BMW TDS Specs
Fra : Lars Knudsen

Dato : 06-10-05 10:32

Jeg har googlet lidt efter specs på BMW's ældre TD(S) motorer - både 1,8 og
2,5 liters modellen fra E36. Jeg er særligt på udkig efter mere tekniske
ting omkring pumpesystemet - om de er lavet med Bosch eller andre mærke, og
om der er forskel på de forskellige årgange.

Er der nogen der har nogen gode resourcer på dette område?

mvh/lars

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-05 11:24

Måske kan du bruge denne http://www.realoem.com/bmw/

--
Hilsen
Dennis Hellan Pedersen

Fra : ena

Dato : 06-10-05 18:05

325tds har bosch vp 3x pumpe (kan ikke huske om det er en vp 32 eller hvad
med i hvert fald en VP pumpe)
Er ganske pålidelig - forgængeren 324td havde af og til problemer med
toppakninger men 325 er problemfri

Fra : Lars Knudsen

Dato : 06-10-05 18:52

"ena" <ekk@nomail.com> wrote in

> 325tds har bosch vp 3x pumpe (kan ikke huske om det er en vp 32 eller
> hvad med i hvert fald en VP pumpe)
> Er ganske pålidelig - forgængeren 324td havde af og til problemer med
> toppakninger men 325 er problemfri

Jeg har ladet mig fortælle man stadig skal være forsigtig med den i kold
tilstand, da topstykket ellers kan revne - men det skal man jo med alle
motorer...

Grunden til jeg spørger om pumper på TDS'en, er at jeg går og lurer på om
det vil være muligt at bruge biodiesel eller rapsolie som brændstof.

/lars

Fra : HKN

Dato : 06-10-05 23:02

> [...]
om
> det vil være muligt at bruge biodiesel eller rapsolie som brændstof.

Det ved jeg ikke noget om - men x25 TdS har en svaghed - topstykket, så
man
skal se sig godt for inden du slår til.
Jeg har ingen personlige erfaringer, men var i lang tid på udkig efter en
3'er eller 5'er, og fik fra flere sider oplyst at der var en del tilfælde
med de ødelagte topstykker.

Mvh
Henrik

It has removed 18 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : Lars Knudsen

Dato : 07-10-05 07:50

"HKN" <mabehemaFJERN@DETTEtdcadsl.dk> wrote in news:43459ed9$0$87529
$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> Jeg har ingen personlige erfaringer, men var i lang tid på udkig efter en
> 3'er eller 5'er, og fik fra flere sider oplyst at der var en del tilfælde
> med de ødelagte topstykker.

Det er også mit indtryk. Når det så er sagt, er motororen ikke ringe og
rummer tuningspotentiale.

/lars

Fra : ena

Dato : 07-10-05 17:24

X24 modellen var berygtet for revnede topstykker men X25 er betydeligt
bedre - at der ikke kan forekomme revner i topstykker er ikke rigtigt og det
skrev jeg heller ikke - men det forekommer sjældent.

MHT rapsolie så afhænger det af om pumpe og ledninger mv. er bestandige
overfor rapsolien - hvis din pumpe ikke er lavet med raps bestandige
pakninger kan den muligvis ompakkes. Bemærk dog at for at køre på rapsolie
skal der bla. forvarmning af brændstof til - kontakt evt. Kam diesel i
hedehusene - de kan fortælle dig om din pumpe og ledninger kan klare at køre
på andet end diesel.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 07-10-05 17:53

"ena" <ekk@nomail.com> wrote in

> [...]
> evt. Kam diesel i hedehusene - de kan fortælle dig om din pumpe og
> ledninger kan klare at køre på andet end diesel.

Lad os antage man opgraderer og ombygger brændstoftilførslen med større
føderør, varmelegeme og rapsbestandige komponenter. Dyser skal naturligvis
passe til raps osv, vil man da kunne køre på raps, også med kold
pumpe/motor?

/lars

Fra : ena

Dato : 07-10-05 21:14

> [...]
> føderør, varmelegeme og rapsbestandige komponenter. Dyser skal naturligvis
> passe til raps osv, vil man da kunne køre på raps, også med kold

Spørg Kam Diesel eller folkecentret for vedvarende energi - jeg mener ikke
det skulle være et problem ved over 0`c men du må spørge dem der har
erfaring med rapsdrift.