Hvilken hastighedskode på dæ
Fra : Macx

Dato : 07-10-05 16:19

Hejsa

Jeg er så småt, ved at indstile mig til at skifte til vinterdæk. Dækket skal
være et Goodyear Ultra Grip 7, som FDM udpeger som vinder...

Nu ved jeg bare ikke, hvilken hastighedskode der er krævet på bilen? Bilens
top er 235 km/t, men i bruchuren over bilen, står der den kører med H
mærkning - altså kun godkendt til 210 km/t. Skal den ikke køre med V (240
km/t), hvis ret skal være ret? Nu kører jeg ikke så stærkt, og slet ikke med
klippekort, man kan jo få en bøde for at køre med forkerte dæk!

På forhånd tak
Hans Mouridsen

Fra : Lars Knudsen

Dato : 07-10-05 16:50

Hej,

On Fri, 07 Oct 2005 17:19:00 +0200, Macx <hom@FJERNMIGsport.dk> wrote:

> [...]
>km/t), hvis ret skal være ret? Nu kører jeg ikke så stærkt, og slet ikke med
>klippekort, man kan jo få en bøde for at køre med forkerte dæk!

Jeg mener bestemt at vinterdæk ikke behøver at være tilladt til bilens
teoretiske max. Dog skal du ved kørsel i nogen europæiske lande have
en lille mærkat det angiver den maximale hastighed dækkene kan klare.

** Lars

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-10-05 07:30

Lars Knudsen wrote:
> Jeg mener bestemt at vinterdæk ikke behøver at være tilladt til bilens
> teoretiske max.

Helt korrekt.

Fra : alexbo

Dato : 07-10-05 16:48

"Macx" skrev

> [...]
> være et Goodyear Ultra Grip 7, som FDM udpeger som vinder...
>
> Nu ved jeg bare ikke, hvilken hastighedskode der er krævet på bilen?

Q 160 km/t er nok til vinterdæk, uanset bilens tophastighed.

mvh
Alex Christensen

Fra : Aksel

Dato : 07-10-05 22:19

"Macx" <hom@FJERNMIGsport.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med
> klippekort, man kan jo få en bøde for at køre med forkerte dæk!

Er du sikker på at instruktionsbogen tillader H dæk til din model, mange
instruktionsbøger dækker mange motorvarianter, det ville undre mig meget
hvis en fabrik ikke sørgede for at holde sig på den sikre side.

I Danmark er myndighederne ikke så strikse som i vore nabolande (på lige
præcis dette punkt) så du må faktisk godt køre med dæk der ikke svarer til
bilens tophastighed.

Hvis du bliver standset i Tyskland med sådanne dæk får du en stor bøde og
kørselsforbud.

I Tyskland må man dog køre med vinterdæk med lavere hastighedsklasse, men
man skal have et klistermærke på speedometeret der viser dækkenes
maxhastighed, det er ikke krævet i Danmark.

Hilsen Aksel