Fjederskift på Mercedes 190E
Fra : Ukendt

Dato : 07-10-05 20:58

Hej

Kan man bruge de almindelige fjederspænder til at af/på montere fjedre på
en mercedes model 190E Årg. 1984 eller skal man bruge specielle
fjederspænder??
Hvis hvor kan de så købes??

--
Venlig Hilsen
Greetings

Preben Christensen
www.cobra-mc.dk

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-05 23:30

"Preben Christensen" <dundersnabelapc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kan man bruge de almindelige fjederspænder til at af/på montere fjedre på
> en mercedes model 190E Årg. 1984 eller skal man bruge specielle

Ja du kan bare bruge alm fjederspænder som du kan købe alle steder. Du bør
dog altid montere minimum 2 stk , men mindre kan i det fleste tilfælde
heller ikke frigøre fjedren så de kan afmonteres, så det giver sig selv.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-05 08:48

Hej Tom

Er det noget du har prøvet for i bogen er der vist en der spænder fjedren
sammen indeni fjederen???

--
Venlig Hilsen
Greetings

Preben Christensen
www.cobra-mc.dk

Fra : Peter R. Christianse~

Dato : 08-10-05 09:48

"Preben Christensen" <dundersnabelapc.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Tom
>
> Er det noget du har prøvet for i bogen er der vist en der spænder fjedren
> sammen indeni fjederen???

Hej Preben

Jeg har forsøgt at skifte fjedre på hhv. en 123´er, 124´er og 126´er med de
"almindelige" fjederklemmer som kan købes flere steder - og har opgivet hver
gang! Jeg siger ikke det er umuligt, men det er meget, meget bøvlet. For det
første er det svært at få plads til de to (...eller tre) klemmer. For det
andet skal fjederen komprimeres meget for at komme ud.

Da jeg så ydermere har haft den fornøjelse at opleve en af de famøse 100
kroners fjederdimser sige "knæk" lige da jeg begyndte at lægge overarm i -
så var jeg kureret!! Jeg skal den onde´lyneme ikke risikere at få sådan en
sammenpresset fjeder i hovedet - gætter på den slår pænt hårdt hvis den
slipper...

Det originale MB-værktøj består af to tallerkenplader og en slags tvinge.
Tallerknerne (...staves det virkelig sådan??) stikkes ind i øverste og
nederste vinding. Tvingen, som er udformet som en stang, stikkes ind i
fjederen og låses i de to tallerkner (...der var den igen??). I toppen af
tvingen sidder der en alm. sekskanttop. På med luftnøglen... PLLLRRRPPP...
og vupti er fjedren klemt sammen, og hele molevitten kan problemfrit og uden
risiko trækkes ud gennem skærmen.

Men igen... jeg siger ikke det er umuligt med en håndfuld af de andre
klemmer

Go´ arbejdslyst.

--
Mvh.
- Peter R. Christiansen

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-05 11:47

Hej Peter

Hvor købte du de fjederspændere?
Har du evt nogle du vil sælge?
eller evt leje ud?
Skal have fjedre skiftet til syn snarest

--
Venlig Hilsen
Greetings

Preben Christensen
www.cobra-mc.dk

Fra : Peter R. Christianse~

Dato : 08-10-05 12:29

> Hej Peter
>
> Hvor købte du de fjederspændere?
> Har du evt nogle du vil sælge?
> eller evt leje ud?
> Skal have fjedre skiftet til syn snarest

Jeg aner desværre ikke, hvor specialværktøjet kan købes henne

Jeg har været heldig at kunne låne mig frem gennem en MB-mand i familien.
Måske nogle af de store specialfirmaer (Beta, Stahlwille etc.) laver noget
tilsvarende - men jeg ved det ikke? Det originale værktøj er med MB-stjerne
og hele molevitten, og koster garanteret spidsen af en jetjager.

Tror hurtigt det ville kunne betale sig i stedet at få din nærmeste mek´ker
til at skifte fjedrene for dig inden syn. Især, hvis du (også) er usikker på
at bruge de billige klemmer.

--
Mvh.
- Peter R. Christiansen

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-05 13:29

Hej Peter

Tak for dit svar, det kunne måske også lade sig gøre at få lavet et sæt på
et smedeværksted,
det er nu altid rart selv at kunne udføre det

--
Venlig Hilsen
Greetings

Preben Christensen
www.cobra-mc.dk

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-05 17:58

"Preben Christensen" <dundersnabelapc.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Tom
>
> Er det noget du har prøvet for i bogen er der vist en der spænder fjedren
> sammen indeni fjederen???

Jeps, og det lige precis på 190 eren hvor vi skiftede fra alm til
sænkningsfjedre.
Men de skal placeres rigtigt ellers kan man ikke få dem spændt så meget
sammen at man kan løsne dem
Det var en 86 model

--
Tom