Problemer med Renaults dieselmotor..?
Fra : Jan W Nielsen

Dato : 07-10-05 21:58

Hej folkens

Følgende er snuppet fra et indlæg længere nede:

"ifølge http://forum.parkers.co.uk/topic.asp?TOPIC_ID=17190
har folk i england vist problemer nok med 1.9 dCi og 2.2 dCi motorene i
renault's biler og det uden chiptuning..."

Har nogle hørt, at der skulle være generelle problemer..?

/Jan W Nielsen

Fra : RP

Dato : 07-10-05 22:36

> Følgende er snuppet fra et indlæg længere nede:

Nu var det mig der skrev indlægget. Måske var det lidt forkert
formuleret, tror nu ikke der generelle problemer med motorerne, men
hvis man læser alle meddelserne (20 sider m. ca. 40 på hver) igennem
ser det ud til at mange af dem, der skriver derinde har problemer. Men
nu er det et engelsk forum, hvor markedet er større og der vil være
flere solgte biler -> flere fejl, flere utilfredse kunder
(sandsynligvis ikke procentvis i forhold til Danmark)

Indlægget var blot en opfordring til personen, der ville chiptune sin
2.2 dCi, om at læse siden igennem inden han bryder en evt. garanti...

Kører forresten selv i en Renault Laguna II dCi, uden problemer

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 07-10-05 22:50

Jan W Nielsen wrote:
> [...]
> renault's biler og det uden chiptuning..."
>
> Har nogle hørt, at der skulle være generelle problemer..?

Sjovt - jeg google'ede engang for at tjekke for om der skulle være
generelle problemer med HDi'en. Og pudsigt nok var det eneste jeg fandt
nogle englændere der brændte turbo'er af. Måske er briterne bare
modstandere af olieskift, og glade for at give fuld æder til en kold motor.
Og inden nogen beskylder mig for at være en fanatiker der nægter at
indse "sandheden om PSA's forfærdelige mekaniske kvalitet" (eller noget
i den stil), så _har_ jeg opdaget at nogle HDi-motorer spiser remskiver.
Men indtil videre kører min egen på 120.000+ km uden symptomer.

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-05 09:47

Ej heller her - før nu.

> [...]
> nogle englændere der brændte turbo'er af. Måske er briterne bare
> modstandere af olieskift, og glade for at give fuld æder til en kold

Så kender du ikke englændernes holdning til biler.
Når man kommer rundt om i verden til Motorshows er engelske biler nok de
flottest velholdte blandt dem i orginal stand - jeg tror at briterne er
nogle af dem som er mest bilglade og dermed også mest pernippen.

Jeg har tidligere set eksempler på at briterne er dem som er først ude med
riven når der er problemer med en bestemt bil (mærke). F.eks i da Golf VR6
kom i 1992 var der svære problemer med tændingssystemet og den forreste del
af undervognen levede ikke helt op til den tunge motor.
Mens man andre steder i verden fik fikset problemerne ved simpel
garantireparation gik briterne helt amok og ville have forhandlerne til at
tage bilerne tilbage.

Med andre ord jeg tror ikke at briterne finder sig i så meget som man gør
andre steder, de er et stolt folkefærd :)

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"

Fra : Thomas

Dato : 07-10-05 22:49

> Har nogle hørt, at der skulle være generelle problemer..?

Har lige været ude at køre i en Nissan m. den dieselmotor der fra
Nissan/Renault. Bilen har kørt 17.500 km og turboen er ved at stå af på den
(turboen larmer helt vildt meget...) flot... !

--
Mvh/TK

Fra : Claus

Dato : 08-10-05 11:46

> [...]
| har folk i england vist problemer nok med 1.9 dCi og 2.2 dCi motorene i
| renault's biler og det uden chiptuning..."

På min arbejdsplads har vi (haft) tre Renault dieseler, en Megane, en Scenic
og en Laguna. Scenic'en og Megane'n fik skiftet turboen en gang på 100kkm og
Lagunaen kører nu på den tredie (200kkm). Begge biler har herudover haft
diverse mekaniske og elektriske defekter med jævne mellemrum. Heldigvis har
de været leaset, tænk hvis man skulle betale af egen lomme.

Om dette er repræsentativt for Renaults dieselmotorer skal jeg ikke kunne
sige og godt nok er det "sælger-biler", men jeg er ikke imponeret.

Vh. Claus

Fra : KASO

Dato : 08-10-05 17:56

> [...]
> renault's biler og det uden chiptuning..."
>
> Har nogle hørt, at der skulle være generelle problemer..?

Jeg læste også indlægget med undren, da jeg ikke har hørt om problemer før.
Jeg chekkede FDM's liste over tilbagekaldelser/fejl, men her figurerer
intet. Renaultklubbens forum lader heller ikke til at omtale emnet, men det
kan skyldes, at dieselbiler ikke er udbredt blandt brugerne.

Så vidt jeg kan se på det engelske forum, er de berørte biler alle fra de
første årgange af LagunaII - så forhåbentlig er problemet (hvis der er et)
løst på de nutidige .... (håber jeg, da jeg jo selv er ejer af et
eksemplar).

Jeg hører gerne, hvis der er noget konkret.....

Fra : Claus

Dato : 08-10-05 18:27

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
| eksemplar).
|
| Jeg hører gerne, hvis der er noget konkret.....

De tre biler jeg omtalte i en tidligere tråd er alle af første årgang. Håber
du kan sove roligt om natten nu

Vh. Claus

Fra : KASO

Dato : 09-10-05 13:53

"Claus" <4xc@SLETmidtfyn.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> de
> et)

> De tre biler jeg omtalte i en tidligere tråd er alle af første årgang.

Jeg prøver - tak!

(Min er iøvrigt heller ikke 100% identisk, da den sidder i en Grand Scénic,
hvor momentet er oppe på 300Nm mod 270 i Lagunaen - så der kan jo være en
forskel....)