Mazda 323 F problem
Fra : Yildizhan

Dato : 05-10-05 21:31

Jeg har en Mazda 323 F 1995 5 dørs.

I alm tomgang er der ingen mislyde. Men når man begynder at køre kommer der
en slags lav fløjte lyd. Dette gør den også når man sætter hastigheden ned
(bremser). Men som sagt den er meget lav.

En anden ting er også at det er som om den ryster lidt. Også når man
bremser. Og i tomgang.

Den sidste fejl er når man sætter farten op kommer der en skrattende lyd (ca
1 sekund varighed) og derefter helt væk. Når den har taget god fart er der
ingen lyd.

Min mekaniker mener at det er motorophængen som skal udskiftes. Han siger at
alle disse fejl er grundet af det.

Bilen fik udskiftet tandrem hos en anden mekaniker for 3 uger siden.

Skal jeg tage til en rigtig Mazda forhandler og få den tjekket / repareret
der eller skal jeg bare aflevere den til en alm mekaniker ??

Skal man betale Mazda for check-uppet eller er det gratis ?? Hos Ford tager
de ingen ting for tjekket.

Er Mazda mekanikerne generelt for dyre vs andre steder ??

I starten troede jeg at den nye tandrem var lidt løs, men det er den ikke.

Kender i ovennævnte fejl og har min mekaniker ret ??

I så fald hvor meget vil det koste ?? Min mekaniker ringer imorgen for en
pris .

Puha.......det var en ordentlig omgang.

På forhånd tak

Fra : Lars Jensen

Dato : 06-10-05 08:40

Yildizhan wrote:

> Jeg har en Mazda 323 F 1995 5 dørs.

Hvis du ikke får så mange svar her, så prøv at spørge på
http://www.clubmazda.dk/forums/ der sidder nogle knejter der måske ved det.

Lars B

Fra : Bo Velschow

Dato : 06-10-05 15:34

"Yildizhan" <yildizhan@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Den sidste fejl er når man sætter farten op kommer der en skrattende lyd
> (ca 1 sekund varighed) og derefter helt væk. Når den har taget god fart

Lyder som skjoldet over katalysatoren - det har det vist med at rasle løs.

> Min mekaniker mener at det er motorophængen som skal udskiftes. Han siger
> at alle disse fejl er grundet af det.

Tjah. Jeg fik skiftet det bagerste motorophæng ved forrige service (185000
km), så det må vist betegnes som en normal sliddel. Hvis din bil er fra '95,
må den da efterhånden også have gået et par km. Hvis motoren "hænger" for
meget, kan det vel godt tænkes, at udstødningen er presset så meget ned, at
den rammer mod et eller andet, når motoren f.eks. hurtigt skal op i
omdrejninger (dvs. ved acceleration).

> Bilen fik udskiftet tandrem hos en anden mekaniker for 3 uger siden.
>
> Skal jeg tage til en rigtig Mazda forhandler og få den tjekket / repareret
> der eller skal jeg bare aflevere den til en alm mekaniker ??

Det kommer nok an på, om "sidegade-mekanikeren" er med på, hvor omnfattende
det er at skifte ophænget. Jeg aner intet om 323F'eren, men det kan jo
tænkes, at Mazda har et kneb + specialværktøj, som gør, at det kun tager 2
timer - mens den anden gut skal bakse med det i 6 timer, og ender med at
tage motoren helt ud?! Blot en overvejelse (og nej, jeg bruger ikke selv kun
autoriserede værksteder).

> Skal man betale Mazda for check-uppet eller er det gratis ?? Hos Ford
> tager de ingen ting for tjekket.

Det kommer nok an på så meget; hvis man har været trofast/loyal overfor
"sit" værksted, er de nok meget mere villige til at bruge ½-1 time på at
checke ting efter gratis, end hvis man kommer "dumpende ind fra gaden".

> Er Mazda mekanikerne generelt for dyre vs andre steder ??

Ved ikke - men "uatoriserede" mekanikere er nok billigere end de
autoriserede (forudsat, at de kan udbedre fejlen lige så hurtigt!).

> I starten troede jeg at den nye tandrem var lidt løs, men det er den ikke.

Tro mig - _det_ "mærker" du! Jeg har været igennem øvelsen med knækket
strammerleje...

> Kender i ovennævnte fejl og har min mekaniker ret ??

Lyder plausibelt.

> I så fald hvor meget vil det koste ?? Min mekaniker ringer imorgen for en
> pris .

Jeg kan ikke lige finde fakturaen, men jeg vil tro, det kostede en
1500-2000,- at få ophænget skiftet på min Mondeo.

> Puha.......det var en ordentlig omgang.
>

> På forhånd tak

Selv tak; håber, det kan bruges til noget.

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge