manglende trækkraft
Fra : sorte

Dato : 06-10-05 21:26

Hej,

har en polo coupe 1,3 (55 hk) fra 1993 som har mistet trækkræften. Jeg kan
ikke få den til at gå højere i omdr. end ca. 4500 omdr. i 2. gear og ca.
5000 i første gear. De andre gear ved jeg ikke lige hvor højt jeg kan presse
den, men samme problem melder sig og tophastigheden er reduceret væsentligt
(ca. 120 ?). Det er som om at bilen blot begynder at larme mere fra
udstødningen når jeg trykker speederen længere ned end 4500 omdr. uden at
der accellereres. Desuden er bilen begyndt at bruge væsentligt mere benzin.

Bilen har nye tændrør samt katalysator (incl. lamda sonde).

Jeg har en ide om at årsagen kan være at udstødningssystemet er stoppet da
jeg for noget tid siden har kunnet hive nogle totter af tynde træde ud af
udstødningen. Troede at det stammede fra katalysatoren og fik denne
skiftet - men dette har ikke hjulpet. Måske stammer det fra mellem eller
bagpotten eller også sidder der blot stadig noget som stoppet
udstødningssystemet.

Der kan selvfølgelig også være andre årsager og jeg vil meget gerne høre om
der er nogen som kan hjælpe ?

PS: bilen kan af og til give nogle små ryk (sætte ud ) ved konstant fart.
Disse udfald er meget kortvarige og kørslen fortsætte uden problemer. Tror
ikke at dette har noget med det andet problem at gøre, men det kan være i
kan gøre mig klogere !

På forhånd tak
Martin

Martin

Fra : claus b. p.

Dato : 06-10-05 22:41

"sorte" <mh4444@yahoo.dk> wrote in message
> Hej,
>
> har en polo coupe 1,3 (55 hk) fra 1993 som har mistet trækkræften.
Det ville nok være en god ide at få en udlæsning af fejlkoder fra
motorstyringen, istedet for bare at skifte dele på mistanke. Men man kan
selvfølgelig skifte mange dele for de penge en mekaniker skal have for at
løse problemet.
Hvad med at checke tændingstidspunktet. Det er før set at en tandrem er
hoppet en tand, og så flyttes både tændingstidspunkt og ventilåbning ifht.
det optimale. Hvis det er det der er sket, skal du skifte tandrem,
remstrammer og vandpumpe. Så skulle det ikke ske igen foreløbig. Symptomerne
lyder godt nok også som hvis udstødningen var stoppet til, men hvordan
skulle det være gået til?
Prøv at skrue udstødningen løs ved manifolden, og se om den kan tage
omdrejninger for at checke det. Husk at vente til alle naboerne er faldet i
søvn <|

/Claus

Fra : sorte

Dato : 07-10-05 07:07

> Hvad med at checke tændingstidspunktet. Det er før set at en tandrem er
> hoppet en tand, og så flyttes både tændingstidspunkt og ventilåbning ifht.
> det optimale.

Tandremmen er skiftet ved 113.000 og bilen har kørt 145.000, men selv med
den korte driftstid kan den måske alligevel være rykket.

> Symptomerne
> lyder godt nok også som hvis udstødningen var stoppet til, men hvordan
> skulle det være gået til?

Jeg har jo hevet nogle grå tråde ud af udstødningen og tænkte at der kunne
være flere gemt derinde. Ved ikke hvordan katalysator/potter er opbygget,
men tænkte at det var materiale fra disse som havde vristet sig løs og nu
blokerede udstødningen.

Ellers tak for rådende

Martin

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-10-05 07:17

sorte skriver:

> [...]
> men tænkte at det var materiale fra disse som havde vristet sig løs og nu

Måske en eller anden har glem en klud et sted i systemet ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-05 10:20

Hej,

Jeg gætter på at bagpotten er rustet sammen indvendig. Det du kan trække ud
er lyddæmpningsmateriale i bagpotten. Hvis det blokere for udstødningen, ja
så mister du trækkraft.

Check også at luftfilteret er ok. Det kan give samme problemer

Mvh. Ulrich

Fra : sorte

Dato : 08-10-05 08:16

"Ulrich Sørensen" <ulrich dot sorensen at mailme dot dk> wrote in message
> [...]
ja
> så mister du trækkraft.
>
> Check også at luftfilteret er ok. Det kan give samme problemer

Luftfilteret har jeg skiftet, så jeg tror at jeg vil få skiftet bag- og
mellempotten.

Mange tak for hjælpen
Martin