Peugot 106 drejer til venstre...
Fra : Jfo

Dato : 07-10-05 10:53

Hej.

Har en Peugeot 106 fra 1994.
Den har det med at dreje lidt til venstre. Nogle gange mere end andre gange.
Bremseskiver, klodser og slanger er skiftet.
Lufttryk i dæk er som det skal være.

Hvad kan der være galt?

Mvh. Jfo

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-10-05 11:06

Jfo skriver:

> Hvad kan der være galt?

Sporingen

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : clarke_dk

Dato : 07-10-05 11:24

sporing

mvh
mike

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-05 11:42

> sporing
>
> mvh
> mike

Hov hov jeg vil også...

Jeg tror det er sporingen, det er din toe der skal stilles, det kan de
fleste dækcentre gøre, det koster ca 500,-

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-05 12:13

"Jfo" <fossadun@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Den har det med at dreje lidt til venstre. Nogle gange mere end andre
> gange.

Nogen gange?. Det kunne være noget bærearms/kugle/gummibøsnings-halløj så
det er belast.afhængig. Men få sporing checket, det gør de sikkert før, de
se på noget af det andet.

Fra : jacob

Dato : 07-10-05 12:09

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Nogen gange?. Det kunne være noget bærearms/kugle/gummibøsnings-halløj så
> det er belast.afhængig. Men få sporing checket, det gør de sikkert før, de
> se på noget af det andet.
tja, hvis de gør det skal de til at spore den igen bagefter..... de
kontrollere da hele styretøje for slør/defekter INDEN den bliver sporret...

MVH
Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-05 12:24

"jacob" <jjo@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

de
> kontrollere da hele styretøje for slør/defekter INDEN den bliver
> sporret...

Ja,ja, ka' du sige samtidig?. Jfo er nok fu... ligeglad med rækkefølgen :).

Fra : Jfo

Dato : 07-10-05 12:12

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote in message

> "jacob" <jjo@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
>
> de
> >
> Ja,ja, ka' du sige samtidig?. Jfo er nok fu... ligeglad med rækkefølgen
:).

Den er blevet sporet en gang uden forbedring. Men det at den ikke 'kører
skævt' hele tiden
tyder nok også på at der er noget andet galt end sporing?

JFO

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-05 12:46

"Jfo" <fossadun@yahoo.com> skrev i en meddelelse

Men det at den ikke 'kører
> skævt' hele tiden
> tyder nok også på at der er noget andet galt end sporing?

Netop....der må være noget når fx hjulophæng giver sig, bilen belastes med
vægt. Sporing er fast og flytter sig ikke.

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-05 12:51

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Netop....der må være noget når fx hjulophæng giver sig, bilen belastes med
> vægt.

Men det kan sagtens være et baghjulsophæng, som får den til det. Mærker du
noget, når du bremser,accelerere kraftigt?.

Fra : J.L.

Dato : 07-10-05 14:25

"Jfo" <fossadun@yahoo.com> wrote in message

> [...]
> skævt' hele tiden
> tyder nok også på at der er noget andet galt end sporing?

Hvis sporingen er Ok og der ikke er slør i en bærekugle, styrekugle,
sporestangsbøsning, eller en bærearmsbøsning, så bør du prøve at ombytte
højre og venstre forhjul og hvis de er angivet med omløbsretning, så prøv at
ombytte hjulene så forhjulene kommer til at køre som baghjul og omvendt.

Har du fået kontrolleret lejerne i bagerste bærearme ??? det har været en
"sygdom" på 309 og 405 og kan meget vel også være et issue på en 11-12 år
gammel bil som din. I bagakslen er bærearmene monteret i et "nåleleje" og
disse kunne blive udtørret og med tiden helt "forsvinde" pga rust.

Mvh J.L

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-05 22:24

"Jfo" <fossadun@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Den er blevet sporet en gang uden forbedring. Men det at den ikke 'kører
> skævt' hele tiden
> tyder nok også på at der er noget andet galt end sporing?

hmmm, har sådan en 106'er tårnlejer i de forreste fjederben - så kunne det
godt være dem. Hvis de er defekte kan de give nogle mærkelige træk til
siden. Been there - done that.

/bo

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 07-10-05 13:38

Jfo wrote:
> [...]
> Den har det med at dreje lidt til venstre. Nogle gange mere end andre
> gange. Bremseskiver, klodser og slanger er skiftet.

Har du tjekket at dine calipere arbejder frit ?
Evt om stemplet har sat sig fast/går trægt ?
Bliver venstre forhjul/fælg varmere end det højre, efter en køretur ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk

Fra : K ö n i g

Dato : 07-10-05 14:34

"Jfo" <fossadun@yahoo.com> skrev i en meddelelse >
> Hvad kan der være galt?

Det kan være dine bremseslanger - der er sikkert en af dem som er defekt !

Der har sikkert være en svejsetang klemt sammen på en af dine bremseslanger
og derved ødelagt den inde i slange => mindre flow af bremsevæske og derved
en skævbremsning !

Men det er kun et bud !

Mvh Peter

Fra : J.L.

Dato : 07-10-05 14:50

"K ö n i g" <pommer-konigFJERN@email.dk> wrote in message

> [...]
> bremseslanger og derved ødelagt den inde i slange => mindre flow af
> bremsevæske og derved en skævbremsning !

Er det ved opbremsning eller også ved almindelig kørsel (lige ud af
landevejen) ??? at bilen trækker til venstre