen; hvis man lægger sig i yderbanen og kører 2/3
rundt i den yderste bane (ulovligt?), eller kører korrekt i den inderste
bane og laver et vognbaneskift når man skal ud.

hilsen ole



Preben Riis Sørensen (08-10-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 08-10-05 08:51


"Ole Sørensen" <sorrynomail@asldjfijfj03jmadsv.dk> skrev

>Så jeg ved ikke hvem der får skylden hvis man påkører
> hinanden inde i rundkørslen

Det ved jeg. Som ved alle andre trafikuheld får begge parter 'principielt'
en eller anden del af skylden. Og det princip vogtes der nidkært over.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Finn Guldmann (08-10-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 08-10-05 18:55

Ole Sørensen wrote:
>>Jeg mener bestemt at huske fra teoriundervisningen, at når man kører i
>>tosporet rundkørsel, så vælger man yderste spor, når man skal af
>>første gang, og inderste når man skal af senere.
> Sådan husker jeg det også. Du skal bare være opmærksom på, at hvis der er 2
> vognbaner inde i rundkørslen, så er der tale om vognbaneskift når du skifter
> bane og vil køre ud. Så jeg ved ikke hvem der får skylden hvis man påkører
> hinanden inde i rundkørslen; hvis man lægger sig i yderbanen og kører 2/3
> rundt i den yderste bane (ulovligt?), eller kører korrekt i den inderste
> bane og laver et vognbaneskift når man skal ud.
>
Det er, bl.a., derfor jeg ligger midt idet hele når jeg kører ind i en
rundkørsel med to spor. Så *har*jeg taget den plads jeg skal bruge for
at komme rundt uden at skulle op over kantsten.

De eneste rundkørsler jeg kan komme på hvor jeg kan gøre det 'rigtigt'
er dem på Egensevej i Ålborg (Ø)

--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/
Med plads til lidt af hvert.

Lars Knudsen (08-10-2005)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 08-10-05 07:58

Hej,

On Sat, 8 Oct 2005 01:48:39 +0200, "taina"
<tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> wrote:

>Jeg mener bestemt at huske fra teoriundervisningen, at når man kører i
>tosporet rundkørsel, så vælger man yderste spor, når man skal af første
>gang, og inderste når man skal af senere.

Det er helt korrekt skulle jeg mene. Her i det svenske hvor jeg bor
har de hjulpet det hele lidt på vej mange steder i de store
rundkørsler (som vi har en del af) med skilte så folk får placeret sig
korrekt når de kører ind i rundkørslen.

Fidusen er jo i øvrigt åbenlys så kan andre jo komme ind i
rundkørslen, selvom du er på vej rundt. Hvis rundkørslen er lavet
rigtigt er det så således at du fra det inderste spor kan dreje
direkte ud uden at skulle skifte vognbane først, også selv om der
kommer en i indersporet der skal ud af samme vej som du skal ud af.
Men det kræver jo selvsagt at alle kører korrekt i den og man er blot
en smule opmærksom på trafikken


>Men jeg synes, det ser ud som om, at folk kører efter en lidt anderledes
>regel, nemlig "ignorer det inderste spor og de idioter der kan finde på at
>bruge det". Dette kan en gang imellem gøre det en kende svært at komme ud af
>en rundkørsel, når man er en af idioterne.

Det er fordi danskerne har en meget mærkelig trafikkultur og de bliver
selvfølgelig sure over at du har tilladt dig at bruge denne inderste
bane og dermed "overhalet" dem og deres retsmæssige plads i trafikken.




>
>Nu vil jeg jo ikke være stædig og påståelig uden at have ret meget at have
>det i (teoribogen burde man jo nok have gemt...)
>Så kære kloge hoveder, hvordan kører man i flersporet rundkørsel?
>
>mvh. tina
>


Jørgen M. Rasmussen (08-10-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 08-10-05 08:33


"Lars Knudsen" <larsnospam@landligtxxx.dk> skrev i en meddelelse

> Det er fordi danskerne har en meget mærkelig trafikkultur og de bliver
> selvfølgelig sure over at du har tilladt dig at bruge denne inderste
> bane og dermed "overhalet" dem og deres retsmæssige plads i trafikken.
>
Det er nok der, den "trykker" ;).... .



Ukendt (08-10-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-10-05 10:31


"Lars Knudsen" <larsnospam@landligtxxx.dk> skrev i en meddelelse
news:e4rek15vu9jgj43du1fri4lbh442enbmvh@4ax.com...
> Hej,
>
> On Sat, 8 Oct 2005 01:48:39 +0200, "taina"
> <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> wrote:
>
> >Jeg mener bestemt at huske fra teoriundervisningen, at når man kører i
> >tosporet rundkørsel, så vælger man yderste spor, når man skal af første
> >gang, og inderste når man skal af senere.
>
> Det er helt korrekt skulle jeg mene. Her i det svenske hvor jeg bor
> har de hjulpet det hele lidt på vej mange steder i de store
> rundkørsler (som vi har en del af) med skilte så folk får placeret sig
> korrekt når de kører ind i rundkørslen.
>
> Fidusen er jo i øvrigt åbenlys så kan andre jo komme ind i
> rundkørslen, selvom du er på vej rundt. Hvis rundkørslen er lavet
> rigtigt er det så således at du fra det inderste spor kan dreje
> direkte ud uden at skulle skifte vognbane først, også selv om der
> kommer en i indersporet der skal ud af samme vej som du skal ud af.
> Men det kræver jo selvsagt at alle kører korrekt i den og man er blot
> en smule opmærksom på trafikken
>
>
> >Men jeg synes, det ser ud som om, at folk kører efter en lidt anderledes
> >regel, nemlig "ignorer det inderste spor og de idioter der kan finde på
at
> >bruge det". Dette kan en gang imellem gøre det en kende svært at komme ud
af
> >en rundkørsel, når man er en af idioterne.
>
> Det er fordi danskerne har en meget mærkelig trafikkultur og de bliver
> selvfølgelig sure over at du har tilladt dig at bruge denne inderste
> bane og dermed "overhalet" dem og deres retsmæssige plads i trafikken.
>
>
>
>
> >
> >Nu vil jeg jo ikke være stædig og påståelig uden at have ret meget at
have
> >det i (teoribogen burde man jo nok have gemt...)
> >Så kære kloge hoveder, hvordan kører man i flersporet rundkørsel?
> >
> >mvh. tina


Jeg er også forvirret, men de rundkørsler kom til efter jeg tog kørekort, og
jeg har aldrig rigtig fået at vide hvad princippet var med de to spor. Har
der egentlig været noget i aviserne eller med en folder som forklarede om
dem? Men ok, nu kan jeg jo læse hvordan de skal bruges.



Jesper Nielsen (08-10-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Nielsen


Dato : 08-10-05 10:04


"taina" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> wrote in message
news:43470959$0$38620$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Jeg mener bestemt at huske fra teoriundervisningen, at når man kører i
> tosporet rundkørsel, så vælger man yderste spor, når man skal af første
> gang, og inderste når man skal af senere.
>
> Men jeg synes, det ser ud som om, at folk kører efter en lidt anderledes
> regel, nemlig "ignorer det inderste spor og de idioter der kan finde på at
> bruge det". Dette kan en gang imellem gøre det en kende svært at komme ud
> af
> en rundkørsel, når man er en af idioterne.
>
> Nu vil jeg jo ikke være stædig og påståelig uden at have ret meget at have
> det i (teoribogen burde man jo nok have gemt...)
> Så kære kloge hoveder, hvordan kører man i flersporet rundkørsel?
>
> mvh. tina
>
Jeg synes det er besværligt at benytte indereste spor, især pga krumningen
gør det svært at se om den til højre har tænkt sig at holde tilbage, når man
vil ud.

Jesper



Finn Guldmann (08-10-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 08-10-05 18:51

taina wrote:
> Jeg mener bestemt at huske fra teoriundervisningen, at når man kører i
> tosporet rundkørsel, så vælger man yderste spor, når man skal af første
> gang, og inderste når man skal af senere.
> Men jeg synes, det ser ud som om, at folk kører efter en lidt anderledes
> regel, nemlig "ignorer det inderste spor og de idioter der kan finde på at
> bruge det". Dette kan en gang imellem gøre det en kende svært at komme ud af
> en rundkørsel, når man er en af idioterne.
> Nu vil jeg jo ikke være stædig og påståelig uden at have ret meget at have
> det i (teoribogen burde man jo nok have gemt...)
> Så kære kloge hoveder, hvordan kører man i flersporet rundkørsel?
>
Overhaling burde være forbudt fra 100 m før til 100 m efter enhver
rundkørsel.

Ikke ret mange rundkørsler, med to spor aftegnet, er store nok til at
det lader sig gøre at holde sig i det ene spor med en lastbil. Derfor
ovenstående "krav" om et forbud. For den almindelige bilist kan ikke
selv tænke så langt som at lastbiler kræver mere plads.

Egentlig kunne jeg godt nøjes med at det var forbudt at overhale
lastbiler på vej ind i, i, eller på vej ud af rundkørsler.

Men da de almindelige bilist ikke kan se forskel på en lastbil og en
personbil vil det kun være at gøre ondt værrere.

--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/
Med plads til lidt af hvert.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408611
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste